Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miksi aito Suomi-auto on paras vaihtoehto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Nuo "puuttuvat talvipaketit" on 95% täyttä höpöjuttua. Jokainen voi buukata lennon ja käydä alppien juuressa nuuskimassa keliä. Naapurustoon rantautui juuri Saksasta uitettu A4 ja hinnaltaan jäi monta tonnia alle suomihinnan, jos täältä edes käytettynä noilla varusteilla löytää yhtään mitään. Löytyy automaatti-ilmastoinnista sähköiset lämppärielementit ja peilien ja penkkienlämmittimet. Ei ne siellä tehtailla oikeasti jaksa räätälöidä niitä autoja massiivisesti eri maihin (laturit, lämmittimen kennot yms). Sanoo jo järki, että samaa tuubaa tuottamalla kustannukset pienenee kun volyymi kasvaa.

    Jobbarien autoja katsoessa kannattaa muistaa, että he ostavat juuri sen puunatun Mobilen halvimman ruoskan, jolla rahastetaan asiakas nopeasti ja se on moro. Jos taas hankkii auton Saksasta fiksusti saa rahalle selkeästi enemmän vastinetta kuin kotimaisia hävettävän pieniä markkinoita koluamalla. Muutaman tonnin autoja ei ole mitään järkeä tuoda. Katiskoja saa Suomestakin ja molemmissa on vikoja, kuten vanhoissa autoissa yleensäkin.
    Viimeksi muokannut Eclipse; 16.3.2008, 19:21.

    Comment


    • #32
      Rinta-Joupilla tarjottiin 3000e vaihdossa -93 urS4:stä, koska Virosta saa samoja 3000 eurolla. Lisäksi koneen lastutus vähentää auton arvoa, koska voimansiirto saattaa hajota... urS4:stä:)

      Raision Chrysler-liikkeessä myyjä muuttui samantien perseen näköiseksi ja ilmoitti, että tuontiauto ja Suomi-auto ovat ihan eri juttu, kun sanoin, että auto on muuttoauto. Molemmat liikkeet menettivät potentiaalisen asiakkaan.

      Comment


      • #33
        " Ongelmia syntyy, kun auto näyttää ulkoisesti samalta kuin Suomeen rekisteröity vastaava auto, mutta siitä puuttuu Suomessa vaadittavia rakenteita tai varusteita."

        Joops...

        Comment


        • #34
          Tarjottiinhan meillekin 5000e tuosta 143tkm ajetusta A6:sta Forssan laatuautossa vaihdossa uuteen Caddy pakuun.

          Selityksenä justiinsakin kaikkea kilometreistä, huolloista ym. skeidaa.

          Olis se pitäny tässä matkan varrella jo oppia, että ei noita tuontiautoja kannata mihinkään tyrkyttää kun ne on niin huonoja.
          Pussi päässä pitää ajella.

          Vaikkakin Salon PP-autossa heittivät lonkalta 10te tarjouksen sen kummempia esittelemättä, siinäkin tapauksessa kysyttiin vaihto n. 30te uuteen pakuun.

          Meneppä itse ja tarjoa jotain todella ala-arvoista jossain liikkeessä olevasta tuontiautosta perustellen myyjälle näitä "faktoja".
          Jos eivät suutu, niin nauravat ainakin sut pihalle sieltä kertoen miten he eivät ole mitään hyväntekijöitä.

          Comment


          • #35
            Nuo huollot ovat kyllä mukava juttu. Kummasti ne näkyy Suomen Audin tietokoneelta merkkihuollot, jotka on väännetty Saksan maalla. Sinäänsä huvittavaa, että merkkiliike täällä sanoo päin asiakkaan naamaa, että sama merkki ei osaakaan huoltaa autoa ulkomailla, eli voi olla jotain hämärää huoltohistoriassa, vaikka siinä se seisoo tietokoneen ruudulla :)

            Comment


            • #36
              Nuo "puuttuvat talvipaketit" on 95% täyttä höpöjuttua.
              Kyllä nuo vain ovat useammassa tavallisessa perheautossa lisävaruste, joka on tilattu käytännössä kaikkiin Suomeen tilattuihin autoihin vakiovarusteeksi. Mutta esim. Golfeista puuttuu penkinlämmittimet Saksassa huomattavan suuresta osasta, samoin A2:sta. Autosta riippuen myös ajovalojen pesurit, sähkölämmitteiset peilit yms. saattavat kuulua tällaisiin.

              Kalliimmissa autoissa nämä ovat toki järjestään vakiovarusteita, muttei esim. A4:ssakaan ole aina ollut penkinlämmitin Saksassa vakiovaruste. Huomattava on myös että esim. Autoscout24:n hakuportaalissa on hakuehdoksi asetettavissa "Sitzheizung", eli penkinlämmitin. Ei sitä tosiaankaan ihan 100% varmuudella kaikissa autoissa siellä ole, jos auton hankkiminen nyt siitä jää kiinni. :)

              Comment


              • #37
                Nuo "puuttuvat talvipaketit" on 95% täyttä höpöjuttua
                Sanotaanko ennemmin vaikka 50%. Kyllä ne niin monesta oikeasti puuttuu ettei montaa niillä varusteilla vastaan ole tullut. Mulla on ollut 5 saksasta tuotua eikä yhdessäkään penkinlämmittimiä eikä kavereilla sen kummemmin. Yhdessä oli lohkolämmitin, muttei penkinlämmittimiä. Mutta se ei paljon ole haitannut, kyllä se perse sen lämmittää. Ja kyllähän sellaisilla varustellun saa jos viitsii/haluaa etsiä, niinkuin sanoit

                Comment


                • #38
                  Kokemuksen mukaan harva muistaa ruksia autoscoutin lisävarusteisiin niinkin vähäpätöistä asiaa kuin penkinlämppäri...siksen jaksa siihen kiinnittää huomiota.A4:ssä tuntuu aika hyvin löytyvän.

                  Comment


                  • #39
                    Itse jouduin laittamaan omaan nelkkuun "suomimallin" ilmanpuhdistimen kotelon sekä muutosarja huohotuksen muuttamiseksi moottorin takapuolelle, jottei jäädy.
                    Muuten löytyy kaikki samat (ja enemmän) varusteet kuin suomimallista.
                    Ainut ongelma on tuo lisäilmapumpulta lähtevä putki, joka jäätyy kondessiveden seurauksena. Liekkö tyypivika?

                    Comment


                    • #40
                      Kokemuksen mukaan harva muistaa ruksia autoscoutin lisävarusteisiin niinkin vähäpätöistä asiaa kuin penkinlämppäri
                      Totta tuokin. Itse selvitän aina katselmistani malleista käyttökytkinten sijainnin ja luurailen kabiinin kytkimistä löytyykö lämmittimiä.

                      Comment


                      • #41
                        Ainut ongelma on tuo lisäilmapumpulta lähtevä putki, joka jäätyy kondessiveden seurauksena. Liekkö tyypivika?
                        Jos on sama kuin huohottimen letku, niin kyllä. Pahin ongelma lienee 2,7Bit mallissa.Mä laitoin käytetyn vastuksen sinne (1,9Tdi AFN), 40€ maksoin ja foorumilta löytyi.Hyvin pelitti 25 asteen pakkasissakin, tosin se reissu jäikin Audin viimeiseksi ihan muusta syystä... ;-(

                        Comment


                        • #42
                          Ei tuo mitään propagandaa ole. Ymmärrän ketjun aloittajan pointin, olen itsekin tuontiauton omistanut, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että suurin osa kohdista oli ihan totta. Noista talvivarusteista tulee mieleen vaan täälläkin foorumilla keskustelut huohottimen jäätymisongelmista. Noin yhtenä esimerkkinä suomivarusteista.

                          Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                          1. Siinä on Suomesta merkkiliikkestä ostettuna täysi kuluttajansuoja
                          2. Siihen tutustuminen ja ostaminen Suomessa on paljon helpompaa
                          3. Sen ostamiseen ei liity matkustus, rahti, vakuutus yms. kustannuksia
                          4. Sen käyttöhistoria ja todelliset ajokilometrit ovat tiedossa ja selvitettävissä
                          5. Se on varusteltu pohjoismaihin ( riittävä lämmityslaite, laturi, akku, ajovalot, vilkut jne.)
                          11. Sen jälleenmyyntiarvo on kaikista näistä syistä aikanaan ratkaisevasti parempi, kuin ns. tuontiauton.
                          Totta joka sana. Muistakaa että tässä puhutaan auton tuomisesta itse, sen huomaa jo sanamuodoista. Sinällään hämäävää että puhutaan tuontiautoista. Eli tuota ei pidä ymmärtää niin että joka asia pätee niihin autoihin jotka on tuotu maahan edellisen tai sitä edellisen omistajan toimesta.

                          7. Sen rekisteröintiin ja katsastukseen ei liity tuontiautoriskejä ja vaivaa (tyyppihyväsyntä, päästöt, dokumentit jne.)
                          8. Se täyttää sellaisenaan suomalaiset määräykset eikä sen rekisteröimiseksi tarvita kalliita muutostöitä*
                          Nuo ovat vähän niin ja näin, mutta periaatteessa mahdollisia jos tuo jonkun Kuplavolkkarin alustalle rakennetun Porsche-replican tai vastaavan "virityksen".
                          Viimeksi muokannut Ishtor; 17.3.2008, 12:48.

                          Comment


                          • #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                            Aikamoista p*skaa tuo lista. Eipä nuo vakuutusyhtiössäkään ole olleet kovin kiinnostuneita auton "kotimaasta".
                            Mikä tuossa nyt paskaa oli paitsi kohdat 9 ja 10? Tuntuu taas että heti kun tuontiautoja vähän haukutaan, niin noustaan takajaloilleen, vaikka tässä puhuttiin ymmärtääkseni auton tuomisesta itse, ei niinkään käsitteestä "tuontiauto".

                            Comment


                            • #44
                              Totta joka sana. Muistakaa että tässä puhutaan auton tuomisesta itse, sen huomaa jo sanamuodoista. Sinällään hämäävää että puhutaan tuontiautoista. Eli tuota ei pidä ymmärtää niin että joka asia pätee niihin autoihin jotka on tuotu maahan edellisen tai sitä edellisen omistajan toimesta.
                              Kyllä vähän miettisin kohtien 1, 4 ja 11 kohdalla varsin kriittisesti.

                              1: Käytettyjen autojen kauppa työllistää kuluttajansuojaelimiä ylivoimaisesti eniten ja tälläkin forumilla on hienoja kertomuksia todellisuudesta.

                              4: Onkohan todellakin näin kun rekisteriotteelta ei selviä edes edellisten omistajien lukumäärä? Lisäksi mittarilukemahistoriankin todistusvoima on varsin kyseenalainen ... tai no, tuleehan siitä luotettavaa jos ennen joka katsastusta tiputtaa lukemaa sopivasti.

                              Missähän ovat kaikki Suomeen takseiksi ensirekisteröidyt autotkin nykyään? Tai kolarikorjatut? Tämäkään tieto ei Suomessa selviä rekisteriotteelta mitenkään, eikä edes AKE:n palveluista.

                              Saksassa kauppakirjassa on erikseen kohdat kolaroidulle ja ammattikäytössä olleelle autolle, kannattaa selvittää mitä merkitsee jos kauppakirjan nämä kohdat paljastuvat myöhemmin väärin merkityiksi. Lisäksi autoon sisältyvät viat ovat yksilöity tarkasti, ainakin luotettavasta liikkeestä ostettaessa. Suomessa merkkiliikekään ei tiedä käytetyn auton viallisesta kytkimestä mitään vaikka korjauskin oli jo varattu samaan liikkeeseen?

                              11: Jos käytetty auto on paremmassa kunnossa, vähemmän ajettu ja kaiken lisäksi paremmin varusteltu niin miten mahtaa todellisuudessa olla jälleenmyyntiarvon kanssa? Taitaa väitetty jälleenmyyntiarvo näkyä todellisuudessa vain kotimaisten liikkeiden pyyntihinnoissa.

                              Comment


                                #45
                                Mikä tuossa nyt paskaa oli paitsi kohdat 9 ja 10? Tuntuu taas että heti kun tuontiautoja vähän haukutaan, niin noustaan takajaloilleen, vaikka tässä puhuttiin ymmärtääkseni auton tuomisesta itse, ei niinkään käsitteestä "tuontiauto".
                                Onhan tässä jo monta asiaa kerrottu. Ajattelin tuota kyllä itse niin että auto on tuontiauto, eikä sitä olla itse hakemassa. Siinä mielessä jotkut noista pitää paikkansa.

                                Kyllä niitä mittareita voidaan täälläkin ruuvata, ei se tee kilometreistä yhtään sen luotettavampia kuin "saksanmittareissakaan".

                                Comment


                                • #46
                                  Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                                  Kyllä niitä mittareita voidaan täälläkin ruuvata, ei se tee kilometreistä yhtään sen luotettavampia kuin "saksanmittareissakaan".
                                  Tuon kommentin jälkeen voit vaan odottaa jonkun valopään vastausta "no mutta siellä Saksassahan se on huomattavasti yleisempää!".

                                  Eräs suuri suomalainen autoketju on oikein kuuluisa mittareiden ruuvaamisestaan.. Tapahtuu sitä täällä ihan yhtälailla. Järjellä niitä kilsoja katsellaan ja ne on vain suuntaa-antavia, eipä ne kerro sen auton kunnossa yhtään mitään muutenkaan. Suomalaiset on vaan pässejä ja ei osaa ajatella mitään loogisesti eikä järjen kanssa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Itellä oli tuo audi tuontiauto ja ei mitään negatiivista sanottavaa. Oli oikeesti vähän ajettu, toimi loistavasti ja varusteita oli ihan mukavasti. Laturikin oli Suomeen riittävät 120A, lämmintä oli autossa talvella ja viileää kesällä. Ilmastointi toimi hyvin. Talvella riitti lämpöä koneessakin ilman pahvia keulassa. >100tkm ongelmatonta kilometriä sillä ajoin. Ei tullu matkakuluja, ku ostin suomalaisesta liikkeestä. Kuluttajasuoja oli ihan sama ku "Suomi-autoissa". Suomivarustelua joutui tekeen sen verran että laittoi lohkiksen. Jälleenmyyntiarvo oli kohdallaan ku siitä luovuin. Pois en ois myyny, mutta ku kävi pieneksi.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Joo ainakin R-J:n tiedetään ruuvanneen.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                                        Kyllä vähän miettisin kohtien 1, 4 ja 11 kohdalla varsin kriittisesti.

                                        1: Käytettyjen autojen kauppa työllistää kuluttajansuojaelimiä ylivoimaisesti eniten ja tälläkin forumilla on hienoja kertomuksia todellisuudesta.

                                        4: Onkohan todellakin näin kun rekisteriotteelta ei selviä edes edellisten omistajien lukumäärä? Lisäksi mittarilukemahistoriankin todistusvoima on varsin kyseenalainen ... tai no, tuleehan siitä luotettavaa jos ennen joka katsastusta tiputtaa lukemaa sopivasti.

                                        Missähän ovat kaikki Suomeen takseiksi ensirekisteröidyt autotkin nykyään? Tai kolarikorjatut? Tämäkään tieto ei Suomessa selviä rekisteriotteelta mitenkään, eikä edes AKE:n palveluista.

                                        Saksassa kauppakirjassa on erikseen kohdat kolaroidulle ja ammattikäytössä olleelle autolle, kannattaa selvittää mitä merkitsee jos kauppakirjan nämä kohdat paljastuvat myöhemmin väärin merkityiksi. Lisäksi autoon sisältyvät viat ovat yksilöity tarkasti, ainakin luotettavasta liikkeestä ostettaessa. Suomessa merkkiliikekään ei tiedä käytetyn auton viallisesta kytkimestä mitään vaikka korjauskin oli jo varattu samaan liikkeeseen?

                                        11: Jos käytetty auto on paremmassa kunnossa, vähemmän ajettu ja kaiken lisäksi paremmin varusteltu niin miten mahtaa todellisuudessa olla jälleenmyyntiarvon kanssa? Taitaa väitetty jälleenmyyntiarvo näkyä todellisuudessa vain kotimaisten liikkeiden pyyntihinnoissa.
                                        Mutta oleellista noissa on kai se että onko nuo asiat (ehkä tuota ammattiautoilukohtaa lukuunottamatta) sen paremmin saksantuonnissa (huom kun itse tuot ja huomaat vian viikon ajon jälkeen). Esim jos ei kuluttajansuoja täällä ole täydellinen niin itse Saksasta tuodun kohdalla se lienee käytännössä olematon. Vai?

                                        Niin tiedoksi vaan että on minullakin ollut yksi tuontiauto ja tyytyväinen olin (tosin varusteita siinä oli vähemmän kuin nykyisessä samanvuotisessa suomiautossani), mutta kommentoin tänne sen takia että ei joka asiasta nyt sentään tarvitse takajaloilleen nousta. Ja tosiaan, tuossa jutussa puhuttiin auton tuonnista itse, ei esim 5 vuotta sitten tuodun auton ostamisesta paikallisesta merkkiliikkeestä.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Esim jos ei kuluttajansuoja täällä ole täydellinen niin itse Saksasta tuodun kohdalla se lienee käytännössä olematon. Vai?
                                          EU-kansalaiselle kuluttajansuoja on periaatteessa sama myös suomalaiselle kuin saksalaiselle kun Saksassa asioidaan. Reklamaatio ja asian ratkaiseminen ongelmatilanteessa onkin sitten toki eri asia jos auto on ostettu Saksasta.

                                          BMW:llä ja MB:llä merkkiliikkeiden kohdalla takuuvastuut ilmeisesti hoidetaan kivuttomasti EU-laajuisesti, VV-Autolla ei forumin perusteella ole kehumista Suomestakaan ostetuilla.

                                          Comment


                                            #51
                                            Jos lista otsikoidaan "Miksi aito Suomi-auto on paras vaihtoehto?" pitää olla varsinainen fakiiri, että jostain hatusta keksii listan koskevankin auton tuontia ulkomailta.

                                            Audi A4 on Audi A4 osti sen sitten Suomesta, Ruotsista tai Saksasta. Saahan sitä Suomen maahantuojaltakin tilata autonsa ilman penkinlämmittimiä, lohkolämppäriä tai yhtään mitään muutakaan. Lisähintaan siihen saa varmasti halutessaan pienemmän laturin, akun ja monsuunisadekauden ilmastointikennot.

                                            Suomi-autot ovat jo uutena ruosteessa, kun ne laivaan rahtauksen aikana altistuvat satamassa meriveden tyrskyille. Lisäksi sen mittaristoa ruuvataan enemmän maahantuojan toimesta uutena, sillä kuljetuksen vaatimat auton vekslailut pitää nollata mittaristosta :)

                                            Comment


                                            • #52
                                              Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                              Jos lista otsikoidaan "Miksi aito Suomi-auto on paras vaihtoehto?" pitää olla varsinainen fakiiri, että jostain hatusta keksii listan koskevankin auton tuontia ulkomailta.
                                              Niin siellä linkin takana kuitenkin sanottiin. Päinvastoin pitää olla fakiiri jos ajattelee että puhuttiin tuontiautoista ylipäätään, koska varsinkin kohta "3. Sen ostamiseen ei liity matkustus, rahti, vakuutus yms. kustannuksia" antaa selvästi ymmärtää kyseessä olevan auton tuonnin. Vai mitähän rahti, matkustus yms. kuluja se mahtaisi tarkoittaa siinä tapauksessa että kävelen paikalliseen liikkeeseen ja ostan sieltä tuontiauton. Eli järjen käyttö on sallittua.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                                                Reklamaatio ja asian ratkaiseminen ongelmatilanteessa onkin sitten toki eri asia jos auto on ostettu Saksasta.
                                                Tätä juuri tarkoitinkin kun sanoin että KÄYTÄNNÖSSÄ suoja on olematon. Liike voi sanoa että "tuo auto tänne niin laitetaan takuun piikkiin kuntoon", mutta kuinka moni oikeasti vie auton saksaan korjattavaksi, ellei kyse ole tuhansien tai kymmenien tuhansien laskusta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tuossa juuri katsottiin kaverin -04 A4; pr numeroita ja sieltä löytyi sellaisia kuin 8Z5 "not hot country" ja 9T1 "heated washer nozzles,front" Joten kai ne siellä tehtaalla kasaa auton tulevan kotimaan perusteella??

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Janek Näytä viesti
                                                    Sanotaanko ennemmin vaikka 50%. Kyllä ne niin monesta oikeasti puuttuu ettei montaa niillä varusteilla vastaan ole tullut. Mulla on ollut 5 saksasta tuotua eikä yhdessäkään penkinlämmittimiä eikä kavereilla sen kummemmin. Yhdessä oli lohkolämmitin, muttei penkinlämmittimiä. Mutta se ei paljon ole haitannut, kyllä se perse sen lämmittää. Ja kyllähän sellaisilla varustellun saa jos viitsii/haluaa etsiä, niinkuin sanoit
                                                    Kyllähän niitä puuttuu etenkin edullisemman pään autoista, mutta tarjonta on suurta ja sen mukaan niitä autoja kannattaa tuoda, ettei sieltä ota satunnaista linttaa mukaan vaan rauhassa etsii sellaisen, joka täyttää omat ehdot. Erinäiset talvipaketit eivät ainakaan oman kokemuksen mukaan (BMW 3-sarja, Audi A4) erityisen harvinaisia. Tietty tässä vaikuttaa paljon auton hakualue. Saksassa on kuitenkin monenlaista ilmastoa ja alppien lähimaastossa tulee nahkahousuillekin kylmä. Auton haku ei siis jää siitä kiinni, etteikö löytäisi autoa, jossa ne varusteet on.

                                                    Asiasta toiseen. Tuosta heikommasta jälleenmyyntiarvosta vielä. Kannattaa muistaa, että vähemmän siitä autosta alunperinkin maksetaan ja myytäessä yhä useampi ostaja osaa jo arvostaa, että auton ensimmäiset esim 100tkm on ajettu fiksuilla teillä ja kunto on sen mukainen. Alhaisempi hankintahintahan tuntuu jo koroissa jos ostaa pankin rahoilla :)

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Niinpä niin taas kerran, tämä on ehtymätön kirjoitusten aihe;-)! Itse olen ajanut Saksan tuontiautolla kohta vuoden ja 30 tkm (mittarissa nyt 107 tkm) ja yhä hymyilyttää. Pakkasillakin, kun ymmärsin etsiä istuinlämmittimillä ja lämmityslaitteella (ja nelivedolla) varustetun auton. Sitäpaitsi auton hakureissu Saksaan huhtikuun lopulla viime vuonna oli pitkästä aikaa parhaimpia lomareissujani.
                                                      Ja auton sain nimiini yhdellä allekirjoituksella Reisingilla; kauhia vaiva!
                                                      Ja katsastuksessakaan eivät keksineet mitään huomautettavaa!
                                                      Ja paikallisessa merkkiliikkeessäkin totesivat koneelta auton huoltohistorian olevan moitteeton!
                                                      Moponikin on itsetuontilaite, eikä siinäkään pr..kleessä ole ollut mitään vikaa!
                                                      Onkohan mulla vain käynyt hirveä munkki;-)?

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Suomi-auton omistajalle tulee marmorilta kutsuja VIP-tilaisuuksiin ja Audi-uutislehtiä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Suomi-auton omistajalle tulee marmorilta kutsuja VIP-tilaisuuksiin ja Audi-uutislehtiä.
                                                          Taidan perua lentoliput ja ostaa bussilipun Hatanpään Laakkoselle =D

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Onpa noita Audi-lehdyköitä ym. tullu mullekin jo silloin kun oli pelkkiä tuonti-Audeja taloudessa.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              VW-Laakkoselta rupesi pukkaamaan mainosta heti, kun vain tuontiauton sai nimiinsä rekisteriin. Ja lisää rupesi tulemaan, kun kerran käytti korjaamon puolella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X