Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolari !

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Kolari !

Taisi olla 25.2 klo kuuden maissa kun olimme vaimoni kanssa menossa katsomaan yhtä omakotitaloa. Vihreä valo vaihtuu ja olin n. 15 metrin päässä tulossa risteykseen ja tietysti jatkoin ajoa jarruttelematta koska vihreät paloi.
    Oikealta sitten tuli vanhempi mies punaisia päin ja törmäsi meihin! Onnekseni osui etulokasuojaan eli saa auton kuntoon ilman suurempaa dramatiikkaa. Meni tukivarret jne. uusiksi kun vähän iskua saivat. Vastapuoli myönsi heti syyllisyytensä ja aneli että poliiseja ei kutsuta paikalle. Sovimme niin mutta onneksi älysin kirjoittaa vapaamuotoisen lapun jossa lukee:
    "Ajoin punaisia päin ja myönnän syyllisyyteni" ja siihen miehen nimi jne.

Nyt auto alkaa olla kasaamista vaille valmis niin korjaamo soitteli että ei voida kasata kun ei ole päätöstä vak.yhtiöstä tullut. Soitin yhtiöön niin tämä herra olikin pyörtänyt koko homman ja EI OLEKAN AJANUT PUNAISIA PÄIN mielestään ja tällä hetkellä tutkitaan "epäselvänä"!

Onneksi tein vapaamuotoisen lapun mutta kyllä kaduttaa kun en poliiseja kutsunut paikalle! Luulisi silti riittävän tuo lappu + vaimon läsnäolo tilanteessa = todistaja.

Onko vastaavaa sattunut kenellekkään?

Kyl noita vedättäjiä on varmaan paljon liikentees.
    Itselle sattui kans kerran punaisia päin ajava kylkeen kääntymään, ei suoraan
    tosin, kun oli kaksikaistainen tie niin kääntyi viereiselle kaistalle ja sit hetken
    päästä mun kylkeen siitä.

Koitti sit vedätellä, et yhtäpaljon tää on mun syytäkin. Totesin silloin, et kyllähän
    tämä minun syytä on, kun en muistanut irroitta sun autosta moottoria aamulla,
    jotta et pääisisi liikenteeseen. Onneksi oli duuniauto ja duunikaveriki mukana, niin
    ei ihan silmille hyppinyt. Onneks omaan autoon ei tullut mitään.

En tiedä mut välillä kyl vituttaa suunnattomasti noi törkeesti punaisia päin ajavat. HRr!

Comment

Viime kesänä olin kyytissä kun vaimon pikkusiskon kylkeen ajettiin. Jamppa vaihtoi kaistaa ja aurinko paistoi suoraan silmiin eikä sen vuoksi nähnyt että oltiin vierellä (kaksi kaistaa samaan suuntaan). Sulassa sovussa siinä katseltiin mitä oli tapahtunut, nappailin kuvia kännykällä, vaihdettiin henkilötietoja ja osoitteita ja sovittiin asia ilman poliiseja. Otin riskin kun kerran olin kyytissä ja pystyin toimimaan todistajana tapahtumalle (puolison tapauksessa on eturistiriita ja silloin todistuksen merkitys voi olla heikko). Kaiken tosiaankin piti olla kunnossa. Mutta eipä ole jampasta kuulunut, ei ole vastannut siskon soittoihin eikä myöskään vakuutusyhtiön, jonne asian oli lopulta vienyt. Homma kuitenkin etenee suotuisasta siskon suhteen eli auto tulee kuntoon ja vakuutusyhtiö hoitaa rahat tavalla tai toisella jampalta pois. Samalla menee jampalta luottokelpoisuus sekä luotto vakuutusyhtiöiden sisällä (shit-list kiertää ihan varmasti vaikka sellaisesta ei puhuta). Kaikki muutaman satasen tähden..

Comment

Joo kyllä aina on tullut poliisit kutsuttua, joskus melko väkisinkin. Sama "sääntö" menee firman autoissakin eli aina soitetaan poliisit. Siinä ei sitten tarvi ihmetellä jälkeen päin.

Ainahan ei saa vastapuoli sakkoja, kuten ei viimeksikään kun kääntyi vasemmalle risteyksestä minun eteen (ajoin suoraan vastaan eli nokat meni vastakkain). Huvitti vaan poliisiautossa, kun poliisit sanoivat vastapuolelle hänen syyllistyneen väistämisvelvollisuuden rikkomiseen. Siinä sitten vanhempi kaveri vähän mietti ja sanoi, että kai se sitten on niin kun kerran sanotte :) Poliisit totesivat vaan, ettei liikennesäännöt ole muuttuneet siinä asiassa lähiaikoina ;)

Comment

itse ajoin loivassa mäessä aika lähelle edessä olevaa joka liikkeelle lähtiessään valutti autonsa keulaani. porukalla mentiin parkkipaikalle sopimaan asia ilman poliisia ja vapaamuotoinen kertomus tapahtumasta paperille mihin molempien nimet ja sos.turva tunnukset. Kaveri kiisti jälkikäteen ja vastapuolen vakuutusyhtiö korvasi mukisematta kun skannasin sähköpostissa kyseisen lapun heille.

Comment

Toivottavasti "tunnustus" lapulla on painoarvoa..

Comment

AINA kytät paikalle. Suosittelen kokemuksen kera!

Comment

Pitäkää niitä vahinkoilmoituslappuja hanskalokerossa vastaisen varalle. Kolaritilanteessa sheriffit paikalle tai täytettyyn vahinkoilmoitukseen bukstaavit alle ja ruksi syyllisyyden myöntämiseen. Ei muita vaihtoehtoja! Näitä jälkikäteen venkoilevia kelkankääntäjiä riittää aina, vaikka kuinka joviaalilta ja myöntyväiseltä vaikuttaisikin heti tapahtuman jälkeen.

Comment

Sadekelillä ruuhkaliikenteessä ajettiin, kun jono äkkiä pysähtyi. Sain juuri ja juuri autoni pysähtymään, mutta takaa tullut Mersu-kuski ei. Kumma vaan, ettei Venton perään tullut sanottavia vaurioita, pakoputkeen taisi pikkuisen ottaa, mutta en esittänyt mitään vaatimuksia. Mersusta meni keula aika ikävään kuntoon, syyläri rikki jne.

Kaveri alkoi väittää, että on niitä ennenkin tuomittu syyllisiksi, jotka ovat jääneet keskelle tietä nynnimään. Kaikki muut edeltä olivat tietenkin häipyneet. Vahinkoilmoitus täytettiin ja uskoin homman olevan selvä, vaikka poliiseja ei paikalla käynytkään. Kunnes sitten parin viikon päästä kaveri soitti valitellen, että vakuutusyhtiö vaatii vastausta kysymykseen: "Myöntääkö syyllisyytensä?" Säilytin malttini ja vastasin, että ainakin minun olisi erittäin vaikea olla myöntämättä hänen asemassaan. Siihen se sitten jäi.

Comment

Se nyt on vaan niin yksinkertaista. Oli kolarinaiheuttaja kuinka rehellisen oloinen jamppa, niin silti aina poliisit paikalle. Ne vedättäjät toimii juurikin niin, että tekohetkellä anelee anteeks, vaihtaa puhelinnumeroita ja hokee sitä ettei poliiseja tähän tarvita ku hän tunnustaa ja ottaa vastulleen koko tapahtuman. Jälkeenpäin, varsinkin jos ei ole älynnyt ottaa todisteita ja todistajia hommaan mukaan niin se kiltti setä voikin sanoo "paskat, sinä siinä punasia päin kaahasit ja vaihoit kaistaa mun eteen ilman vilkkua".

Mulla alkaa ainakin hälytyskellot soimaan ku joku anelee ettei kutsuta poliisia. Ei niistä käytännössä mitään haittaa ole jos kaikki olis periaattees kunnossa. Mut jos on auton kanssa esim. vakuutusongelmia tai ennestään poliisin tuttu ni varmasti sanoo ettei poliisia tarvii tähän sotkee. Ja muutenkin jos on vedättäjä, niin kun poliisit on paikalla käyny ni se menettää jok' ikisen pelikorttinsa siinä vaiheessa.

Hyväuskonen ei kannata olla. Kaverin kylkeen tuli liikenneympyrässä eräs autoilija, niin myöns kyllä tapauksen siinä häslingissä ja pyyteli nöyrästi anteeks. Anto vielä käyntikorttinsa ynnä muut hommat. Mutta kun myöhemmin kaveri sitä asiaa lähti selvittelemään niin kyseinen autoilija oli jo oman puolustuksensa pistäny vakuutusyhtiöille menemään väittämällä, että kaverini olisi ilman syytä pistäny jarrut lukkoon keskellä ympyrää jolloin hänellä ei ollut aikaa reagoida. Vieläki aika avoin homma et miten se menee, todella mukava ja rehellisen oloinen kun paikan päällä homma selvitettiin.

Kuvia vaurioista, poliisit paikalle, yhteystiedot ylös. Niistä en ite lähe tinkii vaikka kolarinaiheuttaja olis itse poliisi (tai varsinkaan sillon :D )

Comment

"Se nyt on vaan niin yksinkertaista."
                      Juuri näin. Mulla tuli lokakuussa Liettuassa rekka kylkeen raapaisten, peili rikki ja 15 cm naarmu oveen, sivulasiin naarmu. Poliisit paikalle. He puhuivat venäjää (?), mä en. Siitä sitten asemalle, tuloksena yksi (1) aanelonen venäjänkielellä (?) ja "byebye".
                      Ja sitte niille jotka kertoo että mun olisi pitänyt hoitaa lontootaitoinen viranomainen paikalle, niin mä oon samaamieltä, ja se jos mikä on ihan vitun helppoa tuolla, kun noita kiinnostaa ihan kympillä hoitaa asioita turistin eduksi.
                      No mä olen nyt maksanu omavastuun, bonustenmenetyksen lisäksi. Liikennevakuutuskeskus käsittääkseni ajaa asiaani liettuan suuntaan, josko saisin omani pois.
                      No sitä päivää ei tule ikinä. Se vaan on niin yksinkertaista, ja mä elän asian kanssa, hauska kokemus kyllä.
                      Edit: offtopic luo offtopicia.

Comment

Poliisit aina paikalle.

Taannoin tuli kiinalaisnainen kaupan parkkipaikalta suoraan eteeni, ja siinähän se typ85 cq:n keula meni suoraan japaninihmeen kyljestä sisään 20cm. Ja vauriot sen mukaiset molempiin autoihin. Vauhtia vain sallitut 40km/h, jos sitäkään.

Nainen alkoi mua syyttämään kun ajan muka aina kovaa!? What, ikinä en ko. naista ole edes nähnyt ja hän väitti tuntevansa minut, yeah.

No, poliisit paikalla, vaikka nainen kovasti yritti anoa, että no police. Kävi sitten ilmi, että naisen ajama auto oli seisonnassa ja hänen veljensä omistuksessa.

Comment

Juu poliisit vaan paikalle...

Ittelle kävi viime kesänä tällainen kaveri kolmion takaa kylkeen case ja siinä sit vastapuoli alkoi heti että ei poliiseja ei poliiseja, mie että soitetaan nyt kun en asu enää tällä paikkakunnalla. Poliisit tuli paikalle nappas kuvat ja otti tiedot ylös ja tuumasivat ettei tähän nyt ois poliiseja tarttenna mutta toivottavasti ei tule mitään.

Sovittiin tyypin kanssa että hoidetaan homma ilman vakuutusyhtiötä ettei mene bonukset. Noh itte kävin sitten korjausarvion (1800e) ja sitten soittelin tälle kaverille, tuumas vaan että ompa kallis ja että hän hoitelee raha-asioita tms. Sanoin sit et ok soitan huomenna, sit soitin mutta tyyppi ei sitten enää vastanna puhelimeen saatikka soittanut takaisin. Eikun vaan vastapuolen vakuutusyhtiöön homma hoitoon.

Ois taas itteä saattanut jonkin verran sylettää jos ei poliiseja ois kutsunut. AINA vaan poliisit paikalle niin eipähän tule ongelmia jälkeenpäin

Comment

Tottahan toki pollarit tulee aina kutsua paikalle, jos on vähänkään aihetta. Mutta ainakin jokunen vuosi sitten sain vähän sellaista viestiä, että poliisitkaan ei välttämättä ole niin innokkaita selvissä tapauksissa tulemaan paikalle, jos osapuolet itse voivat asian selvittää. Riippuu varmaan tilanteesta, millaista kiirusta heillä sattuu olemaan. Periaatteessa jos vahinkoilmoitus täytetään, ja toinen tunnustaa syyllisyytensä, ei pitäisi olla asiassa epäselvää. Voihan vastapuoli pyörtää puheensa vaikka virkavaltakin on paikalla käynyt....

Comment

Sovittiin tyypin kanssa että hoidetaan homma ilman vakuutusyhtiötä ettei mene bonukset.
                              Nuokin asiat kannattaa aina hoitaa siten että korjauksen maksaa vakuutusyhtiöt. Tämä voi tosin korjaamosta riippuen vaikuttaa tuntuvasti myös kustannuksiinkin. Kustantava osapuoli välttää kuitenkin bonusten menettämiset jos hyvittää itse vakuutusyhtiölle korvattavan summan.

Comment

Omakohtaista kokemusta on, että ei ne polliisit aina tulekaan. Hätäkeskuksesta vaan sanottiin, että tuohan on aivan selvä juttu, ei poliisia tarvita ja heillä on muutenkin kiire. Tämä siis arki-iltana Oulun keskustassa.

No onneksi vastapuoli oli sillä kertaa rehellinen.

Comment

Ehdottomasti poliisit aina paikalle.

Kävi itselleni tossa vuosituhanteen vaiheilla, että kaveri peruutti sivutiellä autoni keulaan. Tilanne oli hieman poikkeuksellinen:Oltiin katsomassa rallikisoja. Kaveri myönsi syyllisyyden ja lupasi maksaa auton puskurin yms. Minulla oli todistajiakin mukana. Mutta kun tuli arki niin olihan tosi hankala saada tältä tyhjätaskulta rahat. Tänäkin päivänä on osa vielä maksamatta. Jätkällä oli laina-auto, ja auton vetokoukku sattui puskuriini. Hän pelkäsi bonuksien menetyksiä yms.

Ja poliisit eivät aina tule paikalle, jos on ns. selvä tapaus:

Kävi taannoin 90-luvun alussa, että rekka peruutti auton kylkeen. Oltiin pysähdytty tankkaamaan ja oli vielä vieras auto. Rekkakuski änkytteli ja ei oikein homma alkanu toimia.
                                  Soitin poliisille, ja sieltä sanottiin ettei tulla paikalle, on selvä homma. Annettiin lausunnot ja kaikki tiedot puhelimitse: homma oli sillä hyvä. Oli vielä autossa ensimmäisiä ns. autopuhelimia.

Ajelin itse naapurin kylkeen risteyksessä. Pyysin poliisit paikalle vaikka olin syyllinen. Vakuutusyhtiölleni riitti yksi puhelu (ei mitään paperinkirjoituksia) ja homma oli sillä selvä, kun asiasta löytyi tieto poliiseilta. Sain sakot ja bonukset vähän laski, mutta naapuri sai autonsa kuntoon ja kaikilla oli hyvä mieli. Asian tekee vielä veikeäksi se, että naapuri oli myynyt autonsa autoliikkeeseen, mutta sattuu ja tapahtuu...

Comment

Aina poliisi paikalle, itse olen sen kantapään kautta oppinut. Ihmisiin ei pidä luottaa, ei kehenkään.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Duke Näytä viesti
                                      Omakohtaista kokemusta on, että ei ne polliisit aina tulekaan. Hätäkeskuksesta vaan sanottiin, että tuohan on aivan selvä juttu, ei poliisia tarvita ja heillä on muutenkin kiire. Tämä siis arki-iltana Oulun keskustassa.

No onneksi vastapuoli oli sillä kertaa rehellinen.
                                      Kappas, samaa tuumasivat, kun muutama vuosi sitten olin samassa tilanteessa. Olin töistä tulossa puolenyön aikaan ja juottolan ohi ajaessani parkissa olevan auton ovi räpsähti auki meikäläisen takalokariin. Kuinka ollakaan auton omistaja oli tulossa kyseistä baarista tuhannen kännissä. Sain sitten lopulta poliisit paikalle, kun totesin että saavat kohta olla setvimässä käsirysyä samassa osoitteessa. Siinä sitten sheriffit lukivat tieliikennelakia vastapuolelle ja yhteisymmärrys maksajasta löytyi.

Comment

Höh, onhan niillä poliisella tärkeämpääkin tekemistä kuin ihmetellä päivänselviä peltikolareita. Nimmarit ja tunnustukset vahinkoilmoituslomakkeeseen, niin se on ihan yhtä selvä kuin jos miliisit olis käynyt paikalla. 100% varmuudella saa tuossa tilanteessa vastapuolen vakuutusyhtiöstä rahansa pois.

Poliisit paikalle JOS toinen ei myönnä / suostu allekirjoittamaan, tai epäilee päihtymystä. Poikkeuksena ehkä jos syyllisen osapuolen teko on ollut erityisen törkeä, ja haluaa rankaista molopäätä sakoilla. :)

Comment

Jahas, nyt vastapuoli oli eilen antanut lausunnon yhtiölleen että minä olisin puhunut puhelimeen kun törmäsin häneen. Heh, mitähän se vielä keksii. Hauska homma. Erikoinen näkö miehellä, täytyy korvallaan nähdä vajaan sekunnin aikana kaiken. Kaiken huipuksi puhelin oli povitaskussani, vaikea puhua silloin!!

Lisättäköön tähän se että hän AIEMMIN sanoi että on niin pimeää että ei tiennyt mihin "tunnustus" paperiin nimensä kirjoitti.. Nyt sitte oli huippunäkö kolari tilanteen lähestyessä!
                                          Viimeksi muokannut teppi; 11.3.2008, 20:41.

Comment

Eipä se aina auta, vaikka polisitkin saisi paikalle. Kävi tossa muutama vuos takaperin kolhaisu Helsingin stokkan vieressä. No kumpikaa ei syyllisyyttänsä tunnustanut, eikä poliisikaan osannut sitä sanoa, joten homma päätyi sitten enempi tutkittavaksi. No jonku puolen vuoden jälkeen tuli laput, että tutkinta on lopetettu vähäisyysperiaatteella. Mun autoon tuli muutama naarmu, jotka läks pois melkeinpä "hiomavahalla", eikä minua häirinny, vastapuolen auto taas oli niin likainen, ettei siitä saanu selvää millaisia naarmuja siihen tuli, muttei ilmeisesti kummoisia.

Comment

Itse olin paikalla salon keskustassa kun tapahtui kolari linja-auto aseman edessä...

Pikkunen hiivatti tuli asemalta lagunan eteen ja lähti karkuun... Soitimme tietysti poliisit ja lähdin "karkurin" perään... Heidän matka päätyi siihen kun oli ilmeisesti bensa tankki jollain tapaa vaurioitunut kun oli löpö tiellä ja auto sammui...

Väitti kaiffari että oli ajamassa auton vaan pois tieltä ettei tuu tungosta risteys alueelle... Loppujen lopuksi kaiffari sit puhalsi 2,5 romillee... Onneks ei kellekkään käynyt pahasti... Rellu meni lunastukseen ja vauva rellun takapenkillä (kaukalo iässä) selvisi onneks säikähdyksellä...

Comment

Eli jos tulee vastava tilanne eteen niin parasta kaivaa kamerakännykkä esiin ja tallettaa tunnustus videolle. Samalla voi olla soittavinaan poliisille ja toteaa sitten että eihän tässä poliisia tarvita. Myöhemmin voi oikeudessa näyttää videopätkältä tunnustuksen ja maksattaa k*sipäällä oikeudenkäyntikulut :-)

Comment

Mites käykö todisteena jos salaa nauhottaa tapahtuman sanelimella, mp3 soittimella, tms?

Comment

Saat syytteen salanauhottamisesta. Siitä pitää ilmoittaa nauhotustilanteessa.

Comment

Mutu: Jos olet itse keskustelun toinen osapuoli, niin ilmoitusta ei tarvita erikseen.

Comment

Mutusi on ihan oikeassa, jos on keskustelun toinen osapuoli, niin keskustelun saa nauhoittaa ja siitä ei tarvitse kertoa toiselle osapuolelle. Siitä en tiedä mikä tuon todistearvo on, mutta olisipahan parempi kuin ei mitään jos kolarista ei kirjoitella jostain syystä mitään vahinkoilmoituksia tms.

Comment

Niin ja jos tapaus on julkisella paikalla (kuten yleensä), niin eikö se ole selvää että saa nauhottaa ja kuvata niin paljon kuin haluaa. Myös salaa.

Ainakin niinhän nuo seiskan toimittajat tuntuu hommavaan niitä baari edusta haastatteluja.

Comment

On hyvin häilyvää, missä saa kuvata, ketä saa kuvata, kuka kuvia saa käsitellä ja missä niitä voidaan julkaista. Vaikka paikka olisikin julkinen, se ei anna lupaa kuvata niin, että se rikkoo ihmisen yksityisyyden suojaa.
                                                            Tähän mielenkiintoiseen pohdintaan voisi vetää mukaan lain sähköisen viestinnän tietosuojasta: kaikesta sähköisestä viestinnästä syntyy tunnistetieto, jonka perusteella ihminen voidaan paikantaa. Esim. kännykän sijaintitieto kertoo luonnollisen henkilön olinpaikan kullakin hetkellä. Tuota tietoa ei kuitenkaan saa käsitellä muutoin kuin siihen oikeutettu ja hänkin vain, mikäli se on tarpeen.
                                                            Valokuvaamisessa syntyy tunnistetieto, kun kuvassa oleva, tunnistettava henkilö yhdistetään paikkatietoon, eli kuvanottopaikkaan ja -aikaan. Jos kuvassa näkyy muita henkilöitä kuin on tarkoitettu, heihin liittyvää tunnistetietoa ei saa käsitellä.

Comment

Working...
                                                            X