Itse tein c5 RS6:lla 2024 kesällä samanmoisen reissun Euroopassa. Vaihdoin renkaat, jarrupalat, puolat, tulpat, moottoriöljyt, ilmansuodattimet ja kaikki tukivarret eteen. Vetoakseleiden suojakumit olisi kannattanut vielä vaihtaa, mutta hoituihan se Saksassa marmorillakin. Uloimmat etukumit eivät kestäneet baanan vauhteja. Laturia kuljetin mukana, kun auto vilautti viikkoa ennen reissuun lähtöä laturin valoa kerran. Se ei kyllä sitten ole temppuillut sen yhden vilautuksen jälkeen. Puolan tai kaksi ottaisin mukaan niin ei tarvitse matkalla alkaa etsimään.
Kokemuksella, ei haittaa jos vaihtelee muutkin nesteet eli jarru- tehostin- jäähdytin jne. Yleisimmät työkalut konttiin ja kovaa ajoa. Jos oikeen varman päälle miettii niin juuri joku laturi, tai esim. bensapumppu noin paljon ajetussa (jos alkuperäinen) mukaan.
Auto on sen verran paljon ajettu, että mitä vaan kulutusosia voi reissulla hajota tai jotain ihan yllättävää tai ei mitään. Melko mahdoton sanoa minkälainen varaosasetti kannattaisi roudata roudata mukana. Mielummin kunnon perushuolto ja kuluvien osien tarkastelu/vaihto ennen reissua. Esim. Jarrulevyt, -palat, ja -nesteet, Kytkin sekä voimansiirron laakerit ja nivelet. Turbo, laturi ja bensapumppu. Moottorin nesteletkut sekä jäähdytin. Varapuola, kuten edellä todettiin ja renkaanpaikkaussarja. tunkki ja/tai vararengas matkaan. Sekä pakillinen työkaluja. Valitettavasti, jos jotain porsii matkalla, niin se Mr Murhyn mukaan osa joka ei ole matkassa ja jonka hajopamiseen ei olla varauduttu.
Erittäin samoilla linjoilla Ilkan kanssa. Työkalusatsi mukaan sisältäen Audeille tyypilliset koot. Jos jarruremppaa ei ole just tehty, niin jokin vääntötyökalu, meisseli ja vasara, että saa jumiutuneen jarrun auki matkan jatkumiseksi. Euroopassa saa osia ihan hyvin varmasti ja korjaamoita löytyy. Matkavakuutus matkan keskeytykseen ihan ehdoton. Itse tein Norjaan ja Lappiin 7000km reissun, ja mukana oli bensapumppu, nippareita, työkaluja, letkuklemmareita ja OBD-lukija. Niin ja dremeli.
Kaikki huollot alle ja kovaa ajoa vaan! Hyvää reissua!
Viimeksi muokannut okkim; 29.11.2025, 21:10.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Kiitoksia vastauksista. Näköjään startti aloitti oireilun jo nyt. Tosin vasta yks startti jäi eilen väliin. Mutta se on helppo vaihtaa.
Turboa, bensapumppua ja ilmastoinnin kompuraa ei ole vaihettu 250 tkm jälkeen. Eikä ole tiedossa, onko vaihettu koskaan. Kompura joutuisi kyllä koville kesähelteillä. Nyt ilmastointijärjestelmä on tiivis.
Oiskohan mahdollista ilm. Kompuraan vaihtaa vain kuluvia osia, kuten laakereita.
Takapyörän laakeritkin ovat olleet hiljaa 125 tkm.
Mää en itse lähtisi sillee ennakoivasti vaihtaa kaikkea mahdollista varulta.
Toki selkeästi rikkinäiset asiat vaihtaa ja öljyt ja muut huoltokohteet tarkistaa.
Asianhan voi miettiä niinkin että kuinka paljon ennakoivasti korjaisit autoa ennen sitä 7000km ihan perus työmatka-ajelua. Ei se auto tiedä hajoaako se lomareissulla vai kauppareissulla.
Varaa vaan matkaan sopivasti työkaluja, ehkä jotain nippusiteitä/rautalankaa/klemmareita yms hätäkorjaustuotteita.
Me ollaan heitetty jotain reissuja tuolla 1993 Cabriolla niistä pienistä teknikaaleista saattaa jäädä ihan kivoja muistojakin reissusta.
Esim me luultiin että kansipahvi petti Latvian Rigaan mutta olikin vain jumittava paisarin korkki. Silloin ehkä vähän jännitti mutta näin jälkein päin on ollut kiva muistella matkaa jollekin syrjäkylän autokorjaamolle ja sieltä paikalliseen varaosaputkaan.
En minäkään. Selvästi rikkinäiset ja kuluneet/oireilevat jutut kannattaa vaihtaa, mutta muuten se menee kyllä ihan harrastamisen puolelle. Jotain puolia yms pieniä osia kannattaa ottaa mukaan, mutta vaikea niistäkin on kaikkia keksiä mitä voisi tarvita.
Oma kokemus parin vuoden takaa kun käytiin 1500€ C5:ella Espanjassa. 10400km tuli mittariin. Perushuollon tein ja varmistin et ilmastointi toimii. Noin nyrkkisääntönä, korjaa kaikki välykset ja ravistukset pois. Se on ihan eri juttu jos auto vaan ihan pikkasen ravistaa Suomen nopeuksilla. Sit kun vauhtia on melkein 200km/h ni on melko pelottavaa tehdä nopeata jarrutusta kun jarrut vatkaa ihan eri tavalla niissä nopeuksissa.
Kaikkeen ei voi varautua, Ranskassa ajoin rotwallin reunan päälle etupuskurin Lidlin pihassa ja peruuttaessa se repesi irti kiinnikkeistään.Piti teipata jesarilla et sai ajettua paikallisen "Motonetin" pihaan. Autopukkeja en ollut ottanut mukaan vaikka tunkki olikin. Kaupasta pari autopukkia ja 28 asteen helteessä parkkipaikalla etupuskurin kokonaan irroitus ja takaisin asennus.Oli yleisöäkin riittävästi :-)
Jäi hyviä muistoja tuostakin vaikka just silloin se hiukan kiroamista aiheutti.
Comment