Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton oikeaoppinen säilytys?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jos auton ottaa nykymallin mukaan väliaikaisesti pois rekisteristä (ja samalla säästää ajoneuvoverossa), niin vähän kalliiksi tulee nämä välikäytöt. Jokaisesta käytöstä poistosta ja käyttöönotosta kun menee rekisteröintimaksu, olikos se noin 10? vai paljon? Perinteinen seisontavakuutusmalli sopii silloin paremmin.

    Comment


      #32
      Aken sivuilla on oikein hienot laskuritkin tuohon kannattavuuden laskemiseen.
      http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/...t%C3%A4poisto/

      E:Olikin niin hienot etteivät äsken etes toimineet.

      Comment


        #33
        Auton talvisäilytys. Mitä kannattaa ottaa huomioon?

        Ensimmäinen talvi edessä Cabrion kanssa ja alkaa olla aika viedä auto talviteloille.
        Paikaksi valikoitui mökillä oleva varastorakennus.
        Kylmä betonilattiainen tila. Sähköä kuitenkin tulee.

        Mitäs huomioon otettavaa tuossa on kun auton meinaa pidemmäksi aikaa jättää paikoilleen?

        -Akunkenkä ainakin irti. Ehkäpä koko akku.

        -Ei käsijarrun varaan. Pölkyt pyörien eteen/taakse niin ei karkaa.

        -Bensaa tankkiin vai ei? Eli tankki mahdollisimman täynnä ettei vettä kondensoidu sekaan. Vai olisiko sittenkin parempi jättää tankki kohtuu tyhjäksi ja kaataa ensi keväänä tuoretta ainetta tankkiin. Entäs noi lisäaineet?

        -Automaattilaatikko P:lle vaiko N:lle? Tosin ei innostaisi jättää avainta virtalukkoon.

        -Rättikatto tietenkin kiinni (siis katto ylhäällä) jotta ei tule turhia laskoksia.

        Mitäpä muuta tulisi mieleen?
        Onko esim järkeä laittaa auton sisälle samanlaista kosteuden kerääjää joita veneissä käytetään? Tällainen siis.
        Entäs kannattasiko harkita jotain hiiren karkotinta?
        Viimeksi muokannut Lipponen; 24.10.2015, 08:04.

        Comment


          #34
          Loota P:lle, ei kai tuossa mitään kummaa ole?

          Nuo kosteudenpoistajat on hyviä, kannattaa laittaa. Mutta niitä pitää muistaa vaihtaa koska yksi ei riitä talven yli.

          Comment


          • #35
            Minä jättäisin ehkä tässä tuon paikan kertomatta. Ihan varmuuden vuoksi..

            Akku lämpimään ja pari kertaa lataus talven aikana. Tankki täyteen niin ei ruostu.
            Viimeksi muokannut ilyx; 24.10.2015, 08:49.

            Comment


            • #36
              Ite ottaisin akun kokonaan lämpimään säilöön. Varaus jos laskee talven aikana niin se jäätyy.

              Comment


              • #37
                En tiedä tykkääkö renkaat huonoa pitkästä paikallaan seisotuksesta, mutta ehkä nykyisiin vähän enempi painetta tai sitten jotkut "seisonta"renkaat alle..? Tai ehkä auto pukeille?

                Comment


                  #38
                  Ja tässä ketjussa on hyviä vinkkejä, eli siirsin tähän Teemun mietinnät.

                  Comment


                    #39
                    Ai täällä oli tällainen ketju valmiiksi. Eipä sattunut hakusanaan.


                    Tässä ketjussa olikin nuo tärkeimmät eli akku pois. Laatikko P:lle, kosteuden poistajat ja pukit tai seisontarenkaat ( tai sitten ajaa neliskanttisilla keväällä hetken). Kiitos vastanneille.

                    Ps. Juu en minä tänne postiosoitetta meinannut antaa.

                    Comment


                      #40
                      Minä täyttäisin tankin piripintaan asti täyteen uutta bensaa. Omaa kesäautoa kun mahtuu säilyttämään kotipihassa niin tulee vähän herkemmin aina parin viikon välein käytettyä lämpimäksi. Jos säilytyspaikka ei missään mahdottoman kaukana ole niin pitkin talvea on varmasti taas päiviä jolloin lämpötilat ovat plussan puolella eikä tarvi kylmästä turhan takia boottailla.

                      Cabrioletin totesin olevan sen verran väljä etten ole paljon kosteudenpoistosta murehtinut. Renkaisiin voi jonkun neljä kiloa laittaa niin ei tule flatspotteja, ne tosin tasoittuvat ensimmäisten kilometrien aikana. Sen verran nyt kuitenkin painetta ettei tyhjänä makaa auton paino päällä jos ei lainkaaan siirrellä puoleen vuoteen, muuten murtuu kyljistä aika nopeastikin.

                      Aika paljon tosiaan riippuu siitä miten usein auton luona tulee talvikauden aikana käytyä.

                      Comment


                        #41
                        Akku säilyy paremmin viileässä kuin lämpimässä, lämpimässä tallissa melkein vuoden olleen autoni akku oli tyhjentynyt omia aikojaan (miinuskaapeli irtikin) eikä kestä enää kuormitusta. Akku pilalla. Ylläpitolaturi olisi ollut hyvä laittaa pitämään latausta yllä.

                        Kylmässä hallissa olevassa Pösössä akku on ollut paikallaan talven, miinuskaapeli toki irti. Keväällä miinuskaapeli kiinni ja auto avaimesta käyntiin.

                        Comment


                          #42
                          Mulla oli kans viime talven kylmässä hallissa ässä miinus kaapeli vain irti. Keväällä kaapeli kiinni ja kerta laakista käyntiin.

                          Comment


                            #43
                            Toivottavasti en joudu säilytyslämpötilan vuoksi uusimaan kaikkia akkuja. 20 ajattelin pitää lämpöä. auts.

                            Comment


                              #44
                              Ylläpitolaturilla saa ehkäistyä täydellistä tyhjenemistä. Eikä latureita varmaan tarvitse olla yhtä per akku, riittänee jos akku saa vuorokaudenkin latausta muutaman viikon välein.

                              Comment


                                #45
                                sukkahousuniksi kuivana pysymiseen.... ohutta sukkahousua täytät silica-gel kissanhiekalla, pistät koko säkin sopivaan määrään sukkahousua (tod näk max 2 sukkahousua kuluu) niin, että sukkahousut venyy kunnolla, mutta ei päästä palleroita ulos. Pitää kyllä sisustan kuivana koko talven.

                                Comment


                                  #46
                                  Käynnistellä ei kannata sitten välillä. Pitäisi saada ajettua ihan kunnolla lämpimäksi, muuten lämpötilan vaihtelu kerää turhaan kondenssikosteutta. Yhden talvikauden aikana ei öljykalvokaan vielä haitaksi asti haihdu sylinterin seiniltä ja laakeripinnoilta. Jos ajatus kuitenkin häiritsee, pyörittää vaikka startilla bensapumpun sulake irti.

                                  Comment


                                    #47
                                    Itse säilyttelin autoja ensin kylmässä konevajassa. Akun johdot irti ja täyteen ladattuna, mutta ei onnistunut. Meni halki mm. Urssista ja vuoti nestettä autoon. Olihan muuten ihan älytön homma siivota ja korjata vahingot. Urssissa kun se happo menee lattiamaton allekin. Tästä oppineena autot on nyt puolilämpimässä tallissa (+6-10 astetta) ja akut kokonaan poissa autoista (erillinen lämmin tila).

                                    Kosteudenpoistajat löytyy ja itse kyllä käynnistelen noita talvellakin ja käytän ne kuumaksi (ajan pikku lenkin). Pieni liikunta tekee noille hyvää.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #48
                                      Kävin tänään alkuliikkeessä hakemassa uuden akun. Hyvin riittää jos akku saa kerran kuukaudessa vuorokauden virtaa sisäänsä.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kyllä pakko olla että Teron S2 purkaa akkua jostain. Cabrio ollut siellä samassa tallissa pösön vieressä 5kk käynnistymättä akku kiinni ja lähti heti ekalla seisonnan jälkeen viime maaliskuussa.
                                        Oikeasti joka seisonnan jälkeen tilanne ollut sama. Akku vaihtui uuteen kevällä 2012 kun vanha kuoli kertaheitolla. Oli 9 vuotta vanha ja vaihdettu Saksassa 2003.

                                        Comment


                                          #50
                                          Tällä kertaa ei ollut ässän akusta kyse. :) Vaan purkaa se ässä sitä akkua. En ole irrottanut miinuskenkää vaan autossa on ns. virta päällä. Hälytin ainakin vie vähän sähköä. Nyt se saa latausta 2h/vrk ja toivottavasti se pitää akun kunnossa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mitähän ois hyvä ottaa huomioon, ku auto säilössä talven yli lämpimässä tallissa?
                                            Renkaisiin enemmän painetta ja huolelliset pesut. Sisältä matot pois tms. onko muuta?
                                            Akkua voin välillä latailla ni sitä ei viittis ottaa irti.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tuuletus auton sisältä kuntoon jotta ilma vaihtuu hytissä. Käytännössä ikkuna tai kaksi raolleen.

                                              Comment


                                                #53
                                                Hain elokuussa Saksasta vajaa 50t ajetun rättikaton ja nyt pähkäilen, onko talvisäilönnässä jotain, jota naisimmeisen pitäis ymmärtää ymmärtää..? Auto talvehtii n 10asteisessa tallissa. Kyssäri lähinnä koskee akun huoltoa talvikuukausien (n. 8kk) aikana. Toiveena olisi saada kärry käyntiin kevväälläkin :).

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Itellä ainakin on miinuspiuha akulta krti säilytyksessä. Voihan sinne jonkun ylläpitolaturin laittaa. Pysyy akku virroissaan.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ei nyt koske akkua, mutta renkaisiin kannattaa laittaa vähän reilummin painetta (vaikka 3.0-3.5 bar), että ei painu flat spotit kumeihin pidemmän seisonnan aikana.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kiitos molemmista vinkeistä :)!

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Mulla on kesäautossa seisonnan aikana toiset renkaat alla kun lämpimässä seisoo. Tälle talvea laitoin bilteman kosteudensyöjän mutta mitään se ei ole kerännyt.
                                                        En ole kuin pari kertaa talvessa sitä käynnistänyt

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X