Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko sinulla ollut ongelmia auton virhevastuun toteutumisessa Autotalo Leppiniemeltä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko sinulla ollut ongelmia auton virhevastuun toteutumisessa Autotalo Leppiniemeltä?

    Etsin yhteyttä muilta, joilla on ollut samankaltaisia kokemuksia ajoneuvon vioista ja kuluttajansuojan toteutumattomuudesta.

    Tarkoituksena on koota tietoa mahdollisen viranomaisprosessin ja rikosilmoituksen tueksi.


    Oma kokemukseni liittyy Polestar-autoon, jossa ilmeni seuraavat viat pian kaupanteon jälkeen:


    -vetoakselin naputus moottorijarrutilanteessa

    -kääntölaakereiden kolina kuoppiin/töyssyihin osuessa ja narina rattia kääntäessä tietyissä asennoissa

    -ulkoisen äänilähteen toimimattomuus - tämän sain aluksi korjattua itse kuivaamalla, hyvää hyvyyttäni, mutta ei valitettavasti ollut pitkäikäinen korjaus.


    Näistä kaikista on valmistajalta julkaistu teknisiä tiedotteita (TSB / SIB / kampanjoita), ja niiden esiintyvyys on havaittu tietyissä valmistuserissä tai vuosimalleissa.

    Useat saman mallin ajoneuvot ovat kärsineet samoista vioista.

    Näin ollen on perusteltua epäillä, että kyseessä on tyyppivika, ei yksittäinen virhe tai kulumisilmiö.


    Tämän vuoksi katson, että kyse on myyjän virhevastuun piiriin kuuluvista vioista, joita ei voi sysätä asiakkaan vastuulle pelkästään ajokilometrien tai tyyppihyväksyttyjen muutostöiden perusteella.

    Myyjän vastuulla on varmistaa, että ajoneuvossa ei ole piileviä tai rakenteellisia vikoja kaupantekohetkellä – erityisesti silloin, kun kyseiset viat ovat tunnettuja ja laajasti dokumentoituja.


    Heti kaupan jälkeen autossa ilmeni myös vakava sisäilman huurtumisongelma, joka vaikutti ajoturvallisuuteen.

    Ongelmaa ei myyjä suostunut tunnustamaan lainkaan, eikä osallistunut sen selvittämiseen tai korjaukseen.


    Jouduin selvittämään vian itse yhdessä Polestarin merkkiliikeorganisaation teknisen tuen kanssa, ja ratkaisu vaati useita käyntejä sekä teknistä selvitystyötä.

    Lopulta ongelma osoittautui rakenteelliseksi viaksi, jonka korjaus ei olisi kuulunut asiakkaan vastuulle.


    Koska myyjä ilmoitti heti alussa että heidän mielestään tässä ei ole vikaa, eikä osallistunut asian selvittämiseen tai korjaamiseen, jouduin käyttämään omia resurssejani vian ratkaisemiseksi.

    Asian viemiseksi eteenpäin jouduin turvautumaan myös asianajajan apuun, jotta vika saatiin lopulta käsiteltyä valmistajan huolto-organisaation kautta – ilman, että myyjä osallistui korjaukseen tai otti vastuuta virhevastuuperusteisesti.


    Tämän viestin tarkoitus ei ole esittää syytöksiä, vaan etsin vahvistusta epäilylleni, että kuluttajansuojalakia ei ole noudatettu.

    On täysin mahdollista, että kyseessä on yksittäinen tai yksittäiset tapaukset – siksi kaipaan tietoa siitä, onko muilla ollut vastaavia kokemuksia.

    Olen jo laatinut rikosilmoituksen epäillystä petoksesta ja sekä ilmoituksen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.

    Lisäksi tiedossani on toinen tapaus, jossa sama myyjä jätti korjaamon laskut maksamatta ja katkoi yhteydenpidon asiakkaaseen.


    Julkaisen yrityksen nimen perustuen siihen, että kyse on omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta, ja viesti on tarkistettu lakimiehellä ennen julkaisua.

    Yrityksen nimeäminen on osa oikeutta osallistua julkiseen keskusteluun, kun toiminta liittyy kuluttajansuojakysymyksiin.


    Mikäli sinulla on vastaavaa kokemusta Autotalo Leppiniemestä, pyydän ottamaan yhteyttä yksityisesti, laittamalla privaviestin, tai spostiin repsakettu (a) geeeemaaaiiil - varmaan oikean osoitteen osaa tuosta arvata.

    Näiden tietojen perusteella poliisi voi arvioida, täyttyvätkö rikoslain 36 luvun 1 §:n (petos) tai 2 §:n (törkeä petos) tunnusmerkit.

    Viestit käsittelen asianajajan kanssa luottamuksellisesti, ja voin halutessasi jättää yhteystiedot luovuttamatta ilmoituksissani viranomaisille.


    Jos on jotain kokemuksia, niin näistä olisi hyvä saada esimerkkejä, jolla voin vahvistaa näyttöä – tai vaihtoehtoisesti voin todeta, että kyse oli yksittäisistä tapauksista.
    Jälleen kerran, kyseessä on vain epäily - en syytä - ja kaipaan tähän muita esimerkkejä tuekseni.




  • #2
    Jotenkin tuntuu hieman ylimitoitetulle sotkea poliisia noin pieniin vikoihin, jotka on aika yleisiä automerkistä riippumatta. Yleensä näissä voittaa vain lakimiehet, jos lähdetään tappelemaan. Monesti kyse on myös asenteesta jolla asia lähdetään hoitamaan, niin ostajan kuin myyjänkin puolelta, että eteneekö asia järkevästi.

    En puollustele myyjää, koska onhan tuo paskaa palvelua ja huonoa pelisilmää, jos ei noin pienien vikojen korjaukseen osallistuta.

    Sen verran kuitenkin kannattaa olla realisti, että tuollaiset autoliikkeiden myyjät on monesti vain myyjiä, eikä yleensä teknisesti kovin osaavia, joten itse en ainakaan oleta, että KAIKKIA vikoj on myyjäkään huomannut, mutta sitä varten on jälkimarkkinointi, jonka pitäisi hoitaa asiat kuntoon. Siksi myös petos tai törkeä petos kuulostaa tässä tapauksessa melko överitä.

    Järkevät autoliikkeet hoitavat edes jonkinlaisen vastaantulon tai viimekädessä, jos tapaus on epäselvä, niin noudattavat kuluttajaviranomaisen suosituksia.

    Itse en maksaisi lakimiehelle tämmösesta casesta penniäkään.

    Comment


    • #3
      Niin siis ensimmäinen tahohan näissä keisseissä on kuluttajaneuvonta mitä lähestyä, jos myyjäliikkeen kanssa ei pääse samalle sivulle asioiden kanssa, ei todellakaan mikään lakimies tai poliisi. Loppumetreillä asia siirtyy kuluttajariitalautakuntaan joka antaa oman suosituksensa ja myyjäliike päättää noudattaako suositusta vaiko eikö, ja sitten vasta mietitään lakimiehen kanssa lähestymistä..

      Eli vähän laittaisin jäitä hattuun ja kiltisti vaan viestiä kuluttajaneuvontaan josta asianmukaisesti ongelmille etsimään ratkaisuja.

      Tietysti jos on rahaa liikaa ja haluat skipata väliaskeleet niin kaikin mokomin, lakimieskulut joudut tosin 99% varmuudella täysmääräisesti maksamaan omasta pussistasi oli lopputulema mikä vain.

      T. jonkusen verran nuita asioita tavaillut koulun penkillä ja käytännössä työmaalla sekä omien autojen kanssa

      Comment


      • #4
        Ottamatta itse asiaan kantaa, niin itse kerran yhden riita-asian kuluttajariitalautakuntaan vieneenä, pidän sitä tahoa kyllä ihan vitsinä. Käsittelyaika oli tuolloin noin 18 kk ja päätös oli täysin oikeuskäsitystä vastaan; noudatat valmistajan ohjeita ja olet "syyllinen" (tuotteen huonoudesta / väärästä ohjeesta johtuneeseen) vaurioon.

        Päätöksen, tai siis suosituksen, tekivät tapauksessani, ilmeisesti ihmiset jotka eivät olleet tuon (rakennus-) alan asiantuntijoita millään tasolla. Ja toki vaikka se päätös olisi ollut kannaltani myönteinen, niin yhä se on vain suositus ja yhä siinä sen päätöksen tekemisessä meni sen 18 kk ja itse ongelma on vailla ratkaisua. Viestittelyyn ja selvittelyyn meni tuottomasti aikaa. Lopulta maksoin sen muutaman satasen vaurion korjaamiseksi omasta pussistani, jotta homman sai päätökseen.

        Lähinnä siis jos esim noita Polestarin narinoita ja naputuksia kuuntelisi sen 18 kk päätöstä odotellessa, niin saattaisi käydä aika pitkäksi. Toki omalla rahallahan se olisi siinä odotellessa laitettava kuntoon, mutta ei sekään ihan mene oikein - vielä jos kyse olisi monien tuhansien remonteista (tai esim kymmenen tuhannen), jotka lähtökohtaisesti pitäisi kuulua täysin myyjätahon maksettavaksi. Tai jos auto vaikka tulee vaihdettua sillä aikaa, kun lautakunnan päätös on vielä "työn alla" (eli jossain kammojonossa), niin siellä on ne omat rahat kanissa yhä vaan, kun tuli laitettua omalla rahalla kuntoon.

        Ei sen enempää puolesta tai vastaan, että mikä on oikea tapa, mutta tuo kuluttajariitalautakunnan kautta hoitaminen / yrittäminen on todella hidas ja mahdollisesti tehoton. Ja ihan kun lööppilehdistä välillä niitä päätöksiä lukee, niin aika erikoisia siellä kyllä vastaan välillä tulee..

        Comment


        • #5
          Lööppeihin asti pääsee vain ne ääripäätarinat, tai missä on ainesta raflaavaan klikkiotsikkoon. Kyllä useimmissa tapauksissa myyjäliikkeellä herää yhteistyöhalut jo siitä, että kuluttajaneuvonnan virkailija on heihin yhteydessä, mikä on se ensiaskel joka tapahtuu jo viikkojen, ellei jopa päivien sisällä siitä kun sinne ollaan yhteydessä. Jos ei muuten niin vähintäänkin sen neuvottelupöydän ääreen istumisen verran, kuitenkin valtaosa isoista autoalan toimijoista on kuuliaisia noudattamaan suosituksia kuluttajaneuvonnan puolelta ja vanhemmat toimijat kyllä tietää milloin ovat vahvoilla ja milloin eivät. Häkkikauppiaat nyt toki ihan oma lukunsa.

          Kuluttajansuoja on niin vahva Suomessa ettei siinä oikeastaan ole välillä järjen häivää, ja ammattimaiset autokauppiaat- tai heidän esimiehet ovat kyllä hyvin tietoisia siitä ja usein kyllä tarjoavat kädenojennusta kun sitä osaa oikein vaatia. Asenne ja lähestymistapa ratkaisee aika paljon kun niitä auton ongelmia tuodaan esille ja niille halutaan ratkaisuja, kuten Aki tuossa sanoikin.

          Comment


          • #6
            Tämä on henkilökohtainen kokemukseni auton ostosta Autotalo Leppiniemeltä ja sen jälkeisistä teknisistä ja asiakaspalveluun liittyvistä tapahtumista.

            Olen huomannut, että keskusteluun on tullut paljon viestejä, joissa painopiste on karannut alkuperäisestä asiasta.
            Tämän vuoksi haluan selkeyttää omaa näkökulmaani tarkasti dokumentoituun muotoon

            Kirjoitan tämän, jotta saisin esiin oman näkökulmani sekä mahdollisesti yhteyden henkilöihin, joilla on vastaavia kokemuksia. Siksi alkuperäinen postauksenikin.

            En pyri syyttämään tai halventamaan yritystä tai sen henkilöitä, vaan pyrin dokumentoimaan tapahtumat faktoihin ja muistiinpanoihini pohjautuen mahdollisimman selkeästi ja rehellisesti.
            Taustani teknisessä työssä ja luottamustoimissa tukee kykyäni analysoida ja arvioida tilannetta sekä teknisestä että juridisesta näkökulmasta.

            Olen taustaltani autoalan ja teollisuuden teknisen puolen ammattilainen, jolla on käytännön kokemus vaativista tehtävistä muun muassa VW Ag:n merkkiliikeorganisaatiossa sekä pienemmässä ajoneuvojen viritystoimeen liittyneessä yrityksessä..
            Autoalan työhistoriaani kuuluu myös insinööritasoisia tehtäviä, kuten järjestelmäanalyysiä, diagnostiikkaa ja teknistä dokumentointia – eli juuri niitä tehtäviä, joita insinööreiltä vaaditaan ja odotetaan vaativissa erityisasiantuntijarooleissa.

            Olen osallistunut VW Ag:n tarjoamiin teknisiin ajoneuvokoulutuksiin Suomen maahantuontiyrityksen kautta ja toiminut vastuullisissa huolto- ja vianetsintätehtävissä.
            Näitä tehtäviä on tullut tehtyä n.7 vuotta aikoinaan. Autojen kanssa toimimisesta ja vianetsinnästa on jo 30v kokemusta harrastuksen kautta.

            Tämän lisäksi olen työskennellyt useilla eri työnantajilla erilaissa luottamustehtävissä, mikä on kehittänyt kykyäni tulkita sopimuksia, lakitekstiä ja soveltaa lainsäädäntöä käytännössä.
            Näitä tehtäviä taas 11 vuotta. Tämä tausta on antanut minulle valmiudet arvioida sekä teknisiä että juridisia kysymyksiä perustellusti ja johdonmukaisesti.

            Alla omakohtainen kokemus yleisesti mikä osaltaan on johtanut tähän pisteeseen, että etsin muita ihmisiä jakamaan minulle kokemuksiaan kyseisestä myyjätahosta, allaolevat pohjautuvat muistiinpanoihini (excel aikajanana missä km, päivä, selite).

            • Elokuu 2024 – Auton osto Autotalo Leppiniemeltä. Ostotilanne oli sujuva ja miellyttävä.

            • Syyskuu 2024 – Ulkoisen äänilähteen vika ilmenee. Asiaa käsitellään useaan otteeseen myyjän kanssa.
            Tein omatoimisesti äänilähteen purun, puhdistuksen ja kuivauksen, ja laite tulikin hetkellisesti kuntoon.

            • Lokakuu 2024 – Auto hylätään katsastuksessa tyyppikilpitarran viallisuuden vuoksi.
            Liikkeessä asioidessani yksi myyjistä suhtautuu tilanteeseen vähättelevästi ("Käy tilaamassa itse").
            Myöhemmin asia etenee alkuperäisen myyjän kanssa, ja uusi kilpi saadaan käyttöauton kautta.
            Autolle ei ole ennen tätä vaihetta tehty omatoimista sisätilojen puhdistusta, joten tarran vaurio on mitä todennäköisimmin syntynyt jo liikkeen toimesta, esimerkiksi myyntiä edeltäneessä sisäpesussa.​ Tarra sijaitsee matkustajanpuolen ovipaarteessa.

            • Marraskuu 2024
            – Ilmastointijärjestelmässä ilmenee vakava huurtumisongelma.
            – Vaihdan suodattimia ja suoritan useita omatoimisia tarkastuksia ja poissulkemisia.
            – Takavalossa havaitsen kosteutta. Liikkeen omistaja ja eräs toinen myyjä esittävät suullisesti epäilyksiä ajotavasta ja pesutavoista, minkä koin melko oudoksi ja syyllistäväksi.
            Sovin alkuperäisen myyjän kanssa, että liike toimittaa uuden valon ja minä vaihdan sen.

            • 15.11.2024 – Toimitan virallisen vaatimuksen huurtumisongelman korjaamisesta tai kaupan purusta.
            Mukana oikeuskäytäntö, virhevastuuperusteet ja korvauslaskelma.
            • 27.11.2024 – Myyjä järjesti ajan Wetterille, huollon jälkeen auton ilmoitetaan olevan kunnossa.
            Myyjä testaa auton itse ennen palautusta, eikä itse havaitse huurtumisongelmaa omien sanojensa mukaan.

            • Joulukuu 2024 – Huurtumisongelma jatkuu edelleen.
            Ilmoitan aikovani vertailla ongelmaa toiseen samanlaiseen autoon. Suoritan koeajon, videoin myös tästä autosta ilmanvaihdon läpän toimintaa, samoin kuin omastani.

            • Joulukuu 2024 – Vaihdan takavalon ja toimitan vanhan takaisin liikkeeseen.​​

            • Helmikuu 2025 – Lakimiehen avulla asia saadaan ratkaistua.
            Huurtumisvika osoittautuu rakenteelliseksi, ja korjaus toteutetaan ilman myyjän aktiivista osallistumista.

            • Huhtikuu 2025 – Ilmoitan myyjälle, että ulkoinen äänilähde on jälleen epäkunnossa.
            Samalla tuon esiin vetoakselien naputuksen moottorijarrutuksella.

            • Toukokuu 2025
            – Auto viedään myyjän suosittelemalle korjaamolle vetoakselin ääntelyn arviointiin – naputus todetaan.
            – Toimitan mittaristokuvia äänilähteen vikaantumisesta.
            – Ilmoitan myös etujoustintuen kääntölaakereiden narinasta.


            Jos sinulla on samankaltaisia kokemuksia tästä liikkeestä tai haluat keskustella tilanteesta, voit ottaa minuun yhteyttä privaviestillä tai mailista repsakettu äät geemailiii (tuosta varmaan tajuaa oikean osoitteen).
            Toivon rakentavaa ja asiapohjaista keskustelua aiheesta.

            Comment


            • #7
              Onko myyjäliike, tai oletko itse missään vaiheessa tarjonnut kaupan purkamista? Ehkä se olisi kaiken pienimmän haitan tie kaikille osapuolille. Tuollaisen asian "turhaan" riitely on aika kuluttavaa ja sittenkin kyseessä on kuitenkin vaan auto jonka rahallinen ja mikään muukaan arvo on lopulta aika vähäinen. Sinänsä autoliikkeellähän ei ole mikään kiire, siellä on ihmiset töissä eikä tarvitse koko ajan miettiä 24/7, sen sijaan sinulla se asia tulee uniin ja vaikka siinä toinen osapuoli on virheitä tehnytkin niin jossain vaiheessa vaan voi olla ison kuvan kannalta parempi sulkea koko keissi pienellä tappiolla.

              Voihan sen asian kuluttajariitalautakuntaan silti eskaloida, sen prosessin voi koska tahansa myös perua jos pääsee aiemmin sopuun myyjän kanssa. Sitäpaitsi sen takia me veroja maksetaan että tällaisia palveluita on olemassa.

              Comment


              • #8
                Ei taida niin suurista virheistä olla kyse että kaupan purkaminen onnistuisi. Kyseiset ongoemat ei kuitenkaan rahallisesti kovin suuria eikä muutenkaan maata kaatavia. Kuten mainittua kuluttajariitalautakunta on ensimmäinen mistä kysyä apua.

                Comment


                • #9
                  Tekstistä ei suoraan selviä, että paljonko on tullut kustannuksia osista ja korjaustöistä ja onko edelleen ongelmia avoinna?

                  Comment

                  Working...
                  X