Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitkän ajan unelma Audi RS4 B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitkän ajan unelma Audi RS4 B5

    Tervehdys,

    En ole koskaan Audia omistanut. Ajokortin sain 2004 ja sen jälkeen ajellut usealla Opelilla sitten BMW:llä ja nytkin tallissa e30 m3 ja käyttiksenä tilanteen pakottamana V-Mersu koska neljä lastenistuinta piti saada mahtumaan.

    Kirjoitan tänne koska alaikäisenä autot aina kiinnosti mutta en koskaan ollut kallellaan mihinkään autovalmistajaan. Ainoastaan oma syntymää Saksa ja saksalaiset autot ovat aina vetäneet hyvin voimakkaasti puoleensa.

    Nopeat hyvänkuuloiset autot tekivät aina vaikutuksen ja Audin RS-mallisto oli silmiä hivelevää katsoa videoiden muodossa. Livekohtaamisia tuskin oli juurikaan nuorena poikana.

    Kaikki kuitenkin muuttui kun olin lomalla Italian San Remossa syyskuussa 2004. Kävelin kadulla kaverin kanssa Välimeren rantatiellä ja vastaan ajoi keltainen Audi RS4 B5. Tämähän oli tuolloin varsin uusi auto ja pisti nuoren miehen lähes polvilleen kun näin tämän sen aikakauden sleeper-raketin.

    Nyt kohta 6v m3 omistajana ja neljän lapsen isänä en koe 4-paikkaista bemaria kauhean lapsiystävällisenä autona jolla tehdään lomareissu tai mennään jätskikiskalle.

    Tämän takia m3 menee myyntiin lähivuoteen kahteen ja tilalle pitää saada 5-paikkainen farmari. e61 m5 pitkään ollut mielessä mutta jostain syystä tämä nuoruuden kohtaaminen kanarian keltaisen rs4:n kanssa jätti lähtemättömän vaikutuksen.

    Saksankielen taidon takia olen myös katsonut kaikki Youtuben RS4 B5 videot ja eritoten Philipp Kaess:n saksankieliset videot.

    Kysymyksenä teille todellisille RS4-harrastelijoille onko tämä B vitonen se RS4 joka on hyvä hankinta? Rakastan V8:ia mutta liian vähän ahdetuilla autoilla ajaneena haluan taas ahtimen vihellyksen ja siihen päälle maltilliset pakoäänet.

    Budjetti voisi olla tämän hetken ajatuksella max 50-60 tonnia.

    Haluan auton jolla ajan max 3-5tkm vuodessa ja voisin kerran käydä Norjassa vuonoilla ja Saksassa baanalla sekä Nürburgringillä.

    Toinen kysymys kuinka paljon näitä mahtaa olla Suomessa?

    Mobilessa on ihan mukava tarjonta.

    t. crisu Helsingistä

    #2
    Siis eihän tuohon kysymykseen voi vastata mitään muuta kuin että: Kyllä se on hyvä hankinta! :) Vakiona se on "laiska", mutta moottorissa on potentiaalia ja lohko on kestävä. Tietty kauneus on katsojan silmissä, itse ainakin tykkään. En tiedä paljon Risoja on suomessa, arvelisin että muutama kymmenen.

    Comment


      #3
      Ei se ainakaan arvon puolesta ole huono hankinta. Hinnat tuskin enää laskevat, mikäli pitää laitteen kunnossa ja siistinä.

      Comment


        #4
        RS4 on hieno laite kuten Okkim sanoi. Arvo nousee etenkin jos kilometrejä ei kerry ja malttaa pitää auton vakiona (ainakin suurinpiirtein)

        Kuitenkin kannattaa käydä kokeilemassa sisätilat ennen kuin kauheasti suunnittelee 5 henkilön reissuja. B5 kori on pieni etenkin takapenkki tiloiltaan.

        Entäs sitten Audilta saman aikakauden isompi RS? Eli C5 RS6. Siinä olisi tilat lähempänä tuota M5:sta ja olis V8 ja ahtimet.

        Comment


          #5
          Itsellä on RS4 B7 ja itselle B5 ei ollut vaihtoehto jo pelkästään puuttuvan korimallin vuoksi.

          Mutta mitä olen erilaisia nettivideoita katsellut (esim. tämä: https://youtu.be/KAswrfHpTrc?si=QdKIpr5_3FSCJNID) niin tuota B7:aa kyllä pidetään parempana kuin B5:ttä, mutta tietenkin jos B5 on haaveena niin sitten kyllä sellainen pitää sitten hankkia. Arkiharrasteeksi ja perhereissun B7 Avant tavallisilla penkeillä on varmaan hiukan tilavampi ja helpompi, mutta kyllähän sellaisessa lepakkopenkit kuuluisi olla. Ne vaan syö takajalkatilan aika tehokkaasti.

          Mitä tulee ahdettu moottori vs. vapari niin kun vaan tilavuutta on riittävästi niin vaparin viiveettömyys ja kaasunvaste on hienoja asioita. Ajelen talvella pääsääntöisesti Q7 4.2 TDI V8:lla ja pääsin ajamaan hetken D3 W12 -koneisella A8:lla ja ei mulla kyllä ikävä olisi tuota dieselkasia jos olisi mahdollisuus vaihtaa 6.0 W12 sen tilalle. Miellyttävä ja värinätön moottori, joka ei tee numeroa itsestään. Ellei sitä erityisesti pyydä.

          Comment


            #6
            Jaa-a kyllä en tuohon B7 vapariin niin lähtisi samalle viivalle laittanaan, oli lepakko tai ei, varsinkin jos meinaa tehdä jotain autolle niin vapari on jo all-in ja anteeksi vaan, melko laiska :)

            Kyllä suosittelen kanssa tuota B5 RS4 hankintaa, ikoninen auto, jonka arvo vaan kasvaa ja kapasiteettia on halutessa aina sinne Phillippiin asti. Kyllä sinne hyvin mahtuu kyytiin, itse kun ajoin perheautona vuosikausia vastaavalla korilla, niin ikään lapit ja nyrret, sekä myös tupla lastenvaunu ajat.

            Aika paljon löytyy osaamista ja osia täältäkin foorumilta autoon tarvittaessa jne.

            Comment


              #7
              Tuli B7 RS4:lla ajettua noin 30tkm rataa, arkiajoa kesät talvet ja siitä olen kyllä vayne:n kanssa samaa mieltä, että vähän sitä mallia voimanpuute vaivaa. Vaihdoin sen suorilta RS3:een joka tuntui karkeasti samoilla tehoilla paljon väkevämmältä toki DSG:n ja suuremman väännön ansiosta. B5 RS4 on klassikko jonka arvo voi kehittyä paremmin kun B7 (kuka tietää vielä) ainakin nykyistä markkinaa seuratessa. Autoina ovat aika erilaisia ja molemmat vielä ajalta milloin tehtiin laadukkaita Audeja. Voihan B7:n remmiahtaa ja silloin tuohon budjettiin menee helposti, toisaalta ei taida B5 moottorin rakentaminenkaan ilmaista olla jos paukkua haluaa lisää. Kannattaa käydä ajamassa se B5 ja myös B7 jos se yhtään kiinnostaa, ja katsoa millaset fiilikset jää kun sitä ei täällä foorumilla kuitenkaan kukaan pysty kertomaan valmiiksi.
              Viimeksi muokannut Jakke_; 3.2.2024, 11:32.

              Comment


                #8
                Juu ja jos B5 haluaa pitää suht vakiona niin pelkällä stage 1 lastulla saa jo kivasti lisää menoa, varsinkin vääntöä.

                Comment


                • #9
                  mahtavaa saada näin asiallisia kommentteja! Tosiaan löytyy uudempaa mallia ja löytyy rs6:ia mutta joku juttu tässä kopassa on että se tuntuisi "järki"hankinnalta. Kaikki perustuu tunteeseen mutta myös osittain siihen että kyseessä ensimmäinen rs4 koppa ja sitä kautta valmistusmäärä sekä esim. ulkonäkö joka ei herätä tavallisessa tallaajassa mitään viboja. Varmasti pieni auto mutta riittävä.

                  Jaken kommenttiin että on syytä joskus käydä ajamassa niin se on aivan totta. Dilemma on että näitä ei juurikaan pääse tuosta noin vain ajamaan.

                  Sitten kun hankinta lähestyy niin sitten etsin harrastajan käsiin jonka luokse ajan tuoreen pullan kanssa ja toivon saavani esittelyn pihalla että maantiellä.

                  Comment


                    #10
                    Clubin tapahtumissa kannattaa myös käydä, jos pääsee paikalle. Yleensä pääsee näkemään myös konsonantti mallistoa ja omistajat yleensä ihan mielellään esitelleet kulkineitaan, jos kiinnostusta löytyy ja monesti vähintään pelkääjän paikalta pääsee kokemaan kulkua.

                    Tietenkin aina paikalla on kuka on sattunut tulemaan ja kellään mitään velvollisuutta ole autoaan esitellä

                    Comment


                      #11
                      Minä voin näyttää kesäkelien tultua omaa Risaa Jyväskylässä jos aikataulut sopii ja on innostusta tulla katsomaan. Mitä nyt sitten haluatkaan nähdä? :)

                      Comment


                        #12
                        Saattaa sitä vahingossa löytyy itsensä myös kuskinpaikaltaki b5 risan sisältä. Itsellä ei toki risaa ole mutta pikkuveli sentään löytyy ja kyllä tähän hankintaan vaikutti pari clubilaista. Ensimmäinen kuume tuli ahvenistolla hanttarina ja lopullinen niitti kun pääsin ajaman pari kierrosta risalla affella jonka jälkeen olin myyty tuon moottorin takia.

                        ja kyllä b5 hankinta kannattaa aina etenki konsonantti-mallin.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja caapro Näytä viesti

                          Sitten kun hankinta lähestyy niin sitten etsin harrastajan käsiin jonka luokse ajan tuoreen pullan kanssa ja toivon saavani esittelyn pihalla että maantiellä.
                          Tule käymään ensi kesänä Kuopiossa, molemmat mallit löytyy ja kummassakin on omat hyvät puolensa. Itse pidän B7 RS4 ajolleen paljon miellyttävämpänä, mutta B5 RS4 on klassikko vaikka voissa paistaisi.

                          Comment

                          Working...
                          X