Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi RS3 ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi RS3 ostamassa.

    Kannattaako tuollaista >2017 RS3:a ostaa? Kestääkö loota ? Huomasin, että lähes kaikki netissä olevat vm 2011up RS3:set on aika vähän ajettuja..(!?). Ei yhtään +200tkm..kestääkö ne sinne asti?

  • #2
    Varmasti yksi kestävimmistä laatikoista ja ohjelmoimalla toimintaa sovitettua. Kannattaa tutkia aihetta.

    Comment


      #3
      8P ja 8V on autoina aika erilaisia, kummasta sitten tykkää enemmän. Itse tykkäsin 8P:llä ajaa, softattuna ihan miellyttävä normiliikenteessä ja ketterä auto menemään pienen alustapäivityksen jälkeen. Laatikko on varmaan pienin murhe kaikissa korimallista riippumatta. Alkupään 8P CEPA koneissa on jonkun verran ollut ongelmia imusarjan läppien, jakoketjun ja 1 tai 5 pytyn (en muista kumpi) männänrenkaiden kanssa. Noita sulaneita koneita mäntien osalta löytyi jokunen Saksankielisiltä foorumeilta mutta muualla en ole törmännyt. 2012 eteenpäin tuo ongelma korjattu.

      Comment


      • #4
        En tuosta kestävyydestä voi kommentoida kun kummatkin uutena hankkineena ( 8V, 8V fl) tuli vaihdettua pois aika pienillä kilometreillä. Tuolla uusien autojen säikeessähän löytyy paljon tarinaa näistä vehkeistä.
        Jos 8V:n päädyt niin suosittelen kyllä fl, sen verran kärry kumminkin muuttui ominaisuuksiltaan. Alumiinilohkoinen kone on 26kg edeltäjäänsä kevyempi ja se oli talvikeleihin odotettu parannus. Laatikko toimi moitteetomasti ja ohjaustakin oli saatu tarkemmaksi.
        Äänistä täytyy vielä mainita, rivivitonen RS putkistolla ei jättänyt kyllä kylmäksi.

        Comment


        • #5
          Sen verran tuntemattomia noi merkinnät, että pitää varmistaa. Suoraan sanoen, minulle ei nuo merkinnät (8P, 8V, 8P fl) kerro mitään. Arvaan että RS3 8P on 2011.

          Comment


            #6
            https://en.m.wikipedia.org/wiki/Audi_A3

            Tuosta perustietopaketti. FL = facelift

            Ja alla linkki foorumin aiempiin keskusteluihin aiheeseen liittyen.

            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...dit/37323-rs-3

            Comment


            • #7
              Mallit selvisi, kiitos !

              Lueskelin noita audi saitteja ja yllättävän paljon Haldex vikoja eli vetää pelkästään etupyörillä. Vikaa esiintyy mm S3 ja RS3 ja ensimmäisistä vuosimalleista lähtien. Takuun piikkin vaihdettu Haldex ja jopa perälukkoja. Pumppu vaihdettu jopa 3x. Öljyn seassa metallihippuja. Ajomäärät 20k - 40k miles. Omistajat kertoivat, kiihdytyksessä tracktion control light vilkkuu niin vikaa Haldex, perälukossa. Yksi kertoi vian korjaantuneen "käytti VAG-COM ja ajoi Haldex Pump "Pump Motor" testin ja nollaus" jonka jälkeen toimi.

              Comment


                #8
                Se öljyjen ja suodattimen vaihto on syytä suorittaa säännöllisesti ja ajoissa. Vaihtoväli 60 tkm vanhemmissa, gen 5 (alkaen 8V, eli 2012) tehtaalta 3v ilman kilometrirajaa. Tästä puuttuu suodatin, joten vaihto parin kympin välein on viisaampaa.

                Kuinkahan paljon noista porsineista on gen 5 haldexeja? Tuo vanhempi on ollut käsittääkseni aika luotettava, kun taas gen 5 rikkoja on sattunut paljon enemmän. Väitän tuota älytöntä huoltoväliä syylliseksi siihenkin.

                Comment


                  #9
                  DQ500 kestää kyllä arkiajossa olevan viritetynkin auton tehot. Vahvistettuja kytkinpakkoja saa, jos ahdinta menee vaihtelemaan. Haldexin öljynvaihto ja sihdin putsaus on operaatio, jonka tekisin/teettäisin 20-30tkm välein. Ei ole iso kuluerä vaikka teettäisi merkkitiskilläkin. Ja jos nyt pumppu sattuu hajoamaan, niin https://www.haldexrepairs.co.uk/shop...di-seat-skoda/ ei nuo paljoa maksa.

                  Comment


                  • #10
                    https://www.audizine.com/
                    Tuolta löytyy lisää tietoa Haldex vioista. Perän koodeja löytyy ainakin H, K ja viimeisin F (2018). Onko S3 ja RS3 perissä eroja ?
                    Viimeksi muokannut Killeri; 7.10.2022, 08:26. Perustelu: Linkki kuntoon.

                    Comment


                    • #11
                      Eipä selvinnyt, onko Audi S3 ja Audi RS3 perissä eroja (?!). Olisko samoja vai eri.

                      Käytettyjen 2018 eli 5v vanhojen RS3 hintapyynnöt ovat varsin korkealla, joten poikkesin liikkeeseen ja myyjä selvensi - uuden hinta on 87tuh.eur. sekä uuden vm2022 RS3 perä (torque splitter) on eri kuin edellisen mallin (2018). Uudella kykenee driftaamaan. Lisäsi vielä, 2 uutta toimitettu ja 2 tilauksessa, toimitusaika 10-12kk.

                      Comment


                        #12
                        Mulla käytettävissä oleva katalogi ei näytä RS'ää tarpeeksi kauas, eli en osaa sanoa saman korimallin sisäisiin eroihin. Katalogin perusteella näyttäisi sille, että vokaaleissa ja konsonanteissa on samat perämurikat, vain vuosimalleittain on jotain eroa. Tuplakonsonantista en siis pysty sanomaan.

                        Comment


                        • #13
                          Epäilyttää Audi RS3n (2023) laatu. Ainakin se herättää ajatuksen, kannattaako uutta RS3 ostaa. Lootaonglmia lämpöjen kanssa 2023 malleissa. Sekä dealerin korjausjonot jne. jotka tuskin vaikuttavat Suomessa. Kovin avoimesti RS3 omistajat kertovat esiin tulleista vioista.

                          USAn sivustolta löytyy lisää tietoa. https://www.audizine.com/forum/showt...Y-RS3-Problems

                          Comment


                            #14
                            Onhan noissa takuu. Ja jos käytettynä ostaa, niin luultavimmin ongelmat on ehditty takuuaikana korjata. Että en sen vuoksi ostopäätöstä kyllä hylkäisi.

                            Comment

                            Working...
                            X