Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hybrid-korjaamo pk-seudulla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hybrid-korjaamo pk-seudulla?

    Etsiskelen korjaamoa jolla on lupa (tai kokemusta) hybridien korjaamisesta. Kyseessä olisi Touareg jonka vasemman etutukivarren vaihto vaatii korkeajänniteyksikön siirtämistä pois pulttien päältä.

    JT-Carfix, Leppäsuo tai Das Auto eivät valitettavasti voi tehdä tätä.

    Löytyiskö forumilta vinkkejä? Vai laitanko kumihanskat käteen ja teen itse?
    Viimeksi muokannut ttenhunen; 1.8.2022, 09:11. Perustelu: Sain vastauksen JT-Carfixilta.

    #2
    Kai siellä jossakin on erotuskytkin, jolla korkeajännitepuoli kytketään irti? Hybridien/täyssähköjen korjaaminen vaatii asiaankuuluvat sähköluvat ja ne ovat kuulemma sen verran hintavia, ettei niitä korjaamo helposti hanki.

    Comment


      #3
      Tää se on pikkasen hömelöä kanssa. Toivottavasti tilanne on parantunut kun täyssähköt ja hybridit yleistyy mutta muutama vuosi sitten en saanu omaan bensaplugariin huoltoa teetettyä kun ei merkkarilla ollut yhdelläkään asentajalla lupia pidellä hybridiä. Huollossa olisi vaihdettu jarrunesteet ja polttomoottorin apulaitehihna ja vissiin polttiksen jäähdytysnesteet. Ei mitään sähkötekniikkaan liittyvää.

      Huoltoneuvoja sanoi ettei he vaihda edes pyyhkijänsulkia ni ei oo mitään epäselvää. Tästä on nyt ehkä nelisen vuotta, ehkä tilanne on vähän parantunut.

      Comment


        #4
        Sähköturvallisuuslaki ja SFS 6002 standardi tuota korjaustoimintaa säätelee. Sitä en tiedä sitten miten vastuunjako menee, jos korjaamo jolla ei ole lupaa tehdä em. lain ja standardin alaisia töitä.

        Comment


          #5
          Mites se mahtaa olla, voidaanko standardien perusteella rankaista vai ovatko ne "vain" vahvasti toimintaa ja vastuuta ohjaavia? Lain osalta asia on tietysti selvä.

          Comment


            #6
            Asiaa sivuten.

            ​​Se voi olla hieman hankala saada autokorjaamolle työntekijää jolla olisi sähköalan koulutus ja vielä tarvittavat luvat sen päälle. Toinen vaihtoehto on laittaa työntekijöitä koulunpenkille, että saa sähköalan pätevyyden.

            Comment


              #7
              Atoy mainostaa sähkäreiden korjauksia, oletko kysynyt sieltä? Puskan auto Järvenpäässä korjaa myös sähkäreitä.

              Comment


                #8
                Kysäisempä Atoy:lta. JT-Carfix vastasi myös etteivät voi tehdä. Jostain syystä mun edit ei päivity aloittavaan viestiin.

                Comment


                  #9
                  Nuo luvat on tosiaan hieman ongelmalliset, esti korjaamo tarvii oman sertinsä (kallis), sen jälkeen rasvanäppi tarvii omat korttinsa (ei niin kallis, ohessa kuva), suht helppo tentti, toki asentajan pitää tietää muutakin, kuin että säkö on sinistä ja sattuu. Sen lisäksi tarvitaan valmistaja+mallikohtaiset huoltoperehdytykset tai oppaat, ennen kuin saa alkaa availeen sähkärin/hybridin kuoria.

                  Isommat kolmannen osapuolen korjaamot ovat jo noita alkanut hankkimaan pikkuhiljaa, täällä päin yksi kouluttaa asentajiaan vähän väliä juurikin sähköautojen ja hybridien takia
                  Attached Files

                  Comment


                    #10
                    Meneekö asentajat opastettuina henkilöinä? Eli riittää kun korjaamolla on sähkötöiden johtaja?

                    Comment


                      #11
                      Oikeutta tehdä sähkötöitä ei tarvita muutamassa poikkeustapauksessa:
                      • eräät muut erityistapaukset tietyin edellytyksin (Sähköturvallisuuslaki 1135/2016, 56 §):
                        • sähköauton voimajärjestelmän sähkötyöt: töiden tekijän on oltava riittävästi perehtynyt kyseisen ajoneuvomallin sähköjärjestelmään ja sähkön vaaroihin
                      https://tukes.fi/sahko/sahkotyot-ja-...t-ja-tyoalueet

                      Nuo sähköautojen korjaukset taitaa olla eroteltu varsinaisista sähkötöistä. Sähkötöiden vaaroihin perehtyminen tarkoittanee tuota sähkötyöturvallisuus SFS 6002 tutkinnon suorittamista. Eli siis päivän istutaan luokkahuoneessa ja ymmärretään jollain tasolla sähkön vaarat.

                      https://fi.wikipedia.org/wiki/SFS_60...lisuuskoulutus

                      Edit: eli siis ei tarvitse olla sähkötöiden johtajaa, kai?

                      Comment


                        #12
                        Atoy ei tee hybridi-korjauksia. Etsintä jatkuu. K-Caara on toki mutta se on 2-3x hinnaltaan koska eivät asenna tarvikeosia.

                        Comment


                          #13
                          Onko siellä päin Bosch-serteillä olevia korjaamoja? Niiltä voi löytyä luvat noihin

                          Comment


                            #14
                            Esimerkkinä AutoAsin korjaamohaku löytää Helsinkiläisellä postinumerolla AutoAsi Pasilan jonka sivulla mainittuna "Hybridiajoneuvojen korjaus ja huolto".

                            Hieman vaikea noita Googlella näköjään löytää kun vastauksena satoja uutisia kuinka kallista sähköautojen korjaus on.

                            https://e-expert.fi/ Tälläinen haku löytyi myös.

                            Comment


                              #15
                              Nuo sähköautojen korjaukset taitaa olla eroteltu varsinaisista sähkötöistä. Sähkötöiden vaaroihin perehtyminen tarkoittanee tuota sähkötyöturvallisuus SFS 6002 tutkinnon suorittamista. Eli siis päivän istutaan luokkahuoneessa ja ymmärretään jollain tasolla sähkön vaarat.
                              Toi tutkinto on nykyisellään ihan vitsi. Verkkokoulutuksia ja kokeet joita voi rämpätä läpi niin kauan, että saa riittävät pisteet. Tuon voi saada läpi helposti ymmärtämättä asioista yhtään mitään.

                              Comment


                                #16
                                Eräs korjaamopäällikkö sanoi että serti maksaa tonneja ja se on määräajan voimassa.

                                Comment


                                  #17
                                  Tästähän herää myös sellainen mielenkiintoinen asia kuin "isäntä itte". Omaa autoaanhan on iankaiken saanut remonteerata mutta jos merkkihuolto ei voi vaihtaa edes pyyhkijänsulkia kun ei ole asentajaa jolla olisi luvat tehdä ko. autolle huoltotöitä niin saako niitä auton omistaja tehdä itse sen enempää?

                                  No, ehkä tuo kulma tosiaan on vaan tarpeetonta kärjistystä oman yksittäisen kokemuksen perusteella vuosien takaa kun sähköautoja ei vielä ollut niin yleisesti liikkeellä kuin tänä päivänä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Käytännössä sille saa tehdä kaikkea mikä ei liity korkeajännite osiin. Sähkötyöturvallisuuslaki pätee maallikoihinkin. Toki kuka sitä valvoo jos roplaa enemmän mitä saisi, taitaa moni pistorasioitakin vaihdella kotona.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei niitä kukaan valvo. Siinä on vähän sellainen "vetäjä hakee" - meininki ja sit selvitetään vahingon sattuessa kuka on tehny ja mitä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Fiksuin Autokorjaamo Jarrutie 12 Tattarisuo tekee kaikkea laidasta laitaan ihan perus huolloista/korjauksista kolarikorjauksiin asti. Hybriditkään ei vaikuta olevan mikään ongelma. Sitä en tiedä mitä sertifikaatteja tai koulutuksia niillä on, mutta nöyrällä asenteella tuntuvat tekevän.

                                        Comment


                                          #21
                                          Muutamien umpikujapuheluiden jälkeen (Bosch-korjaamot, Autoasi jne) keskustelu jatkuu Herttoniemen Aallon Auton kanssa. K-Caaran tarjous oli veret seisauttava. .

                                          Comment


                                            #22
                                            Uskaltaako kysyä miten kuluttajaystävällistä hintaa tarjosivat?

                                            Comment


                                              #23
                                              AutoJerry voisi myös kokeilla

                                              Comment


                                                #24
                                                Auto meni nyt Aallon Autoon Herttoniemeen jossa kurssit käynyt sähkömies on paikalla parina päivänä viikossa. Katsotaan mitä tuosta luksuksesta laskuttavat.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X