Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auton vanteiden naarmuuntuminen autopesussa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auton vanteiden naarmuuntuminen autopesussa

    Käytin autoa pesukadulla autopesussa ja ainakin kuskinpuoleinen rengas kulkee sellaisessa urassa, jota pitkin kulkevat rullat siirtävät autoa pesun aikana eteenpäin. Omassa autossa on alla helmikuussa maalatut vanteet, joissa kumeina 265/30R21. Pesun alussa erit. tuntui, että renkaan kohdalta kuului sellaista hankaavaa narinaa. Pesun jälkeen kävin katsomassa ja ainakin kolmessa vanteessa oli jälkiä. Pesupojan kanssa kirjattiin rekkulilappu ja IFiltä tuli päätös, joka ei yllättänyt yhtään. Onko muilla kokemuksia autopesujen aiheuttamista vaurioista ja niiden korvaamisista/korvaamattomuuksista?

    Kuvissa vähän heikosti näkyvät jäljet, mutta ovat tuossa ihan ulkokehällä, yhdessä vanteessa puolan yli menevä poikittainen jälki.

    Vanteet tosiaan saatu helmikuussa vasta maalattuina auton mukana niin, että olivat kuin uudet eikä yhtään käytön jälkeä ollut. Itse olen pelkästään ajanut enkä satavarmasti ole noita muualla naarmuttanut. Pesujen jälkeen aina kierrellyt autoa uusien jälkien perässä - vanha tapa.











    Vakuutuksenottaja Osuuskauppa Arina
    Vahinkoa kärsinyt X
    Vakuutus X
    Rekisterinumero X
    Asiakkaan viite Asiakkaan viite X

    KORVAUSPÄÄTÖS

    Olemme käsitelleet vahingon, jossa on kysymys ajoneuvolle X aiheutuneesta vahingosta. Vahinko on käsitelty vastuuvakuutuksen perusteella.

    Vahinkoa ei korvata vastuuvakuutuksesta, koska vakuutuksenottaja ei ole voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvelvollinen vahingosta.

    Tapahtumatiedot

    Asiakas on käynyt autopesussa X.7.2022 ABC X:ssä. Pesun jälkeen asiakas on huomannut auton kuljettajan puoleisessa vanteessa ja apukuljettajan takarenkaassa naarmuja.

    Päätös ja perustelut

    Vakuutusehtojen mukaan vakuutuksesta korvataan vahinko, josta vakuutettu on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa. Vahingonkorvauslain ja yleisten vahingonkorvausoikeudellisten periaatteiden mukaan korvausvastuun syntyminen edellyttää pääsääntöisesti vahingon aiheuttajan tahallisuutta tai tuottamusta. Tuottamuksella tarkoitetaan moitittavaa menettelyä eli virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä.

    Kuluttajansuojalain mukaan tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii palveluksessa olevan virheen vuoksi. Palveluksessa on virhe, jos palvelus ei sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, tai jos palvelusta ei ole suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Vastuusta vapautuakseen palvelun tarjoajan on osoitettava toimintansa moitteettomuus.

    Korvauspäätös

    Selvitysten mukaan autopesulaite on ollut ehjä ja kunnossa. Kyseinen pesutapahtuma on tietojen mukaan edennyt normaalisti. Autopesulaitetta huolletaan ja tarkistetaan säännöllisesti ja asianmukaisesti. Muita vastaavia vahinkoja ei ole tapahtunut, eikä pehmoharjapesu vaurioita autoa. Tässä tapauksessa automaattipesulaitteistossa ei havaittu vikaa tai häiriötä, eikä vaurioitten ole osoitettu aiheutuneen autopesussa. Auton vanteessa ja renkaassa todetut naarmut eivät ole syy-yhteydessä autopesuun, sillä naarmut eivät ole luonteeltaan sellaisia, että pesulaite olisi ne voinut aiheuttaa.

    Tässä tapauksessa voidaan yhtiöllemme toimitettujen asiakirjojen mukaan pitää selvitettynä, että palvelu on vastannut sovittua ja että se on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, joten vakuutuksenottajalle ei ole syntynyt voimassa olevaan oikeuteen perustuvaa korvausvelvollisuutta vahingosta.

    Vakuutusyhtiön korvausvelvollisuus (maksuvelvollisuus) ei ole vakuutuksenottajan korvausvelvollisuutta laajempi, joten vahinkoa ei voida korvata vastuuvakuutuksen perusteella.

    Vakuutusehdot ja lainsäädäntö

    5 Vakuutusturva
    5.1 Mitä toiminnanvastuu korvaa
    Vakuutus korvaa vakuutuskirjassa mainitussa toiminnassa toiselle aiheutuneen henkilö- ja esinevahingon, joka todetaan vakuutuksen voimassaoloaikana vakuutuksen voimassaoloalueella ja josta vakuutuksenottaja on voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa.

    Kuluttajansuojalaki (38/1978)

    8 luku 12 §
    Yleinen virhesäännös
    Palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.

    Palvelus on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa. Palveluksen tulee myös vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.

    Jos toimeksisaajan on hankittava palveluksen suorittamisessa tarvittavaa materiaalia eikä toisin ole sovittu, materiaalin tulee olla kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaisen hyvää laatua.

    Jos palvelus poikkeaa siitä, mitä 1–3 momentissa säädetään, siinä on virhe. Todistustaakka siitä, että palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on toimeksisaajalla.

    8 luku 20 §
    Vahingonkorvaus

    Tilaajalla on oikeus korvaukseen vahingosta, jonka hän kärsii palveluksessa olevan virheen vuoksi. Korvausvelvollisuus käsittää virheestä tilaajalle aiheutuneen henkilö- ja esinevahingon sikäli kuin 21 §:stä ei johdu muuta. Edellä 10 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitetun välillisen vahingon toimeksisaaja on kuitenkin velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko johtuu huolimattomuudesta hänen puolellaan.

    Samanlainen oikeus korvaukseen kuin tilaajalla on hänen perheenjäsenellään, joka kärsii virheen vuoksi vahinkoa.

    Kaikissa vahinkoa koskevissa yhteydenotoissa pyydämme viittaamaan vahinkonumeroomme X.

    Voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse vastuuvahingot@if.fi tai puhelimitse 010 515 8151.

    Ystävällisin terveisin

    IF VAKUUTUS
    Yrityskorvauspalvelu

    X

    Käsittelemme asiakkaidemme henkilötietoja noudattaen kulloinkin voimassa olevaa vakuutus- ja tietosuojalainsäädäntöä. Lisätietoa henkilötietojen käsittelystä löytyy osoitteesta: https://www.if.fi/henkilotietojen-kasittely


    MUUTOKSENHAKUOHJE

    Lisäselvitys

    Jos olet tyytymätön saamaasi korvauspäätökseen, ota ensin yhteys vakuutusyhtiön korvauspäätöksen tehneeseen henkilöön.

    If Asiakasvaltuutettu

    Jos tämän jälkeen olet edelleen tyytymätön päätökseen, voit yhden (1) vuoden kuluessa päätöksen vastaanottamisesta kääntyä If Asiakasvaltuutetun puoleen. Voit ottaa yhteyttä Ifin internet-sivuilla olevalla yhteydenottolomakkeella (www.if.fi, muutoksenhaku ja valitukset), sähköpostitse osoitteella asiakasvaltuutettu@if.fi tai kirjeitse osoitteella If Asiakasvaltuutettu, PL 2018, 20025 IF.

    Asiakasvaltuutettu ei käsittele sellaisia tapauksia, jotka ovat tai ovat aikaisemmin olleet jonkin toisen muutoksenhakuelimen käsittelyssä.

    Neuvoja ja selvitysapua

    Ellei asiasi meillä Ifissä selviä, voit ottaa yhteyden Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan www.fine.fi, joka antaa maksuttomia neuvoja ja ohjeita korvauksista sekä vakuutussopimusten ja ehtojen soveltamisesta.

    Muutoksenhaku vakuutusyhtiön päätökseen

    Vakuutuksenottaja, vakuutettu ja vahingonkärsinyt voivat hakea muutosta vakuutusyhtiön ratkaisuun Vakuutuslautakunnalta (www.fine.fi, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki), kuluttajariitalautakunnalta (www.kuluttajariita.fi, PL 306, 00531 Helsinki) tai yleiseltä tuomioistuimelta.

    Vakuutusyhtiön ratkaisuun on haettava muutosta kolmen (3) vuoden kuluessa siitä, kun sait kirjallisen tiedon yhtiömme päätöksestä ja mainitusta kolmen vuoden määräajasta.

    Kanne tuomioistuimessa voidaan panna vireille vakuutusyhtiön kotipaikan, Suomessa olevan asianosaisen kotipaikan taikka Helsingin, Länsi-Uudenmaan tai Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa, ellei oikeuspaikkaa koskevista normeista muuta johdu.

    Lautakuntien lausunnot ovat suosituksia, eivätkä sido asianosaisia.

    Vahingonkärsinyt voi myös nostaa korvauskanteen vakuutuksenottajaa tai vakuutettua vastaan. Kanne nostetaan riita-asioissa säädetyssä järjestyksessä
    Viimeksi muokannut AKoponen; 7.7.2022, 07:41.

    #2
    Jos oikein tarkka on autonpidosta, niin harjapesu on viimeinen paikka mihin autonsa vie. Se naarmuttaa autoa satavarmasti ja mitä tummempi väri, niin sitä helpommin sen huomaa. Vanteen naarmut eivät varmaankaan ole tulleet pesuharjoista, mutta tahdon vain sanoa sen, että jo se, että autonsa vie harjapesuun, ottaa siinä harkitun riskin auton pahoinpitelystä ylipäätään.

    Comment


      #3
      Yhtään vähättelemättä auton omistajan tarkkuutta, mutta tehdäänkö tässä nyt kärpäsestä härkänen. Eikös nuo naarmut lähtisi ihan myllyttämällä/kiillottamalla, rajumpi keino vesihiontaa naarmuille ja sit kiillottaa.

      Comment


        #4
        Toiset on tarkempia kuin toiset, eikä se väärin ole. Mutta onhan se vähän no-brainer viedä auto koneelliseen pesuun ja sitten ihmetellä kun tuli jälkiä. Pesukadulla tuollainen vannevaurio von ihan madollinen, kun autoa vedetään matalien ohjureiden välissä, joihin rengas/vanne voi välillä nojata. Ja miksi vakuutusyhtiö/pesukadun omistaja ei korvaa tuollaisia pieniä vaurioita on melko selvää: Jos korvaisivat, niin muuta eivät joutaisi tekemäänkään, koska tuollaisessa pesussa tulee liki varmasti pieniä naarmuja. Kaikista väreistä ne eivät vain niin selvästi erotu. Korvauksen suhteen se on eri asia, jos pesun aikana koneessa tapahtuu jotain odottamatonta joka vaurioittaa autoa.

        Comment


          #5
          Lahden Prisman pesukatu verran veti B6:n alatukivarteen pari milliä syvän naarmun. Kuulemma pesussa käy ihan oikeita urheiluautoja niin ei voi siitä johtua. Vanteiden kannalta pesukatu on kyllä vihonviimeinen paikka pestä autoa.

          Lahden Hesburgerin pesussa pesuharja rupesi painamaan ja hakkaamaan B6:tta kattokaiteista alaspäin = kattoon tuli muutamia naarmuja. Ensin sain todisteeksi videon sinisestä bemarista jossa pesu meni oikein. Sen jälkeen omasta autosta videon mistä ei saanut mitään selvää mitä tapahtuu. Pesuvastaava esitteli mulle sitten livenä konetta ettei tuollainen tilanne mitä sanoin tapahtuneen, ole mitenkään mahdollista... antureita ja kaikkea. Yritin siinä sitten kertoa että työkseni suunnittelen hieman monimutkaisempia automaatiolaitteita. Mutta ei silti ollut mahdollista pesukoneen tehdä sellaista.

          Good will hengessä sain kuitenkin korvauksena neljä ilmaista pesua samaan koneeseen.

          Summa summarum aika hankalaa saada mitään todisteltua noille pesu-yrittäjille. Pitäis olla valokuvattu ennen pesua ja kun se auton monesti on likainen ennen pesua niin eihän ne valokuvat auta kun naarmut on kuitenkin olleet siellä lian alla valmiina. Eikä kellään ole tarpeeksi tarkkaa kuvaa oikeasta kuvakulmasta missä uusi naarmu on. Eli riskipeliä tuo pesuautomaattien käyttäminen on.

          Comment


            #6
            Peseminen kuluttaa pintaa. Ei kukaan pyykinpesukoneen myyjää tai valmistajaakaan oleta tilivelvolliseksi jos vaatteet kuluu kun niitä pesee. Tai astiat, lasit ainakin himmenee ja naarmuuntuu pesukoneessa.

            On olemassa hienovaraisempia ja hellämpiä tapoja, kuten käsinpesu. Harmittaahan se jos ite koittaa pitää vehkeistä huolta ja sit jonkun tuollaisen takia tulee jälkiä mutta kyllähän se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että pesukoneessa tulee jotain jälkiä autoon aina.

            Comment


              #7
              Joo enemmänkin olisin huolissani auton maalipinnasta kuin vanteista koska oli siellä vaikka minkälaiset pehmytharjat kysessä niin maalipinta ottaa itseensä.

              Comment


              • #8
                Oppirahat on maksettava. Itsellä meni joskus case niin, että pesulinjan omistaja myönsi suullisesti, että heillä oli suuttimia tukossa ja sen vuoksi vettä ei ollut pesussa riittävästi, mutta vakuutusyhtiölle kertoivat kuitenkin toisenlaisen tarinan, jota tietysti vakuutusyhtiö kuunteli ja korvauksia ei tippunut.

                Comment

                Working...
                X