Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huijattiinko minua autokaupassa, ja jos kyllä, niin miksi ihmeessä näin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Huijattiinko minua autokaupassa, ja jos kyllä, niin miksi ihmeessä näin?

    Anteeksi jos on väärä alue, oon uus.

    Eli, ostin äskettäin profiilin auton (Audi A2, vm 2000). Auto myytiin 270tkm mittarilukemalla, merkattuna remontti tehtynä 269tkm kohdalle.
    Auton saatuani, mittarilukema on kyllä 157ktm, mikä näkyy myös katsastuksessa ja kaikissa entisissä huolloissa auton huoltokirjassa. ei mitää ihmeempiä hyppyjä suuntaan eikä toiseen, näyttää hyvin sopivan muiden huoltojen ja katsastusten mittarilukemaan. Huolloissa myös näkyy sama remppa tehtynä 155tkm kohdalla, mitä ilmoituksessa mainittiin 269tkm kohdalla tehdyksi. Auto on myöskin katsastettu viimeksi 05/2021, jonka jälkeen se on vain ollut autoliikkeen omistuksessa.

    Joten... mitä ihmettä? Tuskin sillä on parissa kuukaudessa ajettu 110tkm ilman mittaria? Moottori on tietysti voitu vaihtaa enemmän ajettuun, mutta luulisi että siitä olis silloin merkintä, kun kerran kilometrikin on kerrottu? Jos olis halunnut olla kiero ja vaihtaa vaan huonomman koneen tilalle, niin tuskin olis kertonu vaihtokoneen kilometrejäkään?

    Mä en nyt keksi tähän mitään loogista selitystä, jos oletetaan että ilmoituksessa kerrottu mittarilukema on oikein. Mä en ymmärrä mistä se olis tullut.

    Ainoa mitä keksin, on että ilmoituksessa on vain vanhanaikainen kirjoitusvirhe, ja moottorilla on oikeasti ajettu vain toi 157tkm.

    #2
    Luultavasti ilmoituksessa on tullut virhe. Jos auton mittarilukema täsmää huoltokirjan kanssa, niin en olisi kovin huolissani.

    Comment


      #3
      Kannattaa kysyä myyjältä. Voi olla että autoon on vaikka aiemmin vaihdettu mittaristo, ja alkuperäinen matkamittarilukema on kulkenut lähinnä "perimätietona", ja huollot on merkattu nykyisen mittarilukeman mukaan.

      Mikäli huoltohistoria on tiedossa uudesta asti, ja kilometrilukemat vaikuttaa loogisilta, niin silloin kallistuisin minäkin näppäilyvirheeseen.

      Comment


      • #4
        Ei ihan uudesta asti, mutta huoltokirja ulottuu (ihan loogisilla kilometreillä) jonnein vuoteen 2005 asti, en muista tarkkaan (se on autossa nyt ja en oo paikanpäällä). Jollei ekaan viiteen vuoteen oo asennettu 110tkm enemmän ajettua moottoria, niin sitten mä en ainakaan keksi muuta kuin näppäilyvirhe.

        No, ei mua haittaa :)

        Comment


          #5
          Yli 20 vuotta vanhalla A2:lla ei enää ole oikein muuta arvoa kuin käyttöarvo ja ajokilometreistä riippumatta alkaa esim. alustan osia hajoila jo pelkkään vanhuuteen. Moottori kestää vaikka mitenkä kauan jos sitä on vain säännöllisesti huollettu. Jos auto on siisti ja toimii kuten sen pitää, niin en hirveästi olisi todellisista kilometreistä huolissani.

          Comment


            #6
            Jos kyseessä on "suomiauto" eli täällä uutena myyty niin katsastuksessa ylensä merkataan kilsat ylös ja tieto varmaan löytyy Trafilta. Siis normaalisti ainakin.
            Jos taas on alunperin muualla myyty uutena, ja tänne käytettynä tuotu, on tuon tiedon jäljittäminen hankalaa. Pitää luottaa olemassa oleviin dokumentteihin. Saksassa ohjekirjan väärentäminen ja kilsojen rukkaus on kiellettyä, mutta sitä tapahtuu silti.

            Eli syitä voi olla siis kirjotusvirhe tai muu tahaton virhe tai sitten on löytynyt rehellinen automyyjä joka ilmottaa tuodun auton todellisen kilsamäärän eikä rukattua. Mittaristokin on voitu vaihtaa toisesta, mutta toisaalta siihen saa kyllä oikean kilsamäärän vaihdettua.
            Paras on jutella myyjän kanssa, että kumpi se nyt on. Siis etteivät jossain takuu asiassa sitten vetoa, että sehän on myyty 270tkm ajettuna eikä 150tkm ajettuna. Liikkeellä, kun on aina joku vastuu myytävistä autoista oli sen ikä mikä tahansa.

            Mutta jos kerran se mitarilukema näkyy katsastuksissa niin ehkä se on vain rehellinen sekaannus myyjällä.
            Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.7.2021, 12:50.

            Comment


            • #7
              Kyseessä tosiaan on suomiauto, jossa on mukana alkuperäinen huoltokirja ja läjä katsastustodistuksia. Kaikissa kilometrit kulkee suht loogisesti ilman mitään suuria hyppäyksiä, ja tosiaan näkyy siis ihan Trafilla kans.

              Ja tosiaan ei tällä mitään arvoa ole, kuin käyttöarvo. Mekin saatiin se suht halvalla. Ja takuutahan ei näin vanhaan autoon saa vaikka miten päänsä pistäisi, kunhan nyt kaikki on niinkuin ilmoituksessa mainitaan.

              Mä kysäsen tolta kauppiaalta vielä, mut veikkaisin kyseessä olevan kyl vanha kunnon nakkisormeilu, tai aivopieru. Jos on vaikka jotain muuta autoa miettinyt samalla, jossa toi lukema on ollut :)

              Kiitos kaikille vastauksista!

              Comment


                #8
                Jos auto on myyty 270tkm ajettuna ja hinnoiteltu myös sen mukaan, niin asiakashan tässä on pärjännyt jos autolla on todellisuudessa ajettu vain 150tkm.

                Comment


                • #9
                  Ja muutennkin löytänyt suoranaisen helmen, jos on löytänyt noin vähän ajetun, mutta noin vanhan auton. Alle 250-300tkm ajetut 20v+ käyttisautot ovat harvinaisia.

                  Comment


                  • #10
                    Joo, mutta tän mallin kohdalla ei niin harvinaista oikeesti. Koska tää ei oo mikään tehomylly, niin näitä ei ostella teiniajeluille. Nää on pitkälti ollut jonkun yksittäisten kauppa-autoina tai pienen perheen autoina. Tääkin on sen verran hyvässä kunnossa sisältä ja päältä, ettei kovin hurjasti oo käytetty, tai sitten on hoidettu kunnolla. Sisältä ainoot "viat" on vasemmanpuolen mukitelineen tahmaus, tupakansytyttimen korkin puute ja takimmaisen vasemmanpuoleisen kuormalenkin ruoste takaluukussa :D Muuten menis helposti 5 vanhasta autosta, eikä kukaan lotkauttas korvaansa.

                    Siis vaikka tolla olis toi 270tkm ajettu, niin ei mua harmita tää senttiäkään. Tää on meille just eikä melkein täydellinen. Pieni, kevyt, vähäkulutuksinen ja vähäkuluinen soma pieni koppiainen. Nörtti mussa olis halunnu ajotietokoneen ja Audi-fani mussa olis halunnu quattron, mutta näillä mennään. Meidän tuloilla ei paljon valiteta. Tääkin saatiin hillitömällä tuurilla ja sillä, että mä oon tutustunut tajuttoman ihaniin ihmisiin viime vuoden aikana.

                    Comment


                      #11
                      Silti parempi saada mustaa valkosella myyjältä onko sillä ajettu kaikkien todisteiden mukaan 155tkm. Takuuta ei saa ei, mutta aina liikkeestä ostaessa on liikkeellä 6kk virhevastuu. Se mitä se kattaa on sitten vanhassa autossa aina melkonen kädenvääntö eikä se ikinä tarkota sitä, että jos kone laukeaa, että siihen tilalle saa ihan uuden myllyn. Ennenkin on muotoseikkoista liikkeet vääntäneet.
                      Nimimerkillä ostin ilmoituksen mukaan Life mallin Caddyn, joka olikin normi Combi malli. Sitä vain en osannut tarkistaa silloin vaan vasta myöhemmin. No en siitä alkanut vääntämään, koska ostajalla on velvollisuus tarkistaa, että ilmoituksessa ilmotetut asiat pitää paikkansa. Siitäkin löytynee vähän ristiriitasta tietoa miten noi lopulta menee, esim nämä jotka on ostaneet taka/etuvetosen auton, joka on myöhemmin paljastunut nelivetoseksi.

                      Comment


                      • #12
                        Jos tosta jotain leviää sen verran, että takuu tulis kyseeseen, niin sitten ollaan jo rajoilla että autaako takuukaan. Siinä pitää kuitenkin vääntää kättä, eikä se ilmaistakaan ole. Sen enempää avaamatta nyt tässä, niin mun lompakko eikä mielenterveys kestä kumpaakaan. Mä meen vaan suoraan sillä tuurilla, että *jotain* mun elämässä edes joskus menee putkeen, ja tää auto kestää sen mitä se meillä kestää. Jos ei, niin sitten itketään uudestaan. Ei oo mulle sen vaivan väärti ruveta mitään takuusta vääntämään, tän ikäsellä sielä saa kuitenkin loppujen lopuksi vaan kymppejä, vaikka tosta räjähtäs kone ilmaan.

                        Comment


                          #13
                          Kilpailu- ja kulutajavirasto on linjannut, että jos 200tkm ajettuun autoon tulee vaihteistovika, niin korjaustarve katsotaan aiheutuneen käytöstä johtuvasta kulumisesta. Tässä on kysymys yli 20 vuotta vanhasta autosta, jolla on ajettu vähintään 150tkm. Jos siitä nyt jotain hajoaa, niin aika fakiiri saa olla jotta saa autoliikkeen mitään maksamaan. Auton käypä myyntihinta lienee jossain 2-3keur välillä, eli ihan hirveän isoihin kädenvääntöihin ei kannata alkaa. Jos niihin nyt ylipäätään on tarvetta.

                          Comment


                            #14
                            Varmaan noin, Jotkut tykkää vääntää vaikka eurosta. Pointti oli se, että jos siinä vaikka on tehty jakopääremontti hiljattain, ja se laukeaa ennen aikasesti, niin se ei mene mihinkään käytöstä johtuvaan kulumiseen. Tommosissa vois sitten vanhassakin autossa joutua liike tulemaan vastaan korjauskuluissa. Toki säästää aika paljon aikaa ja hermoja, kuin vaan korjauttaa sen tai ostaa toisen auton tilalle. Riippuen nyt vähän liikkeestä voi joutua pitkän kaavan kautta hoitamana asian. Oikeuteen 2000e auton takia ei ikinä kannata mennä, kun se voi tulla paljon kalliimmaksi jos sattuu keissin häviään. Silti jotkut sitäkin tekee.
                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.7.2021, 16:17.

                            Comment


                            • #15
                              Saga jatkuu ja loppuu, tai.. tai oikeastaan tulee vaan lisää kysymyksiä. Meinaan: soitin autokauppiaalle, hän sanoi että siihen on vaihdettu kone (ei mittaristoa), ja laski ne kilometrit vaan yhteen. Selasin sitten huoltokirjan kohta kohdalta läpi ja mä oon vieläkin sitä mieltä, että tolla koneella on nyt ajettu toi 157tkm, vaikka autolla sitten oliskin se 270tkm menty. Toi ei muuten tee mitään järkeä toi mittarilukema. Eli.

                              Autolla ajettu (löysin muuten siis koko huoltokirjan, vuodesta 2001 alkaen ekasta tarkistusksesta kaikki on merkattu tän vuoden Toukokuuhun saakka.) tasasesti n. 15tkm huoltovälein, huollettu aina merkkiliikkeessä. Kilometrin menee n. 165tkm -> 180tkm -> 195tkm -> 210tkm ja tässä kohtaa on huolto, jossa ilmeisesti kone on vaihdettu. Käsiala on vähän huonoa, mutta näin päättelin. Mutta! Huom, noi kilometrit siit on merkattu ja ne on ollut *yli* ton 156tkm jo muutamaan otteeseen. Seuraavassa huollossa on merkattu n. 120tkm, sen jälkeen 125tkm ja niin edelleen.

                              Mun päätelmä tästä: 210tkm kohdalla kone on hajonnu, siihen on vaihdettu n. 110tkm ajettu uudempi kone tilalle, ja huollossa on säädetty mittarit vastaamaan uutta konetta. Nykyinen myyjä on jotenkin käsittänyt koneen vaihdon väärin ja lisännyt ton 110tkm tohon päälle vaikka se on jo erikseen ollut laskettuna. Tilalle on vaihdettu kone, jolla on ajettu 110tkm *vähemmän* kuin vanhalle, eikä enemmän, kuten myyjä on luullut.

                              Emmä siis ainakan keksi mitään muuta vaihtoehtoa, miks noi kilometrit menis niin tossa huoltokirjassa. Kun ne ei kerran jatku tossa yhdessä kohtaa samana, vaan laskee sen 110tkm sen huollon jälkeen. Ja kaikista huolloista on siis leimat ja ne on tehty virallisissa huoltoliikkeissä, niin ei luulis mitään hämärää kahden tyypin moottorinvaihtoa olla suoritettu pimeällä kujalla :P


                              Eihän tällä loppujen lopuksi oo juurikaan mitään väliä, koska toi kone kestää kauemman kuin loput osat viereltä. Mutta on sen verran kiinnostusta herättävä, (ja oma auto kun on), niin piti ottaa selvää.

                              Mutta sanokaa joku jos keksitte tuolle jonkun muun selityksen. Mä en keksi muutakuin, että tällä koneella on ajettu nyt tää 157tkm.

                              Comment


                                #16
                                Parempi olisi ollut jättää matkamittari rukkaamatta ja kertoa, että autoon on vaihdettu 110 tkm ajettu moottori 210tkm kohdalla. Mutta kuten sanoit, eipä sillä ole väliä kun huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan. Pääasia että itse tiedät nyt historian.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo se olis ollut munkin mielestä parempi, mutta näillä mennään :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Tämän ikäluokan autoissa ajonesto on paritettu mittariston ja moottorin kesken. Eli tähän on luultavasti vaihdettu vähemmän ajetusta varaosa-autosta moottori+mittaristo, jotta ei ole tarvittu enempää osaamista ajoneston sopeuttamiseksi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ooh, en tiennytkään. No tää saattas selittää kyllä. Kiitos!

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos siihen on laitettu alkuperäistä vastaava moottori (tod.näk AUA) eikä koskettu ecuun niin silloin ei ole tarvetta mittariston ja immon rukkailulle. Sen verta vähän antureita ym muuta ettei moottorista ole suoraa yhteyttä ajonestoon=immobilizer. Tuskin siihen mitään muuta on laitettu. Mittariston metrit vaan haluttu saada vastaamaan moottorin ajomäärää.

                                        Itsellä menossa A2 moottorinvaihto AUA->BCB ja tässäkään tapauksessa ei tarvetta koskea mittaristoon tai ajonestoon kun auton oma ecu jää käyttöön.

                                        Moottorikoodin näet siitä ylemmästä jakopään kotelosta, tarra liimattuna jossa pitäisi sinunkin tapauksessa lukea AUA ja jotain koodeja.

                                        E. Nämä on kaikki jossittelua kunnes soitat myyjälle/edelliselle omistajalle ja kysyt mitä on tehty.
                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 23.7.2021, 13:04.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X