Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Korjausopas - kannattaako maksaa ladattavista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Korjausopas - kannattaako maksaa ladattavista?

    Autona A6 C6 3.0TDIQ

    Erwinistä tuli ladattua 7€urolla 300 kpl dokumentteja, mutta mikään ei tuntunut olevan juuri se mitä olin hakemassa.. Eli perus-korjausopas mistä löytyisi kiristysmomentit yms. perustiedot - tyyliin Haynes, Bentley,..

    Edellisen mallin A6:seen tuommoinen Bentleyn opus löytyi, mutta tähän malliin ei tunnu löytyvän mitään järkevää.

    Eli kysynkin - kannattaako noita "80€ PDF" oppaita edes miettiä? Onko ehdotuksia mistä löytyisi noihin mekaanisten korjausten avuksi materiaalia?

    #2
    Kiristysmomentit ym löytyy useimmiten kyllä googlettelemalla joko täältä tai ulkomaan foorumeilta.
    Autodata on ihan näppärä, jos sellaisen joltain saat esim. tikulla. Nuo vanhemmat autodatan versiot varmasti kattavat vielä C6 korimallin, jos siis sellaisen joltain tutulta sattuisit saamaan. Muutenhan ton autodatankin voi ladata ja ostaa uusimman päivityksen.

    E. En kokeillut toimiiko tämän linkin lataus:
    https://tech-story.net/fi/autodata-3-45/amp/
    Viimeksi muokannut vV8m5; 8.6.2021, 01:32.

    Comment


    • #3
      Latasit erwinistä jotakin vääriä dokumentteja jos korjausopas puuttuu. Kyllä ne sieltä löytyy. Voit ihan ilmaiseksi etsiä itsesi oikeaan paikkaan ja maksaa vasta sitten sen käyttöoikeuden ladataksesi tiedostot, niin ei tarvitse käyttää maksullista aikaa siihen etsimiseen.

      Audin erwinin etusivulta yläkulmasta vaihdat ensin "Asiakirjat - English". Sitten valikosta "Mallikohtaiset tiedot -> Ohjeet PDF-muodossa". Sitten valitaan automalli ja asiakirjan tyyppi. Korjausohjeet ja kytkentäkaaviot ovat ne joissa mielenkiintoinen sisältö.

      Toki jos olet jo ladannut 300 dokumenttia niin ehkä nuokin ovat sitten seassa? Määrä kuulostaa niin suurelta, että latasit varmaan kaikki SSP:t (Itseopiskeluohjelmat) myös?

      Comment


        #4
        Ostin pari vuotta sitten https://www.factory-manuals.com/ kautta manuaalin quuseiskaan. Tilanne oli sama, että en vaan osannut käyttää erwiniä, vaikka yritys oli kova. Tuon saitin kautta tuli 6500sivua/150MB pdf pohjautuen auton VIN-koodiin. Eli tämäkin teos on erwinistä jollain skriptillä kerätty ja niputettu yhteen. Minusta tämä on ollut hintansa väärti ja ainakin toistaiseksi kaikki tarpeellinen on löytynyt. Tähän ei tosiaan tule "kaikki mahdollinen" ko. vuosimallin autosta, vaan esim. mulla on 250 sivua 4.2 FSI moottorin mekaanisesta puolesta, mutta ei mitään dieseleistä.

        Comment


          #5
          Olen lataillut Erwinistä C5:een korjausmanuaaleja ja niistä on kyllä kiristysmomentit löytyneet.

          Comment


          • #6
            C5:seen tuntui kyllä noita löytyvän - itsellänikin on Bentleyn manuaali kyseiseen koppaan, mutta tähän C6:seen en tuntunut löytyvän vastaavaa. Pitänee soveltaen hyödyntää tuota vanhaa manuaalia (vrt tukivarsien kiristykset).

            Täytyy vielä nuo erWinin pdf:t selata läpi vaikka niiden parissa jo pari iltaa olenkin viettänyt. SIellä tosiaan olin listannut ko. mallin mukaiset dokumentit, mitkä latasin - ja kun siihen ostettuun tuntiin sisältyi kaikki mitä ehti ladata, niin imppasin sitten tunnin aikana _ihan kaiken_ mitä sieltä vastaan tuli - ajattelin että joku kaveri saattaa kysellä jossain vaiheessa.

            Autodatan olinkin ihan unohtanut - löytyisiköhän joku vanha versio itseltänikin jollekin CD-levylle poltettuna..

            Foorumeita olen selaillut - sekä Youtube videoita - ja yksitellen keräillen noita momentteja yms. tietoja löytyy, mutta aina ei aika riitä - ja arveluttaa ihan kaikkea soveltaa suoraan esim. edellisestä korimallista (jos eli osan valmistusmateriaali on muuttunut, tai on muutoin erilainen toteutus jne).


            Kiitokset tähänastisista kommenteista.
            Viimeksi muokannut Killeri; 9.6.2021, 19:12. Perustelu: Ei allekirjoituksia, kiitos!

            Comment


            • #7
              Jos olet todella kaiken A6 C6 liittyvän ladannut, niin etsi vaikkapa tiedosto jonka nimessä esiintyy A005A600120 ja teksti "Running_gear" tai jotakin tuon suuntaista. Sieltä löytyy esimerkiksi nuo mainitsemasi tukivarsien kiristysmomentit.

              Comment


                #8
                Erwinin pdf:stä löytyy kyllä kaikki kiristysmomentit. Ne kun ovat käytännössä printtejä ELSAsta. Samasta syystä ei ole olemassa yhtä koottua sivua, josta löytyy lista kiristysmomenteista. Se ei ole Audin huolto-oppaiden rakenne. Momentit löytyvät joko kyseistä osakokonaisuutta koskevan kappaleen alusta räjäytyskuvasta tai kappaleen sisältä tekstistä.

                Myönnän kyllä, että välillä niitä momentteja joutuu tosissaan etsimään. Tämä taas johtuu siitä, että ropausta tekee omalla tyylillään eikä noudattaen tehtaan järjestystä, jolloin kaikki kyllä tulee loogisesti ohjeista eteen työn edetessä.

                Toisinaan youtube videot ja nuo kolmannen osapuolen huolto-oppaat sisältävät helpottavia yleistyksiä, jos tavoitteena on vain ropata vanhempi auto kuntoon. Audin omat momentit mm. on aina ilmoitettu alkumomentti + kiertoasteet, joka on toki teknisesti oikeampi tapa ja toimii kaikissa tapauksissa varmasti, mutta monesti suoralla momentilla loppuun asti kiinni ajaa ihan yhtälailla saman asian ja on merkittävästi nopeampaa.

                Yleistykset ovat samalla myös ongelmallisia erityisesti mallivuoden vaihteen laitteissa. Tehtaan ohjeissa on huomioitu eri kehitysversioiden erot, kun taas yleisoppaat menevät yhdellä ja samalla ohjeella. On joitain osia, joissa kiristysmomentti on täysin eri riippuen käytetystä pultin tai osan kehitysversiosta.
                Viimeksi muokannut jasso; 9.6.2021, 10:31.

                Comment


                • #9
                  Audi ilmoittaa kyllä pelkän kiristysmomentin niille osille joihin se riittää, eli yleisesti ne kohdat joissa ei käytetä venyviä pultteja. Jos pultti on venyvä, niin sitten kiristys tapahtuu vetämällä ensin momenttiin ja sen jälkeen asteeet.

                  Jos joku yleisopas oikaisee tuollaisessa ilmoittamalla pelkän kiristysmomentin, niin se menee kyllä pieleen. Enemmän tai vähemmän, kohteesta riippuen. Useinkaan ei välttämättä mitään merkitystä, mutta ainakin itse tykkään autoa ropatessani tehdä asiat oikein, eikä vaan sinnepäin.

                  Comment


                    #10
                    Juuri näin, mutta väitän suurimman osan jättävän ne pultit uusimatta, joten siinä se tarkkuus jo menee. Itse tulee harrastettua tätä ihan vain laiskuuttani (ja välillä nuukuuttani). Jossain vauhtipyörässä tai 2 työpäivän purkua vaativissa pulteissa tulee toki uusittua. Ei siis omakaan toiminta perustu mihinkään logiikkaan eli järkevää se ei ole, mutta silti niin teen.

                    Olen välillä vedellyt asteet momentilla ja kyllä ne melkein aina +-10Nm samaan momenttiin päätyvät, kun oikea kiertoaste saavutetaan. Toki se yksi pultti, joka kirraa vähän vastaan tms. voi sitten olla se joka epäonnistuu.

                    Comment


                    • #11
                      Mika_M:n rohkaisemana selasin noi erWin dokut läpi ja löytyihän ne hakemani tiedot sieltä - juurikin noi "momentti + asteet".. Ja löytyi samalla semmoista infoa mitä en edes osannut ajatella kaipaavani - helpottaa muutamaa hommaa kovasti.. Tulee yleensä ilman tarkkoja arvoja vedettyä paikat liian kireelle, vähän silleen 'vartti takaisin kun napsahtaa'.. sittemmin kantapään kautta oppinut noudattamaan noita suosituksia..

                      Itse olen aina ollut printti-versioiden kannattaja; taitaa olla kaikista ajokeista kirjahyllyssä joko Haynes, Bentley tai orig. korjaamokäsikirjat - poislukien tämä viimeisin A6 C6 malli, missä täytyy tyytyä bittidokumenttiin.

                      Comment

                      Working...
                      X