Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pultti kireällä? Ihmeellisimmät omat viritelmät?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pultti kireällä? Ihmeellisimmät omat viritelmät?

    Tässä kun lukee näitä tarinoita helkatin lujista pulteista ja niiden voittamiseen tarvittavista omista tekeleistä niin tulee yksi oma ihmetyksen aihe mieleen josta kerron kohta. Tarkotuksena siis topikissa on kerätä mitä ihmeellisimipiä nyyttonmetrejä ja sitäkin ihmeellisimpiä keinoja voittaa tuo suuri voima.

    Oma tapahtuma oli niinkin simppeli kuin renkaan pultti! Olin vaihtamassa audiin vahvempia tankoja sisäänsä ja tietysti renkaat piti irti saada. Eteen vaihtu suht nopsaan kaikki osat mutta taakse, ei hyvä jumala.. Perä oli jo valmiiksi ylhäällä (virhe). Irrotin toisen takarenkaan ja sitten siirryin toiselle puolelle irrottelemaan pultteja. Kaikki meni hyvin kunnes tämä yksi pultti tuli kohdalle, normi pieni rysähdys pulttipyssystä ei riittänyt, annoin lisää (paljon).. savu tuli ulos ja pari kirosanaa kans. Otin ristikkoavaimen ja hyppäsin päälle vääntäen, ei mihinkään... pitkävartisen momenttiavaimen ja 450än, ei hievauttanutkaan pulttia (tässä vaiheessa rengas on valjastettu pajan seinään kuormaliinalla). Sitten ei enään herunut yhtään myötätuntoa kyseiselle pultille "katketkoon". 6 metriä pitkä tanko jatkovarreksi ja jumalaton paukaus, pultti aukesi ja ehjänä kaikki! Viimesin katkennut pultti maksoi minulle yhden turbon mutta tämä halvempi ei edes kehdannut viottaa mitään. :)

  • #2
    Muistaakseeni taisin vaihtaa öljyjä mun ex-pärrään ja samanlainen kohtaus syntyi kun yritin avata kolmannen öljynsuodattimen kantta. Taisi mennä reilusti yli puoli tuntia siinä kun tappelin sen pultin kanssa. Syö muuten miestä kun joutuu niin pientä asia viilaamaan niin kauan :)

    Comment


    • #3
      Ruotsissa tapahtunutta pari päivää sitten. Rengasfirman apulainen ei saanut
      pulttipyssyllä pyörän pulttia ollenkaan auki. Pulttikone naputti minuutin muttei
      liikahtanut. Vanhempi (jo 25 vuotias) työntekijä tuli avunhuudosta paikan päälle.
      Hän käänsi pulttipyssyn suunnan niin että kiristi, naputti sekunnin kireämmälle
      momentilla. Ja kas, pultti aukesi ihan helposti tämän jälkeen. Nuorempi työntekijä
      vieressä oppi varmaan jotain :)

      Comment


      • #4
        Olen avannut kerran kaverin auton renkaasta bilteman venttiilinhattua yli tunnin. Luitte aivan oikein. Biltema myy näitä "kromisia" (kiiltävällä muovilla päällystettyjä) venttiilinhattuja ja se oli jotenkin sulanut sen renkaan kumin kanssa yhteen, niin ettei se auennut millään. Lämmöt ja jäädytykset tuli kokeiltua vuorotellen monesti ja sellaisesta perkeleestä ei meinaa saada millään pihdeillä kunnollista otetta.

        Kyllä se sitten aukeni tosiaan tuon tunnin jälkeen kun tarpeeksi antoi "salvaa", lämpöä ja pakkasta. En muista milloin olisi vituttanut jokin niin pieni ja turha asia yhtä paljon.

        Comment


        • #5
          Eipä olisi ainakaan venttiilinhattuvarkaat vieneet siitä autosta hattuja :)

          Comment


          • #6
            Tämä ei nyt ole pultti vaan se perinteinen etupyöränlaakerinvaihto ja autona satku vm.86. Paikallaan ei tietysti laakeri lähtenyt millään, mutta onneksi kaverin tallilla oli tuollainen käsikäyttöinen 20t puristin ja siihen koko tolppa kiinni. Vaikka silläkin laakeria yritti maksimivoimalla puristaa ulos, niin ei hievahtanutkaan. Onneksi kaverilla oli kikkakolmonen eli laakerista kuulat pois ja kauluksen sisäpuolelle hitsisaumaa koko matkalta. Jäähtyessään hitsisauma veti koko laakerikaulusta kasaan, jolloin se lähti prässillä todella helposti irti. Ei olisi itsellä tullut samanlaista mieleen...

            Comment


            • #7
              Näitähän nyt riittää...
              Olen tapellut tunteja ja taas tunteja mitä ihmeellisimpien pulttien ja muttereiden kanssa mitä ihmeellisemmissä paikoissa, milloin ovat lähteneet, milloin on tehty helicoilia, ja milloin on korjattu patenteilla ja ties vaikka millä..
              RUOHONLEIKKURI: terälaipan kiinnityspultti, hitsasin lopulta pyöristyneeseen pultin kantaan niin jäätävän knöölin, että koko **keleen akseli oli mansikkana, ja lähtihän se auki.
              80: jakonarun kiristinrullan kiinnitusmutteri pitkittyneen säätelyn jälkeen antautui, seurauksena hirveä turaaminen ja patentti hässäkkä, joka jopa kesti(kestää edelleen).
              Lukematon määrä tulee mieleen ahtaissa paikoissa olevia pieniä muttereita(10mm kannalla), joita varten on pitänyt rakennella ja hitsailla työkaluja, viilata kantaa pienemmäksi, että saa seuraavan pakista löytyvän lenkin pitämään. Osa tietysti katkeaa ja hirveä sorvaaminen kun pitää rakentaa työkalut millä saa korjattua.
              Muistan mm. yhden vesipumpun josta napsahti 1 pultti lohkoon poikki. oli miettiminen, että miten sen saa pitämään. Rakensin siihen viereen uuden kierteen johon pultti ja iso-prikka joka painoi laippaa kiinni...
              paljon on onneksi jo unohtunutkin näitä kauhutarinoita..
              Pirullisia laitteita se ihminen toisten kiusaksi saattaa kehitellä...
              Kuka **vetti tämmöisiä edes haluaa muistella.. :-) sairasta..

              Comment


              • #8
                Volvossa oli toisen eturenkaan yks pultti aivan käsittämättömän lujassa, väänsin ensin Säästötexin ristikkoavaimen mutkalle ja sen jälkeen väänsin vielä itseltäni selän kipeäksi. Ei se auennut pulttipyssylläkään, vasta kun laitettiin tarpeeksi jatkoa ja riittävän iso mies varren päähän niin aukes.

                Entisessä ooppelissani (diesel astra, farkku) oli takapenkin selkänojan kiinnityspultit auton lattian läpi siten, että kiinni ollessaan pultin toinen pää pistää esiin auton pohjasta ja tietysti ruostuu/paskottuu. Päätin ottaa penkin irti selkänojineen ja kiinnitysrautoineen, koska tein siitä pakettiauton ja aikomus oli rakennella istuinosan tilalle jokin käännettävä kansi tms. säilytyslokero. Lisäksi oletin, että penkki täytyy poistaa kaikkine hiluineen ja disabloida kiinnityspisteet. Pultit oli torx-kannalla ja niillä L-kirjaimen mallisilla torx-avaimilla nyhräsin sitä jonkun matkaa auki, kunnes sitten se pultin toinen pää alkoi kahlaamaan pohjan läpi. Pultin aukeaminen loppui siihen ja täytyi hommata torx-hylsy. Taisin vääntää sekä hylsyn että yhden halvan räikänkin hajalle ku yritin sitä irroitella. Ei auttanu CRC:t ja muut aineet. Yritettiin siihen hitsata mutteriakin pultin päähän, mutta paikka oli niin ahdas ettei siihen kunnon saumaa voinut saada eikä lopulta auttanu muu ku lukkopihdeillä ottaa se 1/4 kierrosta kerrallaan irti, aikaa meni varmaan tunti! Siinä vaiheessa varsinki huvitti kun konttorilla selvisi että penkin kiinnityksen disabloimiseen riitti kun asensin vain pultit takapenkin istuinosan kiinnityssaranoiden tilalle ja hitsasin niihin mutterit päihin.

                Comment


                • #9
                  Saranatapit ovat edelleen vaihtamatta. Tapit ovat mallia pitkä ruuvi, jonka puolen sentin mittainen kierreosa on pituussuunnassa sillä kohtaa että se on siellä saranan keskipalan sisällä. Kuvaan toki kuuluu että kanta on torx. L-mallisella avaimella mahtuu vääntämään toista näistä tapeista, toista ei. Jälkimmäiseen pääsee käsiksi 1/4" räikällä sopivan hylsyn ja torxibiitin kanssa. Mutta miten tuollaisella 15cm varrella mitään saa auki, kun sen L-avaimen kanssa käytetty puolimetrinen tunkinvarsikaan ei saanut ruuvia aukenemaan? Kanta kyllä kiertyy joustaen, mutta saranan toisesta päästä pilkistävä tapin toinen päätypä ei liikukaan.

                  Comment


                  • #10
                    Jooh..tuota noin. Mulla oli aikanaan Toyota Corona MKII 4M:n motilla, 2,6 litrainen suora kuutonen siis. Jostain syystä, jota en enään muista, irroittelin kantta kyseisestä moottorista, joka oli autossa paikallaan. Nokka-akselin ketjypyörän pultti alkoi todella teetättään töitä, se ei auennut sitten millään ilveellä. Lopulta minulla oli parimetrinen putki avaimen jatkona ja koko toistasadan kilon massalla roikuin putken päässä, eikä pultti irronnut. Lopulta koko homma alkoi kyrpimään siinä määrin, että vaihdoin suuntaa ja ajattelin että prkl vedetään tuo pultti sitten kunnolla kiinni. Kun rytkäytin koko massallani jatkovartta myötäpäivään niin pultti pirulainen irtosi...

                    Kyllä siinä tunti ittensä tosi viisaaksi kun mietti että miksi v-tussa japanialaiset oli laittaneet vasenkätiset kierteet nokka-akseliin.

                    Comment


                    • #11
                      Janne: Kumpaanko suuntaan se Toyotan nokka-akseli pyörii? Siinä tod. näk. piilee syy vasenkätisiin kierteisiin.

                      Comment


                      • #12
                        vinkki a6-a4-passat omistajille:

                        kun vaihdatte tukivarsia eteen, siellä ylätukivarressa on se pitkä pultti joka menee pitkän matkaa alumiinin sisällä ja on yleensä lujassa. onpa joku saanut sen poikkikin. paineilmataltta koneeseen sellanen tylppä työkalu ja paukuttaa sillä tukivartta samalla kun pyörittää pulttia pyssyllä. ei tarvii pillin kanssa sinne koteloon mennä

                        Comment


                        • #13
                          Janne: Kumpaanko suuntaan se Toyotan nokka-akseli pyörii? Siinä tod. näk. piilee syy vasenkätisiin kierteisiin.
                          Kalle: Kyllä se nokka pyörii samaan suuntaan kuin kampiakselikin.

                          Comment


                          • #14
                            Lainaus:
                            Janne: Kumpaanko suuntaan se Toyotan nokka-akseli pyörii? Siinä tod. näk. piilee syy vasenkätisiin kierteisiin.

                            Kalle: Kyllä se nokka pyörii samaan suuntaan kuin kampiakselikin.
                            Se kierteen kätiyys on ilmeisesti siis valittu ihan oikein, vaikuttavan voiman suunnan mukaan. Jos kampura pyörii edestä katsoen vastapäivään, niin voima tulee akselilta ja ketjupyörä pultteineen "jarruttaa" sitä -> oikeakätinen kierre. Ketju välittää voiman nokka-akselin ketjupyörälle, jossa taas nokka-akseli "jarruttaa" -> vasenkätinen pysyy paremmin kiinni.

                            Comment


                            • #15
                              Bemarin m20 koneen kampiakselin kiilan pultti aiheutti vaivaa aikanaan. Noitahan on tyypillisesti avattu jumittamalla siihen pulttiin kiintoavain ja sitten pistämällä startilla kone pyörimään. Meillä oli kone lattialla ja pultti totaalisen jumissa - ei ollut kunnon työkaluja lämmön antamiseen, joten liikennemerkki vääntövarreksi ja kaveri pitämään rautakangella lohkoa pystyssä.

                              Hirveän äheltämisen lopputuloksena (rautakanki ja liikennemerkki mutkalla) kuului melkoinen pamaus ja sitten kaveri sinkosi toiseen suuntaan ja mä toiseen. Pölyn laskeuduttua todettiin pultin auenneen.

                              Ostin muuten mutterin murskaimen ja iskumeisselin tässä taannoin. Sittenmmin on kaikki pultit auenneet ihan helposti, en ole uusia työkaluja päässyt käyttämään.

                              Comment


                              • #16
                                os kampura pyörii edestä katsoen vastapäivään, niin voima tulee akselilta ja ketjupyörä pultteineen "jarruttaa" sitä
                                Eipä henkilöauto maailmassa ole hyvinkään montaa moottoria jotka pyörisivät vastapäivään. Ainakaan näin noormaali malleissa.
                                Fiat 850 ja olikohan Foordin V4 jotka tulee vain äkkiseltään mieleen.

                                Comment


                                • #17
                                  jotkut hondan moottorit ainakin pyörii väärin päin

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tässä asiassa komppaan Sleepyä. Kyllä tojotan moottori edestä katsottuna pyörii myötäpäivään, ellei mun silmissä jotain ihan pahasti vialla ole =)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiristäjästä näkee kummin päin moottorin kuuluu pyöriä eli siten, että kampiakseli ei vedä hihnaa kiristäjää vasten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eipä henkilöauto maailmassa ole hyvinkään montaa moottoria jotka pyörisivät vastapäivään.
                                        Kyllä tojotan moottori edestä katsottuna pyörii myötäpäivään,
                                        No tuota ajattelin itsekin; siinä olisi vain ollut looginen selitys pultin kätisyydelle... Nythän molemmissa on "väärä" kätisyys, eli kuormitussuunnat pyrkivät avaamaan pulttia.

                                        Tämä nyt oli muutenkin tällaista teoreettista pohdiskelua. Ehkäpä noissa on tarkoituksena se, että pultit eivät kiristy itsestään... :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nuo vasenkätiset kierteet ovat kans yksi jumalan mieliharmi, onneksi niitä nykyään enää harvemmin tapaa. Joissain englantilaisissa autoissa, samoin kuin jossain vanhassa Madzan mallissa oli toisella puolella vasenkätiset pyörän pultit. Revi siitä sitten huumoria kun tietämättömänä yrität vaihtaa renkaita tollaiseen autoon... =)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuota vastapäivään pyörimistä ajoin itsekin takaa, kun se olisi ollut loogista ja jotkin japsimoottorit kai pyörivät vastapäivään. Nyt ne ovat siellä vain asentajan harmiksi...

                                            Esimerkiksi polkupyörissä on vasemmassa polkimessa vasenkätinen kierre itsestään aukeamisen estämiseksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pultti ei ollut kireällä, mutta <- tuon nelikon takasatuloiden alemmat liukutapit molemmilta puolilta. Toissailtana ajattelin yhtäkkiä vaihtaa levyt ja palat taakse, mutta liukutappi oli jumissa. Kannake viilapenkkiin ja lämmön kanssa hiljakseen nitkuttamaan. Lopulta tuntui, että tappi alkoi antamaan periksi, ja antoihan se: katkesi.

                                              Pari kirosanaa, ja toinen puoli auki. Sama homma: alempi liukutappi jumissa. Ajattelin, ettei se lujassa voi olla kun kerran palat ja levy olivat lähes moitteettomia, toisella puolella se vika oli ollut. Kannake viilapenkkiin ja kokeilemaan: ei hievahtanutkaan. En alkanut katkaisemaan.

                                              Ratkaisu: porasin kumpaankin satulan kannakkeeseen 6mm:n reiän tapin "perään", ja siitä reilusti lyömällä kumpikin irtosi. Sopivat tapit MIG-liimalla reiän tukkeeksi, uusi liukutappi varasatulasta ja reilun rasvan kanssa kaikki kasaan.

                                              Tarinan opetus: älä ala tekemään mitään "yhtäkkiä", jos et ole aiemmin itse ko. paikkaa avannut...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tarinan opetus: älä ala tekemään mitään "yhtäkkiä", jos et ole aiemmin itse ko. paikkaa avannut...
                                                MR:Älä ala sitten yhtäkkiä vaihtamaan emäntäsi autoon niitä takapönttöjä...ajattelin vain varoitella etukäteen, kun et kumminkaan ole niitä vielä vaihtanut!;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pyöränlaakeri

                                                  Piti vaihtaa vetonivel type 81:sestä. Oli pyöränlaakerin mutteri hieman kireässä. Stahlwillen varrella ja parin metrin jatkoputkella ei hievahtanutkaan. Vaimo avuksi- kun hypättiin putken päälle lähti etupyörä sutimaan asvaltilla (vaihde päällä) Sitten 5-vuotiaalle opettamaan jarrupolkimen painamista ja sitten samanaikaisesti hypättiin vaimon kanssa jatkoputkelle -> aukes.

                                                  Bemarista taas olin avannut useamman kerran takajarrurummut- piti sitten pistää uudemmasta bemarista isommat rummut. Ostin Kepöstä takatukivarret jarruineen . Lähdin irroittamaan rumpua mutta ei liikahtanut. Eikun iso ulosvedin vaan käyttöön ja raakaa voimaa. Rumpu irtos, kappaleita ja työkaluja sinkoili pitkin poikin- ja sitten huomasin että uudemmassa mallissa oli jarrurumpu pultattu kiinni parilla pultilla- joiden kannat olin siis vetänyt jarrurummun kyljestä läpi

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    jaarli81: Aivan hyvin arvattu, siellä ne nojailevat tallin seinään edelleen... Putki on vähän hiljentynyt, samoin kuin hellasärö, niin ei ole tullut motivaatiota muiden kiireiden keskellä. :)

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X