Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitkän seisonnan haitat autolle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pitkän seisonnan haitat autolle?

    Tällainen kysymys juohtui mieleen, kun tuossa lähikaupan pihamaalla on -95 saksantuonti B4 avant tdi odotellut ostajaa kaksi(!) vuotta. Muutaman kerran on näkynyt olleen koeajolla koko aikana. Millaisia murheita tuollainen ulkovarastointi voi autolle aiheuttaa?

    #2
    Jarrut jumii , sähkövikoja yleensä ja lisäksi hometta/kosteutta mahdollisesti sisätiloissa. Kosteutta/vettä tankissa saattaa olla myös odotettavissa.

    Comment


    • #3
      Entinen autoni seisoi myös pitkään eikä siinä ollut mitään suurempia ongelmia. Jotain pieniä kosketushäiriöitä, esim apparin etuikkuna reistasi sateella ja mittariston monitoiminäyttö reistaili kuivalla kelillä (sateella toimi sen sijaan moitteettomasti!). Polttoainemittari myös sökönä. Periaatteessa nuo kaikki viat voivat johtua jostain muusta kuin seisomisesta, mutta mainitsin nuo siksi kun ne olivat about ainoat viat joita autossa ylipäätään oli! Eli ikäisekseen tosi timmissä kunnossa ja sisustus oli kuin uusi, tuoksui juuri tehtaasta ajetulle edelleen! Auto oli tuotu maahan 2002-2003 ja olin ensimmäinen yksityinen omistaja sen jälkeen (auto oli ollut kahdella tai kolmella autoliikkeellä tuossa välissä) ja se tapahtui vuosi sitten syksyllä. Katsastuksesta ajoin läpi ilman ongelmia, ei huomautettavaa. A6 2.4 -00 oli auto, ja mittarissa 91tkm.

      Polttoainemittari on ilmeisesti jonkinmoinen tyyppivika, nimittäin nykyisessä autossani (suomiauto, ei seisonut) se oli myös ostaessani rikki. Kalibroinnilla selvisi ja virhevastuun piikkiin meni.

      Comment


        #4
        Mulla on autot usein seisoneet kesäisin mopoilun vuoksi eikä aina ongelmitta. Saabissä(boschin ruisku) oli aikanaan kosteudesta johtuvaa käyntihäiriötä seisonnan jälkeen. Coupe-Audissa oli vettä lattialla ja jarrulevyt kahnasivat mennen kieroiksi melko pian ajoonoton jälkeen. Sisätiloissa pidempiä aikoja säilytettäessä ei ongelmia ole ilmaantunut.

        Comment


        • #5
          Opiskeluaikana käytin autoa vain kesäisin, ja muutaman kerran pidin sitä seisomassa veljen ladossa maalla. Mini olisi takuuvarmasti imenyt vettä kuin sieni taivasalla seisoessaan ;). Toki seisonta-ajaksi kannattaa pistää auto katon alle jos suinkin mahdollista. -- Mutta mitä mieltä olette pukeille nostamisesta? Kait sekin on järkevää ja säästää alustaa? -- Pienkoneisiin (mopo, moottorisaha, venemoottori, ruohonleikkuri jne.) olen usein syksyllä lorauttanut tilkan öljyä tulpanreiästä. Liekö tarpeen?

          Comment


            #6
            Pelkällä tulpanreiästä lorauttamalla ei ole oikeastaan mitään hyötyä, ellei sen jälkeen pyöräytä konetta pari kertaa.

            Comment


            • #7
              Kiitos tuosta tarkennuksesta - noinhan tietty olen toiminutkin.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Quality Näytä viesti
                ...Mutta mitä mieltä olette pukeille nostamisesta?
                Renkaita tuo säästää, autoa mielestäni ei. Ulkosäilytyksessä olisi hyvä, jos ajaa auton vaikka lankkujen päälle, että ilma kiertää alla paremmin. Myös pressu auton alla on hyvä konsti suojata alustaa.

                Kauan seisoneessa (bensa) koneessa havaitsin laakereiden tummuneen voimakkaasti.
                Likaisista öljyistä se ilmeisesti johtui, mutta onko sillä merkitystä kestävyyteen, en tiedä.

                Ruohonleikkuri on kätevin öljytä käynnissä. Ilmansuodatin irti, kiertää sen ilmansuodattimen kiinnitysruuvin takaisin paikoilleen ja käydessä kaataa öljyä vähän kerrallaan koneeseen.
                Aika nopeasti sitä alkaa tulemaan putkesta pihalle ja silloin on kaikki paikat varmasti riittävässä öljyssä.

                Comment


                  #9
                  Tai sitten tekee ruohonleikkurille niin kuin on tehty tähänkin asti; syksyllä kylmästi vajaan ja kesällä repäisee jälleen tulille. Vanhemmat mallit ainakin ovat uskomattoman varmoja pelejä. Mökilläkin 20v vanha leikkuri seisoo 9kk ilman mitään esivalmisteluita liiterissä, mutta kesän koittaessa poksuu aina vain käyntiin pienen savun saattelemana :) Ne ei pienestä hätkähdä.

                  Comment


                  • #10
                    Auton ulko/sisävarastoinnista sen verran että konetta kannattaa pyöritellä tai käyttää lämpimäksi säännöllisin väliajoin. Ja autoa tarttis liikutellakkin silloin tällöin ettei osat jumita.

                    Auto tykkää siitä että sillä ajetaan :) Jos se seisoo talven yli ulkona koskemattomana niin sisusta homehtuu herkästi kelien vaihdellessa ja laakerit tykkää huonoa paikallaan olosta jne. Lisäks kumiosat hapertuu, jarrut jumittaa yms. Auton nosto esim trukkilavojen päälle + pressu auton yli niin että ilma pääsee kuitenkin vaihtumaan alareunasta ei ole pahaksi. Eikä ikinä nurmikolle sellasenaan seisomaan.

                    Ruohonleikkurit sekä kesäseisonta on eri asia kuin...

                    Comment


                    • #11
                      Hyviä vinkkejä Jussilta ja Kendalta. Jasson kanssa jaan nurmikkopuimurikokemukset täsmälleen :). Ainakin nuo yleisimmin käytetyt Briggs&Strattonin moottorit ovat kestäviä ja luotettavia. Liekö kumminkin totuus, että juurikin yhden perheen mökkikäytössä leikkurin käyttötunnit ovat aika vaatimattomat, joten tuo 20 v on vasta sisäänajoa (ainakin meillä).

                      Luulen, että savutusta meillä aiheuttaa joskus sekin, että mökillä kaksi- ja nelitahtibensat ovat menneet sekaisin - tosin onneksi niin, että öljyä on bensan seassa tarpeettomasti ...

                      Comment


                      • #12
                        Seisonut 2 vuotta ulkona?

                        Kyllä vaikuttaa varmasti, jos ei ole ajettu kun muutaman kerran:

                        Jarrulevyt sököt= täysin ruostuneet, jarrusatulat jumiutuneet, käsijarruvaijerit jumissa?
                        Koneesta on valuneet kaikki öljyt alakertaan joten eka käynnistys voi kuluttaa konetta paljonkin?
                        Stefat ovat kuivuneet, joten öljyvuotoja ilmenee
                        Yms

                        Monetkin( museo/harraste) autot seisovat, mutta niitä käytetään/ajetaan aika-ajoin.

                        Itse en sellaista autoa ostaisi.

                        Comment


                        • #13
                          Sellaista olen kuullut että jakohihna on jäykistynyt muotoonsa pitkään seistessä,
                          jonka seurauksena hampaat on lähteneet kävelemään, kun on käynnistetty..

                          Comment

                          Working...
                          X