Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW/AUDI uusi diagnostiikkaprotokolla/suojaus (SFD), 2020->

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VW/AUDI uusi diagnostiikkaprotokolla/suojaus (SFD), 2020->

    Kuten ERWINistäkin voi lukea, VW/Audihan on ottamassa 2020 malleista lähtien käyttöön uuden diagnostiikkaprotokollan tai lisäsuojauksen, jolla on tarkoitus suojata pääsyä auton järjestelmiin, kun tulevaisuus kuitenkin on 24/7 online. Mitä nyt olen lukenut, niin kulkee nimellä SFD/schutz der fahrzeugdiagnose/vehicle diagnostic protection.

    Hirvittävästi ei vielä tietoja ole, mutta ilmeisesti kaikki pääsy bokseihin vaatii component protection tyyppisen verifioinnin eli yhteyden VW:n serverille. Tarkoittaa siis kaikki long codingit, adaptiot, nollaukset yms. Suurin osa kolmannen osapuolen lukulaitteista ei virallisesti ainakaan vielä lupaa tukevansa tuota tai ylipäänsä enää jatkossa lupaa pystyvänsä tarjoamaan yhteensopivaa ohjelmistoa. Näyttää MB ja muutkin merkit siirtyvän vastaavanlaiseen suojaukseen.

    Melko ikävää näin meidän harrastajaropaajien kannalta, että koko diagnostiikka yritetään taas blokata muilta kuin merkkitiskiltä. Varmaan vikakoodien luku ja geneerinen OBD toki onnistuu jatkossakin, mutta kaikenlainen muu säätö kyllä taas karkaa astetta lähemmäksi marmoritiskiä. Toki parameteisoinnit ovat jo nyt VCDS:llä tekemätön paikka, mutta VCP:llä vielä tehtävissä.

    Varmasti tulee jossain välissä joku kiertotapa, kuten aina on tullut, mutta torppaa kyllä joksikin aikaa paljon. Eroa aiempiin on tehdas autentikointi serveriltä joka yhteydelle erikseen, mikä toki lähtökohtaisesti on astetta vaikeampi kuin vain kiertää paikallinen kertasuojaus.

    #2
    Eikä merkkitesterillä pysty kuitenkaan tekemään mitään "tuunauksia" kuten ei tähänkään asti. Tuo merkitsee sitä että jälkivarustelu tulee "mahdottomaksi" jota sillä kai osaksi haetaan. Ja toisaalta selkeyttää ainakin marmorin silmissä korjaamista kun ei ole kukaan tehnyt "omia virityksiä" autoon, vaikka lieneekin aika marginaalinen ongelma.
    Mm. B8 koppaan kun on asennettu ACC jälkikäteen, ei sitä pysty marmorilla enää koodamaan tai perussäätämään, koska kaikki tapahtuu tehtaan yhteydellä eikä auto ole sillä varusteella tehtaalta lähtenyt. Hyvä tietysti oli minulle, kun kävin asian hoitamassa VCDS:llä.

    Rahalla saa ja hevosella pääsee, muut korjaamot ostaa Odiksen ja maksaa lisennssit, sillä saa sitten tehdä samoja asioita.

    Comment


      #3
      8V A3:a kun on käytetty marmorilla huollossa, niin sieltä joka kerta häviää VCDS:llä itse tehdyt "tuunaukset". Ja BMW:ssä sama homma, paitsi että jos olet autoon tehnyt retrofittejä jotka ovat vaatineet koodauksen muutoksen, niin nekin häviävät ja retrofitattu laite ei enää huollon jälkeen toimi.

      Comment


        #4
        ODISilla pystyy toki tekemään jälkiasennuksia. Itsekin niitä sillä tehnyt. SVM:äähän ei ole teknisesti pakko ajaa, jos mitään koodauksia tai päivityksiä ei ole tarkoitus huollossa tehdä. Mutta ymmärrän, että huollossa on protokolla jonka mukaan mennään. Ja voihan SVM-tiedot päivittääkin, jos vain löytyy sopiva retrofit koodi.

        Mitä Uwekin Ross-techin foorumilla pohdiskeli, niin etäyhteyden voi suojata ilman, että on pakko blokata fyysisestä portista tapahtuva diagnostiikka myös. Herättää kysymyksi varsinaisista tarkoitusperista. Tuskin on niin onnettomasti purkalla korjattu koodi, etteikö olisi mahdollista. Itse näen, että uudistuksen pohjana on seuraavat motiivit:
        • Suojaaminen etäyhteyttä varten. Mahdollistaa mm. pilvipalvelutyyppisen laskennan, kun laskentakapasiteetin tarve toiminnoissa kasvaa. Toki mahdollistaa samalla OTA (over-the-air) päivitykset yms. Ne perus IoT & 5G & industry 4.0 yms. yms..
        • Omien ja erityisesti 3.n osapuolen koodien yms. IPR:n suojaaminen paremmin. Algoritmit alkavat olla aika kalliita ja monimutkaisia ja käytettävissä muihinkin kuin autoihin.
        • Asiakkaan sitominen tiukemmin merkkihuoltoon. Tunnetusti merkkiliikkeille huolto on se, josta tulos tehdään.
        • Lisäominaisuuksien myyntimallien mahdollistaminen. Tesla tähän jo lähti, eli tietyt ominaisuudet toimivat kk-erällä.
        Jokainen voi itse pohtia, mikä on bisneksen kannalta ollut se ajava tekijä.

        Harrasteropaaminen toki jatkuu. Kehittyy vain mukana, kuten historia on opettanut murroksissa kaasari-ruisku ja bensa-sähkö.

        Comment


          #5
          Audi ja BMW tuntuu olevan samoilla poluilla mitä tulee auton päivittämiseen. Autoon voi ostaa päivityspaketteja, jotka BMW.llä tulee OTAna kuin myös suurin osa softapäivityksita, Audin päivityksien toimitustavasta en tiedä muuta kuin että se on mahdollista. Kuukausi tai vuosimaksulla saa ostaa lisäpalveluita sen mukaan mitä kokee tarvitsevansa. Minusta tämä on hyvä asia.

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
            kin kuin autoihin.[*]Asiakkaan sitominen tiukemmin merkkihuoltoon. Tunnetusti merkkiliikkeille huolto on se, josta tulos tehdään.
            Uskon, että 100% sitominen ei tule onnistumaan, siitä kiitos Boschille ja niiden omille diagnostiikkalaittelle, toki sitten pitää valita ruton ja koleran välillä tauti, että meneekö Bosch-huoltoon vai merkkarille

            Comment


              #7
              Boschin nykyiset testerit on kyllä melko skeidaa hintaansa nähden jos pitää VAGeja tutkia. Todella kömpelöitä ja ei niillä pysty tekemään läheskään kaikkea samaa kuin Odiksella. Jos pitäisi hankkia monimerkkitesteri, se ei olisi Bosch.

              Comment

              Working...
              X