Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nykyautojen persoonallisuus on kadonnut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nykyautojen persoonallisuus on kadonnut

    Varsinkin viime vuosina automalleista on hävinnyt persoonallisuus. Onko automuotoilijat humalassa vai eikö uskalleta tehdä enää omaa ja erottuvaa?

    No, esimerkiksi Porschelle pitää nostaa hattua. Sen löytää vielä peräpuikkomuotojen joukosta.

    Suunta on väärä ja jotain pitää tehdä, mutta mitä?

    #2
    En oo mikään muotoilujeesus, mutta kyllä minun nähdäkseni joka vuosikymmenellä on oma tyylinsä joka dominoi autojen muotoilua kautta linjan, eli enempi vähempi aina näyttävät samanikäiset autot samanlaiselta. Kasarilla kaikki autot oli laatikoita, ysärillä laatikoihin tuli pyöreet nurkat. 2000-taitteessa autoissa olikin jo tosi pehmeät linjat kunnes sitten kohti 10-lukua alkoi tulla terävät pokkaukset ja nykyäänhän ne onkin tosi voimakkaat vähän joka vehkeessä. Keulat on muuttunu enemmän lättänäksi kautta linjan, johtuen varmaankin jalankulkijoiden turvallisuuteen liittyvistä näkökohdista.

    Comment


      #3
      Jaa mitä pitää tehdä? No eihän siinä muuta tarvitse kuin perustaa uusi automerkki, suunnitella massasta poikkeavan näköisiä automalleja silti pysyen vaadituissa raameissa niin törmäysturvallisuuden kuin saastuttamisen puolesta, valmistaa niitä autoja ja hyvällä tuurilla vielä myydäkin niitä konservatiiviselle ostajakunnalle joka mieluummin ottaa rivistä sen tutun ja turvallisen mallin.

      Comment


      • #4
        Click image for larger version

Name:	86500932_10157757591372435_8564273210378420224_n.jpg
Views:	1270
Size:	86,6 Kt
ID:	1877564Porssethan ne onkin persoonallisia. Kaikki näyttää tasan samalta.
        Viimeksi muokannut HiTec; 15.2.2020, 16:59.

        Comment


        • #5
          Teslaltahan on tulossa persoonallista mobiilia. Vissiin myynytkin jo ihan kivasti.

          Comment


            #6
            Teslaa vaivaa edelleen halpisauton fiilis ulko- ja sisäpuolin. Voimalinja ja suorituskyky oli tosin hyvällä ja vähän paremmallakin tasolla.

            Comment


              #7
              Minusta muotoiluun on taas tullut vähän persoonallisuutta. Melkein joka merkillä on omat selvästi erottuvat piirteensä, esim. MB:n alaspäin valahtava perä, VW:n vaakasuuntaisempi perälinja, Renaultin koko linjan perävalot jne. Keulissa ja kylkilinjoissa samoin. Erottaa siinä missä Porchenkin ja löytyy Porcheltakin nykymuotia muotoilevia malleja aikalailla.

              Eri asia onko tullut omaa silmää miellyttävää personallisuutta, mutta minusta persoonallisuutta on olemassa. Merkkien sisällä tosin mallit ovat melko saman näköisiä.

              Comment


              • #8
                Minusta autojen ominaisuudet ja desing ovat tulleet paljon lähemmäksi toisiaan. Kärjistäen 1980-luvulla kalliin saksalaisen ja halvan japanilaisen auton ero kolariturvallisuudessa ja ominaisuuksissa on ollut iso. Nykyisin kaikki myynnissä olevat autot ovat melko turvallisia, sähköiset ohjaustehostimet ajo-ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaisia sekä viihdejärjestelmissä päivän sana on kosketusnäytöt. Vaatimukset turvallisuudessa, päästöissä, valmistustekniikan kustannustehokkuudessa ja kuluttajien vaatimuksissa sanelevat, että autoista tulee hyvin samantyylisiä.

                Comment


                  #9
                  Kyllähän nää on vähän niinku yhtä ja samaa puuta kaikki, varsinkin keulan osalta. Nykytrendinä keulamuotoilussa näyttäisi olevan yrmeä suu ja isot aukot molemmin puolin. Transporterin keula ei tuota ainakaan olisi tarvinnut.
                  Audin 2004/2005 aloittamaa singleframe-tyyliä lähti monikin valmistaja seuraamaan, pahimpana apinoijana mitsu jolla maski oli vaan ylösalaisin vrt. audiin;
                  https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...34#post1580434
                  Alla olevissa kuvissa a5:ssä ja mondeossa voi nähdä paljon samaa.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut vV8m5; 17.2.2020, 20:02.

                  Comment


                    #10
                    Audin 2004/2005 aloittamaa singleframe-tyyliä lähti monikin valmistaja seuraamaan, pahimpana apinoijana mitsu jolla maski oli vaan ylösalaisin vrt. audiin;
                    Ovloveissa on myös huomattavaa yhdennäköisyyttä Audien muotokieleen.

                    Comment


                      #11
                      Onhan niissä toki paljon samaa, mutta hyvin selvästi ne toisistaan silti erottuvat. Keula on jotenkin ollut aina se vaikeampi paikka onnistuneelle muotoilulle, ainakin omasta mielestäni. Toki keulan muotoihin vaikuttaa muotisuuntausten lisäksi myös kolariturvallisuuden ehdot, jonka vuoksi jossain vaiheessa nokasta tuli kaikilla sellainen alas valahtaneen näköinen.

                      Mutta toisaalta, milloin autoissa on sitten ollut enemmän eroja, kuten Terhokin jo totesi? 90-luvun kärryjen keulat näyttä vastaavasti hyvin samanlaisilta jne. jne.

                      Comment


                        #12
                        Yhdennäköisyys automerkkien välillä ei ole ihme kun suunnittelijat ja päämuotoilijat kiertävät autovalmistajalta toiselle. Esimerkkinä KIA, jolla on ollut liuta pääsuunnittelijoita eri automerkeiltä, kuten Audi, BMW, Lamborghini, MB jne. Osa näistäkin on ollut useillä eri automerkeillä suunnittelijoina.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                          Mutta toisaalta, milloin autoissa on sitten ollut enemmän eroja, kuten Terhokin jo totesi? 90-luvun kärryjen keulat näyttä vastaavasti hyvin samanlaisilta jne. jne.
                          Tässä ihan muutamia esimerkkejä mainitakseni:
                          - volvo 240 ja mercedes w123, molemmissa hyvin paljon samanlaista kylkilinjassa ja keulassa (esim. peltinen ala'huuli'), jopa saman aikakauden ladat muistutti hivenen mersua.
                          - fiat croma, lancia thema, saab 9000, alfa 164; kaikki samalta pohjalta tehtyjä autoja, keula, perä ja kojelauta valmistajien omaan tyyliin.
                          - porsche 944, saab 900, Talbot; samat tai samanlaiset takavalot, ja taisipa volvoissakin olla vastaavat.

                          Vastaavia samanlaisuuksia löytyisi vaikka kuinka paljon joka vuosikymmeneltä.
                          https://www.youtube.com/watch?v=0xx5nUt6YFs

                          Audin aloittaessa singleframe-muodin lähti moni muu valmistaja samoihin aikoihin tekemään viirusilmäisiä ajovaloja eli valon nurkka kaartui pitkälle ylös (esim. bmw e60/61, citroen c4, c5 ym.), audi ei onneksi tuohon villitykseen hypännyt mukaan ja bemarikin palasi konservatiivisempaan valomuotoiluun f10/11-korissa.

                          E. Ja yleensähän sitä jotain jo hyväksi havaittua ja tyylikästä kopioidaan :)
                          Click image for larger version

Name:	fetch?id=1641696.jpg
Views:	1116
Size:	85,8 Kt
ID:	1877866
                          Viimeksi muokannut vV8m5; 18.2.2020, 17:40.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä tuo persoonattomuus on muotoilussa ongelma, itseäni on ärsyttänyt oikeastaan kokonaiset 15 vuotta tuo singleframe tyyli näissä Audin bulkkiautoissa, kalliissa malleissa se toimii himpun paremmin. Edestäpäin moni malli näyttää jopa niin samanlaiselta, että ei niitä tunnista toisistaan. En toki tiedä onko sillä suurta merkitystä, kai valmistaja ajattelee että pääasia kun Audiksi tunnistaa ? Ja toinen asia joka ärsyttää on ne Da Silvan muotoilemat, onko ne nyt mantelin muotoiset, takavalot. Olen valehtelematta katsonut monesti liikenteessä Audin katumaasturia, enkä ole tunnistanut onko se Q5 vai Q3 . Q7 sentään tunnistaa jo koon perusteella.

                            Ja korealaiset ovat tulleet rohkeammaksi kopioidessaan länsiautojen muotoilua. Ennen se soveltaminen oli melko kömpelöä, mutta nykyään on Kialla malleja, jotka näyttävät ihan kivalta jopa useammasta kuin yhdestä suunnasta. Toki kotvan päästä yleensä juohtuu mieleen se mallikin, josta muodot on kopioitu.

                            No ehkä sitä on vain tullut vanhaksi, kun suurimman tunnereaktion suhteessa auton hintaan aiheuttavat vanhat autot tyyliin W123 mersut, Datsun 100A, taunukset, ja vanhat Opelit

                            Comment


                              #15
                              Ja jos mennään noista 70-luvun automalleista vielä vähän taaksepäin ja ison veden taakse niin alkaa löytymään oikeasti hienoa ja erottuvaa muotoilua. Vaan se olikin ajalta ennen kun autoilla oli ilmanvastusta. Nykyään kun vallalla on kulutuksen pienentäminen hinnalla millä hyvänsä niin takapään muodon osalta taikasana on jo pitkään ollut kammback ja edessä otsapinta-alan pienentäminen. Ovenkahvat sun muut on sitten hipostelua jolla koitetaan erottua toisista merkeistä. Jos valmistaja on valmis niistämään promillen osia kulutuksesta moottorin sisäisiä kitkoja pienentämällä jollain alimittaisilla männänrenkailla niin siinä vaiheessa on varmasti jo käytetty kaikki helpommat keinot.

                              Ei W123 aikana olisi tullut kuuloonkaan että tehdään vähän heikompi moottori että se kuluttaa 0.01L/100km vähemmän polttoainetta. Silloin tehtiin niin hyvä kuin teknisesti osattiin, vasta myöhempien aikojen murheita että markkinointiosasto ja pavunlaskijat päättävät ja suunnittelijat tekevät sitten toinen käsi sidottuna minkä pystyy. Lopputulos on sitten jonkunlainen kompromissi.

                              Comment


                              • #16
                                Ehkä autojen suunnittelijoita masentaa värivalikoima, kun suurin osa kuitenkin valitsee valkoisen tai muun tylsän värittömän pinnan, jota ei sitten maantiestä erota. Valkoinen tappaa niin tehokkaasti muodot, niin se on ihan sama painaako ne pellit samalla muotilla kuin kaikki muutkin valmistajat.

                                Muistatteko 20 vuotta sitten, kun valkoiset autot oli 30% halvempia kuin värilliset?

                                Comment


                                  #17
                                  Valkoinenhan on usein väri, joka sisältyy auton perushintaan. Siksi suosittu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nykyisin sävyä kutsutaan myös rahoitusyhtiön valkoiseksi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kylla minusta valkoinen vari sopii joihinkin autoihin vallan mainiosti, yhdessa mustien yksityiskohtien kanssa luo hyvan kontrastin. Mutta harmaata missaan savyssaan en kertakaikkiaan ymmarra auton varina, Audillakin varmaan toistakymmenta eri harmaan savya valittavana, osa jopa exclusive valikoimassa alyttomaan lisahintaan. Silti se on harmaa, minulle ikuisesti pohjavari.

                                      Comment


                                        #20
                                        Noh, makuasioista ei sovi kiistellä mutta onhan helmiäisvalkoinen upea ja arvokkaanoloinen väri sekä nardo gray hemmetin komea värisävy luonnossa varsinkin.
                                        Ja mitä tulee siihen miten joku tietty väri hävittää auton muodot niin esim. A5-korissa huomaa kiiltävien metallinhohtosävyjen syövän keulan ja kyljen muodot, mutta mattasävyillä varsinkin kyljen pokkauslinjat tulee vahvasti esille.
                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 20.2.2020, 18:50.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse en kans ymmärrä tuota uusien autojen värikarttaa. 20 erilaista ankean harmaata, musta ja valkoinen, ehkä pari ei minkään väristä pastellisävyä kylkeen. Eipä juuri muita ole tarjolla. Just yks ilta naputtelin useamman merkin konfiguraattoria todetakseni värien puutteen. Rehellistä punaista ja keltaista ei tahdo moneen saada edes lisähintaan.

                                          Mitä muotoiluun tulee, niin itseäni ärsyttää saman merkin sisällä kun ei autoja erota enää toisistaan, kaikki ovat saman näköisiä, vain eri kokoisia.
                                          Viimeksi muokannut Duke; 24.2.2020, 19:01.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuo nardograu nimenomaan on kyllä kaikista karmein väri niin luonnossa kuin kuvissa. Kuin olis pensselillä tylsin mahdollinen harmaa miranoli vedetty pintaan. Vastaavasti sisustapuoleen pitää kommentoida, että uusimpien esim. C8-koppaisten kulmikkaat ratin keskiöt ja kosketusnäyttöpylväät ei hivele omaa (köyhän) silmää. C7 paljon onnistuneemmän oloinen kokonaisuus.

                                            Comment


                                              #23


                                              Mua oikeasti pikkasen naurattaakin aina valilla tuo Nardo-graun kehuminen, iso osa ei ole edes nahnyt yhtaan autoa kyseisessa varissa livena, mutta sita pitaa kehua, kun se on muotia.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X