Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A2 20 vuotta - Kevyen pioneerin raskas polku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A2 20 vuotta - Kevyen pioneerin raskas polku

    Audi A2 20 vuotta – Kevyen pioneerin raskas polku
    Tienraivaaja, uranuurtaja, edelläkävijä, sitä kaikkea oli automaailman ensimmäinen kolmen litran auto. Rakkaalla 90-luvulla, aikakaudella, jolloin muut valmistajat uinuivat vielä ikiunessaan ja nostivat mainoksissaan esiin lähinnä tehon ja huippunopeuden, oli Audilla esittää jotain täysin uutta ja erilaista. Viisiovinen pikku tila-auto, joka kulki kolmen litran kulutuksella ja oli varustettu alumiinikorilla. Kyseessä oli maailman ensimmäinen suursarjatuotantoinen alumiiniauto. Auto, jossa teknistä etumatkaa toitottanut brändilupaus muuttui lihaksi ja vereksi. Tässä se on, ihmetelkää. Ja maailma ihmetteli, vaan ei ostanut.

    Kuten niin monen muunkin konsernin mallin, oli myös A2:n takana äskettäin edesmennyt visionääri Ferdinand Piëch. Hän ilmoitti vuonna 1990, toimiessaan silloin Audin pääjohtajana, rakentavansa kolmen litran auton ennen vuosituhannen vaihdetta. Piëchillä oli kyky saada insinöörit ja suunnittelutiimi ponnistelemaan kohti yhteistä tavoitetta. Tätä kolmen litran tavoitetta palvelemaan syntyi Volkswagen-konsernin sisäinen projekti CC1. Projektin näkyvänä aikaansaannoksena futuristinen konseptiauto Al2 esiteltiin suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä 1997.

    Tuotantoon lopulliset muotonsa saanut A2 pääsi kaksikymmentä vuotta sitten marraskuussa 1999, strategisilta mitoiltaan 3,826m pitkänä ja 895kg painavana. Alumiininkorin ansiosta auto oli 150kg kevyempi kuin vastaava teräskorinen. Moottorivaihtoehdoiksi oli aluksi tarjolla 1.4 bensana ja dieselinä. Kesäkuussa 2001 tuli myyntiin sitten se kolmen litran auto, jonka ilmanvastuskerroin oli hiottu vielä pienemmäksi aina 0,25 saakka, myös painoa oli tiputettu entisestään ja koneeksi asennettu pihi kolmesylinterinen 1.2TDI kera robottivaihteiston. Näistä palikoista muodostui yhdistetty normikulutus 2,99 l/100 km ja päästöt 81g/km. Tässä versiossa ei ollut ohjaustehostinta, ilmastointia tai muita lisävarusteita.

    Pioneerin maihinnousu
    A2 saapui Suomeen syksyllä 2000. Silloin myyntiin tuli 75 hevosvoimaa omaava 1.4 bensamalli, jonka hinta karkasi neuvottelujen aikana hieman ennalta arvioitua 160 000 markkaa korkeammalle, lopullisen hinnan oltua 169 900 markkaa. Maahantuoja oli tässä vaiheessa kaavaillut mallin vuosimyynniksi 60-100 kappaletta. A2:n suomivarustelu oli silloiseen pikkuautoluokkaan varsin kohtuullinen. Vakiovarusteena mallissa oli mm. 15" kevytmetallivanteet, täysautomaattinen ilmastointilaite, nahkapäällysteinen 4-puolainen ohjauspyörä, ESP-ajonvakautusjärjestelmä, ASF-täysalumiinikori, sivuturvatyynyt etuistuimissa sekä kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt. Perusväreinä oli tarjolla mustaa ja sinistä. Metalli- ja helmiäisvärit olivat eebenpuunmusta, jaipurinpunainen, männynvihreä, atlantic-sininen, valonhopea ja koboltinsininen. A2:n verhoilumateriaaliksi pystyi valitsemaan harmaata ja beigeä kangas- ja nahkaversioina.

    Kun lisävarusteluettelosta ruksi osan mielestä tarpeelliset lisävarusteet: metallivärin, vakionopeudensäätimen, ajovalojenpesimet, kuljettajan informaatiojärjestelmä FIS:n, radio Symphonyn ja 3-puolaisen nahkaratin päästiinkin jo hulppeaan 196 000 markkaan. Mielenkiintoisia varusteita luettelossa oli myös Open-Sky lasikatto sekä kolmenistuttava takaistuin, jonka sai valita lisävarusteena 3000 markan hintaan.

    A2:n lähtöhinnalla sai tuohon aikaan kaupasta sellaisia valtateiden valtiaita kuten 5-ovinen Saab 9-3, Alfa Romeo 156 ja Vw Passat Variant. Tärkeimmän ja kovimman kilpailijan Mersedes-Benz A140:n hinta lähti liikkeelle selvästi matalammalta 138 900 markasta. Tästä muodostui pioneerin kipupiste. Se oli edelläkävijä, mutta kallis sellainen.

    Vuonna 2002 A2 valittiin vuoden ekoautoksi Suomessa. Kyseessä oli Motivan ja Tuulilasi-lehden yhdessä vuosina 1996-2013 järjestämä autovertailu, jossa etsittiin ekologisinta kulkupeliä luokassaan. Merkillepantavaa oli, että A2 löi maantiekulutuslenkille sellaiset pohjalukemat, joihin kukaan ei enää yltänyt, vaikka mukaan tuli myöhempinä vuosina myös hybridi-autot.

    Pioneerin ystävät
    Paljon ajava piirimyyjä marssi Audi-myymälään saavuttuaan määrätietoisin askelin A4:n tai A6:n pariin työsuhdeautoa valitessaan. Myymälän ovelle tuotu uutuus A2 vilahti kyllä silmäkulmassa, mutta itseään uskottavana edustajana pitänyt piirimyyjä ei halunnut nähdä itseään tuon kummajaisen ratissa köröttelemässä valtateitä pitkin asiakkaiden luo. Mielikuvat myivät tai eivät myyneet.

    Yksin asuvalle hyvätuloiselle sinkulle, joka etsi kätevää kaupunkiautoa, A2 oli todellinen vaihtoehto. Tässä segmentissä suurimman haasteen tarjosi edullisempi, hirveä erikoisesti väistävä Baby-Benz, joka oli tullut markkinoille muutamia vuosia aikaisemmin. Bmw:llä ei tuohon aikaan ollut tila-autoa mallistossa, mutta baijerilaisiin ihastunut valitsi myös hiukan edullisemman, peräpäästään veitsellä leikatun 316i Compactin.

    Lapsettomalle pariskunnalle A2 sopi tilojensa puolesta hyvin, mutta osa valitsi mieluummin urheilullisemman vaihtoehdon 2-ovisen coupen muodossa. Ja myös se toinen osa pariskunnista halusi unohtaa kaikki maailman perhe- ja tila-autot, joihin he aakakkosen lukivat.

    Mitä jäi jäljelle? Audi-perhe. Se kaupungin omakotialueella asuva hyvin toimeentuleva kaksilapsinen perhe, joka etsi itselleen sitä kuuluisaa kakkosautoa. Autokatoksen lipan alta tuijotti jo valmiina neljä rinkulaa. Tällä A6:lla isä lähti aina aamuisin töihin ja nyt haluttiin päivittää perheen kakkosauto premium-luokkaan. Perheen äiti ansaitsi myös oman kokemuksensa premium-laadusta, vaikkakin hiukan pienemmässä koossa. Vaihdossa autokauppaan meni 90-luvun alun ranskanpatonki.

    Kohderyhmä oli näin ollen varsin pieni. Yksi ongelma kuluttajille oli myös Audi-perheen sisäinen ristiriita, jossa malliston pienimmäksi numeroitu A2 oli vastoin markkinoinnin oppeja hinnoiteltu kalliimmaksi kuin A3. 5-ovisesta A3:sta tarvitsi pulittaa vain 146 200 markkaa. Hintaero selittyi kakkosen kovemmilla tuotantokustannuksilla, mutta se tieto ei kuluttajan päänsärkyä helpottanut.

    Yhtenä pioneerin haasteena oli kapea moottoripaletti. Vasta 2003 Suomen tuontiohjelmaan saatiin muitakin koneita 1.4 bensan kaveriksi. Yhdessä hinnanalennuksen ja autoveron laskun kanssa tämä näkyikin heti positiivisesti kyseisen vuoden myyntiluvuissa.

    Näistä haasteista huolimatta mallia kuitenkin Suomessa myytiin. Ne onnelliset, jotka lopulta päätyivät valitsemaan autokseen pioneerin, saivat siitä uskollisen ystävän. He muistivat aina kiittää pieneen autoon luotuja isoja sisätiloja, pientä kulutusta, sekä ”ison” auton ajo-ominaisuuksia. Myös poikkeava ja erikoinen ulkomuoto sai individualisteilta kehuja.

    Ensirekisteröinnit Suomessa
    2000 40kpl Tuli myyntiin vasta syksyllä, siihen nähden 40kpl oli hyvä saavutus. Ennakkohype onnistui.
    2001 42kpl Ensimmäinen täysi kalenterivuosi oli pienoinen pettymys. Jäi maahantuojan tavoitteesta.
    2002 10kpl Rimanalitus. Täysin eri hintaluokassa ollutta Bmw M3:ta myytiin tasan yhtä monta.
    2003 67kpl Hinta laski 28 590 eurosta 25 740 euroon. Mallisto laajeni dieselillä ja 1.6FSI koneella.
    2004 70kpl Ennätys. Samassa porukassa Ford Galaxy, Smart ForTwo 450, Hyundai Tuscon.
    2005 3kpl Tuontanto loppui.

    Pioneerin kohtalo
    Pioneerin rooli voi olla raskas ja sitä se oli myös A2:n kohdalla. Mallin kokonaismyynti jäi kauas tavoitteista, 175 000 yksilöön. Vaikka A2 oli Audille taloudellisesti kannattamaton, vahvisti se merkin brändiä ja haluttavuutta, mikä taas lisäsi muiden mallien myyntiä. Sellainen oli pioneerin osa, raivata tietä tuleville Audeille. Mallin valmistuslinja ajettiin alas kesäkuussa 2005. Vaikka tehdas hautasi mallin, jäi pikkukakkonen elämään autolehtien historia-sivuille, Audi-harrastajien takapihoille ja kaupunkien omakotialueiden autotalleihin. Se mikä joskus oli edistyksellistä, oli myös kestävää. Alumiinikorinen pioneeri ei ruostunut pois vaan jatkaa ilonamme vielä vuosikymmeniä.

    Teksti: maileri
    Viimeksi muokannut maileri; 24.1.2022, 21:07.

  • #2
    Tähän alle voi kommentoida artikkelia tai kertoa omia käyttäjäkokemuksiaan A2:sta vuosien varrelta näin 20-v juhlien kunniaksi.
    Viimeksi muokannut maileri; 21.11.2019, 16:13.

    Comment


      #3
      2kpl 1.2TDI:tä ( kaikki muut on turhaa fossiilisen tuhlausta ja pröystäilyä) omistaneena, tai toinen on vielä pihassa, ei voi muuta sanoa kuin että on mahtava auto. Jos sopiva yksilä tulee tulevaisuudessa tarjolle, varmasti ostan.Ulkonäkö sopivan outo, näppärä nurkka-ajossa. Reilu 15v sitten kun olin vielä orjana merkkikorjaamossa, oli yhden juhannuksen lainassa 1.4TDI jolla sain jopa ylinopeussakot 5-tiellä ohitustilanteesta. Poliisit olivat kovasti kiinnostuneita autosta, sain selvittää alumiinkorit ja muut ihmeellisyydet. Sakot sain hymyileviltä konstaapeleilta ja kiitokset perään auton esittelystä.

      Comment


        #4
        A2 oli vuokra-autona vuosituhannen vaihteen jälkeen kesäkelillä, ko. yksilöllä oli ajettu pari tuhatta kun sain sen alleni. Helsinki-Salo-Turku-Salo-Helsinki oli reitti. Silloin motari loppui Lohjalle ja sen jälkeen ei riittänyt enää kantti mennä mistään ohi. Auto jäi mieleen hassuna pikkukippona jolla ei kerinnyt mihinkään, mutta maksoi ihan pirusti. Ajokokemus muuten oli ihan OK.

        Comment


        • #5
          Tuosta ekomalli 1.2TDI:stä täytyy esittää kysymys, joka ei selvinnyt omista lähteistäni. Oliko malli virallisesti Suomen tuontiohjelmassa eli ns. tilattavissa ja hinnoiteltuna? Jos jollain on varmaa tietoa niin vastatkoon ja kertokoon myös mistä lähteestä tämä tieto tulee. Maahantuojalla oli toki joitain autoja mm. lehdistön käyttöön ja mallin tuontia emmittiin pitkään eessun taassun, mutta mikä oli lopputulos.

          Comment


            #6
            Ei ollut virallisessa maahantuontiohjelmassa. Lähteenä oma muisti noilta ajoilta kun olin marmorilla töissä.
            Maahantuojalla oli yksi auto, jolla ajoivat Pisaralla pisimmälle- kilpailua. Siitä tuli mm. pyöränkulmia säädeltyä täysin nollaan, jotta kulutusta sai tiputettua. Takapäähän laitettiin navan alle sopivan paksuisia rakotulkkeja, että sai takapyöristä aurauksen nollaan. En osaa sanoa oliko siitä hyötyä

            Comment


            • #7
              Minäkin kävin äidin kanssa tutustumassa A2:een 2000-luvun alkupuolella . Äiti piti autosta, oli laadukkaan oloinen , näppärän kokoinen ja autosta näki hyvin ulos, mutta hyvää automaattia ei saanut ja valinta päätyi A-mersuun. Itse pidin konseptia outona, kallis auto , mutta vaatimattomat moottorit.

              Comment


                #8
                Kiitos Antille hienosta tekstistä!

                Mielestäni A2 oli aina tyylillisesti ja laadullisesti (ulkokuori, ajettavuus ja sisätilat&materiaalit) erikoisen hirveän Baby-Benzin yläpuolella. Nykypäivänä noita samanikäisiä käytettyjä verratessa laatuero (sekä tyyliero) vain korostuu, paitsi ei ehkä koneiden osalta.

                Se mikä joskus oli edistyksellistä, oli myös kestävää. Alumiinikorinen pioneeri ei ruostunut pois vaan jatkaa ilonamme vielä vuosikymmeniä.
                Ja näistä on jo useampi saanut jatkoaikaa pitemmällekin sähkökonversion muodossa. Muutama paja on muuttanut pikkukakkosia sähkökakkosiksi ja näihin ilmeisesti myydään konversiopakettejakin.

                Itse ainakin ihastuin alumiinikorissa siihen miten se kestää ajanhammasta vastaan, ihastuin jopa niinkin paljon että aloin jo miettimään b7:n seuraajaksi D3:sta.
                Viimeksi muokannut vV8m5; 22.11.2019, 21:43.

                Comment


                • #9
                  A2 oli aikanaan 20 vuotta aikaansa edellä. Alumiinikori ja kulutuslukemat, joihin vasta nykyautot alkavat nippa nappa pääsemään. Aika näyttää, tuleeko jatkossakaan uutena alle 30k€ autoihin alumiinikoreja.

                  Comment


                  • #10
                    Oli mennyt kyllä itseltä tuo A2 kulutus jne, muut erikoisuudet täysin ohi. Mieleen jäi vaan että miten hemmetissä audi on tehny tuon näköisen kipon. Ominaisuudet kyllä ovat varsin erikoiset. Kulutus näyttäisi jäävän pienempään kuin tdi smart for two, jolla tuli joskus 700km ajettua.

                    Comment


                    • #11
                      Tuossa pihassa yksi 1.4 bensa kakkos/harraste kakkonen nököttää. Pakko sanoa että ihmeen jämäkkä koppi ajolleen, ei voi verratakkaan saman ikäisiin ja kokoisiin foordeihin ja japseihin. Sisätiloiltaan tosiaankin yllättävän iso, typerän perän takia koirakin sopii tarvittaessa takakonttiin.

                      Polttoaineen kulutus ihan kohtuullinen, seka-ajossa n.6l mutta nyt sain vasta kaiken pelaamaan niin saa nähdä asettuuko samaan. Tietenkin jo vanhaa tekniikkaa mutta eipähän ole suorasuihkutus koneiden ongelmia.

                      Edellä ei ollut vielä mainittu että penkit ovat vakiona todella huonot lättänät, ilman ristiselän tukea. Pitäisi keksiä mistä saisi päivitettyä paremmat. Myös alusta on ongelmallinen, tuntuu että etu- ja takajousitus ovat eri paria, etupää löysä ja perä kova. Vaihteisto on kaupunkikinnerimäisesti lyhyeksi välitetty.

                      Jos löytäisi elimenluovuttajaksi konserni sisaren vastaavalla 1.6 koneella ja 6-vaihteisella laatikolla, niin sillä voisi saada helpotusta noihin viimeisiin ongelmiin, ilmeisesti tuon 1.6 koneen lohko on valurautaa alumiinin sijaan. Samalla teho nousisi 75hp->105hp joka ei myöskään menisi ollenkaan hukkaan.

                      Comment


                        #12
                        Hyvä esimerkki siitä minkälaista osaamista valmistajilla on ja mitä pystyttäisiin tekemään jos hinnalla ei olisi väliä. Aivan liian kallis hinta loppuasiakkaalle ei vaan ole korjattavissa millään määrää teknistä etumatkaa. Olisipa mielenkiintoista nähdä miten futuristinen olisi tänä päivänä tehty samanlainen kokeilu.

                        Comment


                        • #13
                          Ole hyvä vain vV!
                          Noihin Kraftwerkin ja hopsiksen kommentteihin liittyen. Siinä on olemassa ristiriita, kun toisaalta tekninen etumatka luo kilpailuetua muihin valmistajiin nähden, mikä on tietysti hyvä myynnin kannalta. Mutta sitten, jos tuota etumatkaa on liikaa, niin kuluttajat pitävät lopputulosta liian outona. Eli optimi ilmeisesti olisi se, että olet muita edellä teknisissä ratkaisuissa, mutta vain vähäsen, jolloin kuluttajat uskaltavat ostaa tuotteen.
                          Mielenkiintoinen ajatusleikki on, että jos A2 olisi julkaistu vaikka kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2009, olisiko aika ja kuluttajat olleet silloin valmiita?

                          Comment


                            #14
                            Tarkoitin asian kaupallista puolta. Kuluttajat on kyllä valmiita. Nehän on valmiita ostamaan vaikka Daciaa vaikka siinä on etumatkan sijaan teknistä takamatkaa sama 20 vuotta. Hinta ratkaisee.

                            Olihan nuo valitut ratkaisut tietysti aika futuristia joka saattaa varovaisempaa autonostajaa pelottaa mutta suurin syy heikoille myyntimäärille oli edellä hyvin selitetty, hinta oli liian kova.

                            Comment


                            • #15
                              Hinnalla on iso merkitys, tottakai, mutta jos vain hinta ratkaisisi, niin kaikki ajaisivat tässä maassa Dacia Sanderolla.
                              Tarkoitan kuluttajien valmiudella enemmänkin yhteiskunnallista ilmapiiriä ja sitä, että 00-luvun alussa elettiin vielä EURO 3 normia ja 95-bensan hinta oli euroiksi muutettuna 1,07€/l. Kuluttajilla ei ollut huolta huomisesta, kun otsonikato oltiin saatu juuri pysäytettyä ja päästöistä puhuivat vain väsähtäneet dosentit yliopistojen luentosaleissa. Näin ollen pieni kulutus tai pienet päästöt eivät olleet nousseet vielä kriittiseksi ostoperusteeksi kuluttajamassalle ja tämän takia suuri yleisö "ei ostanut" ideaa oudon näköisestä, mutta pienikulutuksisesta alumiiniautosta.
                              Tänä päivänähän tilanne on aivan toinen, joten ehkä tuo Krafwerkin arvio siitä, että A2 oli 20 vuotta edellä aikaansa on aika osuva.

                              Comment


                              • #16
                                janike toikin esiin nuo kakkosen aiheelliset kritiikin kohteet; penkit ja alusta. Penkeissä näkyy osuvasti se, että suunnittelun punaisena lankana oli painon säästö joka paikassa ja niistä tuli sitten tuollaiset paikallisliikennebussin penkit. Saatavilla oli lisävarusteena myös urheilulliset etuistuimet, mutta niissäkin tuli lähinnä lisää sivuttaistukea, ei niinkään paksuutta tai ristiseläntukea. Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa penkit esim. konsernisisar Vw Lupon penkkeihin, en ole itse istunut, mutta ne ainakin näyttävät paksummilta ja mukavammilta. Sitten toisen konsernisisaren Seat Arosan penkeissä on taas mukana kokonainen pääntuki ilman A2:n keskireikää.
                                Viimeksi muokannut maileri; 25.11.2019, 14:01.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos toveri mailerille erittäin hyvästä ja mielenkiintoisesta A2 tietopaketista, hieno threadi. Itsellä ollut nyt puolitoistavuotta 1,4 tdi 90 hp saksantuonti. En ole itse uittanut suomeen. Allekirjoitan kyllä kaikki tämän säikeen teesit yhtälailla. Joka tavalla "erikoinen" auto, joka on kiva ainakin allekirjoittaneen mielestä omistaa. Itse tykkään erilaisesta ulkonäöstä, joku ei. Paljon joutunut opiskelemaan tuon kanssa juttuja, mutta sehän on vain kivaa. ATL moottori on tuttua R4 sukuista pumpparitekniikkaa joten sikäli sen kanssa pääsee helpolla. Omasta puolesta tämä ei ihan äkkiä ole lähdössä tästä taloudesta pois. Kulutus on erittäin jees, vaikka itselle se on sama meneekö 3,5 vai 4,5 litraa sitä tupaöljyä. Se mikä on mielestäni myös A2:ssa erittäin onnistunut on omalla tavallaan moderni, mutta ajaton muotoilu. Eräs ystäväni viimeviikolla totesi että toi sun (lue vaimon) koppakuoriainen on kyllä edelleenkin ihmeen modernin muotoinen auto ollakseen 15 vuotta vanha.
                                  Viimeksi muokannut ramikoo; 19.1.2021, 19:54.

                                  Comment


                                    #18
                                    Edelleen on 1.2tdi käytössä. Ja jostain syystä sillä jaksaa edelleen nurkissa pyöriä. Eilen oli 2kpl A2 korjaamolla ja muut ihmettelee ja pyörittelee päätä kun niitä fiilistelin. Harmi ettei isoja dieseleitä tai bensoja saanut minkäänlaisella automaatilla, sitten tuo olisi täydellinen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Harmi, ettei pikkukakkosesta koskaan tehty konsonanttimallia mörkömoottorilla ja quattrolinjalla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mihinköhän tää konsepti A2 jäi. Sivu päivätty 2011, ei ole kuulunut mitään vai onko mulla mennyt ihan ohi :
                                        https://www.audi-mediacenter.com/en/...2-concept-3273
                                        Oliko tämäkin vaan liikaa edellä aikaansa :-)

                                        Comment


                                          #21
                                          Mitäpä tota kehittäisi kun kaikenmaailman turhat ja "dynaamiset" SUV-crossover wannabe-autot myy kuin häkä. Voi tehdä vielä joka kokoluokkaan oman versionsa sellaisesta :-)

                                          Comment


                                            #22
                                            Eikö tuossa oo aika pitkälle 5-ovinen A1?

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                                              Mihinköhän tää konsepti A2 jäi. Sivu päivätty 2011, ei ole kuulunut mitään vai onko mulla mennyt ihan ohi :
                                              https://www.audi-mediacenter.com/en/...2-concept-3273
                                              Oliko tämäkin vaan liikaa edellä aikaansa :-)
                                              Joo, aaykkösen 5-ovinen protohan toi näyttäs ulkoisesti olevan. A1 halvalla suunniteltu ja halvalla tehty Polo-alustainen ruostuva peltikoppero, jonka tarkoituksena ollut vaan tuottaa voittoa valmistajalle. Eli toisin sanoen täysi vastakohta kakkoselle :)
                                              Harmi sinänsä ettei audi saanut jo tuolloin pientä plug-in hybridiä tuotantoon.
                                              Viimeksi muokannut vV8m5; 22.1.2022, 08:44.

                                              Comment


                                                #24
                                                No ei ihan, konseptiauton kori tehty alumiinista ja hiilikuidusta jolloin kori painaa 480kg.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ilmeisesti joku muistutti loppumetreillä kuinka paljon tappiota jokainen A2 tuotti valmistajalle ja tuosta tulikin perus 5-ovinen A1. Mielenkiintoinen tutkielma joka tapauksessa, moni hyvä idea jäänyt toteuttamatta tuotantokustannusten takia.

                                                  E. Bmw:n vastaava hiilikuitu&kevytmetalli-koppi i3 tuotti nopealla googletuksella valmistajalle hivenen voittoa per myyty auto. Tuotantolinjan optimointi laski tuotantokustannuksia ja sähköinen voimalinja lisäsi auton myyntiä.


                                                  Onhan tällaistakin A2 e-tronia kaavailtu tulevaksi, joka siis olisi jatkokehitelmä tuosta 2011 esitellystä konseptista:
                                                  Audi A2 e-tron almost confirmed, could replace the A1.
                                                  ​​​​​​.
                                                  ​​​​​​.
                                                  ​​​​​​.
                                                  The German publication states 2023 as the year of launch in a listicle briefing all future Audi models arriving by 2024. If true, we can look forward to the expected near-production concept to break cover at the 2022 Paris Motor Show (17-23 October 2022).
                                                  https://electricvehicleweb.com/audi-a2-e-tron/

                                                  ​​​​​​
                                                  Tuntuu vaan olevan jo valitettavan myöhässä tuollainen pieni sähköauto Audilta, kun esim tuo nyt jo tuotannosta poistunut BMW i3 ehti olla tuotannossa jo vuodesta 2013 alkaen.

                                                  https://www.quattrodaily.com/audi-a2...g-2023-report/
                                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 22.1.2022, 15:15. Perustelu: A2 e-tron lisäys

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X