Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi kuljettaja kuoli Lappeenrannan ilmailupäivillä. Surullista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi kuljettaja kuoli Lappeenrannan ilmailupäivillä. Surullista

    Mitäköhän oli tapahtunut että näin kävi?

    #2
    Ilmeisesti auton keula otti jarrutuksessa maahan joka johti takapyörien lukkiutumiseen.

    Comment


    • #3
      Toivottavasti ei ollut kukaan clubilainen.

      Comment


      • #4
        Lappeenrannan nopeustapahtuman 18.08.2019 onnettomuutta on käsitelty laajasti eri alojen medioissa. Moottoriurheilussa ja tapahtumissa sattuneet onnettomuudet pysäyttävät miettimään ja herättävät monia avoimia kysymyksiä, joihin ei välttämättä heti löydy vastauksia. Tiedon puutteessa, epätietoisuus tuo arvauksia onnettomuuden syistä.

        Onnettomuus on valitettava ja todella surullinen. Se koskettaa syvästi omaisia, läheisiä, tuttuja ja kavereita sekä audiclubin jäseniä. Innokas rakentaja on poistunut joukosta.

        Comment


          #5
          Tästähän keskusteltiin muutaman viestin verran Audi jätettiin mainitsematta, vai jätettiinkö sittenkään... topikissa asiallisesti ja mielestäni tästä saa ja pitääkin hieman keskustella herättäen hieman ihmisiä harrastuksen turvallisuuteen. Toivottavasti muutkin ovat samaa mieltä ja tätä topikkia ei heti haudata.

          Comment


            #6
            Kyllä mutta asialinja ja kunnioitus asianomaisia kohtaan säilyttäen. Toisin kuin muualla, missä keskustelu on jo karannut lapasesta.

            Comment


              #7
              Erittäin murheellinen tapaus monella tasolla ja omalta osaltani osanotto läheisten suruun. Kova tekijämies lähti harrastajaporukasta.

              Olen samaa mieltä että olisi hyvä nyt viimeistään herätellä ihmisiä näihin turvallisuusasioihin. Paljon on Suomenmaassa todella tehokkaita Audeja (myös muitakin harrastevehkeitä), joissa jarrut, alusta ja turvalaitteet ei ole ihan sillä tasolla mitä olisi hyvä olla. Synnitön en ole itsekään, kaaret ja kilpavyöt puuttuu omastakin kotiloista, vaikka ei se suhteessa moniin palstan vehkeisiin ole kovinkaan kummoinen tykki. Varsinkin nämä kasarin ja ysärinkin vehkeet ovat koriltaan siinä määrin heppoisia, että kaaritus on melkein aina paikallaan kun vähänkään ajetaan totisemmin. Saati silloin kun vartti menee alle kympin ja kentällä huiput yli kolme markkaa.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja mikaha Näytä viesti
                Tästähän keskusteltiin muutaman viestin verran Audi jätettiin mainitsematta, vai jätettiinkö sittenkään... topikissa asiallisesti ja mielestäni tästä saa ja pitääkin hieman keskustella herättäen hieman ihmisiä harrastuksen turvallisuuteen. Toivottavasti muutkin ovat samaa mieltä ja tätä topikkia ei heti haudata.
                Tätä ei ole tarkoitus lukottaa jos keskustelu pysyy asiallisena. Toiseen topiciin aihe ei oikein sopinut ja siksi moden roolissa pyysin siirtymään muihin aiheisiin. Turhanpäiväinen spekulaatio ja huhujen levittäminen ei ole toivottavaa. Nyt tähän kirjoitetut viestit edustavat hyvää ja asiallista linjaa.

                Oma mieli on ollut apea eilen ja tänään tämän tapauksen vuoksi. Vaikka itselläkään ei ole noin nopeaa autoa, niin omien rakkineiden turvallisuustaso on korkeintaan samalla tasolla. Pistää ajattelemaan esim. kaaria, kunnon penkkiä ja vöitä. Ihmisellä on vain yksi elämä ja kaikilla meillä on paljon ihmisiä jotka jäävät kaipaamaan. Tai kysymään "milloin isi tulee kotiin?"

                Comment


                • #9
                  Surullinen juttu mutta todellinen. Alkaa olla sellaisia nopeuksia että tuulen puuska tai joku pikku juttu voi yllättää. Liukkaus alustan käytös tai joku muu. Harmin harmi.

                  Comment


                    #10
                    Tämä traaginen tapahtuma oli itsellekin melkoinen shokki ja eilinen pyöri täysin tämän tapauksen ympärillä, eikä se ole tänäänkään unohtunut vaikka henkilökohtaisesti en kuljettajaa tuntenutkaan. Meidän kerho on oman näkemyksen mukaan hyvin tiivis ja harrastajan poismeno koskettaa aina syvästi.
                    Terho sanoikin asian jo pääpiirteittäin hyvin, kuten itsekin olen ajatellut, mutta lisäisin vielä järjestäjänkin moraalista vastuuta asian suhteen. Vaikka järjestäjä ei ole tapahtuneesta vastuussa, niin tapahtumajärjestäjä voisi omilla toimillaan vaatia turvakehikkoa, kunnollisia vöitä ja muita perusasioita ylikuormittamatta kuitenkaan tapahtumaa varten suoritettavaa katsastusta. Yhden onnettomuuden takia ei kannata koko lajia lopettaa, mutta on aina syytä tarkastella, voiko jotain tehdä toisin.

                    Lämpimät osanotot menehtyneen läheisille ja ystäväpiirille <3

                    Comment


                      #11
                      Helvetin ikävä tapaus ja osanotot läheisille ja miehen tunteville.

                      Turvallisuusasioista toki kannattaa keskustella jotta vastaavan tapahtumista jatkossa voitaisiin ehkäistä. Mutta itse en lähtisi kovin tiukkoja vaatimuksia kehikkojen ja muiden muodossa kuitenkaan vaatimaan, koska se käsittääkseni rajaisi isohkon osan noissa kävijöistä pois (koska kaikilla ei ole rahkeita puhtaan kiihdytys-/ratapelin rakentamiseen) ja "vatipäisimmät" siirtyisivät teille tuota hommaa harrastamaan. Se mitä taas voisi toivoa järjestäjiltä (en tiedä toimitaanko näin jo koska en itse tuota hommaa harrasta) olisi riskien suurempi alleviivaaminen ennen kuin päästetään sinne radalle.

                      Comment


                        #12
                        Ja yksi johon järjestäjä voisi (edes yrittää) vaikuttaa olisi ettei päästä sivullisia valokuvaamaan tuollaisen jälkeen. Nyt niitä katollaan rutussa olevan auton kuvia oli parin tunnin päästä netissä. En tiedä kuka ottanut ja postannut mutta not cool.

                        Comment


                          #13
                          Vaikea tuohon kuvaamiseen on vaikuttaa millään tavalla. Ihmiset on idiootteja onnettomuuksien yms kohdalla kun ensimmäisenä pitää kaivaa puhelin taskusta ja ottaa kuvia. Tai no ainoa miten asia voidaan ratkaista olisi jättää yleisö kokonaan pois tapahtumasta

                          Comment


                            #14
                            Kyllä järkyttää joo, tuota kun itsekin ajanut useasti jne. Ei meinaa pääkopasta lähteä tämä tapaturma :(

                            Se mikä tämä tapahtuma pisti vireille, on jonkin moinen turvakehikko tulee omaan autoon nyt. Se että vaikka alusta sun muut on mullakin tehty nopeaan ajoon, ei auta jos jotain pettää ja sille ei voi mitään.

                            Muuten motorsport on varmasti jokaisen ajajan mielessä riskeineen, tapahtuman järjestämiseen en puuttuisi juurikaan.

                            Comment


                            • #15
                              Eikös tuolla vartti maailmassa ole sääntö, missä tietyn ajan alittaneilta vaaditaan varjoa yms, että saa osallistua? Onko tuo vain luokitelluissa ajoneuvoissa vai ihan yleinen sääntö?
                              Muistan nähneeni videon vetestä, joka lähti maililla myös vehje irti tiestä, mutta varjo taisi estää pidemmät luisut ja suuremmat vauriot.

                              Comment


                                #16
                                Niin, pahimmillaan omaiset saa lukea somesta tai lehtien nettisivuilta tapauksesta ennen kuin tieto on tullut ammattimaisesti virallista tietä. Vaan minkäs teet, pitkällä putkella saa kaukaakin tunnistettavan kuvan ja nykyaikana nopeasti kaikkien nähtäville. Ja kun ainakin Lappeenrannassa julkaistaan nuo ajaneiden rekkarit melko reaaliaikaisesti niin heti selviää kyllä henkilöllisyys. Meillä ei rekkareita julkaista, kaikki ei muutenkaan välttämättä halua autonsa tietoja kaikkien nähtäväksi.
                                Lämpimät osanotot menehtyneen läheisille. Ja jaksamista myös järjestävälle taholle. Raskas taakka onnettomuus on heillekin.

                                Comment


                                  #17
                                  Osanotot tutuilla ja läheisille.

                                  Täysin vaarattomiksi noita 300 ylityksiä taida saada edes kaarien kanssa. Vaikka auto sen kestäisikin, voi g-voimat jo mennä sietokyvyn yli jos pyörimään lähdetään. Olettaisin että mailia tosissaan ajavat tämän tiedostavat...
                                  En minä näitä tapahtumia silti toivoisi lopetettavan, vaikka jotain meni vikaan. Olosuhteet on pyritty järjestämään niin turvallisiksi kuin mahdollista ja uutisoinnin perusteella sivullisia ei ollut vaarassa ja samalla ensiapu oli paikalla hyvinkin pian. Tämä on näitä lajin ikäviä puolia joilta ei täysin voida välttyä rajoja haettaessa. Kyllä se silti mielen apeaksi vetää kun yksi on joukosta poissa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kaikkien kannalta on tosiaan turvallisempaa testata ne nopeudet tuolla kentillä kuin maantiellä, kun se suorituskyky kuitenkin testataan. Onneksi pahoja onnettomuuksia on sattunut todella vähän näiden vuosien aikana. Ajoja kuitenkin on järjestetty useampi vuodessa eri puolilla maata. Jokainen onnettomuus on tietysti liikaa.
                                    ​​​​​​

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                                      Eikös tuolla vartti maailmassa ole sääntö, missä tietyn ajan alittaneilta vaaditaan varjoa yms, että saa osallistua? Onko tuo vain luokitelluissa ajoneuvoissa vai ihan yleinen sääntö?
                                      Muistan nähneeni videon vetestä, joka lähti maililla myös vehje irti tiestä, mutta varjo taisi estää pidemmät luisut ja suuremmat vauriot.
                                      Muistelen kanssa asian olevan näin, että kun tietty loppunopeus rikkoutuu, niin alkaa varjopakko.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti

                                        Se mikä tämä tapahtuma pisti vireille, on jonkin moinen turvakehikko tulee omaan autoon nyt. Se että vaikka alusta sun muut on mullakin tehty nopeaan ajoon, ei auta jos jotain pettää ja sille ei voi mitään.
                                        Todella järkyttävää ja surullista, kun yksi harrastaja toveri on poissa, omaisille paljon voimia.

                                        Samaa mieltä vaynen kanssa, että itsekin tässä ns. jatkoajalla elelen niin laittoi miettimään, että enää ei onnea viitsi koettaa, joten todo-listalle tulee jossain kohtaa uutena asioina tästä tapahtuneesta johtuen turvakaaret ja kunnon alusta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt kun noista turvakaarista on alettu puhumaan, niin muistuttaisin että siviiliautossa voivat olla hyvinkin vaaralliset itsessään, ilman kypärää ajettaessa. Normaalissa liikenteessä jos ajaa kolarin tms. ja kypärää ei ole päässä, voi huonolla tuurilla pää kolahtaa kohtalokkaasti turvakaariin, joko kuskilla tai matkustajilla. Eri asia on toki, jos malttaa tehdä vain etupenkkien taakse tulevan turvakaaren, mutta sekään ei pelasta, jos auto pyörii kovasta vauhdista ulos. Nopeus ei sinällään tapa, mutta onnettomuushetkellä se äkkiäpysähdys ja tapahtumat sen jälkeen ovat usein kohtalokkaita.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mitä syvin osanotto. Riipaisee lukea tuollaisesta. Nettiä kaivaessa kyllä löytyy autosta ja kuljettajasta tietoa. Niitä en tähän lisää. Ihan jo pelkästä kunnioituksesta. Tuli kiire poistaa oma youtube video kevään vedosta. Sen verran suuri ryntäys hauissa tuli (kun hakusanat oli 'Lappeenranta ilmailupäivät, audi, 2019'), enkä halua vääränlaista julkisuutta (vaikkei lähellekään mennä 300, mutta joku saa siitä kuitenkin kipinät). Toivottavasti tapahtumaa ei lopeteta. Todella hyvä tilaisuus käydä testailemassa ja vertailemassa erilaisia kamppeita. Vaikka tämä onnettomuus tapahtuikin uskaltaisin väittää, että tapahtuma edistää vastuullista harrastamista ja sitä kautta turvallisuutta.

                                            Sitä aina ihmetellyt miksi vedot ajetaan kiitotien laidassa, miksei keskellä. Auto kun menee pehmeälle on se varma kaato. Asfaltilla parempi pysyä liu'ssa jos lähtee vippasemaan. Ehkä etäisyyden hahmottaminen tai kiitotien suojaaminen.
                                            Viimeksi muokannut Poikarukka; 19.8.2019, 19:18.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja CED Näytä viesti
                                              Nyt kun noista turvakaarista on alettu puhumaan, niin muistuttaisin että siviiliautossa voivat olla hyvinkin vaaralliset itsessään, ilman kypärää ajettaessa. Normaalissa liikenteessä jos ajaa kolarin tms. ja kypärää ei ole päässä, voi huonolla tuurilla pää kolahtaa kohtalokkaasti turvakaariin, joko kuskilla tai matkustajilla. Eri asia on toki, jos malttaa tehdä vain etupenkkien taakse tulevan turvakaaren, mutta sekään ei pelasta, jos auto pyörii kovasta vauhdista ulos. Nopeus ei sinällään tapa, mutta onnettomuushetkellä se äkkiäpysähdys ja tapahtumat sen jälkeen ovat usein kohtalokkaita.
                                              Tähän turvallisuuden parantamiseen liittyen avasin uuden viestiketjun: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ajan-varusteet

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tukes selvittää https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006209423.html

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hei vaan kaikille. Itse olin paikalla kun onnettomuus sattui. Olin menossa isän kanssa kiitotien viereistä siirtymätietä pitkin kohti suoran lähtöpäätä. Siinä matkalla katsoin kun Audi kiisi kiitotietä pitkin vastaan ja ohi, ajattelin, että jumpe ku meni lujaa! ja putkista pauke kuului kun vaihto vaihdetta isommalle. Audin suhahdettua ohi en katsonut taaksepäin, vaan jatkettiin siirtymätietä kohti lähtöaluetta. Lähtöaluetta lähestyessä huomasin, kun joku huoltoajoneuvvo lähti ajamaan hissukseen kenttää pitkin ja ajattelin, että nyt sielä on tietenki öljyt radalla tai jotain. Mentiin lähtöalueelle jonoon ja hetkenpäästä tapahtuman toimitsija tuli siihen sanomaan, että voi varautua, että päivä oli tässä, että todennäköisesti henki meni. Siinä katsoessa lähtöalueelta eteenpäin kaukana sauhun ja pölyn näkyessä itku tuli ku tajus mitä oli käyny.

                                                  En ole ikinä tätä kuskia nähny enkä tuntenut, mutta kyllä tuntu tosi pahalta ja tuntuu edelleen, välillä tulee itku ja kauhon jäätelöä kulhosta kuin joku akka, enää suklaa ja joku paska leffa puuttuu.

                                                  Jälkitunteina tuli suurta suuttumusta, kun alueella oli kaksi juppia, jotka sitten rupes kiihytteleen autoillaan katsoja/varikko alueella, järkkärit onneks keskeytti sen pian, mutta kertoo jotain nuiden juppien kunnioituksesta ihmishenkeä kohtaan ja kaikesta muustaki ihmisinä, no ei siitä sen enempää. Sitten erehtynyt lukemaan asian kommentointia medioiden uutisointien kommentointipalstoilla, valtaosa asiallista, mutta aina ne epäasialliset on ne mitkä leimahtaa silmille. Maikkarilta kolme uutisartikkelia aiheesta, joissa kaikissa yks sama ihminen laittaa "nauru emojin", ja jossain kirjoittaa epäasiallista. Meinaa agressiot vallata mielen ja yrittää malttaa mieltä ettei osallistu keskusteluun, vaikka miks ei, ehkä pitäis.

                                                  Tapahtumien järjestämisen suhteen, olis hyvä, että vielä selkeämmin se 400m 1609m olis merkitty, vaikka valtavilla lippubannereilla tai jollain. Jotenkin olis hyvä estää tai järkkärien havaita kiihdytys sen jälkeen kun on 1609m ohitettu, tuotakin tapahtuu. Järjestäjän toimesta olis hyvä jos strippialuelle olis videointi, ikävää on kuvata jos sattuu onnettomuus, mutta jos niin käy voi se kuvamateriaali olla arvokasta tutkinnan käsissä syyn selvityksen kannalta. Ja ehkä tarkemmat rengastarkastukset, mikä nopeusluokka ja kuinka tehokas auto, vaikka joku tehoraja turvakaarivaatimukseen tms. Sillain toki ettei koko lajia lopeteta.

                                                  Meni ehkä aiheeseen, vähän yli ja ohikin, oli tarve kirjottaa jonnekkin. Osanotto kaikille kuskin tutuille, kavereille ja perheelle.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä tässä on ollu nieleskelemistä. Eräätkin kyyneleet valuneet...

                                                    Näin ajon lähdöstä loppuun asti. Siinä vaiheessa kun tajusin mitä kävi heti mailin jälkeen ja miten auto käyttäytyi niin oli heti selvää että nyt kävi pahasti.
                                                    Ei tosiaan toivo moista ikinä näkevänsä...saa nähä kauan pyörii yöunissa moinen "filmipätkä".

                                                    Sitä kun ajatteli että hyvä veto ja odottelen parkkiksella hyviä höpinöitä...sitä hetkeä ei koskaan tullut.
                                                    Aika hiljaista oli kotimatka autossa.

                                                    ​​​​​​Sattuneesta syystä oma harrastus on ehkä vielä vähän pitempään jäissä.
                                                    Oppia tästä on otettava. Jokainen kuolema kun vaan on liikaa.

                                                    Läheisille ja perheelle jaksamisia. <3
                                                    Viimeksi muokannut MikaSS; 19.8.2019, 21:24.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Täältä kanssa osaanotot! Todella ikävä tapaus.. enpä oikeen tiedä mitä sanoa, hiljaseks vetää kyllä..
                                                      kotona avovaimo alotti keskustelun tästä aiheesta näin: mites nytkun saat ehkä sen projektis vihdoin valmiiksi niin meinaatko osallistua noihin myös? Nyt varmaan tajuat paremmin miten siinä voi käydä ja toivottavasti rakennat siihen vähä turvallisuuttakin etkä vaan sitä konetta virittele.
                                                      Täytyy sanoo et harvoin jään hiljaseks missään tilanteessa mut nyt kyllä jäi inttämiset inttämättä ja täytyy tämä asia painaa päähän.. muistakaa tämä TURVALLISUUS ENNEN KAIKKEA!!!!

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Voi voi voi... :( Osanotot ja jaksamista perheelle ja läheisille.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olen itse ajanut tuolla etuvetoisella Volvon raadolla monta vuotta mailin ajoja ja monta kertaa yli 200 mph rajapyykin. Mitä itse olen huomannut, niin moni lähtee radalle "all in" mentaliteetilla ilman että on mitään hajua, minkälainen on ajorata ja ajoneuvon käyttäytyminen suurissa nopeuksissa. Itse otan joka kerta 1-2 testivetoa alle ja tsekkaan jarrujen päivän kunnon ja miten auto ja moottori toimivat. Hyvä sääntö kovissa nopeuksissa on välttää alussa tiukkoja jarrutuksia ja ennemminkin pudottaa nopeus alussa rauhallisemmin, jotta auto vakaantuu. Tässä ikävässä tapauksessa ilmeisesti on käynyt niin, että kampe on niiannut jarrutuksen seurauksena rajusti eteenpäin, perä on keventynyt ja sitten on lähdetty.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tää on kyllä tosi harmillinen juttu. Osanotot kaikille läheisille. Vetää kyllä mielen hiljaiseksi kun tälaista sattuu. Itseäkin on jo tovin poltellut tuo mailin ajo, mutta kyllä tää pistää vähän miettimään asioita. Ehkä mulle riittää, että auto kulkee ihan tarpeeksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X