Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

K Auto ja K Caaara aloittavat 1500 henkilöä koskevat yt-neuvottelut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • K Auto ja K Caaara aloittavat 1500 henkilöä koskevat yt-neuvottelut

    Kauppalehdessä K Auton toimitusjohtaja Friman kiteyttää yt-neuvotteluiden syyt kolmeen kohtaan: "uusien autojen kauppa yskii pahoin, käytettyjen tuontiautojen virta kiihtyy ja käyttövoimakeskustelu pitää asiakkaat epävarmoina."

    Olisi ollut suoraselkäisempää todeta, että Volkswagen konserni epäonnistui täydellisesti WLTP siirtymässä, syksyllä ei ollut hinnastoja, eikä uusia autoja voitu myydä. Ja kun ei syksyllä myyty autoja, ei tullut keväälle luovutuksia ja ensirekisteröintejä. Ja sitten kun viimein saatiin hinnastot, niin hintanousut olivat niin järkyttäviä, että kauppa ei käynyt. Ja nyt sitten ollaan täsä.

    Yt-neuvottelujen sijaan, olisi voitu miettiä malliston kilpailuetuja eli miten myymme enemmän autoja. Kolme ilmaista vinkkiä K Autolle, miten myytte Suomessa enemmän autoja: 1. Takuun pidennys Audin ja VW:n osalta 4-vuoteen (Tällä poistetaan kaupan este ja palautetaan kuluttajien luottamus näihin merkkeihin, sekä luodaan Audille selkeä etulyöntiasema suhteessa BMW ja MB) 2. Neliveto kilpailuetuna, quattro tai 4-motion kaupan päälle eli määräaikainen kampanja, jossa etuvedon hinnalla saa nelivedon. (Tällainen kampanja onnistui monena vuotena BMW Suomelta, miksi ei sitten K Autoltakin) 3. Ladattavat hybridit nopeasti hinnastoon ja isot markkinointikampanjat niistä päälle (Näille on kasvavaa kysyntää, turha syytää mainosrahaa mainostamalla vanhoja tekniikoita vanhoissa medioissa)

    Kappalemääräinen myynti 2019 verrattuna edellisvuoden tammi-heinä
    Audi -36,7%
    Volkswagen -18,3%
    Seat -9,4%
    Viimeksi muokannut maileri; 13.8.2019, 23:32.

  • #2
    Ladattavien hybridien puute on suuri.
    Olen etsinyt sekä Volkkarin että Audin sivuilta GTE Golffia että e-tron A3:sta niin eivät taida olla tällä hetkellä edes listoilla, tai sitten niin hyvin piilotettuna että ei tavan tallaaja niitä sieltä löydä.
    Ja mulla on ihan ostohousut jalassa.

    Comment


    • #3
      Markkina on nyt varmasti kaikille haastava juuri poliittisista syistä: Hallituksen vetkuilu ja erilaiset spekuloinnit autoverosta ja hybridien ja sähköautojen lobbaus ajaa kuluttajia haluttuun suuntaan: Hybridien määrä lisääntyy, mutta hintasyistä tuontiautojen muodossa. Itsekin toin Passat GTE:n Ruotsista Suomen valikoiman ollessa a.) kallis b.) surkea.

      Komppaan maileria markkinointipuolen toimenpiteissä. Itsekin katselin ostohousut jalassa useampaakin uutta VW:n mallia, mutta nelivetoisia bensamoottoreita ei ollut juuri saatavilla ns. järkevässä hintaluokassa (50k€+ uudesta A4:stä ei ole järkevä hintaluokka meikäläisen taloudelle) ja Golf GTE puuttui hinnastosta WLTP-muutoksen jälkeen.

      Comment


        #4
        Mitä katsoo myydyimpiä autoja 2017 ja 2018 niin ei niissä nyt mitään eroa ole. Tekosyy toi toimarin selitys. Molemmista löytyy Volkkarit samoilta sijoilta. Passat oli 2017 ylempänä, 2018 Polo on suositumpi. Golf samoilla sijoilla molempina vuosina.
        Syyt YT:lle on aina keksittyjä. Toimarit lähtökohtaisesti valehtelee aina noissa, koska aina löytyy tekosyyt vähentää väkeä. Ja sehän nyt on muutenkin odotettavissa, jos joku ostaa tai fuusioutuu toisen firman kanssa, että päällekkäisyyksiä tullaan poistamaan. Normi kuvio.

        Comment


        • #5
          Kyllähän tuo yt oli ihan ennustettavissa edellä mainitusta syystä jo heti sinä päivänä kun tuli uutinen laakkosten muuttumisesta kaaraksi. Lähinnä kai oli arvoitus että ennen vai jälkeen joulun.

          Kun id3 tulee, on mielenkiintoista nähdä osataanko/halutaanko sitä myydä.

          Comment


          • #6
            No alkuvuoden myydyt autot viime vs tämä vuosi ensimmäinen puolisko 79t ->69t. Joten vaikka olisit kärjessä, silti myynti sukeltanut reilusti yli 10 pinnaa. Ei se paljon lämmitä, jos olet myydyin, mikäli kappalemäärä tippuu. Siinä voi lämmitellä ainoastaan ajatuksella, että naapurilla menee yhtä huonosti. Tähän liittyen en ihmettelisi, jos tulee lisää yt uutisia automarkkinoilta. En tarkastellut merkkikohtaisia lukuja, eli oletin tuon jakautuvan tasaisesti toki.

            Comment


            • #7
              Liikenteen päästöjä pitäisi laskea.
              Autokantaa pitäisi uudistaa.
              Kulutusta pitäisi siirtää uusiutuviin.
              Polttoaineverojen nosto kirpaisee eniten vähätuloisia autoilijoita.
              Kansa hakee uusvanhat autonsa ulkomailta.
              Ulkomailta tuodaan keskimääräistä isompia ja isommilla moottoreilla olevia autoja.
              Keskimääräisen suomalaisen auton arvo on vajaat 4000 e.

              Siinä joudutaan useampi valiokuntaistunto ottamaan, että tuohon yhtälöön löytyy ratkaisu. Joka tapauksessa, pitämällä autovero korkealla ja yleensäkin olemassa tehdään kyllä aikamoinen karhunpalvelus monelle taholle Suomessa.

              Comment


                #8
                Voihan se olla, että myyntimäärät on laskeneet. Silloinhan kilpailijoiden pitää myös pistää väkeä rankalla kädellä pihalle, koska heilläkin on myynnit tippunut.
                Varmaan jotkut odottelee myös sitä mitä uusi hallitus päättää autoveroista yms.

                Comment


                  #9
                  Eiköhän autovero ole se automyynnin suurin haittatekijä Suomessa. Ja tämän vuoden aikana alkanut noususuhdanteen pysähtyminen ja siitä aiheutunut taloudellinen epävarmuus monellekin ihmiselle. Vaikea lähteä elvyttämään autokauppaa, kun autoveroon hallitus ei koske ja ihan nopealla aikataululla autokaupan elvytys muilla keinoin ei onnistu.

                  Comment


                  • #10
                    Haastava kokonaismarkkina, mutta kyllä sielä jotkut merkit plussaakin tekee:
                    2019 2018
                    KIA 4270kpl 4008kpl +6,5%
                    Audi 2279kpl 3599kpl -36,7%

                    Eli 2018 tammi-heinä Kia myi n.400kpl enemmän autoja kuin Audi ja tänä vuonna ero on sitten 2000kpl. Antaa aika hyvän kuvan, mitä on tapahtanut.

                    Mitä Kia tekee oikein? Tuo markkinoille erilaisia hybridejä sekä antaa autoilleen 7-v takuun.
                    Viimeksi muokannut maileri; 15.8.2019, 14:00.

                    Comment


                      #11
                      No toi Audin tiputus on jo aika iso, mutta kertooko se vain siitä, että audilla ei ole kunnon hybridejä tarjolla. Moni pikkupomo meillä on siirtynyt Volvoihin. Audin myynnissä kun ison osan tekee yritysasiakkaat.

                      Comment


                      • #12
                        Ei sitä kokonaan hybridien puutteeksi voi laskea, mutta jos "pikkupomojen autoista" puhutaan, niin aika monessa firmassa on (tullut) CO2-rajat työsuhdeautoille. Volvon T8 menee heittämällä näiden rajojen alle, mutta moniko verrattavissa olevista Audin moottoreista menee?

                        Comment


                        • #13
                          Jännä oli huomata että Laakkonen alkaa myymään Opelia. Saahan nähdä tulevatko konsernimerkit saman katon alle, eli olikos ne Pösö ja Sitikka nykysin Opelin kanssa samaa pas...aa ?

                          Comment


                          • #14
                            Tuota takuuta vielä mietin. USA:n puolella Audi tarjoaa 4-vuotta ja VW nykyään 6-vuotta. SEAT tarjoaa nykyisin Suomessa 5-vuotta. Eli tarkasti on tiedossa mitä maksaa, jos VAG tekniikalle annetaan pidempi takuu. Siitä olisi helppo taas laskea, kuinka paljon enemmän pitää myydä autoja, että pidennetty takuu maksaa itsensä takaisin. Itse uskon, että takuun pidennys kasvattaisi myyntiä ja kasvattaisi markkinaosuutta sen verran paljon, että kulut olisi nopeasti kuitattu. Tietysti jos konsernin sisällä halutaan pitää tietty marssijärjestys ja tukea Seatin myyntiä, niin sehän voisi olla näinkin: Audi 3-v, VW 4-v, SEAT 5-v. Maailma muuttuu ja markkina sen ympärillä, ei voi jäädä tuleen makaamaan ja todeta, että meillä on aina ollut 2-v takuu.

                            Ehkä ensimmäinen askel olisi saattaa suomalainen uuden Audin ostaja samalle viivalle saksalaisen kuluttajan kanssa ja tarjota edes mahdollisuutta ostaa jatkotakuu autolleen. Saksassa voi ostaa vaikka 5-v (2+3) kokonaistakuun Audilleen. Suomessa tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, miksi ei?
                            Viimeksi muokannut maileri; 18.8.2019, 01:21.

                            Comment


                              #15
                              Vai aiheuttaisiko se vaan sen että auto vaihdettaisiin uuteen vasta neljän tai viiden vuoden ikäisenä, ei kolmen vuoden kohdalla kuten nykyään?

                              Eikös tuo WLTP mittaus tullut laajemminkin käyttöön, ei mikään Suomen oma keksintö. Miten myynti Europpassa noin muuten sakkaa tämän vuoksi? Näihin maahantuojan/autotuojat/automyyjät puheisiin en usko paskankaan vertaa.

                              Comment


                                #16
                                Syy tuohon YT:n on ihan vaan se, että päällekkäisyyksiä on ostettujen liikkeiden kanssa paljon. Tuottamatonta paperinsiirtäjää lähtee ulos/eläkkeelle. Ihan normaalia.

                                Kian 7v takuu on melko keinotekoinen. Maahantuoja antaa jatkotakuun tehtaan takuun päälle, vaatimuksena on käyttää autoa merkkihuollossa, jonka hinta on melko suolainen. Näin oli ainakin vielä vuosi sitten. Eikä takuu silti korvannut kaikkea, vain rajatusti.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei se silti sano, etteikö keskimääräinen (takuuehtojen pienellä präntätyn lukematta jättänyt) auton ostaja päätyisi Kiaan osaltaan juuri tuon "7 vuoden takuun" vuoksi.
                                  Viimeksi muokannut villho; 18.8.2019, 16:10.

                                  Comment


                                    #18
                                    En kai niin väittänytkään? Jossain määrin harhaanjohtava mainostus onkin paras tapa saada asiakkaita....

                                    Comment


                                      #19
                                      Esim rikkoutunut radio on kuulemma ollut kuluva osa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kia:
                                        Takuun kattavuus > Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
                                        > Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
                                        > Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
                                        > Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
                                        > Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
                                        > Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
                                        *Kian 7 vuoden / 150 000 km:n takuu uusille autoille Voimassa kaikissa EU-maissa (lisäksi Norjassa, Sveitsissä, Islannissa ja Gibraltarilla) ja sitä koskevat paikalliset ehdot.
                                        Tarkemmat takuuehdot saat autosi mukana tai jälleenmyyjältäsi.

                                        Takuuehtoja ei tosiaan löydy netistä, joten kuinka moni ostajaehdokas huomaa kysyä niitä erikseen myyjältä ennen ostopäätöstä? No niitä saa tavata sitten auton luovutuksen jälkeen...:D
                                        Viimeksi muokannut maileri; 18.8.2019, 23:17.

                                        Comment


                                          #21
                                          Luulenpa, että tavallinen tallaaja kuvittelee tehdastakuun korvaavan ihan kaiken. Ei ymmärretä, että kuluvat osat eivät kuulu takuun piiriin ja esim. tuollainen pitkä Kian myöntämä lisätakuu edellyttää yleensä huoltojen teettämistä merkkiorganisaatiossa. Kian tapauksessa olen ymmärtänyt merkkihuoltojen olevan varsin arvokkaita. Jollain se ne pitkän takuuajan aiheuttamat kulutpitää kattaa. Loppupeleissä artisti maksaa ja ilmaisia lounaita ei edelleenkään ole olemassa. Tuttavapiirissä on myös parkin aika surullista tapausta Sorrentoista ja Kian takuukäytännöistä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuon perusteella tuo takuu on todellisuudessa 3/5v tai 100/150tkm. Hyvä sekin kyllä on, esim tuo maalitakuu 5 vuotta.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X