Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Liukkaan kelin kurssi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Liukkaan kelin kurssi

    Kiinnostaako ketään kokeilla, miten auton käyttäätyy liukkaalla. Itse olen ajellut vaikka millä koneilla n.30v, mutta etelä-suomessa asuvana, en ole päässyt testaamaan oikeasti, miten mennään, jos paska paikka tulee. Ajattelin kysyä jostain autokursseilta, jos ne antaa(myy) kohtuu hintaan radan viikonlopuksi käyttöön. Vois sitten mennä kokeilemaan omia kykyjä ja ehkä oppisi jotain. En tarkoita mitään jäärataa, koska niitä ei käytännössä ole, vaan liukkaankelin ratoja. Ehkä tajuaisi jarrutusmatkat, ohjauksen viiveet ym.Tamperelaiset älkää vaivautuko, koska teillähän kävelevät jääkarhut kaduilla. HEH.

    #2
    Kun kerran olet jäsen niin varaa vapaata seuraavina viikonloppuina.
    http://www.audiclub.fi/

    Comment


      #3
      Kerhon talvipäivät on hyviä, mutta tosiaan itsekin olisin kiinnostunut aiheeseen liittyvästä opetuksesta. Itsekseen sladitellessa ei tiedä mitä voisi tehdä paremmin tai turvallisemmin. Talvinen asfaltti ja maantienopeus yhdistettynä opettajan neuvoihin olisi varmaan käytännöllisintä.

      Comment


      • #4
        Tuolta löytyy:
        http://www.uay.info/

        Nuo ajoharjoitteluradat ovat samoja, joilla autokouluopetukseen kuuluva liukkaan kelin harjoittelu ajetaan. Ratoja vuokrataan myös ulkopuolisile nimenomaan edellyttäen, että sopimukseen kuuluu myös opettaja. Porukkaa pitäisi olla muistaakseni vähintään 10 tai enemmän, jotta homma löisi leiville. Mm. lauantaipäiviä vuokrataan. Autokoulut ovat näiden takana.

        Hintaa en nyt muista, mutta kovin edullista tuo ei ole.

        Comment


        • #5
          kyllä oma ajelu liukkaalla on parasta opetusta, ihan menee harakoille jos koittavat selittää miten pitää toimia liukkalla jne jne...
          en siis tarkoita liikenteessä opettelua vaan jäärata tai vastaava, kyllä niitä nyt luulis siellä etelän "helteissä"kin olevan :) ei tämä nyt niin iso valtio ole että pohjosessa palellaan ja etelässä paahdutaan....

          ..niin ja kyllä pienet neuvot siis ovat asiaa, mutta itse opetus pitää tulla ajamalla

          Comment


          • #6
            Jäärata ei ole peilikirkas asfaltti. Ja kyllä tämä maa on niin iso. Helsingissä on tiet jäässä talvisin 2-5 aamua vuodessa,ennen kun ne suolataan, mutta kyllähän nekin riittää, jos et tiedä mitä teet. Muutama vuosi sitten valuin Ruskeasuon mäen alas(kuorma-auto) eikä tosiaan pysähtynyt, kunnes vedin kanttariin. Ei mäki ole jyrkkä, mutta niin vaan mennään. Tän homman idea on, ettei joudu paniikkiin, vaan perseestä tietää mitä tehdä, eikä joudu miettimään sillä hetkellä. Varmaan idea tuntuu hölmöltä, koska suuri osa on korkeintaan 25v,mutta kaikille se paska paikka tulee joskus. Itse sain kortin -78( 6-päivää sen jälkeen , kun täytin 18v, opetusluvalla) ja kesti 3 päivää, ennen kun olin ekan kerran pöheikössä. Minähän osasin kaiken ja paskat. Toivottavasti ette luule, että tämä on vanhan pierun puhe, vaan ikävä kyllä totta. Pexterille sen verran, oikeassa olet:oma treeni on paras, mutta kun täällä "helteessä" sitä ei pysty testaamaan.
            Viimeksi muokannut Hilakitkutin; 25.11.2007, 09:25.

            Comment


              #7
              http://www.villakko.fi/ järjestää ainakin isommille porukoille. Myös Audin talviajokurssit lienevät samaa käsialaa, ainakin kouluttajista päätellen.

              Comment


                #8
                On tuollaisistakin hyötyä, saa sen pienen teoria-annoksen, jolla opetella sitten itse -> taas tarvitsisi löytää se jäärata, millä voisi tahkota muutaman päivän tuota oppimaansa, että se iskostuisi reaktiotasolle. Jos äkkipaikassa joudut ajattelemaan, olet auttamatta myöhässä.

                En nyt tarkoita, että tuollainen kurssi on yhtä tyhjän kanssa, päin vastoin. Siellä kurssilla opetettuja asioita pitäisi vaan päästä toistamaan niin paljon, että se tosiaan olisi selkäytimessä.

                Comment


                • #9
                  Olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että kansan syville riveille tulisi tarjota edes mahdollisuus liukkaan kelin harjoitteluun muutenkin kuin liikenteessä.

                  Varmasti koituisi liikenneturvallisuuden eduksi, että nuoret ja vähemmän ajaneet saisivat turvallisesti kokeilla rajoja hankalissa olosuhteissa omalla autollaan. Ja moni enemmänkin ajanut voisi hyötyä kun saisi turvallisissa oloissa tutkittua hieman eri jarrutustekniikoita tai oman kärryn ESP:n toimintaa.

                  Yksi mielenkiintoisemmista kokemuksista valtion elämyskoulun palveluksessa oli päästä pasilla liukkaalle radalle harjoittelemaan. Oppi hieman hahmottamaan raskaan vehkeen jarrutusmatkoja "nollakitkalla" ja harjoiteltua samoin jarrutusta väistöön yhdistettynä. Ja olihan se kiva päästä kitkaympyrään kuusipyöräluisua treenaamaan. :P

                  Comment

                  Working...
                  X