Jakaa paljon mielipiteitä nuo nykyiset jyrsityt keskiviivat. Henkilökohtaisesti pidän niistä. Ei sen päällä muutenkaan kuulu ajella ja ohitustilanteessa se on todella hetkellinen aika kun sen yli ajaa. Ainakin herää jos vintti pimenee kesken ajon.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pitkien ja sumareiden käytöstä taas
Collapse
X
-
Itseäni koen keskiviivan jyrsinnän enemmän turvallisuutta lisäävänä kuin autoilijoitten mukavuutta vähentävänä tekijänä.
Omassa autossa on alkuperäiset sumuvalot, mutta en juuri voi kuvitella keliä, jossa niistä olisi hyötyä näkemisen kannalta. Näkymisenkin kannalta sumuvalot lähinnä häikäisevät vastaantulijoita. Viime viikolla ajelin Turusta keskisen Suomen suuntaan, pääosin lumettomilla teillä. Kaukovaloja ei paljoa voinut käyttää vastaantulijoiden takia, joten lähivaloilla mentiin. Sumuvaloista ei kahdeksankympin vauhdissa hyötyä ole.
Ajelen usein Joensuusta etelään hyvin valaistua tietä ja melkein yhtä paljon on niitä, jotka käyttävät päävalojen kanssa sumuvaloja kuin niitä, jotka ajavat pelkillä parkeilla. Kummassakaan ei ole järkeä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Shakal Näytä viestiEi sen päällä muutenkaan kuulu ajella ja ohitustilanteessa se on todella hetkellinen aika kun sen yli ajaa.
Comment
-
Jyrsinnät ovat hyvä idea, mutta ei niitä saisi keskiviivan kohtaan silloin laittaa kun ei ole keltaista viivaa. Silloin kun on ohituskieltoa (suunnalla ei väliä) niin ne ovat hyvät. Myöskin reunaviivat ovat hyvä. Näitä oli jo useita vuosia sitten sweduissa - ehkä muualla päin ollut vielä kauemmin.
Comment
-
Menee melkein "mitä näit..." -topikin puolelle, mutta pakko sopii tännekin: eilen ajelin pimeällä Varkaudesta Joensuun suuntaan. Yksisilmäisiä oli taas paljon ja kaiken huippu oli auto, jonka ainoa toimiva valo edessä oli toinen sumuvalo! Luulimme vastaantulevaa kulkuneuvoa mopoksi, mutta ehdin tunnistaa auton vanhan malliseksi nelivalojärjestelmällä varustetuksi bemariksi.
Vähään käyvät valot ennen kuin loppuvat kokonaan.
Comment
-
Tai sitten bemarimiehen mielestä vaan on ollut ehdottoman coolia ajaa pelkillä sumareilla. On päässy näyttämään että "mullapa onkin sumarit". Ne erottaa vielä paremmin kun pitää muut valot pimeenä. Itteäni kyllä rasittaa nuo "ajan sumarit päällä kelillä kuin kelillä, kun ne kerran autossani on, ja luulen näkeväni paremmin" -hahmot.Eihän ne aja kattoluukku auki joka sääsä, vaikka sellainen olisikin. Miksi se on niin vaikea tajuta että niiden sumareiden kanssa ei näe kauas sitäkään vähää mitä näkisi pelkillä pitkillä. Ja jos ei päiväsaikaan, tai valaistulla tiellä näe ilman sumareita, pitää mennä lääkäriin. Itse en ole koskaan tavannut keliä,jossa olisin kyseisiä varusteita kaivannut. (kyllä, ajan autoa ammatikseni) Mutta jos jollain sattuisi olemaan edullisesti t85 90:n sumarit joutavana, voisin ostaa tyhjien aukkojen täytteksi, koska ne tuohon isoon puskuriin kuuluu...
Comment
-
En tiedä mikä siinä on, mutta kun ajelen tätä Jalasjärvi-Vaasa akselia suht tiuhaan niin aina tuo mun riivaaja tulee vastaan. Ei väliä onko myöhemmin tai aikasemmin matkassa. Eli siis 3c(?) eli vanha koppanen Passat, jossa semmoset kahvikupin kokoset sumarit aina päällä.
Ei ne paljoa ehkä häikäse, mutta jotenkin vaan rasittaa :)
Ja olen minäkin joskus kloppina saanut varoituksen poliisiltä kun oli Mazdassa sumarit päällä. Ne vain oli suunnattu näyttämään suunnilleen alaspäin, eli ihan vain huomiovaloina :) EIvät tykänneet kun ajelin ne päällä perässä ja poishan niitä ei päältä saanu erikseen kuin sulakkeesta.
OT: Golffissa on kattoluukku, mutta ei sillä kyllä tee mitään kun on ilmastointikin. Ainoa ilo on lisävalo mitä sen kautta joskus kajastaa.
Comment
-
Itellä on ainakin niin huonot valot autossa et ajan pimeellä sumarit päällä. Ko. mallissa ne on ajovalojen alapuolella(samanlasin alla kuitenki). Ja siitä sit sellaseen et onko kellään kokemusta et kestääkö katkasija jos laitan 100w polttimot ajovaloille(h1). Meinasin et jos laitan releen välille ni sotkeeko se autocheckkiä.
Comment
-
Harri oletko lukassut tämän topicin, tietääkseni samat lyhdyt kyseessä.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=34247
Comment
-
Noihin satawattisiin sen verran, että kai se viiksi ne kestää siinä kuin tavallisetkin eli huonosti ilman releitä. Umpion polttimoistukka sen sijaan sulanee hyvinkin nopeasti noilla, ne kun ei tahdo normaaleillakaan kunnolla kestää.
Umpion puhdistus (heijastinpinnat, linssit), umpion lasin vaihto (jos kulunut) ja releytys auttavat paremmin ja on kestävämpi vaihtoehto.
Comment
-
Viime viikolla purin 230tkm ajetun volkkarin valokytkimen. Releytys on ollut autossa jo pari vuotta. Aika heikossa kunnossa olivat päävalojen kärjet.
Linssiumpioon releytys ja satawattinen umpio johtaa melko varmaan tuhoon umpion puolella ja ilman releytystä hyöty hukkuu johtojen häviöihin ja johtaa katkaisijan/viiksen ennenaikaiseen poikimiseen.
Comment
-
Sumareista ehkä eniten on harmia jos ne sijaitsevat kohtuu ylhäällä, muutamat pakettiautot/lava-autot ja normit. (vanhat mersut lähinnä :D)
Ja tosiaan pitkien käytöissä on paljon eroa. kostavaa tyyppiä (laittavat tahallaan ajoissa pitkät kostaakseen). Herkkä silmäisiä (monien kilometrien päästä vilkuttelevat että häikäisee). Yksi lähiaikoina häiritsevä tekijä on alannut olemaan muutamat rekat/kuorma-autot joissa erittäin monta lisäpitkää, no sellanen tulee vastaan ja ottaa asian mukaisesti kauempaa pitkät pois (ei siinä mitään mutta) sitten kun alkavat pitkiä väläyttelemään kun ei henkilö autosta ota pitkiä samalla pois niin se häiritsee aika paljon.
Vanhemman auton keulalla olen huomannut ainakin muutamien philipsien parantavaan sellaisenaan valotehoa. Säännöllinen linssien puhdistuskin auttaa aika paljon.
Comment
-
Ajelin eilen n.200 km (Padasjoelta - Saloon) aika huonossa kelissä ja pimeässä. Lunta tuli välillä taivaalta, välillä vaakatasossa tuulen mukana. Tiet oli hieman vieraita, ts. en tunne joka mutkaa ja nyppylää.
Aika alkumatkasta jo huomasin että välillä auton tullessa vastaan, näin omaa kaistaani aika hyvin ja paljon kauempaa kuin valtaosassa vastaantulijoita kohdatessa. Ja aivan oikein, näillä minun kaistan valaisijoilla oli sumarit päällä.
Tuon matkan aikana (su ilta, paljon liikennettä, monella sumarit) ei osunut yhtään vastaantulijaa jonka sumareista olisi ollut jotain haittaa, päinvastoin.
No H:linnan jälkeen 10 tiellä n.klo 19 jäin harmaan A4:sen perään ajamaan (kärry perässä ei paljon ohitella tuolla kelillä) niin tuolla Audistilla oli tapana vilautella kaukovaloja aina "sumaristeille". Lopputuloksena en nähnyt yhdenkään sammuttavan sumareitaan, mutta kolmasti vastaantulija vilkutteli takaisin, yhdellä (joko paku tai maasturi tms.) oli tosi tehokkaat lisävalot jotka häikivät kyllä niin että muutamaan sataan metriin ei nähnyt kuin punaisia palloja. Mutta niin vaan tuo Audisti jatkoi vilkuttelujaan, ja jatkoi turun suuntaan, meidän käännyttyä Forssasta.
Mitä tästä opimme? Emme ehkä mitään, mutta olisi mielenkiintoista kuulla tuon Audistin mielipide, tuosta vilkutuksen hyödyllisyydestä.
ps. Itsellä ei ole yhdessäkään nykyisissä käyttiksissä sumareita. Enkä niitä juurikaan ole edes kaivannut.
Comment
-
Meilläpäin on yksi sellainen perinteinen pieni mutkatie, jossa on todella kuluneet kaistamerkinnät (käytännössä ei ole). Minun on tuota tietä hämärällä ja märällä kelillä ajaessani pakko laittaa sumarit päälle, koska muuten ei yksinkertaisesti näe kunnolla missä tie menee. Märkä asvaltti imee kaiken valon ja kun vielä vastaantulijan valot häikäisee sopivasti niin ei ole kyllä joskus mitään hajua siitä missä se oma kaista siinä mutkassa menee. Ei ole mikään kaikista mukavin fiilis.
Ilmeisesti muut huomanneet saman, koska tuolla pätkällä näkee paljon sumarien käyttäjiä. En kyllä ole huomannut että sumarit päällä ajavat häikäisisivät vastaantullessaan enemmän kuin ilman ajavat.
Muualla noita tulee harvemmin käytettyä.
Comment
-
Jos autossa on oikeasti hyvät lähivalot, ei sumuvalojakaan tarvitse. Moniko voi sanoa, että autossa on jo tehtaalta lähtiessä kirkkaat, etäälle näyttävät ja hyvällä valokuviolla varustetut lähivalot? Sumuvalot voi jälkiasentaa, jos sellaisia ei ole ja kaukovaloja voi lisätä niin paljon kuin referensseissä rahkeita riittää, mutta huonosti näyttäviin lähivaloihin on vaikeampi löytää ratkaisua.
Comment
-
Tänä aamuna Pirkanmaalla oli niinkin harvinainen sääilmiö kuin kunnon lumimyteri. Läksin kuuden maissa "Älyjärveltä" Vehmaisia kohti uutta kehätien rakennelmaa pitkin ja kiinnitin huomiota jälleen sumuvalojen käyttöön. Joka ainoassa autossa, joissa sumuvalot edessä oli, ne oli myös päällä vaikka päivä oli jo valjennut. Missä pointti etusumuvalojen käytölle päivänäön aikana? Sen sijaan se mistä oikeasti olisi ollut hyötyä oli takasumuvalon käyttö, mutta taisin nähdä koko matkan aikana kokonaista kaksi autoa joissa takasumuvalo oli päällä.
On nimittäin niin että kun konetietä ajaa jonossa, niin lunta tupruaa niin pirusti että näköyhteyden edelläajavaan kadottaa jo 15-25 metrin päässä, tällöin takasumuvalosta on oikeasti hyötyä sekä itselle että muille jonossa ajaville.
Comment
-
Samoin on B5:ssakin, on se takavalo hiukan sulempi takasumarin kohdalta:-)
http://www.aijaa.com/v.php?i=1820758.jpg
Comment
Comment