Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitkien ja sumareiden käytöstä taas

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Syvimmät osanottoni kaikille urssilla ajeleville, joilla on vielä alkuperäiset linssivalot paikoillaan. En saata ymmärtää, miten noin kalliiseen autoon on voita asentaa niinkin hi-tech -valot, joissa etenkin lähivalo on jossakin itkettävän ja naurettavan välimailla.
    On tosiaan kumma, että noin isoon umpioon on saatu mahtumaan niin heikot valot. Lisäpitkien kanssa toki jotain näkee, mutta nehän vain korostavat lähivalojen heikkoutta. Sumuvalotkaan eivät lähivaloja paranna.
    Kärjistäen, 70 -luvulla ruotsalaismerkkien neliskanttisissa umpioissa oli paremmat valot kuin Audissa 90 -luvulla.

    Comment


    • #62
      Justiin lopetin urssin etulyhtyjen putsauksen.
      Eipä ollut toisen lähivalon heijastimessa valoa heijastavaa materiaalia kun n.15% jäljellä.

      Pitää laittaa C4 A6:n umpiot tilaukseen ja tehdä modaus. Perk... olis olut noillekkin rahoille parempaa käyttöä.

      Comment


      • #63
        Hitto, kun minäkin aloin pohtimaan keskustelun innoittamana Audin valoja.
        Tuli kauhia into hommata Hellan FF200:set lisäkaukovalot. :/
        87.20e olisi paikallisessa, ei vissiin kannata Motonettiin ajella halvempien perässä.

        Comment


        • #64
          Pitää laittaa C4 A6:n umpiot tilaukseen ja tehdä modaus.
          Jos tuon teet, niin katso ettet saa (ilmeisesti Taiwanilaisen) TYC:n tuotetta. Itsellä ollut moiset käytössä vajaan vuoden, ja sumuvaloheijastimista on jo heijastinmateriaalia hilseillyt suuria määriä. Lähivaloheijastimissa on onneksi vasta pieniä pilkkuja. (Lähivalossa on ollut ksenoni, sumarissa normaali halogeeni)

          Comment


          • #65
            audiq: osta multa 2kpl Bosch Navigator lisäpitkää halogenina ja sinisellä linssillä, näkee! saat koko paketin 140e, johdot, rele, kilpiteline, tuet ja 100w polttimot.

            Comment


            • #66
              Hyvät ovat varmasti valot, mutta tarkoitus on laittaa kuitenkin ihan lailliset valot keulalle. Bosch Navigator ref 37,5 .

              Comment


              • #67
                OT: Mikäs nuo laittomaksi tekee? Omat pitkät pitää vain kytkeä pois.
                Molemmat eli FF200:t ja Navigatorit omistavana voin sanoa, että FF:t on enemmän pistevalot vaikka ovatkin hajottavat, eli pitkä kapea valokeila, kun taas Navigatorit hajottaa huomattavasti leveemmälle sen valon. FF:t taitaa jopa näyttää pitemmälle, mutta tosiaan keilana.

                Lievä pettymys noi Navigaattorit, mutta johtuu varmaan siitä että se valo hajoaa niin paljon enemmän. Mutua kun on ovat eri autoissa.

                Asiaan. Siis Urssin linssivalosta katoaa heijastuspinta?

                Comment


                • #68
                  Kerran olen kokeillut FF200:sia Typ44:ssa ja mielestäni se FF200:n kuvio toimi hyvin apuna alkuperäisiin valoihin.
                  Tuota pistemäisyyttä en kyllä silloin huomannnut. Täytyy kai käydä kokeilemassa vielä uudestaan niitä ennen ostamista.

                  Comment


                  • #69
                    Juu en tarkoittanu, että ne huonot on. Mun mielestä poikkeuksellisen hyvät kokoonsa nähden.
                    Oikeasti iso ero valokuviossa. FF:ssä on selkeä pyöreä kuvio ja Navigatorissa leveä palkki.

                    Comment


                    • #70
                      Jos tässä yhdessäkään ketjussa ei tule yhteistä mielipidettä miten sumareiden ja pitkien kanssa toimia niin ei ole ihme jos miljoona suomalaista erehtyy liikenteessä toimimaan väärin. Hassua, että jopa autokoulujen opetus eroaa toisistaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että myös ihmisten silmät reagoivat eri tavalla valoon.

                      Comment


                      • #71
                        Sumarit on ilkeitä jos ajetaan pimeässä. Ne loistaa aika kirkkaasti ja näköhän siinä sitten hämärtyy kun on toinen ohi menny. On sitä ihan porukalla noiduttu.
                        Päivällä ne ei haittaa yhtään.

                        Pitkät laitan sillon pois kun toinenkin laittaa, tosin lisävaloilla varustettujen autojen kanssa taidan itse laittaa ensin pois. Pitää vaan aina yrittää kärvistellä
                        siinä valossa mikä lähtee lisäpitkistä.

                        Omaan autoon kyllä haluaisin laittaa lisäpitkät, ei tuossa 80:ssä niin hyvät nuo valot ole.

                        Comment


                        • #72
                          (klik)

                          Täällä puhuttiin mm. sumuvalojen kytkemisestä kaukovalojen kanssa rinnan, mutta ei pilata hyvää releytys-keskustelua vaan jatketaan täällä aiheeseen liittyvän keskustelun alla.

                          Kuvissa siis oman Audini juuri releytetyt valot. Lyhkäiset vertailuksi, toisessa kuvassa kaukovalot+ Hellan FF200 lisäkaukovalot ja viimeisessä sumarit lisänä.

                          Itse pidän tuosta sumareiden antamasta "sivuvalosta" jolloin penkoilla liikkuvat eläimet havaitsee paremmin.
                          Sen takia ajattelinkin kytkeä sumuvalot toimimaan kaukovalojen rinnalla, että ei tarvitse erikseen niitä sammuttaa vastaantulevan auton takia.

                          Comment


                          • #73
                            Siinä vaan ei ole mitään järkeä koska yleensä vauhti on sen verran kova että tuosta läheltä ei ennätä reagoida. Ja se on silkka fakta että silmä reagoi valoon niin, ettei kauas näe niin hyvin jos lähellä on kirkkaat valot. Silmä ikäänkuin "häikäistyy".

                            Comment


                            • #74
                              Olisit vaan laitanu navigaattorit tai jotku leveän kuvin valot, ei tarttis oikeesti sumareita.

                              Mua jotenki ärsyttää enemmän jälkiasennus sumarit ja se, että ne päällä ajellaa aina. Mun työmatkan varrella tulee pari semmosta autoa vähä väliä vastaan.

                              Comment


                              • #75
                                100km/h = 27,78 m/s
                                80 km/h = 22,22 m/s

                                Sumuvalojen kantama ~30m (Bosch Compass2000 30m/4lux, Touring 190 20m/4lux, Rallye 225 25m/4lux, Profi 210 20m/4lux)
                                https://www.kaha.fi/UserFiles/File/p...01_KAHA%20.pdf

                                Reaktioaika ~1s

                                Eli reaktioaikana kuljetaan jo se matka johon sumuvalot näyttää. Sitten ku vielä huomioidaan se että sumareita käyttäessä se katse tuppaa suuntautuun siihen lähelle, koska se näyttää kirkkaalta. Tämän vuoksi kauempaa ei huomata esim. eläimiä joiden väistämiseen vielä jäisi aikaa. Sumareilla näkyvät eläimet on niin lähellä ettei niitä voi ehtiä väistämään.

                                Comment


                                • #76
                                  Erittäin hyvin perusteltu. Ajattelutapa "näkee penkat paremmin" on samanlainen kuin monien halu näkemisen nimissä polttaa lähivalojakin yhtaikaa pitkien kanssa. Hyvin näkee, kun on noin paljon valoa maastossa.
                                  Hieman samankaltaista turvallisuuden tunnetta on putoamisessa kymmenenkerroksisen talon katolta: 25 metrissä tuntuu siltä, että tässä menee kyllä henki, 15 metrissä tuntuu että nyt kyllä vammautuu pahasti. Kahden metrin korkeudessa voi jo huojentuneena miettiä, että onhan sitä ennenkin parista metristä hypätty!

                                  Comment


                                  • #77
                                    Mua jotenki ärsyttää enemmän jälkiasennus sumarit ja se, että ne päällä ajellaa aina. Mun työmatkan varrella tulee pari semmosta autoa vähä väliä vastaan.
                                    Samaa mieltä. Jälkiasennetut sumarit tuntuu olevan pelkästään karvanoppailua varten, eikä niillä semmosta järjellistä käyttöä normaaliliikenteessä ole. Jos valotehoa haluaa, niin miksei laita suoraan niitä kattiloita keulille?
                                    Itse ajelen tällä hetkellä Lahdesta Järvenpäähän töihin (pääosin vanhaa helsingin tietä, missä paljon pimeetä pätkää), niin aina välillä vilauttelen pitkiä näille karvanoppasankareille. Nyt kun tiet on vielä melkein koko ajan märkänä, niin välillä häikäsee aika ikävästi.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Täytyy täältäkin myöntää että välillä tulee vilautettua pitkiä näille älypäille, jotka pitää sumuvaloja päällä turhaan.

                                      Comment


                                      • #79
                                        eilen tuli kuortaneella mbw teiniauto vastaan jossa kahdet sumarit spoilerissa, siniset ja keltaset. ja suunnattu vastaantulijan kabiiniin. kyllä vi*utti. pitkien vilkuttelulla ei mitään vaikutusta.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Käsittämätön juttu? Jos mua vastaan ajelee tollanen auto, niin koetan kyllä keskittyä ajamiseen, ehkä vähentää nopeutta yms. Mutta EN MISSÄÄN NIMESSÄ YRITÄ KYTÄTÄ MINKÄMERKKINEN JA MINKÄLAINEN AUTO tuo vastaantulija on!
                                          Muutenkin, yhdellä kaukovalojen väläyksellä voit kertoa vastaantulijalle mielipiteesi (vaihda lähivaloille, valosi häikäisee yms.) Mitä hyötyä on usealla vilkautuksella? Oletteko saaneet vastaantulijan sammuttamaan esim. sumarit?
                                          Mielestäni usealla vilkautuksella varoitetaan vaarasta, eläimistä tiellä, kolarista yms. Eikä toimita sumuvalopoliisina. Minusta tuo sumuvalojen väärän käytön kitkeminen kuuluu enemmin poliisille kuin kanssa-autoilijoille.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja make80 Näytä viesti
                                            100km/h = 27,78 m/s
                                            80 km/h = 22,22 m/s

                                            Sumuvalojen kantama ~30m (Bosch Compass2000 30m/4lux, Touring 190 20m/4lux, Rallye 225 25m/4lux, Profi 210 20m/4lux)
                                            https://www.kaha.fi/UserFiles/File/p...01_KAHA%20.pdf

                                            Reaktioaika ~1s

                                            Eli reaktioaikana kuljetaan jo se matka johon sumuvalot näyttää.
                                            Huomioitko, että oletettu eläin tulee tielle sivusta ja jos sen näkee kymmenen metriä aiemmin, niin hyvin merkittävässä osassa on myös eläimen vauhti.
                                            Eli sumareilla saatu lisäaika on se aika, mikä eläimeltä menee tuon kymmenen metrin matkan kulkemiseen.

                                            Ja Petrille: Ihan tyytyväinen olen valoihin. Ne ovat kuitenkin lailliset ja niillä ehdottamillasi valoilla olisi pitänyt omat kaukovalot sammuttaa, jota en halunnut tehdä.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Jos tilanne sallii (valitettavasti hyvin harvoin) eli karvanoppasankari sumarit päällä tulee yksistään vastaan niin ilmoitan asiasta kohteliaasti kytkemällä ensin sumarit päälle sekä vetämällä viiksestä pitkät lyhyiden kaveriksi. En välkyttele vaan pidän valot päällä. Jos tästä ei ymmärrä että jotain on auton valaistuksessa pielessä niin ehkä silloin olisi parempi kiikuttaa kortti lähimmälle poliisilaitokselle ja todeta, että autoilu ei ole minua varten.

                                              Comment


                                                #83
                                                Joskus aiemmin jaksanut vilautella sumareita pari kertaa jos vastaan sattunut tulemaan tälläinen nk. sumaripelleille jonka mielestä on Cool ajella sumarit päällä 24/7.

                                                Toisaalta, on myös idiottimaista leikkiä kotipoliisia ja nähdä vaivaa tuosta vilkuttelemalla valoja tms. Muutenkaan kotipoliiseista liikenteen seassa ei ole kuin haittaa.

                                                Voisi lähinnä toivoa että poliisi näkisi joskus vaivaa myös näistä sumareiden väärinkäyttäjistä, eikä vain kytätä turvavöitä, nopeuksia, HF pakon noudattamista.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Harvemmin on jaksanut sumariporukkaa rangaista, mutta kaikki muut on saanut päähänsä rangaista mua.. Kun nuo A3:n pitkät valot näyttää juurikin yhtä kauas kuin lyhyetkin, niin yleensä ajelen kaikkialla lyhyillä. Suurin osa vastaantulevista autoilijoista on silti sitä mieltä, että pitkillähän tuo vastaan tulee kun se mulkku ei valoja vaihda ja niin alkaa armoton räpsyttely. Pakko siinä on sitten alkaa takaisin räpsyttelemään kun häikäisee ja lopulta molemmat ajaa pitkät päällä. On se mukavaa.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Releytä valot ja säädä valot, niin luulisi että pitkien ja lyhyiden välinen ero selkiytyy kanssa-autoilijoillekkin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Miksei suomessakin ole näitä tiemerkintöjä maalattu fluerensoivalla siis valoon reagoivalla maalilla?

                                                      Paskaloskapimeäkelillä näkisi tiemerkinnät vaikkei näkyvä valo ei ihmissilmän mukaan piisaiskaan. Jossain Jenkiessä moisia taisin tv:n välityksellä olevan.
                                                      Ei tarttis pitää sumareitakaan silloin.

                                                      Golffissa säädin valot, mutta päin peetähän ne tais mennä. Näyttää toki pitemmälle, mutta sivuttaissäätö ei muuta mitään? Pitemmälle ne toki nyt näyttää kun korkeutta tuli säädettyä selkeesti lisää. Mahtaa hieman sojottaa liiankin korkeelle.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Täällä pohjosessa taitaa nuo siniset tolpat olla semmosella valoonreagoivalla maalilla maalattu, ainakin kun tuosta Olokselta ajelee Muonioon ja siinä on semmonen ~2km pitkä suora ni nuo kelkkareitin tolpat kyllä loistaa koko suoran ajan.
                                                        Toinen on Ambulanssit, niiden perässä on jännä ajella pimeässä, loistaa kyllä makiasti.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Miksei suomessakin ole näitä tiemerkintöjä maalattu fluerensoivalla siis valoon reagoivalla maalilla?
                                                          Heti kun keksit miten siitä saa lisää verotuloja valtion kassaan niin johan löytyy. Muuten tarvitaan "hieman" pidempää tutkimusta asiasta ennen kuin ensimmäiseen koekäyttöön voidaan nimetä työryhmä suunnittelemaan kick-off projektille heti seuraavan hallituksen aloitettua kesälomat.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Huomattavan toimiva ratkaisu myös tuo keskiviivan jyrsintä: jos alkaa kuski nuokkua ja auto ajautua kohti vastaantulijaa, tärinään havahtuu varmasti.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                                                              keskiviivan jyrsintä: jos alkaa kuski nuokkua ja auto ajautua
                                                              #$&%$¤... jos hampaissa olisi paikkoja, ne irtoaisivat näistä nykytyylin megatäristyksistä. Takavuosien "soiva" piennarviiva oli vielä ihan OK mutta nykyiset keskiviivan jyrsinnät ovat haitarista. Eikä kysymys ole ainoastaan matalaprofiilisista renkaista, sama pärinä risoo maasturillakin vaikka alla on traktorikaliiberin 295 rupulikumit.

                                                              Valoaiheeseen liittyen, oikein suunnatuista sumareista ei IMO juuri hyötyä ole, puhtaat, ehjät ja tuoreet (ei tummentumia/samentumia) umpiot hyvälaatuisilla polttimoilla ja riittävällä kaapeloinnilla skulaavat paremmin ja valoa saa riittämiin sinne missä sitä eniten tarvitaan. Pimeällä mökkitiellä tulee joskus sumareita käytettyä, hiljaisissa nopeuksissa kun tie on umpijäässä ja hirviä, peuroja, koirank*settajia et.al. hyppii tielle varoittamatta, mutta se on ehkä jo ääritapaus.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X