Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S2 vai RS2

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Joskus aikanaan ollut S2 Coupe, ja sittemmin RS2 Avant.

    Ajettavuudeltaan ja oikeastaan joka osa-alueelta tuo RS2 on parempi. S2:ta pahempaa puskevaa käytöstä pitää hakea saappiklubin foorumilta. RS2 taas on Porschen poikien säätämä, ja vaikka peruskalikat ovat samat, ajettavuus on eri luokkaa. Samoin penkit, ulkonäkö, moottorin perusvire, laatikko, jarrut.

    Toki tuo ero näkyy sitten hinnassa. Jos hankit vehjettä rakenneltavaksi, etkä ole lottovoittaja tai forttumin johtaja, sitten S2. Jos taas kiinnostaa enemmän ajaminen ja kunnossapito, niin RS2.

    Comment


    • #32
      Oleellista lienee myös se, mihin S2:seen tässä risaa verrataan (Coupe vai Sedan/Avant, 3B vai ABY).

      S2 Avantin alusta on lähempänä RS2:sta kuin S2 Coupéta. Ja ABYn laatikko on käytännössä sama kuin RS2:sen.

      Toki RS2 on monessa asiassa "parempi" kuin S2. Se kuinka paljon tästä "paremmuudesta" kannattaa maksaa on mietittävä itse.

      Comment


      • #33
        Avantissa on hieman pidempi akseliväli, koko kori sekä etu-/takaylitys, sekä taka-akseliston rakenne on erilainen kuin coupessa. Coupen ja avantin ajo-ominaisuudet poikkeaa siksi toisistaan. Puhtaasti auton käyttätymistä ja normaaleja ajo-ominaisuuksia verraten S2 avant ja RS2 avant ovat identtiset, ovathan ne samalla alustalla.

        Comment


        • #34
          Vakaajat ja iskarit on erillaiset.

          Comment


          • #35
            Raideleveys myös erilainen.

            Comment


            • #36
              Eipäs saivarrella.

              S ja RS avant siis jakavat samanlaisen alustarakenteen verrattuna coupeen, joka on takapäästään hyvin erilainen. Pisteosissa on kyllä eroa S/RS avanteissa, mutta coupea ja avanttia ei voi verrata keskenään.

              Toisin sanoen, avantteja voi verrata keskenään niiden korin mittojen ja rakenteen sekä melkein samanlaisen alustan vuoksi. Coupe on ajettavuudeltaan kuitenkin jo kokonaan eri auto.

              Comment


                #37
                Mulla ei mene jakeluun se että ois samat pyöränkulmat, koska RS2 alusta on Porschen hienosäätämä.

                Pitäis tuo oma käyttää säädöissä ennen joulua.

                Jos tuon saa tulille joskus.
                Viimeksi muokannut kalsket; 7.11.2007, 08:22.

                Comment


                • #38
                  Taitaa tuo porschen hienosäätö tarkottaa, että ne o valkannu sinne eri iskarit, jouset ja vakaajan.

                  Comment


                  • #39
                    Suosittelen että käyt koeajamassa rs2 ja s2:sen. Mikäli niin et ole jo tehnyt. Siinnä saat tohon kysymykseesi lopullisen vastauksen takuulla.

                    Comment


                    • #40
                      Jahkataan vielä, jouset on samat S2A ja RS2.

                      Comment


                      • #41
                        Jos toisessa autossa (S2A vs. RS2) on

                        -paremmat jarrut/renkaat/vanteet
                        -parempi sisustus ja penkit
                        -tehokkaampi kone
                        -tyylikkäämpi kori ja ulkonäkö

                        niin mitäs meillä kohta jää enään jäljelle, jota autosta voisi muuttaa?
                        Kyllähän ne eri autoja selkeästi ovat.

                        Olen ajanut vain kerran RS2:lla, mutta sen perusteella voin sanoa etten pystyisi ajo-ominaisuuksien perusteella sokkotestissä kertomaan että kumpaa autoa ajan. Tämä ei ole mitenkään RS-miehien dissausta, mutta molemmat tuntuvat mielestäni ajossa juuri samanlaisilta (siis alustan suhteen).

                        Comment


                        • #42
                          Kaikki noistakin asioista on semmosia mitkä pystyy helposti sillä kympillä vaihtaan ässään. Enkä nyt koita haukkua risaa varmasti on hyvä auto jne. mutta ei se niin erikoinen ole kun jotkut tässäkin topicissa luulee. Ei pahalla eikä herneitä.

                          Comment


                          • #43
                            Sen verran tuosta RS2:sen alustasta, että suosittelen jokaiselle S2Avant/sedanin omistajalle RS2-päivitystä alustaan eli mars mars marmoritiskille ja RS2-vakaajat tilaukseen ja samantien pikkaisen jäykemmät iskarit alle. Tämä tietysti vasta sen jälkeen, kun alustan puslahelvetti on käyty läpi ja pyöränkulmat suunnattu kohdallalleen Eron huomaa muustakin, kuin hippaisen kasvaneesta ajoepämukavuudesta.

                            Comment


                              #44
                              Jos "sokkona" ajaa noita autoja, niin ohjaustuntuma on eka mikä paljastaa millä noista ajaa.

                              Comment


                              • #45
                                Mitäs ohjaustuntumaan liittyviä osia sitten (muka) on erilaisia? Raidevälissä voi olla pientä eroa, mutta itse ohjauksen osat ovat kyllä samat.

                                Comment


                                • #46
                                  Mitäs ohjaustuntumaan liittyviä osia sitten (muka) on erilaisia? Raidevälissä voi olla pientä eroa, mutta itse ohjauksen osat ovat kyllä samat.
                                  Samat osathan ne on, ja raidevälin ero tulee siitä kun navat on varustettu Porschen peruja olevalla pulttijaolla ja vanteilla.

                                  Comment


                                  • #47
                                    jakkarat on eri, siitähän sen heti huomaa, tartte ees käynnistää...

                                    Comment


                                      #48
                                      Kannattaa koeajaa kumpaakin, jos on jompaa kumpaa hankkimassa.
                                      Oma mielipide ja varallisuus sanelevat kumpaan hankinta kallistuu.

                                      Ei näissä ainaskaan ruosteongelmaa ole.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Tuolla alustan käytöksellä viittasin siihen, miten auto käyttäytyy ns limiitissä ajettaessa. Eli tuskin mitään eroa silmät kiinni ajolenkillä on havaittavissa, korkeintaan S2:n eduksi, eli mukavuus.

                                        Mutta kun kyseisillä kulkineilla jarruttaa Ahvenistolla varikkomäen jarrutuksessa, jossa samaan aikaan hidastetaan n 150-100 km/h ja käännytään, niin eron tuntee. RS2 haluaa kääntyä sinne mutkaan, perä on herkästi irti. S2 taas haluaa jatkaa suoraan kaiteeseen. Ja viimeistään kolmannella kierroksella se S2 hakeutuu sinne kaiteeseen lähes alkunopeudella, kun jarrut ovat häipyneet jo toisen kierroksen aikana :)

                                        Eli paitsi alustakomponentit niin myös jarrut ja jarrubalanssi vaikuttaa tuohon käytökseen. RS2:ssa on takana 299mm 4-mäntäiset hidastimet, ja en tiedä olisiko jarrubalanssin perussäädössä tai absin ohjauksessa eroa, mutta tuo on kokemus. Toki en tiedä S2 Avantin käytöksestä mitään, ties vaikka olisi miten hieno kulkine.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Tuo coupen puskeminen on jotain aivan käsittämätöntä ja raivostuttavaa, samaa kaiketi ei sedan typ89q tee, tai ainakaan raportoitu.

                                          Ajatuksena ko. asian ratkomiseen olisi rs2 vakaaja eteen ja veitset taakse, ja huonontaa perän pitoa niiinkauan, että käytös miellyttää, (oikeet rattimiehet ei sitten lue tätä, ei välttämättä ihan se by-the-book homma)

                                          Comment


                                          • #51
                                            Jäykempi etuvakaaja coupessa ei välttämättä ole oikea ratkaisu, sinne pitäisi saada lisää pitoa, ei huonontaa sitä entisestään. Mieluummin taakse huomattavasti jäykempää vakaajaa ja eteen jopa vähän pehmeämpää, tätä yhdistelmää meinaan kokeilla ensin 90:ssä.

                                            90 tosiaan tuntuisi taipuvan ilman takavakaajaakin ainakin liukkaalla vähintään samaan tapaan kuin coupe takavakaajalla, tai sitten kaasujalka ja ranteet on vaan tottuneet näitä norsuja kääntelemään. Painojakauma sedanissa ja coupessa pitäisi olla aika lähellä toisiaan, voisko sedanin runko olla coupea kiertojäykempi? Ainakin tunkilla koria nostellessa coupen kori vaikuttaisi antavan enemmän periksi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Vasta 2 kertaa radalla omalla 90q:lla käyneenä olisi semmoinen tuntuma, että ei tuo nyt aivan holtittomasti puske. Ajokäytös on kyllä tietysti enemmän aliohjaavaa, mutta perä irtoaa kyllä kurviin tultaessa kun nostaa jalkaa kaasulta. Omassa autossani ei ole tällä hetkellä vakaajaa takana.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Niin jos radalle, ja erityisin Ahvenistolla meinaa ajaa niin ei se rs2 kaan mitään ihme peli on. Aikoinaan kokeilin ns täysäädettävä kw v2 rs2 alle ja vaikka vaihdoin heiltä tiukemmat etu jousut, niin se vieläkin puski, plus pito hitaissa mutkissa oli vähäinen.

                                                pari sataa kiloa kevyempi ja 100+ hv vähempi tehokas corradon kanssa pääsi pari sekkaa nopeampi.

                                                Mutta jokapäivä ajossa risahan on loistavapeli.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Ohjaustuntojen erot mietityttää.
                                                  Mistä johtuu? Pitäis olla samat palikat, mutta informaatio eri.

                                                  Tarkkuus ei ole B-Vectra/ Mondeo ST tasoa,mut ikäisekseen ja ko.rakenteella on päästy hyvään lopputulokseen.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Ohjaustuntojen erot mietityttää.
                                                    Mistä johtuu? Pitäis olla samat palikat, mutta informaatio eri.
                                                    Oletko ajanut S2 avantia? Mikä ero siinä on mielestäsi ohjaustunnossa?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Minä ainakin olen ajanut, mutta sen ja rs2-kokemuksen välillä on kauheasti aikaa.
                                                      Ohjaustuntuma vaikuttaisi olevan B-koreissa enemmänkin yksilöjuttu, joka riippunee nivelien kunnosta ja pyöränkulmista ja renkaista ja ja ja ja
                                                      Esim omani (3B) ja läheisen kamun vastaava auto tuntuu varsin erilaisilta ajaa.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Hohhoijaa.

                                                        Jos pelimerkit unohdetaan. Ainakin itse ottaisin suht orkkis kuntoisen RS2:sen mieluummin kuin S2:sen (ellei kyse ole sedan tai avant malleista). Jos taas mielessä on virittää, tuunata autoa, niin sitten vaan se S2.. Jos taas ne pelimerkit on mielessä, niin ainakin itse ostaisin perus-asiallisen S2 Coupen / Avantin ja heti ensi alkuun se tonni-kaksi-ehkä kolmekin peruskunnostukseen. Alusta, ahtoletkut, jarruja.. sun muuta, niin tuolla pääsee jo pitkälle ja voikin keskittyä hetkeksi vain ajeleaan.

                                                        Jokatapauksessa, jos on ostamassa 10-15v ikäistä autoa, kannattaa ens alkuun varata tonni-pari alustan restaurointiin, puslat, nivelet, iskarit sun muut kun ei tuon ikäisessä ole enää uuden veroisia, ellei sitten ole juuri uusittu.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Oiskohan erot ohjaustuntumassa renkaiden "ansiota". Niillä, kun voi parhaimmillaan/pahimmillaan olla huikea vaikutus siihen.

                                                          Näissä vanhoissa autoissa samanlaisilla yksilöilläkin voi olla iso ero juurikin sen takia, että toisessa voi olla vaihdettuna jotain kuluvia osia mitä toisessa ei ole, eli yksilöistä kysymys kuitenkin. Olisi kyllä kiva kokeilla pakasta vedettyä S2/RS2:sta ja verrata niiden ohjaustuntoja yms. keskenään.

                                                          Mitä tulee S2/RS2 rata-ajo-omituisuuksiin, niin eipä haittaisi yhtään vaikka jotain puoli tonnia painosta olisi poissa:/ Eipä noista kumpikaan varsinaisesti asvalttiradalla ole kuin kotonaan, mutta RS2:nen sopii sinne kuitenkin S2:sta paremmin. Kuitenkin, jos ostaa auton pelkkä mutkarata-ajelu mielessä, niin silloin kannattanee hankkia ihan jotain muuta.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Olen ajanut S2 coupea S2 avantia .
                                                            Ja kaikissa näissä on ollut puslajumpat tehty ja ei paukkurenkaita ollut.
                                                            Vika on ilmeisesti omassa tuntoaistissa .
                                                            Kiva ois tosiaan kokeilla noita kärryjä pakasta vedettynä.

                                                            Mun puolesta ei enempiä tähän keskusteluun.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              En sinänsä viitannut, että kumpainenkaan auto olisi rata-ajoon sopiva. Pointti on se käytöksen ero limiitissä. Ja limiitissä en itse aja esson nurkalla. RS2 on joka tapauksessa kääntyvämpi, ja itse pistän osasyyn jarrubalanssiin.

                                                              Ohjaustuntuman eroa voi tulla siitä, että S2:ssa (ainakin coupe) oli se nopeudenmukaan säätyvä Servotronic-tehostin, joka tekee ohjauksen ylikeveäksi ja tunnottomaksi pienissä nopeuksissa. RS2:ssa taas muistaakseni ei, siksi ohjaus on raskaampi ja "tunnokkaampi". Lisäksi vanteiden ET ja navat ym ovat eri, en tiedä miten nuo raideleveydet suhtautuvat, mutta pikkuasioista se tunto monesti tulee.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X