Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Huomautus 1 km/h ylinopeudesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Huomasitko että Briteissä sakkorahat on korvamerkitty liikenteen, tiestön ja turvallisuuden parantamiseen?

    EDIT: perutaanpas tämäkin harhatieto, piti tarkistaa. Tämä oli alunperin hallituksen ohjelman tarkoitus mutta tätä ei käytännössä valvota -> rahat menevät normaaleihin menoihin kuten täälläkin.

    Comment


    • En ota kantaa siihen mihin ne rahat menee.
      Tarkoitin vain, että se on aivan turhaa valvoa nopeutta kameroilla jotka mittaa nopeuden vain ko. pisteessä. Kaikkihan siinä jarruttaa.

      Toisaalta, en jaksa ymmärtää miksi tällaisista asioista viitsitään narista.
      Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus ja jos niitä halutaan valvoa paremmin keinoin, niin ok mulle.

      Comment


      • Minäkin olisin periaatteessa samaa mieltä, ellei niiden kameroiden sijoittelusta heti näkisi että ne on laitettu rahastuksen takia, ei sen takia että liikenneturvallisuus paranisi.

        Ennemmin näkyvästi poliisi liikenteeseen läsnäolevaksi ja poimitaan sieltä liikenteestä ne puupäät pois, se jono saa mennä sitä rajoitus +10 km/h jos se tapahtuu sujuvasti.

        Comment


        • Jep, poliisin näkyminen liikenteessä rauhoittaa huomattavasti.
          Juurikin päräytin Tampereelle ja motarilla jono eteni mittarinopeutta 135km/h (minä mukaan lukien).
          Kyllä siinä yksi sun toinen tapaili jarrupoljinta kun jono saavutti maijan.
          On se vaan niin huvittava näkykin toisaalta tuollainen reaktio.

          Jos tuota ylläolevaa vertaa tähän keskinopeusvalvontaan, niin ylläoleva aiheuttaa saman reaktion kuin kameratolppa.
          Mutta kun tietää, että tässä nyt on pätkä jossa ei voi yksinkertaisesti ajaa ylinopeutta jollei halua sakkoja, niin jollain vaaralliseksi todetulla pätkällä ihan mainio juttu.

          Toki olisi kiva nähdä niitä tutkapartioita puskissa könyämässä, se olis sitä todellista nopeusvalvontaa.

          Comment


          • Nopeusrajoitus on nopeusrajoitus ja jos niitä halutaan valvoa paremmin keinoin, niin ok mulle.
            Totuushan on, että säännöt ovat vain kuolleita kirjaimia ellei niiden noudattamista myös valvota ja niiden rikkomisesta rankaista.

            Keski-Euroopan liikenne on sen verran opettanut huomioimaan muitakin liikenteessä, että itseäni ärsyttävät erityisesti täysin muista piittaamatta liikenteessä ajavat, mikä on Suomessa todella yleistä.

            * Päättyvää kaistaa seisovan jonon ohi etuilevat. Kuka tekisi näin kaupassa?
            * Bussikaistaa ruuhkan ohi huristelevat.
            * Törkeät ohitukset koko liikenteen vaarantavissa paikoissa.
            * Punaisia päin ajaminen. Varsinkaan keskelle risteystä jonon jatkoksi pääseminen ei edistä kenenkään matkantekoa, eikä omaakaan.
            * Ohituskaistalla matkanteko vaikkei mitään tarvetta. Erityisesti pki-seudun isommilla teillä ohituskaistaa kulkee täysi jono samalla kun oikean puoleinen kaista on monella kohtaa täysin tyhjä.

            Jos hieman keskittyy ajattelemaan muitakin siellä liikenteessä niin liikenne kokonaisuutena sujuu joustavammin ja paremmin. Ja ne säännöt ovat tarkoitettu noudatettaviksi vaikka ne ottaisivatkin päähän.

            Comment


            • oki olisi kiva nähdä niitä tutkapartioita puskissa könyämässä, se olis sitä todellista nopeusvalvontaa.
              Tervetuloa tutustumaan tuohon perinteeseen tänne Etelä-Savoon 5-tielle. Viime aikoina tehovalvonnan aikana tuota puskissa tutkaamista on näkynyt useamman kerran, joka kerta se pistää naurattamaan. Isot miehet kyykkii jossain risujen takana tutka kädessä ja vahtii äärimmäisen vaarallisia rikollisia, autoilijoita ohituskaistoilla. Touhusta ei puutu kuin maastopuvut ja naamioverkot.

              Comment


              • Noista päättyvää kaistaa "etuilevista" oli hyvä esimerkki Saksassa. Tietyön vuoksi päättyvällä vasemmalla kaistalla luki: kaista päättyy vasta 600 metrin päästä, myöhemmin vasta 200 metrin päästä. Kaikki ajoivat kahta kaistaa aina siihen asti, kun vasen kaista loppui. Tämän jälkeen vetoketjuna, joka toinen auto oikealle kaistalle. Ei kiilailua, estämistä tai torven soittoa.

                On oppimista täällä pohjolassa, koko termi "etuileminen liikenteessä" puistattaa.

                Mutta eiköhän se oppi kohta panna kalloon. Kameratolpat alkavat kuulemma parin vuoden päästä laskea keskinopeuksia tolppien välillä. Kun tähän yhdistetään nollatoleranssi, ja laajennetaan päiväsakot jo 1 km/h ylinopeuteen, ollaan saavutettu ihanneyhteiskunta.

                Comment


                • Minua häiritsee suunnattomasti se, että yhteiskunnan lakien noudattamista valvotaan lähtökohtaisesti siten, että mahdollisimman moni pyritään saamaan kiinni lainrikkomisesta. Ensisijaisena ajatuksena ei siis ole pyrkiä lopettamaan lakien rikkominen, vaan pyrkiä rankaisemaan lakia rikkoneita.

                  Siinä on mielestäni vissi ero, pyritäänkö siihen, että mahdollisimman moni ei rikkoisi lakia vai siihen, että mahdollisimman moni lainrikkoja jäisi kiinni.

                  En haluaisi yhteiskuntaa, jossa rangaistaan lakiarikkoneita vaan yhteiskunnan, jossa pyritään vaikuttamaan kansalaisiin siten, etteivät he ajautuisi rikkomaan lakia. Näen vain jälkimmäisen keinon ainoana kestävänä kehityssuuntana.

                  Comment


                    "Päättyvän kaistan ajoa" suomalaiset eivät kyllä osaa sujuvasti. Liekö vetoketjuperiaatetta enää autokouluissa opetetaankaan. Monissa kehittyneimmissä autokulttuureissa kaistat ajetaan loppuun saakka ja siellä sujuvasti vetoketjuna eteen päin. Meillä perustetaan kilometrin jono toiselle kaistalle ja annetaan toisen olla tyhjä.

                    Mutta auta armias jos vaikkapa ei-paikkakuntalaisena et tätä jokapäiväistä tapaa tässä paikassa tiedä ja erehdyt ajamaan tyhjää kaistaa eteen päin... voi sitä torvien soittoa ja sormimerkkejä, puhumattakaan siitä että pääsisit turvallisesti jonoon mukaan. Mitäs et jonottanut perältä asti...

                    Eiköhän ajeta ne kaistat loppuun saakka, sen takia se asfaltoitu tie on tehty.

                    Mutta itse topicin asiaan. Kameratolppien ärsyttävin piirre on se, ettei ennen tolppaa ole selkeästi nopeusrajoitusmerkkiä. Kukapa meistä ei joskus tolpan nähdessään, varsinkin oudolla tiellä, olisi kelannut niitä kolmea aivosolua ja pohtinut mikä se rajoitus nyt olikaan. Aiheuttaa turhaa jarruttelua kun varmuuden vuoksi hidastetaan. Haitariliike ei koskaan ole mukavaa eikä etenkään sujuvaa.

                    Comment


                    • Kyllä minunkin puolestani voidaan käyttää kaikki kaistatila loppuunasti, jos se sujuvasti on mahdollista tehdä. Silloin se ei ole sujuvasti mahdollista tehdä, jos toinen kaista jatkaa hyvää +80km/h vauhtia suoraan, toisen kaistan päättyessä. Siinä ei voi vetää kaistaa loppuun asti, muuten on pauke lähellä.

                      Mitä taas en voi käsittää, on kaistan vaihto hermostuksissa toiselle, aivan hetken päästä loppuvalle kaistalle. Noita näkee aina välillä. Ilmeisesti eivät seuraa liikenteessä mitään muuta kuin edessä ajavan takavaloja.

                      Comment


                      • Tuo keskinopeuden mittaaminen vähän kyllä arveluttaa, eikai ne stanan joka autoa kuvaa esti ja jälkee, vaan mittaavat sen joillain muulla menetelmällä? Sen jälkeen onkin kiva omistaa joku hojota anjovis, joita on maa väärällää, kiva kun tulet joltain pikkutieltä toisen vastaavan auton edelle... *naps*
                        Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 11.10.2007, 20:42.

                        Comment


                        • "Muisteleeko muuten joku samoin, että mm. Ruotsissa olisi aikanaan nostettu nopeuksia parittomiin kymppeihin samanlaisen toleranssin tiukentamisen yhteydessä? Suomessahan tätä on turha toivoa."

                          Tais olla Tanskassa, jossa nostettiin ainakin motarinopeuksia kympillä ja ryhdyttiin nollatoleranssiin -> kuolonkolarit vähenivät

                          Comment


                          • Onkohan kukaan koskaan edes miettinyt, mikä vaikutus on nopeusmittarin jatkuvalla kyttäämisellä muun liikenteen seuraamiseen? Se ei voi olla viemättä huomiota muulta liikenteen seuraamiselta. Toki myönnän, että nopeudenlaskut luultavasti kompensoivat tilannetta enemmän parempaan suuntaan, mutta silti.

                            Comment


                            • Eiköhän tuo liiallinen automaattivalvonta vie liikennettä pois noilta valtaväyliltä toisille teille. Ei tartte olla pelko persiissä, että tulikohan nyt ajettua karvan verran yli.
                              Alkaa porukka kiertämään vastakkaiselta kaistalta noita kameroita, vai joko kaikkiin on vedetty piuhat jo toiselle puolellekkin?

                              Comment


                              • Tosta naapurikaistalta ohituksesta tuli mieleen oma vastaava päähänpisto, kun ei ketään tullut vastaan ja ei perässä kukaan ajanut. No heti kun pääsin toiselle kaistalle, niin johan vastaan tuli nyppylän takaa poliisi auto :) Kyllä pitkään katsoivat, kun ei ollut mulla mitään ohitettavaa mutta eivät kääntyneet perään.

                                Ei taida sitten noita keskinopeuskameroita tulla muuttuvien nopeuksien osuuksille, kuten nyt on jo kameroita tai sitten vasta menee laskemiseksi ;)

                                Kameroista puheen ollen, ajoin pimeällä mikkelistä helsinkiin ja voi sitä tuskaa. Kameroiden paikat eivät olleet tiedossa ja niitä ei meinannut nähdä ajoissa, kun vastaan tulee autoja koko ajan. Siinä samassa kun nopeus vaihtuu 80-100 koko ajan, niin 80 olisi saanut ajaa koko ajan, jotta ei olisi tarvinut kameroita pelätä. Olisi turhat jarrutuksetkin jääneet väliin...

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja vayne
                                  Ei taida sitten noita keskinopeuskameroita tulla muuttuvien nopeuksien osuuksille, kuten nyt on jo kameroita tai sitten vasta menee laskemiseksi ;)

                                  Kameroista puheen ollen, ajoin pimeällä mikkelistä helsinkiin ja voi sitä tuskaa. Kameroiden paikat eivät olleet tiedossa ja niitä ei meinannut nähdä ajoissa, kun vastaan tulee autoja koko ajan. Siinä samassa kun nopeus vaihtuu 80-100 koko ajan, niin 80 olisi saanut ajaa koko ajan, jotta ei olisi tarvinut kameroita pelätä. Olisi turhat jarrutuksetkin jääneet väliin...
                                  Onneksi tekniikka tulee avuksi hallitsemaan kuljettajan ajonopeuden käyttöä. Naveissakin on kameravaroitus -toiminto ja paremmat osaavat oikeat rajoituksetkin. Lisäksi on sitten ne oikein sitä käyttöä varten tehdyt laitteet kuten http://www.activegps.fi

                                  Tuollainen gps -pohjainen nopeudennäyttö pitäisi olla katsastusvaruste. Jäisi pois mittarivirheiden arpominen, jokainen kuljettaja tietäisi tarkkaan ja kiistatta, mikä on käytössä oleva ajonopeus. Liikenne ei pumppaisi kameravalvotulla tieosuudella ja valtion kassaan ei kilisisi ylimääräistä verotuloa vahinkoylityksistä.

                                  Kun poliisi valvoisi vielä näkyvästi noilla kameravalvotuilla osuuksillakin, ei kenellekään tulisi mieleen yrittää vetää tolpanvälejä kuin viimeistä päivää.

                                  Todetaan lopuksi sekin, että viime päivinä lehdissä uutisoitu keskinopeusvalvonta on mitä suurinta propagandaa, jota lehdistö toitottaa täysin kritiikittä. Vähänkään asiaan perehtynyt ymmärtää, ettei sen toteuttaminen ole mitenkään mahdollista nyt Suomessa käytössä olevalla tekniikalla. Kyseistä tekniikkaa on kyllä mm. Norjassa ja Britanniassa, mutta siellä voidaankin kuvata autot myös takaapäin- Suomessa on (onneksi) tunnistettava kuljettaja kuvasta.

                                  Comment


                                  • Juu navi ei ollut mukana sillä reissulla, mikä lisäsi tuskaa. Tosiaan navi näyttää kamerat ja niiden kohdalla oikean nopeuden, joten oiva varuste tosiaan.

                                    Keskinopeudenvalvonnan uutisointi varmaan johtuu toimittajien tietämättömyydestä tekniikan suhteen. Pitäisi jonkun tekniikan lehden esitellä, mitä OIKEASTI vaaditaan keskinopeuden seuraamiseen..

                                    Comment


                                    • Nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa ja samalla ottaa tuo nollatoleranssi käyttöön. Tällä päästäisiin eroon ainakin joistakin tieliikennelainsäädännön ja tämänhetkisen oikeuskäytännön ristiriitaisuuksista.

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja ossi86
                                        Nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa ja samalla ottaa tuo nollatoleranssi käyttöön. Tällä päästäisiin eroon ainakin joistakin tieliikennelainsäädännön ja tämänhetkisen oikeuskäytännön ristiriitaisuuksista.
                                        Ei näillä tiestönrakenteilla. Vähemmän liikennöidyillä tieosuuksilla se voisi toimia, mutta ...
                                        Liikennetiheys on niin suuri, ettei tarvita kuin pieni herpaantuminen ja heti mojahtaa, vrt Nastolan viime viikon kolarit.

                                        Comment


                                        • Et ole Ghuana yksin ajatuksiesi kanssa. Mutta, eiköhän tuohon jokin näppärä James Bond tyyppinen ratkaisu löydy :-)

                                          Comment


                                          • Löytyy:

                                            http://www.speedflip.com/

                                            Kiisto: en ole kokeillut eikä tuota ilman keskimääräistä isompaa veistämistä taida saadakaan kutosen keulalle.

                                            Comment


                                            • www.foxplate.com

                                              Sama ajatus ruåttalaisten toteuttamana

                                              Comment


                                              • Joo toi ruotsalaisten versio näyttää kompaktin kokoiselta ;)

                                                Comment


                                                • Onpahan kansalaisten ja jopa virkamiestenkin suunnalta esitetty lauselmia, jossa pohditaan kameroista ilmoittavien gps-laitteiden kieltämistä "epäilyttävinä laitteina".

                                                  Pidetään siis jotenkin epäilyttävänä ja rikollisena toimintana tahattomien lainrikkomusten estävien apulaitteiden käyttöä. Jösses! Milloinkohan ehdototetaan arpovia nopeusrajoituksia, jotka voivat vaihtua juuri ennen kameran näpsähdystä.

                                                  Comment


                                                  • Sen jälkeen kun GPS:t on kielletty, voitaneen kieltää kynät ja paperit koska niillä voi kirjoittaa ylös tolppien sijainnin. Ja sen jälkeen aivot, koska sijainnin voi aivoja käyttämällä muistaa ulkoa. Liikenteessä muutenkin aivojen käyttäminen on ihan yliarvostettua niin samalla vaivalla menee.

                                                    Comment


                                                    • Tämä muuten oli mulle uutinen joka oli livahtanut ns. ohi:

                                                      http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135231031965

                                                      Kohta työsuhdeautot on samanlainen kirosana kuin 80-luvulla :)

                                                      Comment


                                                      • Minä en halua, mutta sellainen on tulossa asteittain. Nyt jo voidaan katsoa esim käräjäoikeuden tuomioita ja lähinnä niiden mielivaltaisuutta. Suomessa lait on kirjoitettu niin tulkittavasti, samalla oikeusistuinten tai lähinnä asianajajien röyhkeys laskutusasoissa on aivan jotain uskomatonta. Tavallinen perintöriitakin voi tulla maksamaan useita kymmeniä tuhansia euroja pelkästään asianajajapakkioina. Revi siitä sitten sitä oikeutta.

                                                        Mutta asiaan. Ei siinä, jos tuo liikenteen tarkkailu olisi jotenkin linjassa joka puolella. Mietin tuota keskinopeusasiaa ja se voi olla melkonen ylläri täältä "muualta" tulevalle, jos tuota käytäntöä sovelletaan vain siellä missä noita kameroita riittää.
                                                        Holhottavaksi en suostu vielä, joten rikon varmasti jollain tasolla älyttömiä lakeja ja säännöksiä. Viekää linnaan, mutta joku maalaisjärki pitäs saada asioihin. Onko poliitikot tai virkamiehet liian urbanisoituja vai mikä siinon, moni varmaan ei erota lehmänpaskaläjää tiiliskivesta, jos se naaman eteen pistettäis.

                                                        Comment


                                                        • Enkä halua minäkään, mutta tunnetusti demokratia on varsin näennäistä.

                                                          Mikä on kansanvallan esiversio? - DEMOkratia. har, har

                                                          Comment


                                                          • Siinä vaiheessa kun kansanedustajille maksetaan alle 2000 euroa kuussa käteen, ei paikalla ole enää montaa wannabe-uraohjusta.

                                                            Muutenkin tehdään työryhmällä ja kansanäänestyksellä enemmän. Siellä kun suurin osa on täysin idiootteja ja kielteisiä tekemään kompromisseja.

                                                            Tällä hetkellä kuitenkin itseä ketuttaa enemmän oma Kaupunginjohto.

                                                            Kuten, Yrittäjien huomioon ottaminen ja tonttipolitiikka, paikallisen kasvavan sossurintaman, Marja-rata vs Espoonmetro tappelu joka hävittiin aivan naurettavalla tavalla...

                                                            On tässä maassa paljon väärää kyllä juu...

                                                            Comment


                                                            • Tuo posliinivaltio on isonmailman sotkuja ja ikävä kyllä tulossa tänne peräkäpyläänkin. Tuosta aiheesta on olemassa todella hyvä dokkari American Zeitgeist.

                                                              http://imdb.com/title/tt0759952/

                                                              Varsinkin 2 viimeistä osioita ottaa kivasti kantaa. Eka osio ei välttämättä sovi kiihkouskovaisille, mutta muille tai jotka osavat ottaa useita näkökantoja voivat senkin kattoa hyvillä mielillä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X