Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autojen ihmeelliset viat!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autojen ihmeelliset viat!

    Varmaan kaikilta löytyy. Eikä mitään Vag-Com selitystä!
    Kaverin Citroen-CX, Iso-kissa ( vanhat parrat muistaa) piti kolahduksen, kun lähti eteenpäin ja taas, kun pysähtyi. Kaveri tutki moista ääntä viikon ja päätti viedä korjaamolle. Minä taas nuorena inhosin korjaamoita ainaisen rahapulan takia ja sanoin rehvakkaasti asian johtuvan jarruista. Jarrut vapautuu eteen mennessä- satula taaksepäin- ja pysäytettäessä- satula eteenpäin.Eli jarrusatulat löysät Ja ei kun jarruja tutkimaan No eihän sieltä vikaa löytynyt, joten ei kun kyytiin ja miettimään. Lopputulos: Ed. omistaja oli luultavasti golfinpelaaja ja siltä oli mennyt golfpallo takaselkänojan taakse, jossa se pirun pallo kolahti takabaksin( peltiä) vasten ja jarrutettaessa penkin selkänojaa vasten. Kyllä olisi ollut huollon jätkillä ollut pokassa pitelemistä 200mk laskun kanssa.

    Toinen juttu, joka koskee täälläkin esiintynyttä juttua, on akun tyhjentyminen ilman järkevää syytä. Auto Honda, joka tyhjensi akun aina viikonlopunaikana. Kaikki tutkin mikä oli mahdollista, mutta sitten! Sulakerasiassa oli valo, joka syttyi, kun se avattiin ja sammui ,kun se suljettiin. Se oli syy koko hommaan, koska se ei sammunut, mutta millä sen tutkii, kun aina, kun avaat sen kaikki on ok.Lopulta, kun kaikki 100 muuta syytä oli tutkittu, niin toikin löytyi

  • #2
    Saabissa pyyhkäisi pyyhkijät kerran, kun painoi torvea.
    Ladassa meni mittarit nollille, kun laittoi vilkun päälle. :)
    Saabissa oli maavika ja ladassa normaalia ihmeellisempi kontaktihäiriö sulakkeella (virta kulki muistaakseni toisen sulakkeen kautta).

    Comment


    • #3
      Vito ei sammu virta-avaimesta jos takana on palaneita polttimoita ja valot päällä..

      Comment


      • #4
        Volkkarin valovaroitin huusi autosta noustessa vaikka valot olivat varmasti kytketty paalta ja vain jalankulkijoiden puolet valot paloivat. Kylla kesti 1. kerralla aikansa tajuta etta asia johtui siita etta vilkku oli jaanyt paalle. :)

        Comment


          #5
          Bemarissa takavalojen maadoitusvika: yksi pieni maajohto huonosti maissa ja jarrua painamalla vilkkui vilkut ja paloi pakkivalo. Vilkkua käytettäessä paloi himmeästi vilkut ja jarruvalot vilkkuivat.

          Ja kerran vilkkui kattovalo absien tahdissa. Syy oli tosin tylsä kattovalon huonosti kiinni ollut liitin, joka tärähti aina absin rusahtaessa.

          Comment


          • #6
            Audissa syttyy etusumarin nappulaan merkkivalo kun laittaa valot päälle. Sitten kun sammuttaa valot ja laittaa uudestaan nii sumarit ei enää pala.. Ja tämä tupla-laukaus täytyy tehdä joka kerta kun lähtee liikenteeseen.

            Comment


              #7
              Tuo ei ole vika, vaan loistava ominaisuus.
              Karsii "vahingossajäisumuvalotpäälle"autoiliat pois.

              Comment


              • #8
                Kaverilla on '88 Kadett E 1.3S ja siinä palaa öljynpaineen merkkivalo yleensä ku auton sammuttaa. Siis mitkään muut sähkölaitteet, merkkivalot tms. ei jää päälle. Käynnin aikana valo ei pala, mutta yleensä syttyy ku sammuttaa virrat. Kai tuohon joku yksinkertainen selityskin on, mutta kun kysymys OCF:n foorumillekaan ei tuottanut yhtään vastausta niin ainakin meiltä keinot loppuivat. Yks "saunailta" tuumattiin että josko joku edesmennyt lähiomainen yrittää viestittää jotain sillä valolla, tai sitten sillä ooppelilla on sielu.

                Comment


                • #9
                  Tuo öljyvalo on varmaankin edellisen omistajan viritysten tuloksia.

                  Tutun Talbotissa oli kuulemma öljyvalolta rosvottu virrat radiolle... :)

                  Comment


                  • #10
                    Tämä öljyvalo alkoi palamaan ihan yllättäen, ja se hetki analysoitiinkin tarkkaan samalla kun öljyvalolle haettiin selvitystä rajatiedon parista :D

                    Comment


                    • #11
                      Oikosulussa oleva diodi saa latausvalon käyttäytymään juurikin noin, mutta miten se taas öljyvaloon liittyy on sitten eri juttu.
                      Mä kokeilisin silti irroittaa laturilta D+:n johdon ja katsoisin, että vaikuttaako mitään.

                      Comment


                        #12
                        Xara ei sammunut kun oli vetokoukun sähköliitin hapettunut.Samalla paloi toinen takavalo ja sai jotenkin sitä kautta tiedon, että pitää käydä.Passatti 1.9TD pätki kiihdyyksessä vain täys kaasulla vikana sammutus solenoidin huono kosketus abikoliittimeen.

                        Comment


                        • #13
                          127 fiiatin kone lakkasi pikkuhiljaa ottamasta kierroksia edes tyhjäkäynnillä. Ensin vain niin korkeilla kierroksilla ettei haitannut, mutta pikkuhiljaa vika paheni. Nosti kierrokset "senhetkiseen maksimiin" ja piti siinä auringontarkasti kaasu pohjassa. Tyhjäkäynti normaali. Nätisti käy. Veti hyvin alle "senhetkisen maksimin". Piti oikein ammattimiestä vaivata. Sekin ihmetteli pari tuntia asiaa.

                          Oli katkojan kärkien jousi liian veltto ja veltostui ajan myötä lisää. Kun ei enää jaksanut palauttaa tarpeeksi nopeasti, toimi "pyörimisnopeusrajoitin".

                          Samasta fiiatista meni 8 kertaa kuskin puoleinen eturengas. Aina eri rengas eri vanteella. Eri puolella Suomea. Mitään syytä ei löydetty.

                          Ei, en minä silloin ollut niin painava;-)

                          Comment


                            #14
                            Joskus ala-asteikäisenä mentiin isän kanssa C-Kadettilla kauppaan ja kaupan pihassa ihmetys oli suuri, kun virta-avain oli kädessä ja auto vain käy. Sitten kun jalan otti jarrulta pois niin auto sammui. Olin vaihtanut takavalopolttimon ja se oli jäänyt huonosti niin, että parkki- ja jarruvalokontaktit olivat yhdessä. Virta kulki siis parkkikontaktilta jarruvalokontaktiin ja siitä jarruvalokytkimen läpi virtalukolle. :)

                            Myöhemmin oltiin isän kanssa taas jossain ajelemassa Fiat 850:llä ja kesken laukan startti iski päälle n. 5000 minuuttikierrosnopeudella. Arvata saattaa, että ratas vähän sorvautui. No, vaihdettiin startti ja homma ok. Myöhemmin isä oli tallissa hiomassa tasohiomakoneella auton keulaa, kun yhtäkkiä auto alkaa starttaamaan ja liikkumaan vaihde päällä kohti. Isä huusi kuulemma auton ja tallinoven välissä että "älä Pasi starttaa!!!", mutta itsehän en ollut edes tallissa. :) Vika löytyi lopulta virtalukon pohjasta, jossa starttikontakti hoidetaan taipuvalla kupariliuskalla. Liuska oli murtunut ja vääntynyt ja hiomakoneen tärinän seurauksena starttaili moottoria.

                            Mopossa oli joskus mielenkiintoinen vika, kun se pätki tietyn kierroksen jälkeen eikä kulkenut. Tyhjäkäynnillä toimi hyvin. Lopulta vika löytyi siitä monessa mopossa käytetystä kromisesta valo-/äänimerkki-/sammutuskatkaisijasta, jossa äänimerkin maadoitusliuskan kiinnitysniitti oli löystynyt ja liuska pääsi tärisemään sammutusnapin kontaktiin silloin, kun koneessa oli tarpeeksi kierroksia tärinää. Hetki meni etsiessä vikaa. ;)

                            Comment


                              #15
                              A4 2,8:ssa (vuosimalli jotakin) oli semmoinen kummallisuus,että jakopään rempan jälkeen moottorista alkoi kuulua "kitkutus".

                              No purettiin jakopäänkopat ja kaikki tarkistettiin.Ei mitään vaikutusta. Sitten vaihdettiin ohjaustehostimenpumppukin,kun kuulosti siitä tulevan.

                              Eipä ääni hävinnyt silläkään operaatiolla.Ihan vahingossa tuli kokeiltua öljynsuodinta kädellä moottorin ollessa käynnissä ja katos siinähän tuntui värinää ja sieltä se äänikin kuului.

                              Vaihdoimme suodattimen uuteen(saman merkkiseen) ja ääni oli poissa.

                              Semmoista... :)

                              Comment


                                #16
                                Lötkö ilastutti toissa talvena kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Pakkasta reilu -20°C ja aamun pimeys vielä pahimmillaan. Siinä sitten varovainen käynnistys tarkoituksena jättää auto hetkeksi tyhjäkäynnille ja lähteä moottoria säälien pintakaasulla liikenteeseen.

                                Noh, kaasuvaijeri oli hieman voitelun tarpeessa ja ottanut kosteutta sisäänsä. Samantien kun kone starttasi, kierrokset tappiin ja pedaali lattiassa ilman tuntoa. Ehti tovin huutaa, ennen kuin shokiltani ehdin avaimesta kääntää.

                                Se siitä kylmäkäynnistyksestä ja moottorin säälimisestä. Naapurit varmaan ajattelivat, ettei kaveri paljoa konetta säästele, kun aamulla pihalla vinguttaa koneen heti täysille jengoille.

                                Comment


                                  #17
                                  Kaverin Opelista (B coupe F Ralley=) etsittiin vikaa, kun pyyhkijät menivät aina välillä itsestään päälle. Tämä tuli esille yleensä vain oikealle kääntyessä. Viikko pari ihmeteltiin ja viimein oli jo sulake otettava irti kun muu ei auttanu.
                                  Auto siivotessa kuskin kuramaton alta paljastui pyyhkijän kytkin johon vasen jalka aina oikealle kaartaessa osui..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kun lötkössä kääntää mittarivalojen säätimen kirkkaimpaan asentoon, auto jää käyntiin, vaikka virrat katkaisee. Kun valon himmentää, autokin sammuu. En ole vielä keksinyt, mitä väärää reittiä sähkö kiertää.
                                    Tällä kertaa vuosikatsastuksessa inssi ei ihmetellyt, miksi lasinpesin ei toimi. Toimii siis vain valojen ollessa päällä (ajovalojen pesurin pumppu on ohjattu lasinpesimen letkuihin).

                                    Comment


                                    • #19
                                      80 audissa palaa pitkien merkkivalo silloin kun pitkät ei ole päällä ja sammuu kun pitkät on päällä.
                                      Joskus toimii oikein ja yleensä väärin päin. Pitää liikkeelle lähtiessä miettiä että kummassa asennossa se valovipu pitikään olla :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Ladassa suuntavilkut toimivat vain hätävilkun ollessa kytkettynä, jolloin ajovalot sammuivat. Hätävilkku toimi ainoastaan virtojen ollessa poiskytkettynä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Viikko takaperin tulin mökiltä. Autossa ei mitään vikaa, kunnes maanantai-aamulla lähdin duuniin; niin jo alkoi apollo kojetaulu vinkumaan lisää vettä. Kummissani kuin olin, niin ei kun Essolle ja vettä paisuntasäiliöön. Viikko meni hyvin, mutta taas tänä aamuna sama juttu. Kansi ei ole mennyt, mistään ei vuoda( jostain sen on pakko vuotaa), mutta vedet vaan häviää. Paisuntasäiliön letkut löysät, koska kuumeneehan kone, vaikka se ei käy- liikaa painetta- vedet pihalle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mersu poltti jonkin valosulakkeen kun kärrin johto oli jostain oikosessa. Oireet: mittaristo kuoli ja lämmönsäätöventtiili alkoi pitää virtojen ollessa päällä julmettua pärinää.

                                            Joskus kakkoskoppaisessa golfissa saattoi bensapumppu pysähtyä jos molemmat rekisterikilven valot olivat pimeänä. Sitäkin vikaa etsittiin kotvanen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuorein mysteerio: Lötkö päätti ruveta polttamaan peruutusvalojen sulaketta, kun pakin pistää päälle. Ei mitään uutta auringon alla, totesin, ja kaivoin takaluukun saranakohdan johdot esille. Siellä kuitenkin johdot olivat uuden (17 v) veroisia, samoin kuin koko luukun mitalta verhouksen alla.

                                              Vianhakua häiritsi se, ettei nalli napsahtanut läheskään joka peruutuksen yhteydessä, vaan usein peruutusvalot toimivat normaalisti. Yleismittarointia varten vika piti siis saada päälle. Sitten vika tiheni, eli mittari kouraan. Ohmelot hävisivät oikean peruutusvalon kantaa kohti, eli siis kanta oikoisessa? No schitt. Polttimo itsessään ~0 ohmia, pienen ravistelun jälkeen ehjä, uusi ravistelu, ja taas oikosulku.
                                              Erikoispolttimo on tallessa. Taitanen sujauttaa sen yhden v-mäisen työtoverin varalamppujen sekaan. Ihmetelköön sekin.

                                              Kerran nuorna miesnä jäin taipaleelle eka-autollani (-73 Audi 100, C1), kun laulu lakkasi spontaanisti. Tutkimaan. Bensaa tulee, kipinää tulee, keinuvivut liikkuvat startatessa. Pauketta ja lieskoja vain kaasarista, muttei kummempia lupauksia. Ajoituslampullakin (kyllä, oli pakissa) sytkä oli juuri paikallaan.
                                              Pari tuntia päätä raavittuani katsoin pyörijää ja vertasin sitä todelliseen ykkösen puristus-työtahdin yläkuolokohtaan.

                                              Loistavaa. Jakajan hahlo-urakäyttöinen akseli oli jotenkin päässyt hyppäämään puoli kierrosta, eli sytytys oli vaivaiset 360 kampiakseliastetta pielessä. No, johtoja jakajan kannessa kaksi pykälää eteenpäin ja kotio. Vika ei myöhemmin uusinut, joten johdot jäivät vähän erikoiseen järjestykseen...
                                              Viimeksi muokannut Wisa; 2.9.2007, 17:19.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pajerosta katosi kesken ajon kaikki sähköt, siis ihan kaikki. Syykin löytyi aika pian, oli pääsulakkeille menevä johto palanut poikki.. noh fiksuna poikana kokeilin ensimmäisenä vankempaa johtoa, ja sainkin aikaan muutamanlaiset savumerkit. Sittenpä etsimään oikosta, ja sehän löytyi laturilta, oli nimittäin ajossa tippunut jostain (en tiedä mistä) 10mm pultti suoraan laturin navan päälle ja oli jäänyt koneen ja navan väliin kanittamaan. Mites sitä sanottiinkaan siitä sokeasta kanasta ja jyvästä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuli todettua seuraava ihmeellinen "vika"...

                                                  Laitettiin kaverin 525tds -farkkuun ihan vain kokeilua varten toisesta varaosa-autosta cruisen viiksi. Viiksi liukui suoraan sille varattuun valmiiseen paikkaan, johto meni nätisti ilman mitään kiukuttelua muiden johtojen vieressä nätisti kojetaulun alle, josta löytyi suora vastakappale liittimelle. Liitin vain kiinni. Naureskellen koe-ajolle, sillä oli päivän selvää ettei voi mitenkään olla noin yksinkertaista.

                                                  Mutta, mutta... Niinpä vain toimi heti. Löytyy muisti, nopeuden nosto ja lasku onnistuu viiksestä, pudottaa jarrunhipaisusta pois päältä jne..

                                                  Täytyy kyllä sanoa, että oltiin aika puulla päähän lyötyjä. Ei siis vaatinut johtonivaskojen vetoa eikä ohjausboksien asennusta - ei edes minkäänlaista uudelleen koodausta.

                                                  Pakko se on uskoa, kun itse totesin, että jotkut autoasennukset voivat sittenkin olla naurettavan helppoja sekunnin juttuja. Molemmat olimme satavarmoja, että ei takuulla tule cruise toimintaan noin naurettavan helposti. Vähintääkin oletin, että vaatii järjestelmän uudelleen koodausta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lötkö tyhjensi akun aina seisottuaan noin viikon ajamatta. Mysteeriä päiväkausia tutkittuani totesin takakontissa valojen jäävän päälle, no eikun erillinen katkaisin sinne. Meni taas joku viikko ja akku oli taas tyhjä, nyt totesin jarruvalopiirin vievän virtaa vaikka valot ei palaneet eikä missään savukaan noussut. Lisäsin piiriin releen, joka vetää vain kun autossa on virta päällä, akussa on nyt virta riittänyt mutta vika ilmeisesti edelleen olemassa......

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Omassa autossani oli kerra myöskin erikoinen akuntyhjentämisilmiö. Alle viikossa akku tyhjeni itsekseen. Vikaa en koskaan autosta löytänyt kunnes tuli auton vaihdon aika. Auto oli vaihdettu ja vika pysyi "uudessa" autossakin. Silloin laskin 1+1=? ja vika oli radiossa. Olin vaihtanut "hyvän" soittimen (Sony) uuteen autoon, mutta se olikin se virtasyöppö. Otti jatkvasti n. 0.1A virtaa vaikka ei ollutkaan päällä. Muuten ko soitin toimi moitteetta.

                                                      Ps. Lötkössäni edelleenki tuo torven painaminen rupeaa nostamaan nopeusmittarin nopeutta. Syy edelleenkin epäselvä. Ratti on kyllä vaihdettu jonkun edellisen omistajan toimesta (Raid). Liekö siinä jotain???

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ajelin taannoin A6:lla Tampereen läntisellä kehätietyömaalla. Lordi möykkäsi suht kuuluvasti mutta havaitsin saundissa omituisen vivahteen. Mölytoosa pienemmälle ja ihmettelemään että per***kkö täällä humisee. Toinen takasivuikkuna aivan auki. Ja sitä minä ihmettelen, että mikä hitto senkin aukaisi, kun en ikkunan kytkimiin edes koskenut kun kummatkin räpylät oli ratissa. Jälkeenpäin kokeilin, että voiko niitä nappuloita esim. kädellä vahingossa painaa niin että jokin ikkuna aukeaa...ei voi. Napit on niin suojattu, ettei niitä voi vahingossa painella.
                                                        Tämä jäänee mappi ööhön selvittämättä...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Erikoisia vikoja...

                                                          Onko muilla tullut vastaavaa vikaa vastaan? Ajon aikana a3:nen ampu yhden tulpan pois paikoiltaan...kierteet korkkas ja tulppa ulos. Vauhtia n. 60 nelosella ja yhtäkkiä poksahti ja kone alko paukuttamaan oudosti. No tämähän viaksi ilmeni...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lienee kuitenkin tulkintakysymys onko kyseessä vika vai virheellinen tulpan vaihto, eli väittäisin kyse olevan väärille kierteille kiristämisestä tai liian kovasta kiristysmomentistä.
                                                            Tuskin siinä sentään alkuperäiset tulpat enää oli...
                                                            En nyt tällä syönnillä muista kuulleeni koskaan ja missään omin avuin irronneesta tulpasta ilman em. "vikoja"...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X