Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Yli 250tkm ajetut 3B/ABY/AAN koneet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yli 250tkm ajetut 3B/ABY/AAN koneet

    Tässä olen kyseisillä moottoreilla olevia kulkineita katsastellut ja noita vähän enemmän ajettuja vehkeitä olisi hyväkuntoisinakin tarjolla huokeaan hintaan. Mietityttää vaan tuo moottorin ja turbon kunto noilla kilometreillä. Eli miten pitkiä matkoja noilla pystyy ajelemaan ilman suurempaa remonttia? Jotenkin olen semmoisen käsityksen saanut että turbot alkaa vaatia huoltoa siinä 300tkm jälkeen. Ei hotsittas heti ruveta tekemään projektia "uudesta" kulkineesta.
    Autothan on tietenkin yksilöitä, eli alta 200tkm ajetussa voi tekniikka olla pahemmassa jamassa kun 300tkm ajetussa.

  • #2
    3B/AAN/ABY koneiset autot on kaikki jo sen ikäisiä, että ovat enempi vähempi yksilöitä, joiden koneen kuntoon vaikuttaa hyvinkin moni muu asia kilsojen lisäksi ja koneen todellisia kilometrejä ei yleensä tiedä itse pirukaan. Todellisuudessa alle 200tkm ajetut ovat mitä ilmeisimmin olleet kardinaalin käytössä ja niillä on ajettu vain Vatikaanin rajojen sisäpuolella :)

    Omassa autossa on lasissa hippasen alta 260tkm tällä hetkellä, todelliset kilsat on arvuuttelun varassa, mutta tuskin kuitenkaan alle mittarilukeman. Kone tuntuu olevan vielä ihan järjissään, käy nätisti ja öljyäkään ei kulu hälyttävän paljoa. Viime aikoina on kylläkin vähän alkanut epäilyttämään turbon kunto, ei se voi enää uutta vastaavassa kunnossa olla, mutta ajellaan ja seurataan tilannetta.

    En halua maalata piruja seinille, mutta kuitenkin, jos päädyt mainitsemillasi koneilla varustetun auton hankkimaan, niin erittäin todennäköisesti hankit itsellesi projektin.

    Comment


    • #3
      Jos pelkästään turbo arveluttaa, niin senhän korjaa melko edullisesti.
      Tonnilla saa jo uuden tai uutta vastaavan. Ja vaihtomoottoreita, vaihteistoja jne. löytyy aika usein esim ebaystä. Aika moni kulkine on joutunut jo elimenluovuttajaksi, ovat jo sen verran iäkkäitä...

      Tuollaisella moottorilla olevan auton kun hankkii, niin muutama touhutonni saa olla aina varalla, kun konehuoneessa asuu turbon lisäksi muutama muukin huomiota vaativa kohde. Sitten muualla auton uumenissa on mahdollisesti jäljelle jääneet rahat imeviä reikiä.

      Omassa autossa on tällä hetkellä mittarissa vajaat 230tkm ja herra yksin tietää mitkä on todelliset ajokm:t. Kolmessa vuodessa on korjauksiin ja varaosiin palanut risat 6 tonnia eikä loppua ole näkyvissä, aina jotain on odottamssa korjausta.

      Täällä pastoilla on kirjoiteltu melko paljon ko. rakkineista ja niitten huolloista / varaosien hinnoista. Jos osaa itse tehdä jotakin muuta, kuin tankata ja ajaa, niin huolloissa ja korjauksissa säästää piiiiiitkän sentin.

      Tietysti jos löytää yksilön, jonka pahimmat viat on jo joku kerinnyt korjaamaan...
      Viimeksi muokannut Tolkkju; 22.3.2007, 08:16.

      Comment


      • #4
        Kolmessa vuodessa on korjauksiin ja varaosiin palanut risat 6 tonnia eikä loppua ole näkyvissä, aina jotain on odottamssa korjausta.
        Jepjep, minulla mennyt vähintään saman verran kahdessa vuodessa.

        Comment


        • #5
          Joo kyllä tuohon rahan menoon ollaan totuttu jo tuolla nykyiselläkin kulkineella. Onneksi on talli kaikkine välineineen käytössä. Vararikko olisi tullut jo alku metreillä jos olisi pitänyt huoltoon kiikuttaa.
          Paras vaihtoehto olis varmaan löytää semmoinen yksilö mihin on jo valtaosa kulutus osista vaihdettu, kun tuntuu että niiden kaikkien "viimeinen käyttöpäivä" merkintä menee yhtäaikaa umpeen. Ja toinen niin uskaltaako enemmän ajettua enää lastuttaa, ilman että saa ajella kakka housussa laukeamisen pelossa.

          Esim. http://www.blocket.se/vi/11131265.htm?ca=18_s
          Ilmeisesti kunnostettu(mutta millä tavalla?) kone tuossa yksilössä^ ja kilometrejä 260tkm.

          Comment


            #6
            Kivaa kun kaikki aina varoittelee tästä autosta, että näin ja näin paljon olisi ainakin hyvä olla rahaa varalla, jos (ja kun) auto sattuu hajoamaan.
            Meinaan että meikäläiselläkin melkein onkin työttömänä varaa laittaa tuollaisia summia korjaukseen :P

            Täytyy kai vain iltarukouksissa muistaa pyytää ettei tuo nyt ainakaan heti seuraavana päivänä hajoa. Tai fiksumpi temppu kai olisi myydä tämä sellaiselle jolla on varaa sitä huoltaakin, mutta kun ei malta, sen verran mukava lelu tämä on :)

            Nojoo, tämä nyt ei oikeastaan liittynyt tähän topickiin mitenkään. Köyhyys vain välillä pistää vituttamaan, ja tällä kertaa tunsin tarvetta avautua siitä tänne.

            Comment


            • #7
              Semmoinen noin 300tkm mittarissa omassa rakkineessa, autoon laitettu uutena mtm:n lastu, ja hetki sen jälkeen pikkuhybridipaketti. Nyt meni rikki ykkösestä ratas, äänestä päätellen jostain hampaasta lohkesi palanen. Kansi on saattanut olla irti jäljistä päätellen, mutta muita korjauksia ei näy edellisen omistajan jäljiltä. Auto pelaa kuin kieron ihmisen mieli, eli ei valittamista. Moni yllättynyt auton kyydistä vaikka onkin vanha miljoonan ajettu lintta, mutta luonnollisestihan kaikki alustan osat on uusia joten mihin se uudesta sitten eroaisi. "Tälläiset paljon ajetut ´voima-autot´on varmasti ihan kamalia ajaa", muutaman kerran ko. lauseen kuullut, vaikka mitään voimaahan ei ainakaan omistajan mielestä ole.

              Itse olen päässyt halvalla, ainoa yllättävä menoerä on ollut tuo vaihdelaatikko mikä odottaa vaihtoa. En rupea laskemaan mitä normaali ylläpito (puslia,niveliä,jarruja) on tullut maksamaan, koska kaikissa vanhoissa autoissa on sama rubma edessä.
              Viimeksi muokannut mikaj; 22.3.2007, 13:29.

              Comment


              • #8
                Täytyy yhtyä Mikan kanssa siinä mielessä, että vähällä olen päässyt minäkin oman kulkineen kanssa. Puolisentoista vuotta olen nyt kurvaillut, mutta merkittävämpää on sinä aikana kertyneet kilometrit (n.60tkm/vuosi).
                Nyt on mittarissa 225tkm ja ainoat viat ovat olleet takapyörän laakeri ja hitusen väljä taka-kallistuksenvakaajan koiranluu.

                Autoa on toki huollettu ja esimerkiksi kaikki peruskohteet kuten N75, bypass, puolapäivitys, putsarit, tolppien yläpäänlaakerit jne. jne. on tehty, mutta kaikki nimenomaan huoltoina -ei korjaustoimenpiteinä.

                Taidan olla vissiin niitä harvoja täällä joiden vanhempi ässä on pelannut kuin se kuuluisa junan vessa.

                Comment


                • #9
                  300 tuhatta meni joku viikko sitten rikki. Auto ollut itellä kohta neljä vuotta ja 80 tuhatta kilometriä. Korjattuja tai vaihdettuja osia: webasto, ilmastointi, kytkin, startti, laturi, nokkahihna, alusta, puslat, pakoputki. Voi olla että jotain unohtui. Minusta ei mitään ihmeellistä. Hinta/laatusuhde melko kohdallaan. Aika liki vessaa tämäkin.

                  Edit: Muita lukiessa mieleen tulee vielä lämppärin puhallin, jarrupäivitys ja halli. Ja tietenkin normaalit rengas/vannekulut. Tuohon viimeiseen on mennyt vajaa tonni per kierros, mutta ajaapahan niillä mun tavoilla kolme vuotta per sarja. Konepelti tuli maalautettua, mutta olisi sen kanssa voinut odottaa muitakin pikkufiksauksia ja sitten maalata yli. Helmiäisväristä ei muuten kunnollista saa.
                  Viimeksi muokannut Ipsi; 23.3.2007, 13:17.

                  Comment


                  • #10
                    Mun autoon vaihdettu/asennettu ainakin seuraavia osia, joista monikaan ei kyllä ole ollut välttämätön korjaus, enempi ennakoivaa huoltoa:

                    - lohkolämppäri
                    - kytkin
                    - etupään kaikki puslat ja nivelet
                    - vaihdelootan kumityynyt
                    - etu- ja takakallistuksen vaakajien päivtys
                    - ilmastointi (kompura, jäähdytin, kuivain, letkuja yms. osat tosin vielä odottavat asennusta)
                    - jäähdyttimen kenno/termari/paisuntasäiliö yms.
                    - takajarrulevyt paloineen
                    - etupalat (tehokkaammat jarrusatulat, levyt, palat odottavat myös asennusta)
                    - takapäästä koiranluut ja ylätukivarsien puslia
                    - kesärenkaat vanteineen
                    - maf
                    - sytkäpuolat
                    - tuulilasi
                    - vetokoukku

                    Ja todennäköisesti paljon muuta, mitä ei nyt tule mieleen. Eipä noistakaan osista ihan pakollisia juttuja ole oikeastaan ollut, kuin tuo kytkin, melkein kaikki muu on vaihdettu ennakoivan huollon nimissä. Osina käytetty pääsääntöisesti vain orkkis/OEM osia, jotka ei niitä ihan halvimpia ole. Puslatkin helposti 20?/kpl ja niitä on autossa paljon.

                    Kalleimpia osakokonaisuuksia noista on olleet, kytkin (marmorilattialla asennettuna), uudet suvikumit vanteineen, jarru-updaten osat, ilmastoinnin osat ja vetokoukku. Pelkästään noista kertyy jo sellaiset 6,5ke. Laskeminen lopetetaan kyllä tähän...

                    Tulevan kesän ohjelmistossa olisi vaihtaa iskarit ympäriinsä, koneen kumityynyt ehkä pyöränlaakerit yms. Turbonkin voisi ottaa pöydälle ihmeteltäväksi ja ahtoletkuja voisi ehkä päivittää normihuoltojen lisäksi sekä käsijarrun vaijerit vaihtaa jos intoa riittää. Niin ja kait se kardaanikin pitäisi huoltaa jossain välissä ja pistää siihen ainakin uusi kannatinlaakeri ja putsata/voidella nivelet.

                    Mutta tosiaan, paljon halvemmallkin selviää, jos tekee vain auton liikkumisen kannalta välttämättömät huollot.

                    Comment


                    • #11
                      Omani ostin reilu 1,5 vuotta sitten 300tonnia ajettuna. Onhan tuohon vissiin jokunen tonni mennyt, mutta peruskoneeseen ei ole tarvinnut kajota ja se pelaakin tosi hienosti. Ei edes kylmänä nostajat naputa. Alustan osia, jarruja ja koneen apulaitteita on tullut vaihdettua iso kasa. Osa ennakoivaa huoltoa ja osa tarpeeseen.
                      Kytkin alkaa olla vaihtokunnossa, takapään puslat kaipailee vaihtoa ja ahdin vähän viheltää ja tuhlaa öljyä. Mutta noi kun jossain vaiheessa saa aikaseks laitella uusiin puihin niin sittenhän sitä taas luksuskyytiä piisaa pitkälle tulevaisuuteen.

                      Jos laskeskelis kustannuksia kilometrejä kohden, niin omalla kohdalla noi ajamani 12tkm on olleet ihan helekutin kalliita! Mutta ei sitä noin pidä laskea, vaan pikeminkin näin: teho ei tuu tyhjästä ja mukavuus maksaa ;)
                      Toisaalta, näissä ei kuitenkaan ole vastaavaa arvon alenemista kuin ns uusissa autoissa, joten periaatteessa tämmöseen menee rahaa samanverran kuin uudemmalla perusautolla liikkumiseen. Mut väittäisin että wanhalla tq:lla elämä on hauskempaa...

                      Comment


                      • #12
                        Mulla ei ole mottipuolella(266t nyt mittarissa) mennyt kovinkaan paljoa, puolat, laturin hiilet, letkuja, bypassi, öljynpaineanturi ja N75. Nyt kyllä öljyä vuotaa sieltä täältä. Muuten tullu huollettu autoa sillä silmällä, että 10v sillä itse vielä ajan. Eli kaikki puslat uusiksi, kytkin tuli laitettua vaihteiston pääkselin kanssa yhtäaikaa. yms pientä jatkuvasti

                        Comment


                        • #13
                          Kyllähän vanhempi Ässä minusta pitää ottaa harrastuksena, niin ei tule liian suuria järkytyksiä. Hyvin on meidän nelihenkisessä perheessä pari vuotta ja 30tkm (yhteensä 256tkm mittarissa) pärjätty Audin ollessa ainut kulkine. Luotettava peli kun jaksaa huoltaa. Itse vaihtanut:
                          -iskarit
                          -jarrulevyt/palat
                          -iso jäähdytin/termari
                          -öljynpaineanturi
                          -pakoputki kateista taakse
                          -turbon huolto, olis kestäny vielä pitkään
                          -bypassi
                          -venakopan tiiviste
                          -etupyörän laakeri
                          -renkaat *2, yhdet vanteet
                          -takaluukunjouset
                          -bensapumppu/suodatin (jätti tienpäälle)
                          -ilmastointiin nesteet
                          -etupuskuri, jääradan sivuvaikutuksia
                          -jakopään remontti
                          -jälkijäähypumppu
                          -hydraulipumpun tiivistys (jätti tienpäälle)
                          -koiranluut takavakaajaan
                          -lohkolämmitin
                          -startti purettu (yksisuuntalaakeri luisti)
                          -plus muut normihuollot

                          Oliskohan siinä suurimmat murheet. Kaikenkaikkiaan ERITTÄIN tyytyväinen kuitenkin ollut autoon. Paljon tekisi mieli vielä ostaa/vaihtaa. Vain eurot hidastaa harrastamista. Olisi muka rahoille parempaa käyttöä sanoo vaimo.

                          Comment


                            #14
                            Joo-o. 200 20v ja 330tkm nyt ajeltu, omaa aikaansaannosta about päälle 100tkm.

                            uutta mm.

                            -iskarit/jouset, kaikki alustan tukivarret, nivelet, puslat. Etenä sekä takana.
                            -laakeria.
                            -forgen by-pass
                            -vetarin suojakumit
                            -tulpanjohdot
                            -jäähdytin/vesiletkut/kenno
                            -ahtoputket (rauhoittaa mieltä kummasti kunnei tarvi ressata mahd. vuotoja)
                            -WGFV
                            -startti rempattu
                            -laturi
                            -lämppärin moottori
                            -jarrulevyt&palat
                            -abs ecu
                            -lämpötila-antureita (ennakoivaa huoltoa..)
                            -askin&perän öljyt, kardaanin nivelet rasvailtu
                            -bn pipes putkistoa
                            -jakohihna pariin kertaan, vent. kopan tiiviste, viimekerralla uusiksi nokkien väliketju, vent. nostimet. Kiristimet yms.
                            -kattoluukun mekanismia korjailtu..
                            -peruspäivitys valoihin:) eli v8 takavalot, kirkkaat sivuvilkut, kirkasoptiikka etuvilkut/parkit

                            ..ja varmasti vielä pirun paljon muutakin.

                            Lähiaikoina ajatus toteuttaa pientä fiksailua mm. uuden tuulilasin merkeissä, parit listat vaihtuu V8:n vastaaviin, hammastankoa sun muuta.

                            Rahaa palanut paljon. Mutta toisaalta, tuntuu että moniin uudempiin n. 2k luvun vaihteen autoihin uppoaa samanverran vielä nopeammin. Ei aikomusta luopua Lötköstä..

                            Silkkaa naiviuutta jos luulee että wanhaa autoa saa ylläpidettyä halvalla/ilmaiseksi. Eri sitten jos riittää että auto liikkuu etiäpäin ja kolisee yms. Itselle ainakin ollut selkeä juttu se että vaikka auto olisi wanha niin sen pitää toimia kuten pitää.
                            Viimeksi muokannut Vieras; 23.3.2007, 03:05.

                            Comment


                            • #15
                              Niin joo, unohdin kokonaan että eihän se vaihdelaatikko ainoa murhe ole ollut. Bensapumppu sanoi juuri vähän aikaa sitten sopimuksensa irti. Oli vaihdettu jo kertaalleen, joten varmaan aika lähellä 150tkm on vakiopumpun elinikä vähän vakiota reippaammilla ahdoilla.

                              Huonon bensapumpun se Teppo mulle myi, eihän se edes mahtunut suoraan vanhan paikalle ;)

                              Tyhmäähän se on tollaisella ajaa, viisaampaa olisi vaan ajaa jollain 6vuotta vanhalla korollalla ja korjata vain viat. Mutta tunnetusti minä olenkin tyhmä, elämä on valintoja.

                              Comment


                              • #16
                                Minunkin autosta vaihdettu bensapumppu/suodatin, tosin edellisen omistajan toimesta. Vaihtui jossain 200-230tkm kieppeillä. Baipässi ja suorasytkän tulpanjohdot oli myös hänen toimesta autoon vaihdettu, ennenkuin tuon ostin.

                                Alkuperäiseen kysymykseen liittyen. Olen siltä mieltä, että näistä autoista ei saa millään edullisesti ylläpidettäviä kehonsiirtovälineitä. Sisäelimiä ei välttämättä tarvitse myydä, mutta on vain realismia suhtautua asiaan niin, että "yllättäviä" suht. kalliita kuluja voi tulla. Erityisesti jos itse ei pysty autoa huoltamaan. Toisaalta, kaikki on niin suhteellista. Työkaverin uudenkarheaan korollaan tehtiin justiinsa jokin määräaikaisvalohoitohuolto ja tonnin lasku siitäkin napsahti. Elämä on ja autoilu erityisesti.

                                Joku joskus sanoi osuvasti: "Paljon se ottaa, mutta paljon se antaa".

                                Comment


                                • #17
                                  Perus huotojahan nuo kaikki listatut asiat periaatteessa on. Tosiaan uuden auton merkkiliikehuotoihin menee varmasti sama summa vuodessa rahaa, kun näiden vanhojen varaosiin. Eli pystyn ilmeisesti tekemään semmoisen johtopäätöksen että jos vain auto on hyvin pidetty ja tekniikka toimii moitteetta, ei ole hulluutta ostaa tommoista reilusti yli 200tkm rullannutta kulkinetta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siitä vaan, tervetuloa hullujenhuoneelle! :-p

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sitten kun olet vanhan ässän ostanut ja siihen ilmenee ensimmäinen (kallis)vika, niin ilmoita siitä ylläpidolle. Poistetaan siinä vaiheessa tämä topikki kokonaan, että kaikkien autoaan kehuneiden ja sinua ostoon yllyttäneiden henkilöiden nimet eivät ole enään julkisesti näkyvillä. =)

                                      Jos on perus-korollan huolto ja käyttö halvempaa, niin on sitä eroa kyllä vähän muussakin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sehän nyt on taivaan tosi, että vanhan sporttiaudin omistaminen on jatkuvaa rahanmenoa. Ei siitä mihinkään pääse. Mutta ennemmin se kuin uudehko peruskinneri. Rahaa saa kuitenkin töistä, mutta uusi pikkumoottorinen peltikoppi ei ajamisen iloa tuota, oli sitä rahaa tai ei. :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Perus huotojahan nuo kaikki listatut asiat periaatteessa on.
                                          Asenne on ainakin kohdallaan. Eikun ässän ostoon ja tervetuloa hullujenhuoneelle minunkin puolesta:)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mielenterveys mennyt jo siinä vaiheessa kun audeilla ajamaan rupesin:) Mutta sama kai mihin ne rahat laittaa. Toiset ajaa corolloilla ja käy etelässä tuhlaamassa rahansa viikossa, toiset taas ajaa s-audilla ja tuhlaa rahansa siihen. Kuka tykkää mistäkin. Pitempi ilo audista on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Olen samaa mieltä kuin ville, mutta emäntä on hyvin vahvasti erimieltä :d

                                              Comment


                                              • #24
                                                Toiset tykkää käydä joka viikonloppu viihteellä ja hukata sinne rahansa, toiset tissuttelee kotona ja kattelee Audiansa ikkunasta ja suunnittelee mitä seuraavaksi ostetaan :)
                                                Mielummin minäkin laitan rahaa autoon, kun lähden etelään ryyppään. Hullu mikä hullu ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Suosittelen kyllä tuollaisen vanhan S-Audin kaveriksi jotain halpaa pikkuautoa. Ainakin jos on hankala työmatka julkisia käyttäen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onneksi välimatkat täällä on niin lyhyitä että munamankelilla matka taittuu helposti:)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ainahan siitä S-Audien kalleudesta puhutaan, mutta ihmetyttää mikä siitä ässästä niin erityisen kalliin tekee samanikäisiin "perusmallisiin" autoihin verrattuna. Tuossa kun porukka on listaillut huolto-/korjaus-/vaihtotoimenpiteitä vaatineita osia, ei niissä äkkiseltään osunut silmään yhtäkään sellaista, joka löytyy vain ja ainoastaan S-Audista, tai että olisivat edes mitenkään harvinaisia korjauskohteita. Onko ne sitten ässässä vain niin paljon kalliimpia kuin perusmalleihin tulevat osat, että heti pitää löytyä touhutonni takataskusta, mutta perusmallin kuskille riittää satanen? Vai onko enemmänkin kyse siitä, että kun se kerran on hieno S-malli, niin siitä myös pidetään ja halutaan pitää parempaa huolta ja kunnossa, kun taas perusmallilla ajetaan kolinoista välittämättä niin kauan kuin se vain liikkuu, ja kun stoppi tulee, haetaan romikselta kulkemisen mahdollistava osa. Päivittäin S-mallin kalleus tuntuu lähinnä korkeampana kulutuksena ja kertalaakina kaallimpana hankintahintana.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Oisko se, että nää Ässät on quattroja.. niin ainakin nuo peräpään puslat yms. on hiukan tyyriimpiä /niitä on enempi kuin vajaavetoisissa.

                                                        Ehkä tuossa on aina pientä ylivaroittelua.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eihän noissa öljynsuodattimet tai ilmanputsarit juurikaan kalliimpia ole kuin ykskutosessakaan. Enempi lempeitä tuulahduksia lompuukkiin aiheuttaa ässän moottorin ominaispiirteet, esmes ahtoputkisto, sytytyspuolat, ohjekirjan suosittelemat tulpatkin tuntuivat aavistuksen arvokkailta. Tiskiltä kun kävi hakemassa kierroksen etujarrulevyjä ja palat niin filminä kulki motonetin 1.6 mk2 golf -hinnasto silmien editse.

                                                          Itse tekemällä ja vinkvinkkejä seuraamalla pysytään siedettävissä raameissa, kristallipalatsissa teettämällä joku kardaanin tukilaakerin vaihtokin voisi aiheuttaa ratkiriemukkaita miinusmerkkisiä numerosarjoja tiliotteeseen.

                                                          Oma vaunu on yhteiselon varrella aiheuttanut <tämän sorttista> huolta ja murhetta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            pikkuvinkkinä,
                                                            Jos tuntuu auto lievästi täristävän tyhjäkäynnillä, voi syy olla hydrauliset venttiilinnostajat, jotka tuntuvat olevan tiensä päässä yleensä n 250tkm kohdilla. Menee nostot ja ajoitukset sekaisin kun nostajat vuotavat öljynpaineet pois.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X