Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 konevaihtoehdoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 konevaihtoehdoista

    Eli nyt olen päässyt projektissani siihen,että päädyin Audiin BMW:n sijaan.Se,haenko Saksasta vai "tyydynkö" Suomi-autoon on vielä auki,oikeastaan riippuu mitä täällä tarjolla kun tulee ajankohtaiseksi vähän keväämmällä..

    Nyt kiinnostaisi se,että mikä olisi järkevin konevaihtoehto?
    Onko 1.8 koneessa riittävästi potkua tuon kokoiselle autolle,kun käyttötarve on isolle ja turvalliselle perheautolle eli tarkoitus ei ole päästellä autobaanoilla tms.Eli lähinnä onko potkua riittävästi siihen,että ohitustilaneteissa ei tartte polkea poljinta lattiasta läpi?
    Entä lastuttaminen näissä?Paljonko maksaa ja onko järkeä?Entä miten vaikuttaa moottorin tai muiden osien kulumiseen tai kestoon?

    Entä isommat koneet,kandeeko 2.4 jättää väliiin ja suoraan hypätä 2.8:iin?Joku väittää että 2.8:lla sama kulutus mutta enemmän tehoja?!

  • #2
    Äänet 2.8:lle

    Comment


    • #3
      Ei se kyllä 1.8 koneella liiku mihinkään. Äänet 2.7 biturbolle ;)

      Comment


      • #4
        2.7 tupla turbolla, tehoa riittää jo vakiona, ja ei ole suhteeton juoppo (normaalilla ajolla keskikulutus noin 12L/100km).

        Comment


        • #5
          Riippuu tietysti mitä hakee, mutta vapari 1.8 on liian hengetön suhteessa kulutukseen. 1.8 T:llä pärjää, etenkin muutaman satasen lastutuksen jälkeen. 2.0 vapari 96 kW tai 2.4 vapari 121 kW + multitronic on varmaan hyvä yhdistelmä jos haluaa mahdollisimman uuden A6:n helposti ja joustavasti ajettavana.

          2.8 vapari ja 2.7 Bi-T on sitten jo voimakkaampia koneita ja mitä todennäköisemmin käytettynä Suomeen tuotuja. 2.7 Bi-T:ssä on oma haasteensa (huohotin, ahtoputket) ja vaatii tililtä ns. touhutonnin. 2.8 automaatti lienee aina Tiptronic-tyyppinen, toki se ei ole pelkästään huono asia.

          Quattro on tietysti asia mitä ei kannata sivuuttaa, mutta se vaatii voimalinjan alkupäästä vähän lisää jerkkua.

          Comment


          • #6
            menee jo lapsuksen piikkiin, mutta pakko sanoa että äänet v8:lle =)

            Comment


            • #7
              Se on, Tommi, aika paljon makuasia, jotta mikä kone on hyvä. Mutta jopa tuo mun mopo on ihan rivakka talviliukkailla, aika moni tehomylly jää valoihin sutimaan kun mulla kaikki pyörät vetää, vaikkei sitä voimaa per kilo paljoa olekkaan tarjolla. Mutta kesällä tuo automaatti, quattro ja kakstonnii painoa ei anna mitään "peniksenjatkofiiliksiä", mutta muun liikenteen vaudissa kuitenkin pysyy kiitettävästi.
              Tehothan ei sinällään paljoa bensankulutusta lisää, jos ne vaan malttaa pitää siellä konepellin alla. Eli matka-ajo kulutus ei paljoa lisäänny tehojen kasvaessa, kaupungissa kylläkin. A6:lla on se pari tonnia massaa ja bensakone tehoista riippumatta vie silloin aika paljon.

              Sitäpaitsi, nythän sais halvalla noita 2,5 tdi V6:a, kun tuo nokka-asia on pelotellut kaikille p:t housuihin.

              Comment


              • #8
                Eilen ajamani 2.5Tdiq A6 avantin jätin liikkeeseen, kun ei ollut ilmastointia, mutta tänään sitten hieroin kauppoja A6 2.4 V6 q avantista. Tiedän kyllä, että ei tuo ripeä ole, mutta ajelenhan minä nytkin 1.6Fsi koneisella :)
                Onko vesku sun 2.4:ssa ollut minkälaiset kulutukset?
                Lähipäivinä ilmeisesti varmistuu, että tuleeko musta taas Audin omistaja :)

                Comment


                • #9
                  Jos kone on kunnossa niin aina pääsee noihin valmistajan ilmoittamiin kulutuksiin. Kaikki siitä yli (joskus jopa ali) menevä on sitten kuskista kii.

                  Comment


                  • #10
                    Jos tuota 1.8T konetta lastuttelee niin millaiella investoinnilla pääsee järkevään tehonlisäykseen?Entä miten paljon kannattaa lastuttaa ettei ala tulla pitkässä juoksussa ongelmia muuten moottorin tms. kanssa?Vai voiko tulla?
                    Missä lastutuksia saa tehtyä,pystyykö joka paja tekemään vai onko joku paikka mitä suosittelisitte jos sellaista haluaisi tehdä?

                    Entä onko tuo 2.4 V6 kone sitten oikeasti niin ponneton että sitä ei kannata edes harkita?Ei kai sillä nyt kuitenkaan jalkoihin jää ohitustilanteissa?Nythän kuitenkin puhutaan Suomessa ajamisesta,ei autobahnilla kaahailusta:)

                    Comment


                    • #11
                      En ole Audin 1.8T:tä testannut, mutta ainakin Passatin (vm. -03) vastaava kone tuotti pettymyksen. Alle 2800 kiekan ei tapahtunut yhtään mitään. 2.4 vapari on siihen verrattuna KÄYTÄNNÖSSÄ suorastaan tykki, jos ei halua ajaa kierrokset punarajalla vaan pikemminkin siinä tuhannen kiekan pinnassa. Teoriassa kiihtyvyysarvot yms. voivat olla samaa luokkaa mutta ei tuo 1.8 oikein ajettavalta tunnu. Lastutettava ehdottomasti!

                      Talvi meni ihan hyvin 2.4:lla, mutta kun tiet on sulaneet niin aika nuhaiselta alkaa tuntumaan tuokin. Entinen tonnari-saabini 2.0 vapari tuntui käytännössä kesäkelillä tehokkaammalta, vaikkei oikeasti ollutkaan. Johtuu myös A6:n tyhmästi välitetystä laatikosta ja kun sitä vertaa Saabin automaattiin niin ero voi johtua siitäkin. Käytännössä Saabilla jätti liikennevaloissa kaikki taakse, mutta A6:lla jää Nissan Microillekin. :)

                      Jos nyt pitäisi valita niin ottaisin kyllä lastutetun 1.8t:n, ihan polttoaineen kulutuksen takia. Käytännön tehoon nähden 2.4 vapari tuntuu aika janoiselta ja tuskin se konetta suurentamalla siitä paranee. Mutta jos kulutus ei ole ongelma niin sitten 2.7bt. Oma 2.4 meni talvella kovimmilla pakkasilla lyhyissä pyrähdyksissä kaupunkiajossa (ilman lohkolämppäriä) 12,9l/100km. Eli käytännössä tuo on kai maksimi mitä se vie. No, toisaalta eipä talvella päässyt oikein polkemaan, joten kaipa tuo kulutus on kesällä mahdollista noustakin tuosta.

                      2.4:sta on kyllä sanottava se että vaikka se kaupungissa tuntuu nuhaiselta niin maantienopeuksissa sillä on hyvä ajaa ja ohituksetkin menevät joutuisasti. Jos matkaa ajat niin varmasti pärjäät sillä ihan hyvin (kunhan varaat mukaan litran öljyä/3000km). ;)
                      Viimeksi muokannut Ishtor; 17.3.2007, 13:15.

                      Comment


                      • #12
                        Ok,kiitoksia vastauksesta.

                        Onko tuo 2.4 koneen öljynsyönti tyyppivika?Eli liki joka koneessa sama vika?Pystyykö millään ehkäisemään?Ei varmaan kande paljon yli 10tkm sitten samoilla öljyillä ajella vai?

                        Mutta juuri tuossa lastutuksessa kiinnostaisi se hintahaitari ja se,kuinka paljon on järkevää lastuttaa,jos kuitenkin puhutaan ihan ns. käyttöautosta,ei siitä että joka auto pitää jäädä valoissa jälkeen:)

                        Noita 1.8T koneellisia kun ei ainakaan tällä hetkellä Audi A6:sta paljoakaan löydy Suomen markkinnoilta,tota 2.4 ja 2.8 koneellista kyllä löytyis.
                        Saksa on toki sitten toinen juttu.

                        Comment


                        • #13
                          Onko se aattelinen juttu vai mikä, kun melkein kaikki haluaa ostaa auton Saksasta? Menkää hyvät ihmiset tutkimaan Tallinnan kotteroita. On lähempänä kuin joku Dortmund, sinne voi myös mennä kyselemään, jos löytyy vikoja jne. Itse kävin hakemassa Audin sieltä, eikä ole ollut sen suurempaa valittamista. Autossa on melkein kaikki, mitä voi toivoa, hinta oli omasta mielestä OK, ja kaiken oston idea on tutkia moinen laite. Itse vaihdoin jarrulevyt kaikkiin pyöriin, eikä oikeastaan muuta ole ollut.Tallinnan juttuja voi tutkia auto24.ee ja sieltä Audi sivu. Eesti on EU: jäsen, joten niillä pätee sama kuluttajansuojalaki, kun täälläkin. Uskomatonta mutta totta, en ole eestiläinen.
                          Viimeksi muokannut Hilakitkutin; 18.3.2007, 08:22.

                          Comment


                          • #14
                            Lastuissa (tai oikeammin softissa) pätee samat säännöt kuin muuallakin. Euron osa on euron osa. Kunnollisten softien hinnat lienee siinä 500 eurosta ylöspäin. Kotimaasta softaa voi kysellä vaikka tuolta sivun yläreunan bannerin kautta. Mulla on sieltä suunnalta vain positiivisia kokemuksia.

                            Comment


                              #15
                              Tuo 2.4 öljyn kulutus taitaa vaihdella aika lailla yksilöstä riippuen. Itsellä menee 1l / 5tkm. Öljyt vaihtaa 10tkm välein niin litran saa sinä aikana lisätä.
                              Eihän se mikään tykki tuo 2.4 koneella A6 ole mutta eipä sillä maantiellä ohituksissa jalkoihin jäädä.

                              Comment


                              • #16
                                Minulla on ollut 2.4 automaatilla ja nyt 2.8 kovalla askilla. Täytyy sanoa että 2.8 on ainakin tuolla vaihteistolla ihan eri maata, auto jopa ´liikkuu´ jos niin haluaa.

                                Comment


                                • #17
                                  No juu,ei tosiaan tartte mikään tykki olla,kunhan ohituksissa sen verran potkua riittää,että voipi ns. turvallisesti ohitella.Kokemuksia kun on autoita,joissa ohitustilanteissa ei ole turvallinen olo kun vaikka kuinka polkisi niin ei oikein mitään tapahdu:)

                                  Entä mites 1.8T tai 1.8i vakiona?Miten näissä "potkua" riittää perusohituksiin yms.?

                                  Hyvä tietää että tuo öljynsyönti on enemmänkin autokohtaista,eikä tuo nyt toisaalta mikään ongelma ole,jos sen huomioi,eikö?

                                  Sen verran vielä,että jos nyt päätyisin Saksanmaalta tuomaan esim. 2.4 tai 2.8 koneellisen pelin,niin tarttiiko näihin ostaa/vaihdattaa jotain osia kuten esim. dieselkoneellisiin?Kun tulevat ns. talvioloihin?
                                  Lohkolämppärit ja talvirenkaat toki,mutta ne onkin eri juttu.

                                  Entä autojen huollattaminen,jos puhutaan ns. perushuolloista,kandeeko käyttää merkkiliikettä tahi jotain esim. volkkariliikettä?Vai voiko viedä ihan jollein peruskorjaamolle (ei nyt kuitenkaan mikään autotallipaja)?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei näissä mitään ihmeellisyyksiä ole huoltojen osalta jos perusasiat hanskassa. Jakoremppa mielestäni kannattaa teettää asiantuntijalla. Talvijutskat on kaikissa Saksan malleissa valmiina, korjatkaa jos olen väärässä. Kolme vuotta 2.8:lla ajellut ja ei pahaa sanottavaa kulkee ihan kiitettävästi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mites ylläpitokulut 4.2l Quattro V8 koneella?Ja muutenkin?
                                      Ei ole mikään perheauto kyllä lähelläkää,mutta pääsekö tollasella mitenkään siedettäviin kulutuksiin?

                                      Entä mites muute yleensä tollasten 99-00 ikästen autojen kanssa,onko manuaaliloota turvallisempi vaihtoehto kun automaatti?Kuitenkin automaattiloota kiinnostais enemmän,ku niin pitkään manuaaleilla ajellu..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siis hetkinen, älä edes harkitse tuota kasia, kun on mahdollista kenties laittaa se 2.7 biturbokin.
                                        Bensankulutus ja yleiset käyttömaksutkin jo puoltavat 2.7:aa 4.2:n sijaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Manuaaliloota on turvallisempi vaihtoehto, mutta itsekkin päädyin tuohon Tiptronic lootaan, koska halusin automaatin missä on myös käsivalinta.
                                          Hintaahan tuolle laatikon korjaukselle tulee jos se hajoaa, mutta kait siihen vähän kuskikin voi vaikuttaa. Öljyt kun vaihtelee ja ei turhaan revittele ja rasita lootaa, niin eiköhän se kestä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niinno,onkelma on lähinnä siinä,että tuota biturboa kun ei taida saada oikein ton ikäsiä?Ei ainakaan Suomen markkinoilla ole näkynnä..Saksasta varmaan sitte voiski saada.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllähän niitä tuon ikäisiä on Suomessa myynnissä vaikka kuinka. Tosin ei taida mennä ihan tohon sun hintaluokkaan, jos sitä meinasit. Nettiautossa 18kpl. Hintaluokka 21500 - 29500,-

                                              Comment


                                              • #24
                                                No juu,sitä juuri meinasin.Eli kattona itellä olis sellanen 20t eur ja siihen ei valitettavasti biturboja saa..

                                                Mitä enemmän olen kahtellut,olen myös alkanut pitää manuaalia yhtenä vaihtoehtona kuitenkin.

                                                Onko noissa Tiptroniceissa esim. mitään sellaista yleistä käyttöikää eli minkä verran ajetut lootat alkaa kenkkuilla vai alkavatko juurikaan jos pitää kunnossa (öljyt jne.)?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä 20ke hintaan "pitäisi" saada -99mallin biturbo jo kilpiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En nyt ole älyttömän tarkkaan selaillut,mutta mitä nyt esim. mobilesta katselin,niin ei oikein kyllä tohon 20t eur hintaan vielä 99 biturboa kilpiin saa,koska hinnat pyörii jossain n.11t eur ja veroa kuitenkin näyttäis tollasista menevätn sellasen 8-9t eur ainakin.Ja matkakulut päälle tahi minun tapauksessa kun en itse hakisi,niin noutajat kulut päälle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Venytä budjettia ja se on siinä, elämä on!!!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        No juu,voihan sitä toki aina venyttää budjettia,totta.
                                                        Mutta johonkin raja on vedettävä.Jos ajattelee,että jos nyt tohon pari tonnia lisää,niin sais tollasen,niin se on mielestäni aika loputon suo.

                                                        Tällä kertaa toi 20t eur on kipuraja,sen yli ei mieluusti menisi.Seuraavan kohdalla voi sitten katsoa uudestaan..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Manuaaliloota on turvallisempi vaihtoehto, mutta itsekkin päädyin tuohon Tiptronic lootaan, koska halusin automaatin missä on myös käsivalinta.
                                                          Hintaahan tuolle laatikon korjaukselle tulee jos se hajoaa, mutta kait siihen vähän kuskikin voi vaikuttaa. Öljyt kun vaihtelee ja ei turhaan revittele ja rasita lootaa, niin eiköhän se kestä.
                                                          Toi vähän riippuu. Meillä Italiasta audi manuaalilaatikolla ja ykkösvaihde rikki, onneks myyjäliike anto puolenvuoden takuun :D. Meni laatikko kokonaan uusiksi ja saatin vähäajettu laatikko tilalle.
                                                          Öljyt kannattaa vaihtaa, koska en usko et käyttävät tämmösiä erikoispakkas aineita kuin täällä.
                                                          Melkein suosittelet, et pikkasen revittelet koe ajossa.
                                                          Meilläkin se ois huomatta heti, jos oltain painettu ykkösellä kovempia kierroksia.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X