Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäällä ajaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäällä ajaminen

    Tarkotuksena olisi mennä joen jäälle ajamaan ja jäätä on joka paikassa (myös virtaus) yli 33cm

    Miten mahtaa olla kestääkö ? :S
    Kokeilemalle se tietenkin selvii mut ja jos.. :)

    Kuinka paksulla jäällä ovat foorumilaiset ajaneet omilla autoilla?

  • #2
    Kestäähän 33cm jää kevyesti.
    Täällä oli jäärata ajoja kun jäätä oli vähimmillään 25cm.

    Comment


    • #3
      Kestäähän se. Kannattaa vain varmistaa, että se on muutoin sallittua. Esim. kalastuskunnat kieltävät joskus jäällä ajamisen.

      Comment


        #4
        n.10 vuotta sitten asiasta takunneena voin kertoa ettei ainakaan tuolloin kalastuskunnalla ollut valtuuksia ajoa kieltää.
        Kunnan/Kaupunginhallitus asiasta päättää jos niin pitkälle mennään.

        Tiedä sitten,onko paikkakuntakohtaisia eroja...

        Comment


        • #5
          Se on sitten vissiin Ympäristökeskus, kun asiasta päättää, näin Tampereella.

          Comment


          • #6
            Minulla on taas semmoinen käsitys että jäällä saa ajaa ihan ilman lupia. Ainoastaan jos jotain tapahtumaa järjestetään niin tarvitaa joku ympäristölupa. Jäällä ajaessa noudatetaan maastoliikennelakia. Itse suhtautuisin varauksella tuohon joen jäällä ajamiseen, vaikkakin noin paljon jäätä löytyy niin voi olla kohtia jossa sitä on paljon vähemmän. Ja onko jää teräsjäätä...

            Ellei tietenkään kunta ole kieltänyt määrätyillä alueilla ajamisen niin kuin yllä olevassa linkissä.

            Comment


            • #7
              Mentiin sitten eilen siellä jäällä käymään.
              Kun siitä rannasta lähettiin pikku hiljaa keskemmälle menemään niin alko jäästä kuulua pientä "narahtelua" jotka ei ajo haluja viellä vieneet! mutta kun aloin ajamaan vähän isompaa rinkiä (kaveri jäi jäälle kuuntelemaan jään "ääntelyä" ) Pari kierosta siinä ajoin ja sit meinattiin et viellä yksi kierros niin sit aletaan kunnolla ajamaan!

              Mutta kuinka kävikään juuri kun lähin kolmannelle kierokselle niin alkoi jäästä kuulumaan kunnon "Rutinaa" !! Jään pohksahtelu kuului _hyvin_ selkeästi autoon sisälle! Ei ollut enää mitään pientä jään narahtelua vaan kunnon pauke alkoi käymään!
              Siitä sitten äkkiä pois jäältä! :D

              En sitten tiedä kuuluiko jään eläminen asiaan?
              Kyllä se sen verran pelästytti ettei jäälle enää autolla uskallettu. :)

              Comment


              • #8
                Paikallisella autourheiluseuralla on jäärata järven jäällä ja he järjestää seuran sisäisiä kilpailuita siellä. Olivat ottaneet asiasta selvää kun oli tietenkin joku ei ymmärrä sitä ajelemista ja halusi estää moni vuotisen "perinteen". Autolla ajoa voi kieltää siellä muutoin kuin estämällä mootoriajoneuvolla liikumisen eli tarkoitta kuulemma myös moottorikelkoja, moottoriveneet ja myös pilkkimiesten autolla liikkumisen. joten lupa radalle tuli myös tälle talvelle.

                Comment


                  #9
                  Kyllähän se jää aina paukkuu,kun painoa tulee päälle.
                  Toki joen jäällä kannattaa olla erityisen varovainen.

                  Muistan yhden tapauksen kun jäälle,radan reunaan tehtiin parkkipaikka ja kun siihen tarpeeksi tuli autoja vierekkäin niin jää paukkui todella kovaa,mutta ei se kyllä koskaan pettäny,vaikka isojakin railoja tuli

                  Comment


                  • #10
                    Huomasin vasta nyt tuon sanan"joen" ennen "jäällä" sanaa.
                    Minulla on sellainen käsitys, että joen jää on erityisen petollista, koska virtausten mukaan jäähän muodostuu erilaista kulutusta altapäin. Kovemmissa pyörteissä jää haurastuu altapäin nopeammin eikä juurikaan voi päältä tietää, missä kohtaa jää on liian ohutta.

                    Comment


                    • #11
                      Viime talvelta kokemusta Höytiäisen kanavalta (jalkaisin): 15-20 asteen pakkasessakin tuli yön aikana sulia kohtia jäähän, kun olivat lisänneet juoksutusta. Edellisenä päivänä ko. kohdassa oli ollut jäätä noin 20-30 cm. Että aika nopeasti muuttu tilanne virtaavan veden päällä.

                      Comment


                      • #12
                        Kerran matikkapilkillä virtapaikassa jään läpi menneenä voin todeta, ettei jään paksuutta voi arvioida. Pohjan muoto saattaa ohjata vettä johonkin kohtaan jäätä. Metrin päässä oli 20 cm teräsjäätä, tässä meni kaira kertapyöräytyksellä läpi. Just kerkesin putoamisen aikana heittää pilkin ja kairan vahvan jään puolelle. First things first;-)

                        Onneksi pakkasta oli vain 28 astetta, oli aikaa kaikessa rauhassa vaihtaa kuiviin taivasalla:-)

                        Comment


                        • #13
                          Jäänpaksuutta voi aina _arvioida_.

                          Antti: Toivottavasti lohduttaa, että kokemusperäistä tietoa ei voi siirtää :I

                          Comment


                          • #14
                            Mitä kovempi vauhti, sitä todennäköisempää jäihin tippuminen on.
                            Mihis tuo nyt sitten perustuu? Vauhdillahan ei ole oikeasti mitään tekemistä painon kestävyyden kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              Liittyiskö sitten jotenkin jää elämiseen auton edetessä. Mene ja tiedä, en ole itsekään tuota enne kuullut.
                              Edit: Jääteillähän on yleensä aika matalat nopeusrajoitukset. Jos en väärin muista, niin jostain luin että Hailuotoonkin menevällä jäätiellä on rajoitus 30kmh. Liittyykö sitten tähän..

                              Comment


                              • #16
                                Tuolla asiaa on spekuloitu.

                                Comment


                                • #17
                                  jarin linkissä taasen esitettiin että kriittisen nopeuden ylittäminen asettaisi jäälle pienemmän kuormituksen kuin paikoillaan olessa. vai tarkoititko pitkäaikaista kulumaa, jos ainoastaan hetkellinen rasite on pienempi mutta jää kuluu enemmän alhaalta virtausten johdosta?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olen myös kuullut että auton eteen (ja taakse) muodostuu "aalto". Jos ajetaan liian lujaa, niin
                                    auto kiipeää tuon aallon päälle (vähän kuten vene plaanaa oman keulaallon päällä) ja tämä
                                    rasittaa vuorostaan jäätä hyvin paljon. Jotain tuollaista. Eiku hanaa :)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X