Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi quattro talviajo koulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi quattro talviajo koulutus

    Tuli oltua kyseisessä tapahtumassa Jämillä ja kyllä täytyy sanoa että ajatuksia herätti ja oli kohdallaan kyseinen tapahtuma.
    Hommansa osaavia kouluttajia rallitaustaisia kuskeja opettajana. Väistöt ja muut harjoitteet tehtiin noin 80km/h nopeudesta eli ajatuksena että normaali maantie nopeudesta joutuu tekemään jotain jotta ei osuisi tielle tulleeseen kohteeseen. Kumpaakin vaihtoehtoa ajettiin eli esp päällä ja pois päältä. Ns hirviväistöön tultaessa harjoiteltiin sitä ettei sotketa kytkintä pohjaan vaan tehdään tehokas jarrutus ja ohjaus liikkeitä. samaten ns ohitus tilannetta harjoiteltiin eli 80 vauhtia ja koukkaus vastaantulijan kaistalle ja paluu omalle, ei jarrutusta tai kytkintä pohjaan veto päällä koko ajan.
    Huomiota kiinnitettiin myös ajoasentoon ja ratin pyöritys tekniikkaan.
    Kalustona oli uudehkoja A4 2.0 TFSi 200hv ja 220hv vehkeitä sekä pari dieseliä. Autoihin oli laitettu ns tarvikepuskurit paikiolleen ja riisuttu sumarit jne pois kun keilat ja penkka tunnetusti hyvää niille tee.

    Haldeksin ja torsenin ero tuli konkreettisesti todettua esim ympyrässä ajolla nelipyörä luisussa esp pois päältä.. Parkkiksella huilasi muutama mielenkiintoinen malli joilla asiakkaat olivat tulleet RS4, S6 ja A8 6.0 w12.

    Räyhäkkäät pörinät oli rs mallissa kun se siitä kaasutteli kotimatkalle..

    Suosittelen lämpimästi kaikille talvella autolla ajajille että käy välillä jääradalla muistelemassa mitä pitäisi tehdä kun sattuu yllättävä asia liikenteessä.. varsinkin jos autossa on esp

  • #2
    Haldeksin ja torsenin ero tuli konkreettisesti todettua esim ympyrässä ajolla nelipyörä luisussa esp pois päältä..
    hmm...millainen ero ?

    Comment


    • #3
      talvi ajo

      kyllähän sitä menis. missä niitä pidetään, miten niistä saa tietoa. terv. tinde

      Comment


        #4
        OFFTOPIC

        Teoriapuolelta uutta oli mm. että hätäjarrutehostin ei tehosta vaan säilyttää sen maksimipolkuvoiman, jonka jarruihin on jarrutuksen jossain vaiheessa polkenut.
        Tämä ei kyllä minun mielestä pidä paikkaansa. BAS nimeomaan tehostaa jarrutuksen alkua (=nostaa jarrupainetta) riippuen alkuperäisestä jarrupaineen nousukulmakertoimesta ja ajoneuvon nopeudesta.

        Esim. näin. Punaisella kuskin jarrupoljinpaine ja vihreällä mitä BAS toteuttaa


        Eli jos tirmaiset riittävän kovasti jarrua niin BAS nostaa jarrupaineen ABS:n toiminnan edellyttämälle tasolle heti alussa maksimaalisen jarrutuksen saavuttamiseksi.

        E: Tässä näkyy nyt oikeastaan paremmin se tilanne mitä normaalikuljettaja ehkä tekee hätätilanteessa. Eli ensin "OHO=polkastaan vähän", "sitten *erkele, eihän tää meinaa pysähtyä...=poljin lattiassa"

        Comment


        • #5
          Eikös se maksimipaineen heilunta tule abs-toiminnosta?
          Tuntuu kyllä nytten että hirvijärveltä on mennyt konseptit sekaisin. Tokihan se olisi helppo jättää arvo maksimiin, mutta ongelmahan ei varmaan hätätilanteessa ole se että ei jaksaisi maks 5s painaa sitä poljinta, vaan se että voimantuotto ei riitä missään vaiheessa menemään sille tasolle että abs toimisi täysillä, tai ei ymmärretä että ei abs vielä toimi täysillä jos yks pyörä kutittelee sitä poljinta.

          Comment


            #6
            Se miten Juha asian ilmaisi on juuri BAS toimintaperiaate. Eli tiedostetaan mahdollinen hätäjarrutus polkimen painamisnopeudesta,voimasta ja ajoneuvon nopeudesta. Varmistetaan siis tehokkain jarrutus vaikka kuljettaja ei itse täysillä painaisikaan. Tuo heilunta tulee nimenomaan ABS:n toiminnasta. Siinä näkyy hyvin se miten ABS nostaa painetta aina lukkiutumiseen saakka ja sitten tiputtaa taas kunnes pyörä alkaa pyörimään ja taas nostaa painetta asteittain jne. jne...

            Ja ainakin minä luotan enemmän SSP:n tekstiin kuin näiden kavereiden juttuihin. Sinällään harmi jos ajokouluttajat tuollaista sanoo... Olen valmis korjaamaan sanomisiani jos tuo SSP:n teksti osottautuukin vääräksi...
            Eli hätäjarruTEHOSTIN nimenomaan TEHOSTAA jarrutusta (jarrupainetta) suuremmaksi mitä polkimen painamisella ilman sitä saataisiin.

            Comment


            • #7
              Tänään kun kävin audi centerin varaosatiskillä espoossa ni siinä odotellessa satuin kuuleen kun joku automyyjä ilmeisesti uudelle ausin omistajalle kauppas tätä kyseistä tapahtumaa. Kyllähän tuommoset tapahtumat on tosi hyviä.

              Comment

              Working...
              X