Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VM:n artikkeli - Mikä meitä liikuttaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VM:n artikkeli - Mikä meitä liikuttaa?

    Uudessa Vauhdin Maailmassa (2/07) on mielenkiintoinen artikkeli auton kiihtyvyyden, vääntömomentin ja voimasiirtohäviöiden keskinäisistä suhteista yms. Kannattaa lukea niin selviää miksi etuvetoautolla vakiorenkain on vaikea kiihdyttää alle 5,5s sataseen.

  • #2
    Mielestäni jutun pointti oli lähinnä se että vääntömomentti on se mikä autoa kiihdyttää, ei teho. Erikoisen näkökulmasta teki se että usein mielletään että tehokas auto kiihtyy paremmin. Niinhän se tietysti käytännössä tekeekin, mutta artikkeli selitti miksi se tekee niin ja miksi itse asiassa vääntö on suurin tekijä auton liikuttamisessa. Perusjuttuja, mutta ei sitä yleensä tule tuolta kantilta ajateltua. Osa jutusta meni kyllä ohi hilseen ainakin ensimmäisellä lukukerralla.

    Comment


    • #3
      Juttu oli kyllä hyvä, mutta vaati ajatuksella lukemista. Ja välillä totuus oli sivulauseessa (esim 'optimoimalla välitykset olisivat yhtä nopeita'). On täälläkin joskus keskusteltu tuosta tehon ja väännön suhteesta kulkupuolen suhteen. Ja sota siitä meinaa aina syttyä.

      Comment


      • #4
        Mielestäni jutun pointti oli lähinnä se että vääntömomentti on se mikä autoa kiihdyttää, ei teho. Erikoisen näkökulmasta teki se että usein mielletään että tehokas auto kiihtyy paremmin.
        Kumpikin näkemys on sinällään oikein, vääntömomentti on voima mikä aikaansaa hetkellisen kiihtyvyyden, ja tehohan kertoo missä ajassa tuo voima kykenee tekemään työtä - Tässä tapauksessa esim. kiihdyttämään auton "nollasta sataan."

        Comment


        • #5
          Jossain vanhemmassa Tuulilasissa taisi olla testi, jossa oli kaksi Mersun E-mallia. Toisessa oli dieselpata ja toisessa bensa. Tehoiltaan (hinnaltaan?) lähellä toisiaan.
          Testikiihdytyksissä diesel karkasi aluksi, mutta bensa malli taisi mennä menojaan muistaakseni ~60 km/h jälkeen.
          Kyllähän nuo nykyiset dieselit on hienoja koneita, kun vertaa vaikka vanhaan 2,5 tdi koneeseen.
          B7 korinen A4 3.0 dieselillä on jo aika maukas laite menemään :)

          Comment


          • #6
            Oli siinä artikkelissa mielenkiintoinen vertailutieto F1:stä. Eli että vääntöä on vain luokkaa 300 Nm, mutta sillä normiauton 2. välityksellä ajellaan 300 km/h :)

            Väännöllä ja välityksellä on väliä.

            Comment


            • #7
              Ikiaiheitahan tämäkin on, mutta itselleni olen asian sisäistänyt (==yksinkertaistanut), että kemiallinen energia muutetaan sylintereissä mäntiä alaspäin pukkaavaksi liike-energiaksi joka aikaansaa kampiakselin päihin mitattavan vääntömomentin. Voiman yksikkö on "vääntämomentti" sen takia, että akseli pyörii. Välitysten avulla tuo vääntömomentti muutetaan halutuksi pyörintänopeudeksi.

              Diesel moottorin vääntöominaisuuden selitti mielestäni aika hyvin tällä foorumilla Jukka M (Majanen?) verraten ahdetun otto- ja ahdetun diesel moottorin reagointinopeutta kuskin survaistessa lappua lattiaan (Yritin haulla löytää tämän kerrassaan mainion keskustelusäikeen, mutta epäonistuin. Muistaakseni se alkoi jostain 2.2 20VT viriturbokeskustelusta...)

              Valitettavasti diesel moottorin tehon puutetta ei voi kompensoida välityksillä, otto moottorin väännön puutetta sen sijaan voi.

              Edit: Aika helppotajuinen tuo VM:n artikkeli. Lisäksi vielä paiskataan tuo Autospeed:in artikkelisarja "Power vs. torque":

              http://www.autospeed.com/A_0744/cms/article.html
              http://www.autospeed.com/A_0755/cms/article.html

              ...niin voi syyllistää mokomat dieselillä ajelijat moraaliseen pannaan ja helpolla vielä! :)

              Comment

              Working...
              X