Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Liikenteessä paljon valovikaisia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Liikenteessä paljon valovikaisia

    Olen tuota viime aikoina ihmetellyt, varsinkin kun täällä etelärannikolla tuli lunta vasta viime viikolla useiden kuukausien synkkyyden jälkeen. Onko kukaan muu huomannut miten paljon pimeitä ajovaloja on liikkeellä, vaikka valvonta on vähentynyt ei kai niitä poliisin takia poltella. Viime viikolla laskin seitsemän kilometrin työmatkalla 24 autoa joissa oli ainakin toinen ajovalo pimeänä, kahdessa oli vain parkit, kahdella ei edes parkkeja ja takavaloja pimeänä vähintään yhtä paljon. Ei tarvitse kauan ajella kun kärvähtää se toinenkin ja sitten mennään parkeilla niin kauan että jotain sattuu. Tuo saattaa kertoa meidän helsinkiläisten tunnetusta laiskuudesta tai sitten avuttomuudesta tekniikan suhteen. Ei uskoisi että on ainakaan polttimon hinnasta kiinni, vai onko vaihtaminen niin paljon vastenmielisempää kuin telkkarin töllöttäminen. Sattuu kummallisia onnettomuuksia joihin saattaa hyvinkin olla vaikuttamassa se ettei autossa ollut valoja. Viikko sitten kuoli tyttö auton alle Kehällä kun oli painellut yli suoraan auton alle hämärässä, kuka sen tietää vaikka olisi ollut auto ilman valoja.

    Onhan se lampun vaihto-ohjekin usein haettava jostain muualta kuin käyttöohjekirjasta jos ei ole kanta selvästi esillä, aika merkkikohtaisia näyttävät ratkaisut olevan. Asiakkaan kanssa juuri ihmettelimme VW Caddy Life takavalon avausratkaisua kun ei sitä heti huomannut, helppohan tuo sitten oli kun osasi naksauttaa oikeasta kohdasta. Tulee vähän oudon avuton fiilis kun on sentään rakennellut autoja mutta ei osaa heti vaihtaa polttimoa.

    Naapurifirman kaveri kertoi kuinka asiaan suhtaudutaan Saksassa, meinasi myöhästyä laivasta pimeän etuvalopolttimon takia. Ajoi kuorma-autolla ja oli juuri tulossa satamaan kun poliisi pysäytti pimeän ajovalon johdosta. Poliisi kielsi ajamasta metriäkään ennen kuin lamppu on vaihdettu, selittely ei auttanut eikä se että laivarantaan oli vain kilometri matkaa. Oli ystävällisesti tarjonnut apuaan vaihtoon mutta varalamppua ei löytynyt. Kaveri ajoi sitten poliisin saattamana viereiselle huoltikselle kun ei saanut mennä satamaan joka oli jo melkein näkyvissä. Ei auttanut lampun vaihto kun vika oli jossain muualla, pitkään sitä hieroivat ja poliisi antoi lopulta periksi mutta kaveri joutui vannomaan että ajaa suoraan laivalle ja korjaa heti kun mahdollista. Tarkkoja tuntuvat olevan, kun itse aktiiviaikoina tuolla ajoin työmatkoja oli liikenteessä paljon itäisen Euroopan huonokuntoisia kuorma-autoja joille ovat ilmeisesti nyt laittaneet nollatoleranssin. Tuota voisi kyllä soveltaa vähän täälläkin mutta Venäjän tavat ovat jo meihin syvälle juurtuneet kuten niin monessa muussakin asiassa.

  • #2
    Valitettavan paljon on myös niitä liikenteessä jotka ovat ihan itse vaihtaneet polttimon. Valokuviota ei käytännössä ole ollenkaan, vaan valo sohottaa suoraan vastaantulijaa silmiin. Yleisin päin honkia vaihdettu polttimo on H7. En kertakaikkiaan ymmärrä että eivätkö ihmiset tosiaan osaa katsoa sitä mitenpäin se polttimo siellä reiässään oli? Yleisenä nyrkkisääntönä voidaan pitää että se polttimon kauluksessa oleva tasainen sivu jossa on uloke, tulee osoittaa ylöspäin. Sen tuntee kyllä kun polttimo menee paikoilleen, viimeistään sen huomaa siitä että polttimoa pitävät rautalangat menevät helposti paikoilleen.

    Comment


    • #3
      Hyvin tavallista on se, että toinen ajovalo on pimeänä. Yhä useammin myös saman puolen seisontavalo on pimeänä. Polttimot ovat nykyään aika tasalaatuisia, kun yksi valo on pimeänä, toinenkin voi pimetä hetkellä millä hyvänsä.

      Mitä tekee kuljettaja, kun lähivalot häviävät autosta, vauhtia on satanen ja autokin tulee vastaan? Entä jatkuuko matka, jos ei ole varapolttimoita tai ei osaa niitä vaihtaa?

      Comment


      • #4
        Hyvin tavallista on se, että toinen ajovalo on pimeänä. Yhä useammin myös saman puolen seisontavalo on pimeänä.
        Ja kun on päästy tähän asteeseen, laitetaan sumuvalot lisävalotehoksi ja niistäkin on toinen pimeenä.

        Comment


        • #5
          Oman lisänsä tuovat nämä ksenon säästäjät jotka ajavat päivällä valot pimeänä, -"ksenonit himmenee ja kun polttimot maksaa niin paljon"

          tosin kyllä aika paljon tuntuu että samanmerkkisissä autoissa on polttimoita pimeänä, johtuuko sitten siitä että on tosiaan hankala vaihtaa vai että omistajat eivät vain viitsi.

          renault clio taitaa olla vaikein tietämäni, polttimo vaihdetaan sisälokasuojan kautta. en muista oliko luukku vai pitikö lokaria irrottaa. Kaverilla oli kyseinen lulla ja kirosi sen aina kun lamppu pimeni...

          Comment


          • #6
            Pimeenä ajavat todellaki on välillä aika vaarallisii.

            Eilen tapahtunutta:

            Kaveri ajo ja minä kyydissä. Tultiin T risteykseen ja siinä sitten odoteltiin väliä mihin mennä. Minäki siinä kattelin, että millon sieltä väli tulis ja samaan väliinhän kaveri meni mihin olisin iteki menny. Kaveri siitä sitten lähti ja minä vielä kurkkasin oikeelle tuleeko sieltä ketään, tulihan sieltä, mersu ihan pimeenä ja niin oli tien värinen ettei kumpikaan sitä aikasemmin huomannu, kaveriki totes hetken päästä ettei kyllä nähny koko autoo. Onneks oli tarpeeks pitkä väli mihin ehti. Ei ollu ees kovin pimeetä vielä sillon.

            Comment


            • #7
              Tuntuuvat olevan nämä H7 ja xenon polttimot kaikesta hehkutuksestaan huolimatta todella heikkoja esityksiä. Siis ainakin kun lampun kestoikää vertaa vanhaan H4 polttimoon. Xenon valojen tehokkuus on kieltämättä hyvä, mutta olisivat samalla edes yrittäneet kehittää niistä kestävempiä. Joskus Audin jälleenmyyntiorganisaation esittämä 6V/100tkm kestoikä ei todellakaan tunnu toteutuvan xenon polttimoissa.

              3€ saa jo hyvän parin (esim. osram+30%) H4 polttimoita ja ne raaskii vaihtaa uusiin joka syksy.

              Comment


              • #8
                tulihan sieltä, mersu ihan pimeenä

                Ja nämä mersut ajaa usein pimeenä tahallaan. Syynä säästäminen.

                Comment


                • #9
                  Aihetta sivuten, on pistänyt silmääni että harvassa V40 Volvossa palaa kaikki takavalot. Tiedä sitten onko ne hankala vaihtaa, vai liekö kyseessä jokin tyyppivika?

                  Comment


                    #10
                    Meillä on paremman puoliskon kanssa aina autoreissuilla tapana pitää kilpailua aiheesta: bongaa S/V40:nen jossa palaa kaikki valot. Pari kertaa on jompikumpi onnistunut usemman vuoden aikana eli kyse on ihan tyyppiviasta (jostain syystä ko. autoissa on merkkivalo palaneesta polttimosta, mutta tämäkään ei toimi).

                    Juuri xenonvalojen vaihtamattomuus minua ihmetyttää eniten, kun porukka ajelee purppuran ja liilan sävyisillä valoilla. Tuossa vaiheessa alkaa valoteho olla jo alle halogeenien. Ilmeisesti porukoilla ei ole tietoa siitä, että xenonit tulisi vaihtaa ennen kuin se lamppu lakkaa syttymästä, koska viimeisillään oleva polttimo kuluttaa sytytintä. D2s/r-versioissa tämäkin on suhteellisen kallis osa verrattuna D1 lamppujen integroituun sytyttimeen joka vaihtuu polttimon mukana.

                    Comment


                    • #11
                      Aika monessa nykyautossa polttimoiden vaihto on sellainen operaatio, että jää monelta tekemättä eli korjaamon hommiksi menee. Pikahuolloissakin sellaiset jonot, että saattaa mennä hyvän aikaa, ennenkuin auton silmät saadaan taas kuntoon.

                      Pk-seudulla kehäteiden sisäpuolella muutenkin on katuvalot lähes kaikkialla, jolloin ei ole ihan helppo hoksata valon pimentyneen, jos autossa ei ole hälyä sitä varten.

                      Comment


                      • #12
                        AIkoinaan kun joutu volvoihin perehtymään niin tuli huomattua, että niissä on todella paljon valo vikoja, etu umpiot ei pysy kasassa, polttimoita menee kuin kahvia aamulla jne. Hieno polttimon palamisen tunnistinkin ei tunnista kuin ajo ja/tai jarruvalot, kaikki muut saa palaa rauhassa. Meillä olleet 300, 400, 800, 40 ja 70 sarjan autot valvoivat vain takajarruvaloja.

                        Comment


                        • #13
                          Aika monessa nykyautossa polttimoiden vaihto on sellainen operaatio, että jää monelta tekemättä eli korjaamon hommiksi menee.
                          Juu noita muutamassa autossa :) , esimerkiksi tuossa eukon biitlessä en tiedä muuta tapaa kun umpion irti ottamisen. Kerran yhellä pajalla näin tämän operaation, ja oli ainakin ammattilaisen tekemänä ihan nätti operaatio helpohkon kiinnityksen takia. Mikä on sitten todellisuus kun ite menee sähläämään, odotamme innolla ensimmäistä polttimon kärähdystä.

                          Comment


                          • #14
                            renault clio taitaa olla vaikein tietämäni, polttimo vaihdetaan sisälokasuojan kautta. en muista oliko luukku vai pitikö lokaria irrottaa
                            Pojan kummisetän stilokin kuuluu samaan sarjaan, yleensä viiatteja ei vaivaa mitkään sähköongelmat.
                            Ei viitsinyt kummisetä lähteä kerran kuukaudella kaupunkiin maaseudulta vaihdattamaan ajovalon polttimoita, teki luukun itse sisälokariin ja vaihtaa itse.
                            Jos on varaa ostaa auto, pitäisi olla varaa pitää se myös liikennöitävässä kunnossa. Eli jos ei itse osaa, vie sellaiseen paikkaan, ketkä pientä korvausta vastaa työn suorittavat.
                            Helppoa.

                            Comment


                            • #15
                              Täällä kaupunkialueella ei valojen puuttumista aina kuljettaja itse huomaa, nykyisin kun autosta ei enää tarkisteta mitään nesteitä tai juuri muutakaan. Kaikissa autoissa ei vieläkään ole infopanelia josta tuon näkee, vaan eipä sillä juuri merkitystä ole jos asiasta ei välitetä. Kaupunkikulttuuri ei kannusta monitaitoiseksi, maaseudulla asuvat ihmiset yleensä osaavat tehdä enemmän kaikenlaista omin käsin. Kumma ilmiö täällä muutenkin, jotkut nuorimman kansanosan edustajat ajavat parkeilla ja on kait sitten jotenkin törkeen mageeta kun ei ole ajovaloja. Vaarallisempaa on kuitenkin kun mopoja ja skoottereita singahtelee pimeällä ilman valoja, niitä ei aina edes huomaa ajoissa. Jalankulkijat onneksi osaavat varoa, usein ääni kuuluu ennen kuin mopoa on edes näköpiirissä. Omasta mielestäni on hyvä että nuorilla on mahdollisuus ajaa mopoilla, tuosta se omakin innostus alkoi mutta siinä iässä ei vielä osaa katsoa vaaroja toisen kulkijan näkövinkkelistä.

                              Comment


                              • #16
                                Oma lukunsa on siten nää maattovikaiset (ranskalaiset), joissa vilkku päällä vilkkuvat kaikki takavalot. Kerran ajelin muutamia kilometrejä Saab 9-3:n jäljessä, jossa paloi koko ajan jarruvalot sekä autossa ja perävaunussa. Mietin, että onko kuskin jalka jarrulla, vai jossain vikaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Itseäni eniten ärsyttää pääkaupunki-seudulla itseni ikäiset, noin 20-vuotiaat "amis-kuskit". Suurin osa ajaa ihan muun liikenteen mukaan, mutta varsinkin Tikkurilan läpi kulkeminen osoittaa kuinka tyhmää ja lapsellista porukkaa on. Ei tuning-kulttuurissa ole mitään pahaa, mutta kun ajetaan tehokkaat sumuvalot päällä rallia 30cm päässä takapuskurista alkaa hermot palamaan. Viime kesänäkin ei ollut kaukana, kun brätkällä siitä ohi ajettiin niin kaveri vetää liinat kiinni edessä.

                                  Toinen ryhmä joka saa sapen kiehumaan on Helsinginseudun taksikuskit.
                                  Ja taas kerran osa heistä ajaa miten sattuu, ei saisi yleistää kuitenkaan vaikka se välillä onkin helpoin ratkaisu :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toinen ryhmä joka saa sapen kiehumaan on Helsinginseudun taksikuskit.
                                    Yhym... jokunen vuosi takaperin sain taksin hanuriin liikennevaloissa. Jarrutin ihan normaalisti valojen vaihtuessa keltaisiksi ja sieltähän se kumijalka sitten hyökkäsi. Oletti varmaan, että ajan risteyksen läpi vaaleanpunaisilla, kuten maan tapa nykyisin tuntuu olevan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tähän se nyt menee kun autokantaa pitää uudistaa, ajetaan valot pimeenä kun ei osata poltinta vaihtaa tai vaihdattaa ja kun alkaa kojetaulu välkkymään kuin joulukuusi niin tehdään hyppylankoja että saadaan leima paperiin kun ei ole varaa korjaamolla korjauttaa, katsastusmaksutkin alkaa olla sitä luokkaa että kannattaa ostella parin sadan euron autoja joissa virtaa kilvissä ja kun leima lähenee niin pistää prässiin ja toinen tilalle.

                                      Comment


                                        #20
                                        Muutama vuosi takaperin kun tuli etupuskin ja oikea ajovaloumpio tölväistyä rikki, niin suunnittelin vakavasti että etsin tuohon coupeeni s2 umpiot ja laitan niihin ksenonit mutta tarkasteltuani topicceja
                                        noista releytyksistä päätin ensin kokeilla sitä. Vaihdoin tietysti ensin molemmat uudet ajovaloumpiot ja tämän jälkeen suoraan laturin perästä 4 neliön johdoilla lyhyet ja pitkät valot erikseen releyttäen,
                                        jokainen poltin omalla johtimella ja kaikki johdin liitokset tinasin. Tulokseen olen ollut tyytyväinen ja monet ovatkin kysyneet että miten noin vanhassa autossa on noin hyvin valaisevat ajovalot ;) aikaa tästä kyseisestä remontista on noin vuosi ja 3 kuukautta eikä ole tarvinnut vaihtaa polttimoita kun yhden kerran. Joten olen tullut tulokseen ettei niitä ksenoneita oikeesti kannata kadehtia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Luulen taas että syynä on se ergonomisesti maailmankaikkeuden surkein monitoimiviiksi josta pistetään päälle kaikki sähkötoimiset värkit ja ehkä jokunen mekaaninenkin hilpatin.

                                          Lisäksi useissa mersuissa ei ole saksanperuja valoautomatiikkaa.
                                          Noh ymmärtäisin jos se vaikuttais vilkkujen/pyyhkimien käyttöön se monitoimiviiksi.
                                          Mutta mersun valokytkin on yleensä hyvin yksinkertainen kiertokytkin kojelaudassa. Ajovalot saa päälle hyvin helposti. Ainoa monimutkaisuus voi olla samaan kytkimeen sijoitetut sumuvalohommelit, mutta niiden käytön järkevyys on taas monesti heikolla pohjalla.
                                          Tuo valomuistin puuttuminen on kyllä melko heikkoa esitystä, tosin väyrysen suomiversioista se jo löytyy.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaupungissa ei kyllä valojen puuttumista ratin takaa juurikaan huomaa. Itse olen ajanut Helsingistä Järvenpäähän pimeällä pelkät parkit päällä ja vasta Keravan jälkeen huomasin asian, kun motarilta loppuivat katuvalot. Yksikään vastaantulija ei vilauttanut tai muutenkaan yrittänyt herättää huomiota. Itse en huomannut valojen puuttumista todellakaan lainkaan, ennen kuin pääsin motarilla Keravan ja Järvenpään välille, jossa valaistus siis loppuu (asia, jonka syytä ei voi käsittää). Ihmettelin vain, että tulipa tavallista pimeämpää, kunnes tajusin kopeloida valoja.

                                            Syy miksi alunperin olin laittanut vain parkit päälle oli se, että jouduin Helsingissä odottelemaan hakemaani ihmistä tovin ja käänsin valot parkille odotuksen ajaksi. Eihän niitä sitten enää muistanut takaisin kääntää, varsinkaan kun minkäänlaista tarvetta lisävaloille ei juuri ilmennyt.

                                            Mopopojat taas puolestaan tunnetusti ajavat ilman valoja siinä käsityksessä, että heitä ei silloin virkavalta huomaa. Tosiasiassa silloin heihin kiinnitetään suunnattomasti huomiota verrattuna valot päällä ajamiseen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tänä iltana tuli uusi bongaus-ennätys tunnin ajomatkan aikana. Liikennettä ei ollut paljon, mutta valovikaisia sitäkin enemmän. Noin puolessa autoista oli valot niin kuin pitääkin muissa oli pimeätä ajovaloa, parkkia, takavaloa ja sumuvaloa tai sitten turhaan poltettiin sumuvaloja.

                                              Parissa rekassa oli ajovaloa pimeänä, linja-autossa toinen takavalopaneeli kokonaan pimeänä, kymmeniä sumuvaloääliöitä ja reilut parikymmentä muuten valovammaista henkilöautoa. No, ainakaan kovin montaa väärin suunnattua ajovaloa ei näkynyt. Syynkin voi arvata.

                                              Niin harvoin joutuu releytettyjä (~14,5V), muutaman euron polttimoita vaihtamaan ennen aikojaan ettei oikein ymmärrys riitä noille penninvenyttäjille. Valojen kunnossapito lienee halvin menoerä useimmissa autoissa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ite kanssa huomannut tuon valovikasten määrän. Jeesustellutkin sitä välillä ittelle.

                                                Noh ei menny aikaakaan kun ittellä samoja ongelmia. Ja kun passatissa on niin surkeat valot muutenkin, niin en huomannu tuota toisen pimentymistä vasta kun valot peilas jonkun marketin ikkunasta.

                                                Lamput olin vaihtanu joskus syksyllä uusiin GE:n sinertäviin +XXX%:iin. No molemmat meni noin 2 viikon sisällä rikki. Kestivät siis noi 35tkm ajoa.
                                                Ihmeen vähän kestivät. Nyt on philipsin peruspolttimot, toivottavasti kestävät pitempään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ne +xx % polttimot osaavat olla kestoiältään heikkoja, ainakin jos vertaa edulliseen perus H4 polttimoon. Ittelläkin kokemuksia Philipsin ja Osramin +50 % polttimoista ja ne menivät pimeiksi alle vuodessa. Kun umpiot ovat kunnossa ja valot releytetyt, niin ihan peruspolttimoillakin saa hyvän valotehon.

                                                  H7 polttimoiden erinomaisuutta en ole ikinä oikein ymmärtänyt, toki lähi ja kaukovaloille oma H7 polttimo mahdollistaa matalat ajovalot yms. muotoiluun liittyvää, mutta valitettavan usein nykyautoissa se tarkoittaa että keulalla on 4 hankalasti vaihdettavaa poltinta jotka ovat suht arvokkaita ja ainakin lähivalon polttimoiden käyttöikä on alle vuosi. Myöskään valotehossa ei ole tapahtunut merkittävää kehitystä H4:een verrattuna, oikeastaan valoteho on sivuteillä ajaessa huonontunut kun vastaantulevaa häiritsevää hajavaloa on pyritty vähentämän, mutta samalla myös hyödyllinen hajavalo on vähentynyt.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tänä aamuna täällä pk-seudulla päätin pistää pienen testin käyntiin.Eli aloin bongailla valovikaisia
                                                    autoja ajellessa.Työmatkaa mulla on taajamassa 15km ja kestää about 25 minuuttia.
                                                    Arvatkaa montako valovikaista tuli vastaan?
                                                    Yksitoista kappaletta! Näistä yksi oli takavalo mutta muista vähintään toinen silmä mustana.
                                                    On se kyllä merkillistä hommaa.Voikohan pakkaset vaikuttaa muka niin paljon vai eikö porukka vaan huomaa.
                                                    Kun olin kääntymässä vasemmalle duunin pihaan jouduin väistämään vielä vastaan tulijoita.
                                                    Samalla mietin että tuleeko kymppi täyteen,tulihan se! Viimeinen auto jota jouduin väistämään tuli kyklooppina vastaan ja kun käännyin duunin pihaan niin eikös siellä pyörinyt yksi takalyhty pimeenä.
                                                    Sellasta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Onneksi konsernituotteissa valokytkimet toimivat aina täydellisesti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        En tiedä olenko hullu kun rupesin vahtaamaan noita valoja nyt oikein urakalla:)
                                                        Tuntuu vaan pahenevan.Tänään tuli viisi autoa jonossa vastaa joista neljässä oli silmä mustana ja yhdessä pitkät päällä.On taksia, koulutaksia, bussia ja muita joissa valojen edes luulis olevan kunnossa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tuossa taisi viikolla olla päivälehdessä jonkun poliisin kommentti, että kun lyhkäset valot loppuvat, ajetaan sitten pitkillä! Tätä en ole aikaisemmin juuri itse huomannut tai en ole kiinnittänyt huomiota.

                                                          Räikein esimerkki oli jokin aika sitten, kun lähikaupan pihasta lähti kakkoskoppanen, nelivalomaskilla varustettu golffi. Keulassa ainoa toimiva valo oli kuskin puolen lisäkaukovalo! En meinannut ensin uskoa silmiäni, mutta erottui hyvin, kun se kaukovalo on sen verran pienempi. Ei tuo tuikku tosin enää paljoa häikäise eikä vastaantulijoita häiritse.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Älyää ne viimeistään vaihtaa ne pitkät pois, kun pimeellä tiellä rekkakuski tulee vastaan 10kpl lisäxenoneilla ja vilauttaa kaikkia lisäreitä sille vastaantulijalle.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X