Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Silloin oli lähellä..." (Liikenteessä)

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Eiköhän. Muutaman satasen olisit voinut saada vakuutusyhtiön mielestä käypänä arvona :)

Olen miettinyt, että saakohan oikeasti perusvakuutuksesta yhtään mitään näistä tietyn ikäisistä autoista vaan ainoastaan nettiauton halvimman lötkön hinnan. Uudemmissa autoissa oikeasti se vakuutus pelastaa kolarit, mutta näinköhän vain käy näiden laitteiden kanssa. Paaluksi vain ja saat muutaman satkun, riippumatta siitä kuinka priimakuntoon olit lötkön entisöinyt.

Comment

Muutaman satasen.. ja minä kun olen pitänyt vasta täysi-ikäiseksi varttunutta audiani kuin kukkaa maljakossa. No, käyttöarvo, myyntiarvo ja vakuutusarvo eivät taida tuon ikäisessä autossa enää kohdata keskenään missään vaiheessa.

Comment

Huoltoaseman pihasta olin lähdössä aivan normaalisti liittymän oikeassa reunassa edessä olevaa tietä lähestyen. No poikittain edessä olevalta tieltä päätti vasemmalta tuleva tojotan puistomaasturikuski kääntyä huoltoasemalle minun edestä eli siis liittymän väärää reunaa.
        Pieniä eroja lukuunottamatta minulle kävi eilen juuri samalla tavalla. Ainoat erot oli Toyotan malli (Corolla), ja se että se tuli päätietä minusta katsoen oikealta. Siitä se rymisteli kanttikiven yli oikealta sivultani :-o

Comment

Pari vuotta sitten Tohmajärven taajamasta pari kilometriä Joensuuhun päin katuvalaistulla tienpätkällä vastaan tuli loivassa mutkassa melko uusi Laguna. Sen verran ehdin molempien 80 vauhdissa huomata että ny se tulee meikiksen kaistalle. Mutka meni siis kaverilta leveäksi. Sen verran läheltä liippasi, että peilit pamahtivat yhteen ja kummallakin sivuikkunoista sisään. Käännyin ja otin kaverin kiinni. Tai no, ei sitä tarvinnut kiinni ottaa. Siellä se oli 400 metrin päässä istumassa autossaan sirujen keskellä tärisemässä. Kyydissä oli vaimo ja 3 lasta.. ja koko perhe kuskia myöten oli ollut unessa tapahtuman sattuessa. Luojan lykky ettei sattunut paria kymmentä senttiä reilummin kohdalleen. Itse ajoin yksin.

Kaveri hoiti homman vakuutuksensa kautta heti seuraavana päivänä, en ole tähän päivään päässyt itseni kanssa selvyyteen, olisiko kannattanut kutsua poliisit. Kaveri allekirjoitti tekemäni pöytäkirjan mukisematta, myönsi nukahtamisensakin siinä. Ihan saletisti otti opikseen, oli se niin säikky. Ja vaimo vihainen. Eikä ollut juovuksissa.

Ja alitajuntaan jäi aika vahva jälki itsellekin, tuon tapauksen jälkeen mutkassa tulevat autot nostavat varovaisuuden pintaan. Entiset aatokseni "tuollaisessa tilanteessa vain käännän vähän rattia ja ohitan tyylikkäästi tilanteen" voin kumota. Ei ehdi parissa sekunnissa tekemään juuri mitään.

Comment

Tultiin tuossa loppiaisen iltana/yönä Tahkolta kotiin. Yhdellä istumalla 512 km viis ja puol tuntia kun nuorimies (3 kk) ei herännyt matkalla kertaakaan. Hyvä ajella kun muuta liikennettä ei ollut juurikaan. Ja tietkin hyvin aurattu lumentulon loputtua. Paitsi yhdessä risteyksessä, olisko ollut Hankasalmella, 30 km ennen Vaajakosken ABC:n ympyrää.

Päästelin siinä vakkarilla jotain 90 mittarinopeutta ja tuossa valaistussa risteyksessä, korokkeet ja kaikki, yhtäkkiä huomasin, että risteyksen jälkeen on useamman autonmitan reilut 20 senttiä paksua pöperöä, kait jotain aurausjätettä. No auto siitä kivaan luisuun ja hetken oli käsiä ohjaamo täynnä. Muutaman edestakaisen heiton jälkeen oikeni.

Parempi puolisko totesi vaan, että jaaha. Ei kuulemma yhtään epäillyt etteikö oikenisi. Vastasin, että ei se kovin kaukana ollut ettei ...

Sitä alkaa ymmärtää miltä se tuntuu kun jännäkakka on tuloillaan :-p

Comment

...pääsit jo niinsanotusti "hajulle" jännäkakasta.

Comment

Parikymmentä vuotta sitten kesällä olin juuri saanut kortin ja olimme lähdössä mutsin ja sen miesystävän kanssa jonnekin Porvooseen päin. Mutsin miesystävä kysyi, että haluaisinko ajaa sinne, jotta saisin kokemusta. No tietenkin halusin, kun ajopelinä oli silloin komea ja iso Opeliskin Omega.

Siinä sitten aikani Porvoon motaria suristeltuani tulimme liittymän kohdalle, josta piti jatkaa pienemmille teille. Ramppia ylös ja valmistauduin kiihdyttämään kiihdyskaistalla vaihtaakseni sitten kaistaa vasemmalle varsinaiselle tielle. Vaan eipä siinä mitään kiihdytyskaistaa ollutkaan. Ehdin vain ajatella "Täh?" kun olinkin jo varsinaisella tiellä ja oikealta oli tulossa 60-80km/h Saappi, joka kiskaisi refleksillä meistä ohi vastaantulijoiden kaistan kautta. Onneksi sillä miehellä oli refleksit kunnossa ja vastaantulijoiden kaista tyhjänä, koska muuten olisin saanut Saabin syliini.

Ohitettuaan meidät kuski pysäytti oikealle pientareella ja minä hänen taakseen. Molemmat noustiin autoistamme ja mies harppoi vihaisen näköisenä mua kohti, mutta ilme muuttui heti, kun se näki mun tulevan vastaan lakanan valkoisena alahuuli väpättäen. Sopertelin jotain tyyliin, etten tajunnut kiihdyskaistan puuttumista ja pyytelin hiveesti anteeksi. Mies leppyi ja sanoi vaan, että nyt varmaan osaat olla vastaisuudessa varovaisempi. Ja oikeassa oli, sen jälkeen on tullut nuo ramppien päät katsuttua aina _hyvin_ tarkkaan :-)

Comment

Onhan ollut opettava kokemus. Itse tulee taasen kaistanvaihdot tehtyä aina päätä kääntäen, kun pian ajokortin saamisen jälkeen meinasin pari kertaa vaihtaa kaistaa toisen kylkeen "nojaten" vain peileihin luottamalla. Kuolleistakulmista kuitenkin jo autokoulussa sanottiin.

Tuo parikymmentä vuotta sitten ollut käytäntö, että joku pysäyttää ja tulee "puhuttelemaan" ei taida enää nykyisin jostain syystä niin enää toteutua, kun näytellään vain keskareita tai huudellaan törkeyksiä ikkuna avoinna, jos töppäät tai joku ei esim. suoriudu lähtösuoralla yhtä rivakasti seuraaviin liikennevaloihin. :)

Comment

Tosin tänään pääsin vierestä todistamaan pitkästä aikaa tapausta, jossa törppö joutui toisen kuskin puhutteluun.

Olimme nimittäin Ison Omenan vieressä olevissa valoissa odottelemassa, kun edessämme eräs teiden ritari alkoi tekemään u-käännöstä samalla, kun se höpisi kännykkään. No tietenkin kuskilla ei aivotoiminta enää tuossa vaiheessa riittänyt huomioimaan muuta liikennettä, joten hän käänsi suoraan toisen auton eteen, joka ehti jarruttaa vain niukin naukin. Heti jarrutuksen jälkeen kuski ajoi autonsa niin, että kännykkäuuno ei päässyt jatkamaan matkaansa. Ehdimme jo tuossa vaiheessa ajaa paikalta pois, joten en nähnyt tilannetta ihan loppuun asti, mutta toivottavasti törppö sai kuulla kunniansa ja ennen kaikkea tajuaa jatkossa jättää sen luurin rauhaan ajon aikana.

Noita kännykkäsäätäjiä näkyy liikenteessä nykyään aivan liikaa. Lähes viikoittain saa tätä nykyä väistää jotain omissa maailmoissaan luuriin höpisevää autoilijaa, ettei kolahtaisi. Pitäisi varmaan ostaa joku kottero, jolla ei ole mitään väliä, ja antaa vaan kolahtaa sen verran, että tampiot oppisivat. ;)

Comment

Ei se kännykkä törppöä tee. Se on kuin viina: ei oikeasti lunki kaveri löydä räyhäviinaa, vaikka ottaisi huikan samasta lasista, kuin se vieressä viinan voimalla painia haastava Rane.

Comment

Kyllä se taitaa olla ihan useaan otteeseen kokeellisesti todistettu juttu, että kännykän käyttö ajon aikana vie huomiota pois liikenteestä. Ja kun ei tajua ympärillään tapahtuvista asioista tarpeeksi ja sen takia aiheuttaa vaaratilanteita, on kyseessä törppö.

Comment

Vie toki huomiota muualle osittain, sitä ei voi kieltää. Mutta ei ne ideat vilkuttomiin kaistanvaihtoihin, merkillisiin pujotteluihin, muuta liikennevirtaa vastaan pidettyihin ajonopeuksiin ja täysin hatusta temmattuihin kaiken sääntöjen vastaisiin u-käännöksiin siitä luurista korvassa tule.

Minun kokemuksieni mukaan ne, jotka ajavat ns. hyvin ilman kännykkää ajavat ihan hyvin myös kännykän kanssa, kun taas ne, jotka töpeksivät ilman kännykkääkin, tekevät samat käsittämättömyydet tuplasti pahemmin kännykän kanssa.

Comment

Eilen töissä ajellessa (testiradalla) lähti perä pieneen luisuun 140km/h vauhdissa. Se aiheutti pari sydämentykytystä.

Comment

Viikko takaperin kävin hakemassa kantoauto-yhdistelmällä tolppapuukuorman eräältä ratapihalta. Hieman ennen varastoa eräästä risteyksestä olin kääntymässä oikealla. Vastaan tuli työtoveri pölliautolla, joka oli kääntymässä vasemmalle. Käännyin hieman liian tiukalla ajolinjalle tielle. Hieman liian myöhään huomasin perävaunun oikovan liikaa ojaan, ei auttanut kuin pedaali lattian ja toivoa että ei mene nurin. Onneksi routa oli purrut ojan reunan kovaksi, niin vältyttiin nosto-operaatiolta. Kesäkelissä vaunu olisi ollut aika varmasti kyljellään ojassa.

Comment

Täytynee pitää omana tarinana tää, sen verran tuntuu tulevan soraääniä, olen kuitenkin sitä mieltä että vilkun käytön ohella voisi myös katsoa että onko rinnalla ketään saataisiin nämä vakuutusmaksut pysymään kurissa
                                Viimeksi muokannut Tarnanen; 21.1.2009, 12:39.

Comment

?? Mitä muuta tuossa viestissä on kuin omaa tieraivoa?
                                  Missä tilanteessa et käytä vilkkua? Kaistaa vaihtaessako?

Comment

olen sanaton :D

Comment

Perässä roikkuminen, hiillostus jne. toiminnot on just se oikea tapa 'ojentaa' virheen tehnyttä tai muuten vaan tötöilevää kanssa autoilijaa. Ihan selvä juttu.

Vilkun käyttöhän on suurinpiirtein kusipäisin temppu, minkä liikenteessä voi tehdä. Varsinkin jos meinaa kääntyä johonkin.

Comment

Viehän Lauri ajokortti poliisille säilöön ihan omatoimisesti niin liikenteessä on pykälän turvallisempaa meillä muilla.

Comment

Minä en kyllä siitä tekstistä ymmärtänyt, että mitä oikein tapahtui. Joku ajoi kaistaa edessä ja joku perässä, sitten paskatti oli melkein jonkun kyljessä jossain ja sitten yhtäkkiä hiillostettiin ja nyrkkeiltiin. Lopusta puuttui vain "Morrooo, morrooo. sä oot vaihtanu autoa!".

Comment

"Morrooo, morrooo. sä oot vaihtanu autoa!".
                                            Kuulostaa kovasti Kummelin sketsiltä.

Comment

Se ei ole sattumaa.

Comment

Tänään oli melko lähellä ettei joku vanhempi rouva päässyt tutustumaan puskuriini eräässä risteyksessä.
                                                Ajoin suoraan kulkevaa tietä jolta olin kääntymässä T-risteyksestä vasemmalle. Tieltä jolle olin kääntymässä oli tulossa myös pari autoa tarkoituksenaan kääntyä vasemmalle, joten ne joutuivat odottamaan että pääsen ensin kääntymään. Risteyksessä on suojatie ja liikenteen jakaja.
                                                Ensimmäinen näistä autoista (mersun paku) oli hivuttautunut sen suojatien yli, jolloin tämä rouva ylitti juuri sieltä pakun takaa sitä katua. Vähän yllättäen kyllä tuli tilanne kun pakun keulan takaa ilmestyikin naikkonen eteen. Absien ja nastojen ropinan saattelema sain juuri auton pysäytettyä (ja nyrkin heristelyt naiselta). Pikkusen kyllä säikäytti tilanne, mutta samalla (vaikka osuessa olisi syy ollut täysin minun) vitutti kyllä se pakunkin tapa tulla siihe risteykseen "tyrkylle" peittäen täysin näkyvyyden suojatielle.
                                                Tiedän, olisi pitänyt ajaa siihen sitä 5km/h, mutta jos se paku olisi ollut siellä suojatien takana, niin mitään ihmeellistä tai "läheltä piti" tilannetta ei olisi tapahtunut.
                                                No, onneksi ei käynyt mitään... ja ehkä tuosta jäi jotain mieleenkin.

Comment

Nostellaas vanhaa aihetta.
                                                  Tänään oli lähempänä kuin pitkään aikaan maantiellä. Päivällä ajelin VT22 tuonne Muhoksen suuntaan, kun joku vastaantulija pienellä autollaan ei ilmeisestikään keskittynyt ajamiseen, auto ajautui minun kaistalle. Onneksi sen verran aikaisemmin huomasin että nyt tullaan minun kaistalle, että ehdin jarrutella ja väistää tien reunaan. Ihan kokonaan se ehti olla minun kaistalla, ennen kuin taisi itse huomata tilanteen ja palata omalle kaistalleen juuri ennen kohtaamista. Onneksi penkat ovat nyt pehmeitä, joten sinne olisi viimeisessä tilanteessa väistetty.

Comment

Syksyllä kiihdyttelin liittymästä 2-kaistaiselle ohitustielle/moottoritielle auton perään ja ajattelin jo siirtyväni vasemmalle kaistalle. Päätin olla siirtymättä, kun oli vaimo ja tuttava kyydissä sekä vesisade ja näkyvyys heikohko.

Ehkä muutama sekunti siitä, kun päätin jäädä omalle kaistalle, vasenta kaistaa sujahtaa auto ohi. Ei siinä mitään, mutta meno suunta oli väärä!!
                                                    Auto ajoi väärään suuntaan 2-kastaisella ohitustiellä. Ei ehtinyt edes säikähtää ja fiilikset tulikin hieman viiveellä.

Siinä oli todella lähellä vakava onnettomuus ja voisi kai sanoa etten ole tuon lähempänä kuolemaa käynyt.

Comment

itellä on kuolema käyny sen verran lähellä että isoja rapakoita osaan varoa.
                                                      ajoin kajaanista valtimolle sunntai iltana ja autona oli 11kertaa maapallon ympäri ajettu 80cc audi.
                                                      väsyneenä, pimeässä ja syksysessä sateessa ajoin reilua 100 kunnes huomasin rapakon olevan tien laidassa ja en älynny vielä jarruttaa kun ajattelin väistää sen mutta sittenkun huomasin vastaan tulevan auton niin eihän siinä auttanu ku pikkusen jarruttelun jälkeen läsäyttää rapakkoon ja tiukka ote ratista.
                                                      jonku matkaa auton heiteltyä auto rauhottui ja sain pidettyä tiellä.
                                                      pari minuuttia tapauksen jälkeen tuli kylmähiki ja jalat meni veltoksi että piti pysähtyä happee ottamaan pihalle.

Comment

Olin ajamassa melko tuoreella kortilla normaalissa talvikelissä (syvät urat) corolla dx -86 mallisella pirssillä. Kyydissä vanhempi miesporukka, humalassa ja autossa muistaakseni yhteensä 4 henkeä ja vauhtia n. 80km/h. Vasemmalle kaartuvassa mutkassa takarenkaat ottivat uran valleista vauhtia ja pompsahtivat vasemmalle ulos urista. Pito oli niistä renkaista menetetty ja perä lähti vastaantulevien puolelle rinnalle pyrkimään. Samaan aikaan kun kädet melkein halvaantuneina yritin jotain eturenkaille tehdä, huomasin, että kuorma-auto tulee vastaan. Jostain ihmeen syystä sain ilmeisesti tehtyä vastaliikkeen, koska perä palasi juuri ennen rekkaa omalle kaistalle. (Vaikka perä ei käynyt kovin jyrkässä luistossa, niin urat kulkivat lähellä vastaantulevaa kaistaa, joten auto oli melkein puoliksi vastakkaisella kaistalla.) Vaikka perä heilahti vielä vastaheittoon, niin ilmeisesti urat hidastivat ja auto palasi takaisin ruotuun. Minulla ei enää siinä vaiheessa varmasti ollut asiaan sanomista joten onnea oli rutkasti mukana. Noin kymmenen sekuntia tapauksen jälkeen alkoi kädet täristä niin paljon, että pakko oli pari minuuttia vetää henkeä. Lienee vaarallisin "lähellä oli" -tilanne minkä tiedän minulle sattuneen.

Comment

muutama vuosi sitten lähdin ajelemaan Hyvinkäältä kohti Tamperetta moottoritietä, rampista alas rekan perään, vilkku päälle ja valmiina vaihtamaan kaistaa.. Auto suhahtaa vasemmalta kaistalta vastaan kohti helsinkiä.. Siinä piti ihan ottaa se vilkku pois ja hetki ajella rauhassa rekan perässä. Meni pitkään että teki moottoritiellä ohitukseen lähdöt yhtä varmasti kun maantiellä=)

Comment

Millonkahan ne kehittää järjestelmän autoihin, mikä estää/varottaa väärään suuntaan ajamisesta. Naveista en tiedä tekeekö jo tota, kun ei ole tullut testattua..

Comment

Mulla navi on koittanut ajattaa monta kertaa väärään suuntaa yksisuuntaista katua. Yhteenkään naviin en luota.

Tossa 3 viikkoa sitten, olin kavereille juoppokuskinina, ja alla oli vanha sedan traktori volvo. Lähettii Toppilasta motarille ja mulla kytkin hirtti kiinni siinä koslassa. Ei siinä muuta mut olin just päässy rampin loppuun ja volvosta loppui vauhti, nii takaa tulee teini biimeri jo valmiina täydessä vauhdissa kahvaellä. Pari kertaa potkin kytkintä nii nopee ku sain nii luojan kiitos se rupeski toimii. Eiku ykköstä sisää ja kumit sutien altapois. Ei muutaku kaakkurin TB:eelle kahville ja hermotupakalle. Jos kyseinen biimeri olisi osunut heille olisi varmasti käynyt pahemmin kuin meille. Volvo oli kuitenkin tätä isoompaa ja järeempää mallia verrattuna siihen pikku kippoon.

Comment

Working...
                                                              X