Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autoverovalituspohja malliksi 2003 auton tuoneille ...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mitenkäs tuo valitushomma menee vuoden 2008 aikana verotetun auton kohdalla, ei taida olla paljon toivoa saada "palautuksia"? Hinta on arvottu MAHTI-järjestelmällä, joten ei varmaan prosentit enää muutu. ELVin varalta tuo valitus kannattanee silti tehdä, jos siihen joku muutos (joskus) vielä tulisi. Tällä hetkellä näyttää sekin ilmeisesti aika heikolta, vai?
    Kolmesta ratkaisevasta kysymyksestä veroprosentin oikaisemiseksi ei ole oikein mitään perusteita, pl. Tullin konkreettinen virhe esim. väärät CO2-päästöt tai kokonaismassa.

    ELV-kysymyksen ratkaisee EYT, itse pidän syrjiväksi tuomitsevaa ratkaisua hyvin todennäköisenä mutta Autoveron vastaava korotus viittaisi siihen, että VM aikoo kieltäytyä korvauksien maksamisesta syyllä tai toisella. Aika näyttää, eikä tällä hetkellä ole edes varmaa astuuko tuo Autoveron vastaava korotus voimaan.

    MAHTI:sta saatu verotusarvo voi olla autosta riippuen jopa verovelvolliselle edullinen. Jos asia on kuitenkin toisinpäin, kannattaa sitä vastaan selvittää vastaavien autojen todellisia myyntihintoja, tavarantarkastajan lausunto sekä vastaavien autojen myynti-ilmoituksia verotusajoilta. Lisäksi kannattaa selvittää onko tuolloin myynnissä olleita autoja todellisuudessa saatu myytyä. Vielä tämän lisäksi voi viimeisenä oljenkortena vedota viimeisimpään KHO:n ratkaisuun ja vaatia siinä esitetyin perustein MAHTI:n tuottamaa verotusarvoa alennettavaksi.

    Comment


    • #32
      Oheinen päätös tulossa nyt keväällä KHO:sta (bongattu TL:n keskusteluista - lähde Taloussanomien toimittaja)->

      "KHO:n uunista tulee sellainen päätös, jossa vuoden 1.1.2008 jälkeen verolle laitettujen autojen verrokki-Suomi-autoista tulee poistaa jäljellä oleva hankintavero ja sitten lisätä verotettaviin CO2-pohjainen hankintavero joko päästöjen tai vanhemmissa painon mukaan.

      Verrattain järkevä päätös siis tulee tänä keväänä ja sehän romuttaa nykykäytännön kokonaan."
      Viimeksi muokannut Monster; 13.1.2009, 22:09. Perustelu: lisätty tekstiä...

      Comment


      • #33
        Hehe, oma verotettu 2.1.2008 :) Tuularin palstalle en ole kerennyt vielä tänään joten kiitos
        tuosta vinkistä! Mitähän se sitten käytännössä tarkoittaa, jää nähtäväksi...

        Pitää Monster tulla kuolaamaan vinkkelikonettasi tuossa joku päivä.

        Comment


        • #34
          Iltalehti 13.2.2009:
          Liikenneministeri haluaa autoverotuksen uusiksi
          14.2.2009 8:51
          Liikenteen verotuksen painopiste tulee siirtää ajoneuvon käytön verottamiseen, vaatii keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen.

          Anu Vehviläinen haluaa ajoneuvon käytölle kilometripohjaisen maksun. Painopiste siis siirtyisi pois hankinnan ja omistamisen verottamisesta.

          Tavoitteena on päästä ajan, paikan ja ajoneuvojen päästöjen määrittämään kilometripohjaiseen maksuun.

          Portaittain tehtävä uudistus voisi olla voimassa koko laajuudessaan ensi vuosikymmenen puolivälin jälkeen.

          OT: Vinkkelikone myyty ja pihalla lojuu uusi ruotsintuonti A3 8P S-Line punaisilla sporttinahkajakkaroilla :=)
          Viimeksi muokannut Monster; 14.2.2009, 09:28. Perustelu: lisätty tekstiä

          Comment


          • #35
            En oikein ymmärrä tuota kilometripohjaista perustuvaa verotusta tekniikan avulla. On puhuttu että autoihin pitäisi asentaa GPS paikantimet joilla seurataan että kuinka paljon autolla ajetaan ja millaisilla teillä. Toiset tiet siis halvempia ajaa kuin toiset. Toki matkaa saattaa tulla enemmän ja polttoainetta palaa enemmän mutta mitäs siitä.

            Eikös helpoin tapa ole korottaa polttoaineveroa. Mielestäni se ohjaa parhaiten valitsemaan pieniruokaisen auton. Silloin paljon ajavat maksavat luonnollisesti enemmän veroa kuin vähän ajavat. Polttoaineen hinnan kallistuminen vähentää turhia ajoja. Tähän vastapainoksi ammatti liikenteeseen voisi kohdentaa verohelpotusta polttoaine verosta, jottei kuluttajahinnat perustarvikkeissa ruoka jne nouse turhaan. Tällä mallilla ei ole inflaatiota kiihdyttävää vaikutusta.

            Tuo päästöihin perustuva autonverotus on ihan ok kunhan se vain olisi kohtuullisella tasolla. Voisivat vaikka poistaa sen lisättävän 4% mikä tulee tuontiautoihin. Sama varmaankin myös uusissa.

            Comment


            • #36
              Jos/kun auton hankintavero tippuu uusissa autoissa se koskee tietysti myös tuontiautoja. Tämähän on jo käytäntö v.2008 alusta saakka. Ei tule edelleenkään saamaan suomalainen lasipalatsi meikäläisen autorahoja jos/kun ruotsista/saksasta saa todella edullisesti vähän ajettua käytettyä.

              EU:n tavoitteenahan on poistaa koko EU alueella hankintaverot 2016 alkuun mennessä. Tuohonhan tuossa Vehviläisen kommentissakin tähdätään. Aika jännäksi menee suomalaisen autokaupan kannalta jos nyt ruvetaan rummuttamaan että autovero poistuu kokonaan 2016 mennessä (enää 6 vuotta). Ihmiset osaa nimittäin laskea että tollaisessa 40keur autossa on autoveroa aika reilusti niin voipi uusien myynti tuolla vaiheittaisella hankintaveron alasajolla tyssätä aika komiasti...

              Comment


              • #37
                En oikein ymmärrä tuota kilometripohjaista perustuvaa verotusta tekniikan avulla. On puhuttu että autoihin pitäisi asentaa GPS paikantimet joilla seurataan että kuinka paljon autolla ajetaan ja millaisilla teillä. Toiset tiet siis halvempia ajaa kuin toiset. Toki matkaa saattaa tulla enemmän ja polttoainetta palaa enemmän mutta mitäs siitä.
                Täytyy muistaa Kepun ajavan asiaa - Tavoite luonnollisesti on, että kaupungeissa autoilusta maksetaan kalliisti ja syrjäkylillä ei niinkään. Tämäkin tosin toteutuisi aivan riittävästi pelkällä polttoaineverolla, kaupunkiajossa kun kulutuskin nousee kuin itsestään.

                Tietulleja pidän vielä jotenkin järkevänä keinona, koska järjestelmää ei ole triviaalisti huijattavissa.

                Comment


                • #38
                  Tulee muuten aika nopiaan tällä hetkellä autoveropäätös eteläisestä tullipiiristä. Vein pe ruokatunnilla laput tulliin niin olivat jo maanantaina tehneet päätöksen A3:sta.

                  Perseelleen oli sekin päätös tehty. En ymmärrä miksi käyttivät Nettiautossa myytyjä 6kpl:tta A3:sia verotusarvon hakemiseen kun Mahti antaa suoraan (tietenkin hieman alemman arvon) niinkin harvinaiselle autolle kuin A3 2.0FSI vm.2005...

                  Comment


                  • #39
                    Toisessa topikissahan olikin jo juttua verouudistuksista, mutta mitä meinaatte tehdä näissä vanhemmissa tapauksissa. Omani on verotettu tosin 2004 puolella, mutta siinähän on nuo samat alv/elv-sotkut...

                    Edit: Hoksasin etten ole tehnyt mitään valitusta tuodusta moottoripyörästä...nuo yhteensä alv/elv:t olisi pitkältä toistatonnia. Nyt alkaa jo sylettämään.
                    Viimeksi muokannut Rusty; 20.3.2009, 15:55.

                    Comment

                    Working...
                    X