Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Finnairin kokeilu/miten asiakkaat reagoivat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Finnairin kokeilu/miten asiakkaat reagoivat

    Kansallinen yäk lentoyhtiö on saanut uuden idean. Kaikilla kaukolennoilla juomat(myös ruokajuomat) ovat maksullisia. OK. Eihän se maailmaa kaada, mutta hinnat. Pikku bisse 5€, 2dl viini 7€, paukut varmaan 9-10€. Vettä ja mehua saa ilmaiseksi. Netti maksoi 19,95/lento, Bisneksessä saa ilmaiseksi tunniksi. Siis tunniksi. En ollut bisneksessä, mutta jos lippu maksaa 1500€, niin eiköhän netti ole selvyys. Good luck. Eiköhän Finnairilla ymmärretty, että on niitä muitakin yhtiöitä. Ja ihan varmasti on. Kokeilu näköjään jatkuu maaliskuun loppuun. Älkää vastatko, ettei tarvitse juoda olutta, kun voi olla ilman. Tarkoitan koko ideaa. Meillä oli normaali reittilento HEL-POP. Finskin sivuilta ostettu. Kun kone nousi, niin pyysin yhden oluen. Juomakärry tulee kohta, oli lentoemon juttu. Puolimatkaa meni, ennen kun tajusivat, ettei me olla Aurinkomatkojen jengiä. Sitten alkoi homma toimia, niin kun pitääkin. Anteeksi, emme ymmärtäneet jne.On se vaikeata. Ensimmäisen kerrran , kun painoin tarjoilijan nappulaa, niin sanoi, jos kaikille toisi, niin he joutuisivat tekemään töitä koko ajan. On se kovaa. Normaali reittikone_kaikki ilmaista, mikä muu kun Finnair
    Viimeksi muokannut Hilakitkutin; 2.2.2019, 23:40.

  • #2
    Aika hyvä keino viedä brändiä halpalentoyhtiön suuntaan. Vaativa bisneslipusta maksava asiakas ei varmasti palaa asiakkaaksi uudelleen, jos paketti ei ole miellyttävä. Lufthansalla, Swissillä, Turkish Airlinesillä, hiekkalaatikkomaiden yhtiöillä, monella aasialaisella jne. Eurooppa-Aasia väliä lentävällä puljulla käsittääkseni on kuitenkin bisnesluokan konseptit aikalailla kunnossa. En ole itse koneen keulaosastossa ikinä matkustanut, mutta foorumikirjoittelujen perusteella Finskin A350:n bisnespenkeissä taisi muutenkin olla ongelmaa, että vanhempien A330:n full flat-penkki olisi parempi. EDIT: siis lähinnä kommenttina tuosta rajoitetusta netistä bisneslipulla
    Viimeksi muokannut Kraftwerk; 2.2.2019, 23:45. Perustelu: täydennetty

    Comment


      #3
      Kyllä ton kotimaisen halpalentoyhtiön palvelu alkaa olla sitä luokkaa, että lennän mielummin ihan millä tahansa muulla. Pavelussa ei ole mitään eroa enää Norwegianin ja Finskin välillä. Jo pelkkä boarding pelleily on ihan farssi. Tehdää "premiumia" siirtämällä jotain verhoa matkustamossa ja sitten pistetään köyhät ja köyhemmät jonoon ennen koneeseen nousua. Tämmösen lomareissaajan näkökulmasta esimerkiksi Lufthansa on tarjonnut ihan hyvää palvelu/hintasuhdetta. Samoin tuo em. norjalainen puulaaki. Oikeastaan ihan kaikki muut paitsi tuo kotimainen, jonka vessan oviinkin tulee varmaan vielä polettiautomaatti.

      Edit:
      Ei tässä itsekään mitään ihmeitä palvelulta odoteta. Ymmärrän hyvin, että on premium boarding ja muut, mutta sen jälkeen loppuu ymmärrys. En mä odottanut edes mitään eväitä viimeksi Lufthansan lennolla Helsingistä Müncheniin, mutta niin vaan ilmestyi joku paakelssi ja kahvi kouraan ihan pyytämättäkin. Ei mun reissaamionen noista kii ole, mutta siitä ja henkilökunnan ystävällisyydestä tulee jo se fiilis, että täähän meni kivasti. Toisaalta Norskilla mennään halvalla ja sielläkin homma toimii hintaan ähden oikein mallikkaasti. On wifiä ja rahalla saa, mitä tarvitsee. Se on helppo hyväksyä kun liput ovat edulliset. Sitten kun sama palvelu laitetaan myyntiin 2x hinnalla ja asiakkaalle selviää, että eihän tässä oo mitään eroa edelliseen, syntyy äkkiä olo, että mistä tässä oikein maksetaan.
      Viimeksi muokannut JM; 3.2.2019, 10:19.

      Comment


        #4
        Tiukkaa analyysiä.. ja samansuuntaista mitä viimeakoina iltapvlehdistä lukenut. Varmasti myös totta nuo palveluiden hinnat ja se että muualta ne saa paremmin tai halvemmalla.

        Oon aika helppo matkustaja ja mulle tärkeintä on että koneet kulkee aikataulussa. (Ei se tietysti haittaisi että olutkin tulee aikataulussa :) ) Siksi pitää vetää miinusta tänä talvena olleista useista lentojen peruutuksista aika kepein perustein, jotka liittynee enemmän henkilöstöpolitiikkaan kuin lumimyrskyihin.

        Pitää kuitenkin heittää sekaan omat kokemukset, ei yhtään negatiivista asiakaspalvelukokemusta. Ja vuosittain yhtiön lentoja tulee >100 joten kysymys ei oo satunnaisotoksesta. Tiheä käyttö takaa ilmaiset juomat myös Euroopan ja kotimaan lennoille ja ilmaisen netin.

        Ei ihan voi sivuttaa normilentäjän kokemuksia joten haiskahtaa vähän että Finnairilla on tarkoituksellista tämä että palveluita kohdistetaan niitä paljon käyttäviin joista päivittäinen liiketoiminnan perusraha tulee.

        PS. 350 bisnespenkissä en kyllä oo kokenut mitään ongelmaa, sen sijaan se on erittäin miellyttävä.

        Comment


          #5
          A350 pisnespenkki on mun mielestä erittäin mukava. Penkeissä on ollut laatuongelmia, jonka takia niitä vaihdetaan https://www.lentodiilit.fi/2017/06/0...okan-istuimet/
          Palvelu pääsääntöisesti ollut ihan hyvällä tasolla, mutta kerran osui kohdalle totaalinen riman alitus. Ruokia piti odottaa tuntitolkulla ja toivat vielä väärät ruuat.

          Ihan kaikkia kaukolentoja tuo kokeilu ei koske, silti huono veto halpalentoyhtiön suuntaan.
          http://www.lentoposti.fi/uutiset/fin...uristiluokassa

          Comment


          • #6
            Joku ne ”ilmaiset” alkoholit maksaa. Minusta on oikein, että ne maksavat, jotka juovat. Itsekin maksoin.

            Siinä on toivottavasti myös sellainen tietty käyttäytymistä ohjaava kulma mukana.

            Busineksessa lentävät laittavat netin matkalaskulle, jos edes haluavat olla tavoitettavissa.

            Comment


            • #7
              Kompromissina voisivat tarjota vaikka yhden maksuttoman juoman / lento.

              Comment


              • #8
                Ei ollut mun idea kummastella sitä, että brenkku maksaa, vaan paljonko se maksaa. Mielestäni 5€ kaljasta on vaan perseestä. Kalliostakin saa tuopin(0,5l) 3€. Finskille varmaan 0.20€. Se on vaan väärin. Viime lento 11h. Jos kalja yhtään maistuu, niin kyllä siinä siinä saa fyrkkaa palamaan. Ja muijalle 7€ viinit(2dl). Ei edes tarvi olla juoppo, että 100€ palaa Finnairille, joka ennen "kokeilua" oli ilmaista. Tämä oli pointti, ei se, että se joka juo maksaa,vaan paljonko. Kaverin mietelause-ei se rikkaalla tunnu! Persaukinen eläkeläinen.

                Comment


                • #9
                  Kannattaako sitä kaljaa juoda, jos siitä tulee noin paha mieli. Kiovassa saa tuopin 0,5€,saanko jonkun palkinnon

                  Comment


                    #10
                    Ihan tuli vanhat alkoholiongelmat mieleen tästä keskustelusta.
                    Jos finnairin juoma on liian kallista, niin voisko sitä harkita lentoa jollain muulla yhtiöllä? Tai sitten nykästä siellä kalliossa tukevat pohjat matkalle.

                    Comment


                    • #11
                      Vitonen on kyllä aika normihinta.
                      Kallio on kallio ja aikanaan hämmästyin, miten halpaa siellä kalja oli.
                      Baarissakaan ei saa paljoa halvemmalla, jos yhtään ja finski joutuu roudaamaan sen koneeseen, sekä polttoainetta kuluu sitä enemmän mitä enempi sitä massaa on siinä koneessa. Ehkä tässä on sekin, että normisuomalainen kun tinttaa sen 11h ilmaista viinaa, niin siinä on vähän ikävässä välikädessä, kun lapsiperheet valittaa metelistä ja menet sitten känniläiselle kertomaan, että olisitko kiltisti, kun uloskaan ei voi heittää. Ei siellä koneessa tosiaan ole pakko sitä olutta vetää. Vai vedätkö bussissa ja junassakin aina pleksit? Eikä se junankaan kalja ole sen halvempaa...

                      Comment


                        #12
                        Laskiko lippujen hinnat vastaavasti saman verran kuin normaalisti on saanut vitosen arvoisina tuoppeina kaupan päälle? Sittenhän tuo on hyvä kauppa. Jos aiemmin on saanut lipun hinnalla kaliaa ja nyt ei, vaikka hinta on pysynyt samana niin onhan tuossa selvää rahastuksen makua.

                        Comment


                          #13
                          Joo, ei toi viina itsellekään ollut purnaamisen pää syy vaan se, että tuota lafkaa edelleen kuitenkin markkinoidaan jonain parempana lentoyhtiönä ja tämmösen perus lomamatkustajan näkökulmasta sillä perus lipulla saa samanlaisen reissun kuin Ryanairilla tai Norwegianilla. Toinen juttu on sitten näiden säästöjen naamioiminen joksikin yleväksi kampanjaksi tai kokeiluksi.

                          Comment


                          • #14
                            Hopsiksen kommentti on tavallaan totta, mutta Finnair on pörssiyhtiö joka tavoittelee 6% käyttökatetta, ja sen on siirrettävä kustannusten nousu asiakkailleen. Jos vaihtoehtoina on lippujen hinnan nousu tai lisäpalvelujen hinnoittelu, jälkimmäinen on parempi. Pörssiyhtiönä sillä ei ole sosiaalisia velvoitteita tulonsiirtoihin.

                            Elintaso on Suomessa mahtava kun ”persaukinen” matkustaa kaukomaille. Jos vaikka vertaa elintasoon siellä kohteessa.

                            Comment


                              #15
                              Kysymys: Miksi lentokoneessa pitäisi saada "ilmaiseksi" viinaa, kun ei sitä muuallakaan saa? Miks ei kukaan purnaa kun VR:n junissa ei kulje viinakärryjä mistä saisi ilmaiseksi drinksuja?

                              Comment


                              • #16
                                Johtuisko siitä että vr:n lippu maksaa saman kuin finnairin olut, niin kukaan ei oletakkaan saavansa mitään.

                                Kai siinä se harmittaa kun jotain "etuja" on viety eikä tilalle saatu mitään. Sekin harmittaa kun juoma ja kuiva sämpylä maksaa sen päivärahan verran. Ennen sen sai virman piikkiin kun vielä kuului lipun hintaan. Ja sekin kismittää kun muilla yhtiöillä asiat on tällä saralla paremmin.

                                Minkä tahansa edun menetys harmittaa. Meillä on töissä ilmaset kahvit. Kyllä harmittais periaatteesta jos se maksais jotain. Jos se olisi aina maksanut niin tuskin harmittaisi. Ja eihän sekään kahvi tietty ilmaista ole. Kyllä me se kaikki tavalla tai toisella maksetaan juotiin kahvia tai ei.

                                Comment


                                  #17
                                  On ihan himpun verran eri asia viedä matkustaja tuhansien kilometrien päähän muutamassa tunnissa kuin junalla Tampereelle tai Turkuun. Kustannukset on vähän eri luokkaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Yllä jo mainittukin paljon pointteja miksi itse aina olen suosinut KLM, Lufthansa, BA yms.
                                    Finski on aina ollut brändättynä hyväksi ja hienoksi lentoyhtiöksi. Palvelu on kuitenkin aina ollut samaa kuin alepan kassalla. Lentoemäntää vituttaa ja se on vaan pakon sanelemana töissä (ilmeisesti perintöä odotellessa?).

                                    Nyt kuitenkin pari vuotta tullut lennettyä Helsinki-Japani väliä jokusen kerran ja tässä on selvä ero. Näillä lennoilla en ole löytänyt valitettavaa, mutta tuntuu että se ei ole "finskin ansiota".
                                    -Japanilaiset lentoemännät ovat ystävällisiä, välissä on joku ärtynyt suomalainen/ruotsalainen lentoemo. Ne saa vältettyä kun juttelee japanilaisten lentoemojen kanssa huonoa japania niin saakin parempaa palvelua :)
                                    -Finski kohtelee japanilaista lentoa paremmin, juomat ja ruuat ilmaisia
                                    -Lasten kanssa matkustaessa japanilaiset ottavat lapset todella hyvin huomioon, joka lennolla löydetty leikkikavereita jostain vanhemmista ihmisistä...
                                    -Ei suomalaisia koneessa, yleensä 90% on japanilaisia ja 5-10% ruotsi,saksa,hollanti,ranska yms. loput ripoteltuna suomalaisia

                                    Mutta, on siihen syynsäkin. Suomesta lipun japaniin ja takas voi saada alennuksesta 600e. Japanista suomeen ja takaisin japaniin, sama lentoyhtiö, sama kone, sama henkilökunta yms. lippu maksaa halvalla hetkellä 1200e. Viime lomareissu, 2 aikuista, 5v ja 2v muksut maksoi heikoimmilla turistilipuilla 5500e. Eli finski repii rahat hyvätuloisilta japanilaisilta, itsellä ei vaan ole tuollaisia summia maksaa edes kerta vuoteen. Mutta onpahan varaa tarjota ne oluet ja hankkia lentoemännät jotka viihtyy töissä ja ovat tarjoiluhaluisia.

                                    Lisäys: Se kyllä on tullut huomattua, että samaan aikaan kun muilla lennoilla alkoi "kokeilut" kaikella rahastamisesta niin japanin lennoilla tarjottava ruoka romahti, niin koostumukseltaan kuin maultaan. Viime lennot ollut ihan karmeaa kuraa, vaikka aika hyvin kaikkea syön niin viime aikaiset on pitänyt vetää raivolla. Muksu mikä syö kaikkea niin jätti viime reissulla ruuat kokonaan syömättä. Eli kyllä sitä ilmeisesti yritetään näistäkin tinkiä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      On se vaikeaa. Antille ihan vaan tiedoksi. Ei ole ilmaisesta viinasta tai VR:stä kyse vaan hinnasta. Mun mielestä 5€ bissestä on vaan liikaa. Siitä on nyt kyse eikä siitä, että sitä on pakko juoda.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kysytäänpäs sitten näin. Minkä verran sinun mielestäsi on OK maksaa kaljasta?

                                        Comment


                                          #21
                                          VR:n Allegrossa Pietariin/Pietarista olut on muistaakseni noin 7€. Laskeskelin kerran että tuon oluen kun ostaa Pietarista kaupasta, kantaa junaan ja myy siellä, niin siinä tulee 900% kate oluelle (miinus kuljetuskustannukset).

                                          Comment


                                            #22
                                            Pari huomiota:

                                            1) Viisi euroa paikalle tarjoillusta oluesta on rikollisen halpaa.
                                            2) Kateprosentti ei voi koskaan olla yli 100%

                                            Comment


                                              #23
                                              Kaukolennoista ei ole kyllä kokemusta, mutta ei mulla euroopan lennoilta ole mitään valittamista Finskistä.
                                              Koneet on pääsääntöisesti hyväkuntosia jne.
                                              Jos jatkossa viinasta joutuu kaukolennoilla maksamaan finskillä niin se saattaa jopa saada minut valitsemaan Finskin. Euroopan lennoillakin on joutunut olemaan kännäävien turistien vieressä ja se ei ole hauskaa aina.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kerran finski uppgradeasi meidät bisnesluokkaan(ekonomy ylibookattu) BKK-HEL. Ennen nousua lentoemo kysyi haluatteko jotain. Hätäpäissäni sanoin olut(koska ei ole kokemusta bisnesluokista) Toi bissen, jonka haki pois ennen nousua, koska se on lämmin vähän ajan päästä, joten hän tuo uuden. Ja myös toi. Tämä on palvelua, mistä maksaa. Ei se, että paikalle tuotu olut maksaa 5€. Jos lentolippu maksaa 800€ ja KAIKKI muut lentoyhtiöt(turkish airlines; quatar) jne. pystyy tarjoamaan edes ruokajuomat ilman konkurssia, niin on se vaan niin väärin. Pitäkää Finnair. Koneessa ei mitään vikaa, lentäjät tosi ammatti-ihmisiä(laskua ei edes huomannut) Ainoastaan toi Finnairin hinnoittelu ihmetyttää(vituttaa)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Finskin babage dropeista on kyllä myös vähän huonot kokeukset. Monesti urheilureisuilla olis kiva kotimatkalla nakata tavarat ajoissa tiskille ja sitten käydä rauhassa vaikka syömässä. Se harvoin onnistuu, koska henkilökunta ei oo ikinä paikalla, ellei lento ole kohtapuolin lähdössä ja siinä raossa ei sitten syödä enää muuta kuin sämpylä lennosta. Muilla yhtiöillä porukkaa on paremmin duunissa ja tavarat saa helpommin jätettyä. Onpa josus käyty ihan kaupungillakin ennen lennon lähtöä, jos on jäänyt hyvin aikaa. Sitä usein jää, koska "staut" ja muu semmonen täytyy ottaa huomioon paluumatkalla kohteesta lentokentälle.
                                                  Viimeksi muokannut JM; 5.2.2019, 17:28.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lentolippujen hinnoittelusta: pari viikkoa sitten lyhyt reissu JYV-HEL-LHR-MIA-CLO-MIA-HEL-JYV AY-lipulla hinta 6148,58 e ja AA-lippu 1833,58 e, molemmilla lipuilla oli samat lennot ja samat economy paikat.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Se taas ei kerro mitään Finnairista, löydät samantyylisiä code share lentoja ja esimerkkejä maailmalta pilvin pimein.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Finnairilla lennän nykyään vain jos on pakko. Tällä hetkellä Norwegian on ollut ykkösenä Atlantin ylityksissä koska Dreamliner. Finskin koneet ovat valitettavsti jäljessä enkä näe hintaan kuuluvan viinan tai "aterian" oleva hinnan erotuksen arvoinen. Myös vähemmän suomalaisia koneessa helpottaa valintaa, harvoin haittaa pomppu Köpiksessä, Tukholmassa tai Lontoossa. :)
                                                        Finskin business on varmaan kiva, mutta Norwegianin Premium on kyllä ihan riittävän kiva, siellä on sitten "ilmaista" ruoka ja juoma niin kauan kunnes koneen henkilökunta ilmoittaa että on pidettävä breikki rommikolasta. Ja hinta-ero on noiden välillä melkoinen.

                                                        Nyt omaan matkaan sattuva lento Norskilla välilaskulla ja kokonais matka-aika 11,5 tuntia 503€
                                                        Norskilla Dreamliner jonka "karjaluokka" on varsin hyvä ja esim. viihdeosastolla paljon katsottavaa.

                                                        Finskin sama väli, suora, matka-aika 8t45min ja hinta 859€. Jää rahaa valita mitä juo ja syö, ei ole pakko tukeutua "ilmaiseen" ateriaan. Koneena A330 joka ei tiloiltaan tai viihdykkeiltään pärjää Dreamlinerille, saatikka hiljaisuudessa.

                                                        En näe mitään syytä lentää Finskillä enää, ellei hinta ole sopiva. Halpalentoyhtiö se nykyään on, eikä pärjää enää kilpailijoille. Ruoka oli joskus hyvää, ei enää.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Finskin Business noissa pikkukoneissa ei kyllä ole hintansa väärtti. Itse en ole viitsinyt edes tuhlata pisteitä siihen, että pääsee "paremmalle" puolelle verhoa.
                                                          Tai sitten kaukolennoilla on busineksessa eroa. Sama toi finskin priority tms matkustajat. Eihän ne tarkista oletko economy lipulla vaikka menet ekana jonoon.

                                                          Itse arvostan suoria lentoja vaivattomuuden takia. Varsinkin, jos pitää tehdä check-in välillä uudestaan niin se vasta on vastenmielistä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tosiaan, tarkoitin kaukomatkojen businesta. Pikkukoneiden triplahintainen business on vitsi, lähes kaikilla yhtiöillä. Kerran lensin Amsterdamista KLM:n busineksessa takaisin, kun tuli tarjous ennen paluuta upgreidata 80€:llä. Matkalla tuli myös tarve saada ruumaan laukku, joka olisi maksanut 30€ joten en katsonut pahaksi maksaa 50€ vähän lisätilasta ja lämpimästä illallisesta.

                                                            Yksin lentäessä ei pomppu minua haittaa, kunhan on kohtuu nopea. Priority Passilla voi käydä loungeissa syömässä ja juomassa ennen jatkoa. Perheen kanssa suoralla toki mennään, viimeksi TUI:n lento kaukomaihin pakettimatkalla ( olipa sekin kokemus, onneksi tässäkin oli Dreamliner koneena).
                                                            Viimeksi muokannut pulla; 5.2.2019, 15:39.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X