Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dieselin valoisempi tulevaisuus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuo perustuu vissiin käyttäjien ilmoituksiin vai mistä hakee asemien pumppuhinnat?

    Comment


    • Käyttäjien ilmoituksiin näemmä. Latasin kokeeksi ja ihmettelin Tampereen pumppuhintoja. Ei tässä lähialueella ainakaan tunnu monen sentin heittoja olevan. Tiedä sitten kuinka hyvin nuo hinnat ovat oikeasti ajan tasalla.

      Comment


        Mjooh, kyllä se on paree kun tankkaa vaan silmät kiinni eikä kato mitä maksaa.

        Nimim: tässä nyt keskimäärin 571€/kk painanu helmikuun jälkeen polttoaineisiin...

        Comment


          Ajoin töihin, matkalla kolme polttiaineasemaa ja kaikista mätsäsi hinnat. Kaksi kolmesta oli päivitetty 17 tuntia sitten ja yksi tuore. Siitähän tuo sovellus on kätevä että siinä painike sille samalle hinnalle kuin nykyinen, ei tarvitse numeroita näppäillä.

          Tiedä sitten kuka noita päivittelee, jospa sitä joku hurua ajava pitää hinnat ajan tasalla. Varmasti on ihmisiä keille nykyiset polttoaineen hinnat tekevät taloudellisesti tiukkaa, niin onhan siinä joku hyvällä asialla päivittämässä hintoja sovellukseen.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
            Tiedä sitten kuka noita päivittelee, jospa sitä joku hurua ajava pitää hinnat ajan tasalla. Varmasti on ihmisiä keille nykyiset polttoaineen hinnat tekevät taloudellisesti tiukkaa, niin onhan siinä joku hyvällä asialla päivittämässä hintoja sovellukseen.
            Ei tartte edes hurua ajella. Siinä ne menee ihan päivittäisten tarpeellisten ajojen lomassa. Kuka tahansa sovelluksen käyttäjä voi niitä lisätä ja mitä useampi niin tekee, sitä kattavampi ja ajantasaisempi tieto saatavilla. Laittaa edes sen mitä pystyy ellei kaikkia laatuja saa ylös. Siinä on myös puheentunnistus ellei halua ajon aikana näpytellä

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
              Ajoin töihin, matkalla kolme polttiaineasemaa ja kaikista mätsäsi hinnat. Kaksi kolmesta oli päivitetty 17 tuntia sitten ja yksi tuore. Siitähän tuo sovellus on kätevä että siinä painike sille samalle hinnalle kuin nykyinen, ei tarvitse numeroita näppäillä.

              Tiedä sitten kuka noita päivittelee, jospa sitä joku hurua ajava pitää hinnat ajan tasalla. Varmasti on ihmisiä keille nykyiset polttoaineen hinnat tekevät taloudellisesti tiukkaa, niin onhan siinä joku hyvällä asialla päivittämässä hintoja sovellukseen.
              Itse päivitän hinnat kun käyn tankkaamassa.

              Comment


              • Paradoksaalista tai ei - näillä hinnoilla dieselillä ajaminen (vs. vastaavaa bensa) on kannattavampaa jo paljon pienemmällä ajomäärällä kuin oli v. 2021(!)

                Tein pikaisen laskelman, jonka perusteena olivat vastaavat n. vuoden 2015 Audi A6:t (bensalla CO2 152g) ja IS antamat "kevät 2021" hinnat, sekä 2022 tuosta lähiasemalta hiljattain otetut. Tällä laskemmalla ero oli jo yllättävän selvä:

                2021: Dieselillä ajo alkoi "kannattaa" 23 tkm jälkeen
                2022 (ao. keskihinnalla): jo 16 tkm jälkeen.

                Click image for larger version  Name:	breakeven.JPG Views:	0 Size:	26,3 Kt ID:	1942889
                Saapi tarkastaa laskut, mutta porukan kannattaisi alkaa vaihtaa niitä bensa-autojaan ennemmin dieseliin... ;-)
                Tuossa 2015 ikäluokan autoissa hybridit olivat vielä aika marginaalisia, samoin tietenkin EV:t.

                Comment


                  Noissa laskelmissa kiinnostavinta on €/km välitulokset ja niiden muutos vuodessa.

                  Molempiin polttoaineisiin 1€/L mutta suhteellinen korotus dieseliin suurempi.

                  Comment


                  • Kieltämättä eur / km nousut ovat ihan älyttömiä, kun katsoo puhtaasti polttoainekulua :-/
                    Dieselille (polttoaine) nousua +71% ja bensiinille +65% - noin vuodessa (järkyttävää)!

                    Pitäisikö melkein juhlia kun näissä oloissa käyttövoiman verotuksessa (ajoneuvovero, diesel) nousua on vuodessa 0,0%, heheh...
                    Toki miinusmerkkinen olisi vielä parempi;-)

                    Tuo dieselin hinnan nousu on mennen tullen isoin kontribuuttori hulluna (7-8%) laukkaavaan inflaatioon Suomessa.
                    Siinä on joku huono kahvisato (juhlamokka indexi - eli tarjoushinta noussut 2,99 eur -> 4,99 eur) sun muut ihan peanutseja... :-)
                    Huonolla tuurilla toki sähköenergian hinnassa voi päästä myös sopimuskauden vaihtuesssa +100% nousuihin, mutta siirtohinnoissa enemmän vakautta (lue: ne on korotettu jo aiemmin!)

                    Comment


                      Dieselin hinnan nousu on näkynyt kauppojen hinnoissa jonkin verran, melkein kaikki alkutuotannosta alkaen kun käyttää sitä...

                      Comment


                      • Itse asiassa, traktorien ym. polttöljyssä nousu on vielä pahempi - jopa +90%
                        Ja siinä on sitten ihan turha alkaa mennä neuvomaan että "kevennät vähän sitä kaasujalkaa sen kylvökoneen kanssa..." :-/

                        Samoin öljypannujen kevyt polttoöljy, IS:

                        "St1:n myyntipäällikkö Laura Lampola kertoo, että tiistaina litra lämmitysöljyä maksoi 1,89 euroa litra. Tiistaina St1:llä litra lämmitysöljyä maksoi siis 89 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 keskihinta.

                        – Poikkeuksellisen isoja päiväkohtaisia nousuja, Lampola sanoo.

                        Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan vuonna 2021 lämmitysöljyn keskihinta oli sata senttiä litralta. Vielä helmikuussa 2022 litran lämmitysöljyä sai keskimäärin 1,29 eurolla."


                        Mutta esim. kuivureissa viljaa kuivataan monesti juurikin ko. öljypolttimin -> tämäkin vaikuttaa ihan suoraan syömäsi leivän hintaan.
                        Viimeksi muokannut Killeri; 22.6.2022, 15:44. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                        Comment


                        • Juu, kiitos moderoinnista... Jaan tähän vielä yhden uutisen, ennen kuin se leimautuu #offtopic niin perusteluna:
                          1. ...tällä on vaikutusta kokonaisuuteen (= dieseliin käyttövoimana) vaikka koskeekin raskasta liikennettä jossa Audi ei ole edustettuna.
                          2. ...tästä voi ennakoida jotain (dieselin "valoisammasta tulevaisuudesta") sen suhteen mitä nykyinen hallitus asiaan haluaa vaikuttaa (aivan päinvastaista?)
                          3. ...osiossa "Esson baari" saanee livetä hivenen teknisestä jargonista :)
                          Uutinen:

                          Eduskunta on käsitellyt hallituksen polttoainetuesta tekemän esityksen. Alkuperäisessä hallituksen linjauksessa tuen kokonaismääräksi arvioitiin 75 miljoonaa euroa. Lakiesityksessä tukitaso on yli puolittunut. Eduskunta käsittelee asian vielä täysistunnossaan.

                          Kuljetus- ja logistiikka-alan edunvalvoja SKALin mukaan tukitaso kertoo ”täydellisestä ymmärtämättömyydestä” kuljetusalan tilannetta kohtaan.



                          https://www.yrittajat.fi/uutiset/kar...een-luvatusta/

                          Comment


                          • (Toivottavasti ei mene monologiksi...;-)

                            Sivukorvalla uutisista kuulin että sekoitevelvoitteen alennus tulisi lopulta voimaan 1.7. eli nyt perjantaina?
                            Mistään en löytänyt aiheesta ns. mustaa valkoisella.

                            Eduskunnan julkaisukin on liki 1kk takaa, mutta tämä oli vasta esitys:
                            https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Ha...E_85+2022.aspx

                            Comment


                            • Jatkan vielä sen verran tätä monologia että vastaan kysymykseeni (kun sen uutisvirrasta bongasin) ja sitten ... I'll rest my case?

                              1.7. klo 9:25 -->

                              Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen jakeluvelvoitteen alentamisesta juhannuksen alla.
                              Lain väliaikainen muutos menee vielä tasavallan presidentin vahvistettavaksi heinäkuun alussa. Muutos voi tulla voimaan heti sen jälkeen.

                              ”On vaikea arvioida, koska hinnan lasku näkyy pumpulla..."


                              Lähde:
                              https://www.aamulehti.fi/talous/art-2000008919014.html

                              Comment


                                Kyllä se näyttää jo nyt näkyvän, esim. Neste Pirkkala Linnakallio diesel nyt 2,310 €/litra. Pudonnut eilisestä noin 20 senttiä.

                                Comment


                                  Hyvä. Ei tarvi kun euron verran enää laskea niin on semmosella normaalitasolla.

                                  P.S. Eilen käytin auton nelipyöräsuuntauksessa, tänään työreissulla atk näytti 4.2 keskaria. Aiemmin paras lukema ollut 4.5

                                  En mitenkään saata uskoa että pelkät renkaat tekis melkein 10% mutta seurailen tilannetta.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                                    Kyllä se näyttää jo nyt näkyvän, esim. Neste Pirkkala Linnakallio diesel nyt 2,310 €/litra. Pudonnut eilisestä noin 20 senttiä.
                                    10 senttiä tippui Hennalan Shellin mittarihinta kaikilla laaduilla eilisestä. Kyllä oli jonoa tankkaukseen :) Taisi olla omaa hinnoittelua, kun muut ei lähtenyt samaan "hullutteluun" mukaan :) Täytyy pelata lottoa ja tankata Seatti viikonloppuna täyteen. Viimeksi onnistui, kun ST1 antoi pari päivää alle 2.2€/l hintaan. Pakko ajaa sähköllä kaikki mahdolinen.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                                      Kyllä se näyttää jo nyt näkyvän, esim. Neste Pirkkala Linnakallio diesel nyt 2,310 €/litra. Pudonnut eilisestä noin 20 senttiä.
                                      Sattumalta tankkasin juuri samalla Nesteellä keskiiviikkona ja litrahinta oli silloin 2.55 eur (olikohan tarkka 2.557...)
                                      Kyseisellä asemalla on litrahinta pudonnut siis 2 päivässä "peräti" 0.24 euroa.

                                      Samaan aikaan Brent-laadun raakaöljy on ollut juhannuksesta lähtien nousussa, laskettuaan sitä ennen hivenen:
                                      https://www.neste.fi/konserni/sijoit...akaoljyn-hinta
                                      Tuon ei pitäisi siis nyt pumppuhintaa ainakaan samanaikaisesti laskea.

                                      Comment


                                      • MTV uutisissa (kaasuautokauppias, kröhm..) todistelee miten dieselautojen arvo on laskenut luokka 20%...30% koska niiden tarjonta on nyt kysyntää isompaa.
                                        Eli autoliikkeiden diesel-vaihtoautot eivät tahdo oikein kiertää... Varmasti tuo keväinen markkinaheilahdus jossa dieselistä tuli hetkittäin bensiiniä kalliimpaa, vaikuttaa yhä ajatuksissa. Samoin tieto siitä että dieselin hintaa uhkaa jatkossa nuo biosekoitevelvoitteen nosto. Tietty mustamaalaaminen mediassa on myös yleistä, vaikka dieselin CO2 < vast. bensiinillä. Dieselvero on (yhä) liian korkea pikkuajoon. Syitä on siis monia...?

                                        Nyt olisikin korkea aika hallituksessa (lue: ao. ministeriöissä) alkaa miettiä miten tämä biosekoitevelvoitteen nosto tullaan kompensoimaan?
                                        Tämä nykyinen suunnitelma tulee olemaan tiettyjä käyttövoimia syrjivä. Pitäisi miettiä kokonaisuus kuntoon ajoissa, etenkin kuin n. 90% Suomen kuljetuksista kulkee kumipyörillä joista lienee >> 90% liikkuu dieselin voimin. Toistaiseksi kaasu ym. ovat marginaalissa. 100km rangella olevista sähköpakuista (ref. MB Vito) puhumattakaan.

                                        BTW: Olette varmaan huomanneet, Brent on painunut $128 / barrell huipustaan nyt $108 tuntumaan, ja jos lasku jatkuu tuonne satasen tuntumaan, nähdään meilläkin pitkästä aikaa 1.xx eur/l alkavia pumppuhintoja, sitä odotellessa ... ;-)

                                        Comment


                                        • Jaanpas vielä tuollaisen uutisen, koska ainakin itselle oli yllätys... ja sillä perusteella että kyllä tuosta nyt (taas) yksi pilvi tuli sen muutoin niin valoisan tulevaisuuden eteen ;-)

                                          Siis tässä on kyse ihan valmiin jalostetun dieselin (ei siis öljyn) tuonnista, ja tiettävästi tuota ei (enää) tuoda Suomeen lainkaan, vaan lähinnä tuonne Itä-Euroopan maihin.
                                          Mutta silti aikamoista, että tuontimäärät ovat päinvastoin kuin kuvittelin, kasvaneet verrattuna 2021 heinäkuuhun(!)

                                          https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ida...f-5545d2745c89
                                          "Jalostuskapasiteettia kuitenkin ajettiin alas kysynnän vähentyessä koronapandemian aikana, joka on lisännyt tarvetta jalostetun dieselin tuonnille."

                                          Ps. Niin mikä se musta pilvi oli? No se että (jutun mukaankin) EU koittaa sulkea tämän (valmiin) dieselin tuonnin helmikuuhun mennessä, ja kaikki tietää mitä tapahtuu Euroopassa dieselin hinnalle jos tuonti estetään... Noh, emme tietenkään halua Putinin sotaa rahoittaa, mutta voi olla että joudutaan ampumaan kohta jo toiseenkin jalkaan, nimittäin itseä.
                                          Viimeksi muokannut Zac73; 5.8.2022, 09:52.

                                          Comment


                                          • Kun nämä dieselin (lähi)tulevaisuutta hyvinkin liippaavat, niin laitetaanpa pari tuoretta uutista:

                                            Dieselillä ajavat hylkivät vaihtohetkellä sähköautoja – autokauppiaan mukaan arkijärki saattaa unohtua
                                            Tilasto perustuu suuren autokauppiaan viimeksi kuluneen vuoden aikana tehtyihin autokauppoihin:
                                            Dieselautoilijoista peräti 80 prosenttia vaihtaa nykyisen autonsa dieselillä tai bensiinillä kulkevaan käytettyyn autoon.
                                            Vain reilusti alle viidennes hankkii dieselauton tilalle hybridi- tai sähköauton.


                                            https://www.is.fi/autot/art-20000090...M3_P0sZIgt-4Pc

                                            Tämä päivän (IL top3) uutinen on aika synkkä, onkohan tällä viikolla nähdyt (esim. ti Patalahden Teboilin 1,95e/l) kohta taas muisto vain?
                                            Tosin (globaali) talous sukeltaa nyt aika vauhtia ja öljyn hinta painuu samaa kyytiä, samalla on valoa näkyvissä esim. Iranin tuotannon saannista markkinoille. Let's see.

                                            Loppuuko diesel kesken? Varannot ehtymässä, Euroopan tuotanto ei riitä
                                            Euroopan oma tuotanto ei riitä dieselin kysynnän täyttämiseen, vaan ulkomailta tuodaan jatkuvasti lasteja.
                                            Tämä voi koitua vuoden 2023 alkupuolella entistäkin suuremmaksi ongelmaksi, kun Euroopan unionin Venäjältä saapuvia laivalähetyksiä koskeva kielto astuu voimaan.


                                            https://www.iltalehti.fi/autouutiset...3-f2f04609043f

                                            Comment


                                            • Pitkästä aikaa jotain "valoisaakin" uutista (joskin tämän ministerin / hallituksen aikana ei enää mitään asiasta päätetä...)

                                              Dieselin ja 95-bensiinin ero revennyt suureksi – Lintilä: ”Perusteet dieselin käyttövoimaverolle vähenevät koko ajan”

                                              Dieselin ja 95-bensiinin hintaero on ollut suuri pitkin syksyä. Diesel on kalliimpaa kuin bensiini. Samaan aikaan diesel-autoilijat maksavat autostaan käyttövoimaveroa.

                                              ”Perusteet käyttövoimaverolle vähenevät kokoa ajan. Varmasti tämä on seuraavan hallituksen pöydällä yksi ensimmäisistä asioista”, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk). Lintilän mukaan dieselin hintaa on kirittänyt se, että dieseliä tehdään keskitisleistä, joilla korvataan myös maakaasua.


                                              --> Tuo avasi myös osaltaan sitä, miksi diesel on nyt 15-20 centtiä 95E:tä kalliimpaa - koska kaasuhanat kiinni, niin kaukolämpöä ym. tehdään kevyellä polttoöljyllä ....

                                              Linkki:
                                              https://www.kauppalehti.fi/uutiset/d...2-42f21e1edc62
                                              (ei maksumuuria, ellei jo käytetty kk:n ilmaisia lukukertoja)

                                              Comment


                                              • Entäs valmistevero?

                                                https://www.vero.fi/yritykset-ja-yht.../verotaulukot/
                                                .

                                                Comment


                                                  Kyllä ei ole paskankaan merkitystä käyttövoimaverolla jos ajaa yhtään enempää. Tuossa just laskin että koko vuotuisen käyttövoimaveron summalla saisi about yhden kuukauden naftat.

                                                  Samaan aikaan pumpulla hinta on noussut noin puolitoistakertaiseksi. Jos "dieselveron" poistolla joku saadaan tyytyväiseksi niin aika pienestä on kiinni. Se on kuitenkin tavan henkilöautossa joitain satoja euroja, olkoon nyt vaikka 500€ esimerkin vuoksi. Sillä saa nykyään sen vähän reilun 200 litraa polttoainetta. Jos kulutus on vaikka 6-7L/100km niin koko käyttövoimaveron poistolla saisi noin 3000km polttoaineet. Toisin päin laskien, nykyisellään saman 500€ maksaa alle 10000km ajon aikana korkeampana polttoainehintana.

                                                  Sitä vaan että jos tuollaisella käyttövoimaveron poistolla perusteltaisiin sitten ihan hyväksyttäväksi nykyinen korkea litrahinta niin ei tarvi kovin korkeaa matematiikkaa tajuta että ei oo kovin kaksinen vaihtokauppa.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                    Kyllä ei ole paskankaan merkitystä käyttövoimaverolla jos ajaa yhtään enempää.
                                                    Tuossa vähn vanhempaa juttua asiasta: https://www.apu.fi/artikkelit/diesel...ero-poistetaan

                                                    "Bensiiniautoilla ei käyttövoimaveroa ole, koska niillä on korkeampi polttoainevero. Bensiinin polttoainevero on kaiken lähtötaso, mistä dieselin hintaa on lähdetty veroalella laskemaan. Dieselin valmistevero on noin 17 senttiä alhaisempi kuin bensiinillä – tasan tästä veroedussa on kyse. Jos dieselvero poistettaisiin, se tarkoittaisi myös veroedun katoamista. Mitä enemmän ajaa, sitä vähemmän käyttövoimaveron poisto kompensoi dieselin hinnannousua. Suuri enemmistö dieselkuskeista on kuitenkin niitä, jotka ajavat noin 15 000–20 000 kilometriä vuodessa. He taas hyötyisivät tästä. "

                                                    Comment


                                                      Jep. Vaan se että verotetaanko 0€ vai 500€, on silti yks kärpäsenpaska enemmän ajavalle. Siinä puhutaan kuitenkin edelleen satasista vuositasolla. Polttoaineen litrahinnassa taas maksetaan nykyään satasia enemmän kuukaudessa.

                                                      Comment


                                                      • En itsekään näe tuota dieselveroa - yleensä - ongelmana, vaan sitä että itse polttoaine maksaa aivan liikaa (sanotaanko että kipuraja meni jossain 1,60 - 1,70 tienoolla).
                                                        Ainoastaan se ongelma vanhemman pään dieselille, joille ei enää kerry 20-40 tkm vuotuista ajosuoritetta, vaan esim. alle 10 tkm. Noissa tuo vuotuinen vero on sitten selvä rasite ja tekee vanhasta dieselistä ongelmajätettä paljon vastaavaa bensa-autoa nopeammin. Eco-perusteita siihen ei kuitenkaa olisi, koska pienemmät (CO2 -20%) päästöt.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Zac73 Näytä viesti
                                                          Paradoksaalista tai ei - näillä hinnoilla dieselillä ajaminen (vs. vastaavaa bensa) on kannattavampaa jo paljon pienemmällä ajomäärällä kuin oli v. 2021(!)

                                                          Tein pikaisen laskelman, jonka perusteena olivat vastaavat n. vuoden 2015 Audi A6:t (bensalla CO2 152g) ja IS antamat "kevät 2021" hinnat, sekä 2022 tuosta lähiasemalta hiljattain otetut. Tällä laskemmalla ero oli jo yllättävän selvä:

                                                          2021: Dieselillä ajo alkoi "kannattaa" 23 tkm jälkeen
                                                          2022 (ao. keskihinnalla): jo 16 tkm jälkeen.

                                                          Click image for larger version Name:	breakeven.JPG Views:	0 Size:	26,3 Kt ID:	1942889
                                                          Saapi tarkastaa laskut, mutta porukan kannattaisi alkaa vaihtaa niitä bensa-autojaan ennemmin dieseliin... ;-)
                                                          Tuossa 2015 ikäluokan autoissa hybridit olivat vielä aika marginaalisia, samoin tietenkin EV:t.
                                                          2023 Päivitys:
                                                          Energiakriisi on entisestään tukistanut dieselin asemaa: Lämpökattiloissa poltetaan nyt entisten venäläisen kaasun ja hakkeen, ja (osin) kotimaisen turpeen sijaan polttoöljyä = dieseliä minkä vuoksi laskenut öljyn barrel-hinta ei ole laskenut dieseliä lainkaan samalla nopeudella kuin bensiiniä. Esim. viime viikolta lähimmän (ST1) pumppuhinnat
                                                          - E95: 1,90 eur / litra (halvimmillaan käynyt 1,7x eur/l?)
                                                          - Diesel: 2,04 eur / litra
                                                          Ennen uutta vuotta tankkasin halvimmillaan (SEO) 1,84 eur/l mutta 1.1.2023 voimaan tullut parafiinisen dieselin "verotuen" poisto heikensi taas tilannetta.

                                                          Laskinkin nyt mikä on tuon aiemman "bensa vs. diesel" break-even ajomäärä, ja se oli ennenkuulumattoman korkea:
                                                          43.362 km (eli vasta tuota isommalla ajomäärällä per vuosi alkaa "säästämään"...!)

                                                          Nythän tässä on vielä lisämurheena se, että EU lopettaa myös venäläisen dieselin tuonnin helmikuun alusta.
                                                          Tämä aiheuttaa lisää hintapaineita, koska dieselin kysyntä on EU:ssa edelleen suurta ja öljynjalostuksen jaesuhde on vakio (ts. bensiiniä ym. syntyy "liikaa" tarpeeseen nähden).

                                                          En ole aiemmin tuota ehdotusta tukenut, mutta kyllä sen vuotuisen ns. dieselveron (eli ajoneuvoveron) poisto tai ainakin kohtuullstaminen olisi yksi keino estää kaikkinainen dieselin kuolema? 6% uusista on enää dieseleitä, joten se hidas kuristaminen on tehnyt jo pitkälti tehtävänsä?
                                                          Viimeksi muokannut Zac73; 23.1.2023, 10:25.

                                                          Comment


                                                            Noissa tuo vuotuinen vero on sitten selvä rasite ja tekee vanhasta dieselistä ongelmajätettä paljon vastaavaa bensa-autoa nopeammin. Eco-perusteita siihen ei kuitenkaa olisi, koska pienemmät (CO2 -20%) päästöt.
                                                            Kyllä tuo sigun 0.8cdi on edelleen ihan suht edullinen muoto autoilla :D Vuotuiset maksut 300e (dieselvero ja käyttömaksut) ja kulutus 3,5-4,5L/100km. HVO:ta tullu tankkailtua kun kulkee sillä hitosti paremmin ja 30L tankillisessa se eri ei nyt ihan mahdottomia ole. Bensa smarttiin verrattuna sitten vielä edullisemmat huolto/korjauskulut (tai lähinnä niiden puute).

                                                            Comment


                                                              Smartti on kieltämättä edullinen (mulla siis sama 0.8 cdi), mutta kaupan laina-auto pistää paremmaksi. Paperilla suunnilleen samat kulutuslukemat (käytännössä ehkä enemmän), mutta vuotuinen vero noin puolet (333 vs. 170). Kyseessä Fiesta Van 1.5 tdci. Toki Smartissa on enemmän karaktääriä ja hauskuusmomenttia...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X