Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

NSU Prinz

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • NSU Prinz

    Mobilistissa 1/2006 on tiukka kaksintaistelu esi-Audin NSU Prinz ja Honda 600 välillä.
    Prinz:http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:NS...remefarben.jpg

    Prinz on saippualaatikon näköinen ja Honda(en löytänyt kuvaa) näyttää jopa 80-luvun autolta.

    #2
    Söpö pelihän tuo NSU on. Poikasena leikittiin naapurin NSU:ssa 70-luvun puolessavälissä. Nasusta oli halvaantunut kone ja omistaja osti jonkun Toyotan tilalle. Harmaa Nasu jäi pihalle pentujen leikkikaluksi. Töötit, vilkut, puhaltimet kaikki käytössä.
    Myöhemmin se vietiin purkaamoon. KAIKKI kamppeet oli tuolloin ehjänä. Maalipinta jne. virheettömiä. Kaikki muu toimi paitsi se hemmetin motti. Ihmeteltiin sitä hävitystä, mutta kun isäntä oli vähän nopea liikkeissään, niin peli lähti, että heilahti.

    Muutamia vuosia takaperin ajoi Heikkilä-nimiset isi ja poika Heinolasta jokkista Nasulla ja voitokkaasti.
    Onkohan noita nasuja yhtään tallessa Suomessa?
    Nasun viriversio taisi olla se Prinz TT, jolla oli kovan kulkupelin maine Saksan radoilla.

    Eiköhän sama tehdas tehnyt jonkun Wankel-moottorikulkineenkin henkilöliikenteeseen ennen kuin NSU:sta tuli historiaa.

    Comment


    • #3
      Tuo Honda 600 oli aika paljon Minin näköinen kulkine. Muistaakseni teknisesti sangen hienolla polttomoottorilla varustettu laite.
      Samoihin aikoihin, kun "Heikkilän dynastia" kierteli NSU:lla jokkiskisoja, heille pani kampoihin Hondalla Huovinen Jyväskylästä.

      Comment


        #4
        Honda 600 1970
        Honda 600 coupe 1971
        Honda 600 CT Coupe 1972

        Comment


          #5
          Heikkilät on ilmeisesti jostain täältä päin. Itse olen Hartolasta kotoisin ja nimi&legenda on kuultu... Jotain tutun tutun tuttuja löytyy aina. :)

          Comment


            #6
            Jep, muistaakseni Pentti Heikkilä oli vanhemman kaverin nimi. Junnun nimeä en tiedä.
            Molemmat kaverukset olivat silminpistävän pyöreitä, mutta hemmetin nopeita.

            Ja tuo Huovinen taas tapasi työskennellä samassa firmassa missä itsekin. Seppo "Honda" Huovinen raplaa nykyään eläkeputkessa sunnuntaipirssiään, Porsche 928 s:sää.
            Maailma on pienen pieni.

            Comment


            • #7
              Onhan noita Nusuja säilynyt täällä Suomen maalla aika paljonkin. Saksassa tuota perus Prinz 4 on runsaasti samoin kuin perus Prinz 1000 mallia. Kireämmät TT ja TTS versiot ovat vähän harvemmassa. TT oli ensimmäinen "GTI" versio ja sitten tuli siitä vielä vähän vireämpi TTS versio, joka on nykyajan mittapuunkin mukaan 1000 kuutioseksi varsin kova luu. Mistähän muuten tuo Audin TT on saanut nimensä... merkkilätkän ulkonäkökin on myös jotenkin tuttu :)

              Ensimmäinen sarjavalmisteinen Wankel-moottorinen auto oli NSU Wankel Spider, kaunis avokattoinen urheiluauto. Sen jälkeen tehtiin vielä Ro80 jonka varmasti moni muistaa.

              Siellähän ne Heikkilät Hartolassa majaa pitävät. Pentti Heikkilä oli perheen isä (r.i.p) ja pojat Mika ja Mikko jatkoivat kovaa NSU-kuljettaja uraa. Alkuunhan autoissa oli NSU:n oma moottori, tämän jälkeen VW K70 moottori, mutta Fiiatti aikakaudelle siirryttäessä NSU:n takalaatikkoonkin tuo TwinCam löysi tiensä, tälläisella yhdistelmällä Mikko voittikin SM-kultaa.

              Comment


              • #8
                tätä nykyä mikko pitää moottorikoneistamoa heinolassa nimeltään HEMI MOTORS on hyvä paikka työn puolesta käytetään paljon ja vähän omissa harraste hommissakin.

                Comment


                  #9
                  Faijalla oli joskus 60-luvulla tuollainen NSU Prinz 4. Siitä on jäänyt mieleen, että aika erikoinen se oli ratkaisuiltaan, siinä oli mm. yhdistetty laturi/starttimoottori joka oli rakennettu suoraan kampiakselin tai paremminkin vauhtipyörän yhteyteen.

                  Kovin pitkään se ei meillä ollut mutta sen verran paljon siinä oli huollettavaa, että aikamoisen "peruskoulutuksen" autojen korjauksesta sain sitä isän kanssa ropatessani.

                  Toki iskän seuraavakin auto Simca 1000 E tarjosi autonkorjauksen opiskeluun hyvät mahdollisuudet, erityisesti korin ruostevaurioiden korjaamisen osalta.

                  Comment


                  • #10
                    Löytyyhän tuosta Prinz 4:sen moottorista vielä muitakin "hienouksia" kuin tuo mainittu Dynastart. Moottorihan on kaksipyttyinen rivimoottori, jossa mm. läpihengittävä kansi, kannen yläpuolinen nokka-akseli (pyörii epäkesko tangoilla) ja "suorasytkä" jossa molemmille tulpille oma puola.

                    Comment


                      #11
                      Löyty mobilesta tällainen sympaattinen coupemalli, yllättävän paljon samaa näköä kuin Karmann Ghiassa, ei vaan sitä samaa klassista kauneutta kuitenkaan..

                      Comment


                        #12
                        Ohjaamokuvassa näkyy kivasti miten kojelaudan muotoilu on kuin facelift-44 lötköstä, vaihdekepin takana on selkeästi näkyvissä keskipyörästön ja etuperän lukon käyttövivut. Ohjaustehostinkin on taloudellisesti korvattu 33" ohjauspyörällä.

                        Kyllä on autoilu mennyt ihan hakoteille viime vuosikymmeninä. Nykykulkineisiin liitetään paljon kaikenlaisia subjektiivisia vaatimuksia eikä keskitytä olennaiseen. :)

                        Comment


                          #13
                          Hienosti symmetrinen kojelauta tuossa Coupe mallissa. Mittariston ja hanskalokeron paikkaa voi vaihtaa keskenään heittämällä. Pitäisi olle "varamittaristo" hanskalokeron luukun takana :)

                          Comment


                          • #14
                            NSU/HONDA

                            Eipä löytynyt enää kuvaa coupesta, joten merkki/malli jäi hämärän peittoon. tuosta NSU/ Honda kapinoista ei tänäpäivänä enää taida tulla mitään. NSU. ta vielä näkee vähän historic kisassa, yksi oli (TS) harmaa Alastarolla kerhokapina päätöskisassa, eikä huonosti liikkunutkaan. Hondat ovat kai tyystin hävinneet, vähänhän niitä olikin edes siviilissä. Olivat koneeltaan vähintäänkin yhtä herkkiä ja julmetun kallita korjata. Radalla näin Ahvenistolla ilmeisen ainoan maassa S800 Coupen SS- luokan aikoihin. Nykyään ovat kadonneet. NSU.ta on taltioitu täälläkin päin, kaverien toimesta. Mm yksi ilm. vanha ratalaite ja 110 kalustoa.

                            JK. Aikoinaan kuulemma RO 80 kuskit moikatessaan, nostivat sormia pystyyn sitämukaa monesko moottori oli menossa.

                            Comment


                              #15
                              Tutulla timpurilla on Varsinais-Suomessa useampikin Prinz säilöttynä. Odottavat vain sitä hetkeä jolloin olisi aikaa ja inspiraatiota, kuten niin monella muullakin.

                              Comment


                              • #16
                                Tulipa noista Prinzin kireämmistä malleista mieleen sellainenkin oman aikansa melkolailla räyhäkkäin superpyörä kuin Münch TTS, voimanlähteenä luonnollisesti tämä NSU:n pata.

                                Comment

                                Working...
                                X