Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

audi 5000 automaattilaatikko ääntää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • audi 5000 automaattilaatikko ääntää

    Elikkäs otsikonmukainen ongelma lötkössä, mutta osaisikos joku sanoa tarkemmin mistä ääni tulee ja onko mitään tehtävissä (kohtuudella)? Ääni tulee siis veto päällä ja luonnollisesti voimistuu nopeuden kasvaessa.
    Vaihteet vaihtaa hienosti, eikä öljyn määrä tai väri ole virheellinen.
    Lötkö on seissyt n.2 vuotta puun alla, eikä nytkään ole ajettu kuin lyhyttä siirtymää, mutta en usko sen seisomisesta johtuvan, kun ääni ei ole muuttunut miksikään tässä n.100km aikana. Poskilaakeri varmaan olisi se helpoin korjattavissa oleva laakeri, mutta voiko sen vielä varmistaa jotenkin?

    tosiaan vuosimalli 1986 joten typ44 kyse. (Wanha?)
    Viimeksi muokannut gt_man; 13.10.2013, 20:07. Perustelu: vuosimallin lisäys

  • #2
    Ootko huomioinu et peräs on eri öljyt kuin laatikossa?

    Comment


    • #3
      Kyseessä vajaaveto malli, jos ihan peräöljyjä tarkoitit?

      Comment


      • #4
        En, vaan siinä laatikossa (087)on erikseen öljyt tasauspyörästölle ja vaihteisto-osalle. Vaihteisto-osan tilavuus on 6 litraa ja perän 1 litra.

        Vaihteisto-osaan ATF:t ja perään perus 75W/90 öljyä mikä täyttää G52 luokituksen. Et kannattaa tarkistaa, et siin on peräs on öljyy, eikä siihen oo sekottunu ATF:ää. Muutoin ei hyvä seuraa... Tasauspyörästön öljytaso pitäis tarkistaa noin 20 000km välein. Näin siis sanoo Bentleyn manuaali.

        Comment


        • #5
          Ahaa. Nyt tuli mulle ihan uutta tietoa, mutta enpä ole muutenkaan ennen tomaattien kanssa puuhastellutkaan. Ilmeisesti ne perän öljyt tarkistetaan auton alta jostain propun takaa?

          Comment


          • #6
            Tänään käyty auton alla ihmettelemässä, mutta en löytänyt perän tyhjnnys tulppaa sen enempää kuin täyttöreikääkään. Osaisikos joku neuvoa niiden sijainnin? Hakua vaikeuttaa paksu likakerros/painepesurin puute.

            Comment


            • #7
              Tätäkin sitten lähdetty tosissaan korjaamaan iltojen iloksi. Vahvasti olen sitä mieltä, että vian täytyy olla tasauspyörästössä, kun tuskin kukaan on noita öljyjä lisäillyt saatikka vaihdellut muutamaan vuosikymmeneen.

              Ei muutakuin voimansiirto pois lötköstä, kevyt pesu, automaatti irti tasauspyörästöstä ja eikun ihmettelemään.

              Turbiinin akselin päässä näkyi jotain vauriota jostain, mutta ei onneksi ole päässyt laatikon puolelle mikä ikinä jäljet tuohon on tehnytkään.

              Momentinmuuntimen puolelta tp:n suojakansi irti, ja koko komeus oli näkyvissä: Koko tp aivan harmaassa mönjässä, jota ei edes sokea voi sanoa enää voiteluaineeksi.Nestemääräkin hiukka alakanttiin (n.2-5dl) Ihmekään jos kuuluu ulinaa ajaessa.

              Laatikon puolelta olevaa tp:n suojakantta en jostain syystä saanut vielä irti, joten ajattelin huomenissa purkaa vetonivelien puolelta kaiken mikä irti lähtee, jolloin saisi tarpeeksi tilaa tp:n sisäpuolelle, jolloin voi kokeilla lyödä kantta irti.

              Vielä muutama kuva huonolla puhelimelle kuvattuna:
              Attached Files
              Viimeksi muokannut gt_man; 1.1.2014, 19:49.

              Comment


              • #8
                Ei kai siinä sitten muuta kun tutkimaan että löytyykö kulahtaneita laakereita ja jos löytyy niin uusii ne. Samalla vaihtaa kaikki tiivisteet uusiin.

                Comment


                • #9
                  Näin oli tarkoitus tehdä. Pinjonin laakerit ainakin on mennyttä sen voi sanoa heti, mutta kyllä tarkoitus oli vaihtaa kaikki kuluva uusiksi kun kerran avataan. Marmorin hintoja vaan jännitellessä, kun osalista kädessä :)

                  Samalla kun voimansiirto on pois edestä, niin pystyin tuon hammastangonkin irroittamaan ja korjaamaan. Onneksi foorumilla oli hyvät ohjeet ko. työhön. Jos vaikka remonttien jälkeen pysyisi vihreä kulta siellä missä pitääkin :)

                  Comment


                  • #10
                    Omaani kun tein ihan perus manuaalisataseen laatikonvaihdon niin katoin varalaatikon kunnon ja tilasin sitten yhen lakrun ja kaikki stefat tepon kautta niin ne hinnat ei ollu mitää ihmellisiä. Oliko yks poskilaakeri joku 30 euroo tai jotain sinnepäin.

                    Ite tässä oon ootellu et millon se hammastanko losahtaa kokonaan, itellä tarttee lisätä vihreää kultaa vain hyvin harvoin, ehkä kerran pari vuodessa ja hytikkapumppu on ainoa missä selvää hikoilua näkee. Pikkujuttuja :)

                    Comment


                    • #11
                      Hetkeksi pääsi tänään taas käymään talleilla ihmettelemässä.

                      Säätörenkaiden ja kuvernööriakselin(?) irrotuksen jälkeen tuli todettua, että tasauspyörästö ei mahdu ulos ennenkuin pinjoni on poistettu, joten taas joutu miettimään kuinka kansi irtoaisi. Vastaus löytyi pitkästä ruuvarista, jolla pääsi lyömään tasauspyörästön sisäpuolelta kanteen pari kertaa napakasti, jonka seurauksena kansi suorastaan hyppäsi pois paikaltaan.

                      Tämän jälkeen ei tarvinnutkaan ihmetellä kannen jumittamisen syytä: Toinen kartiolaakeri aivan murusina. Tiesin kyllä että se olisi rikki(tuntui välystä kun kokeili liikuttaa turbiinin akselia voimansiirron ollessa vielä paketissa) , mutta että noin pahasti?! Tuo voi vaikuttaa jos kuuluu ulinaa ajaessa :D

                      Päällisin puolin näyttäisi tp:n ja pinjonin hampaat olevan kunnossa, ainoastaan jäi mietityttämään muuttuuko hammastuksen kulma tosiaan jyrkemmäksi tp:n ulkokehän lopussa? Kaikki hampaat saman näköisiä kuitenkin...

                      Taisi olla tuuria tuossa kiinteässä likakerroksessa, sillä kaikki laakerinrippeet olivat liimautuneet pohjaan kiinni, eikä näin ollen lähtenyt mihinkään kiertoon.

                      Lopuksi käytin osat kaverin työpaikalla kuumapainepesussa. Voittaa muuten tiskiharjan mennen tullen :)
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Noh toi hammastus nyt on mikä on, kun kasailee niin kattoo jonku värin kanssa että se pinionin hammastus osuu keskelle sitä isoa lautaspyörää.

                        Myös on erittäin suotavaa kattoa bentleyn manuaalista kaikki ohjeet kasauksille ja hammaskosketuksen säädölle yms. Jos et muualta löydä niin voin sen tosta yv:nki lähettää.

                        Comment


                        • #13
                          Tuli itseasiassa searchilla joskus löydettyä linkki, josta sain tuon manuaalin. Tosiaan melko tärkeät tiedot löytyy sieltä.

                          Huomenna täytyy yrittää katsella lähteekö laakerit irti vanhanliiton tyylillä, johon kuuluu rälläkkä, ruuvari ja kuumailmapuhallin :) On meinaa kalliita nuo oikeat laakerin irroitustyökalut, jopa ihan biltema merkkinäkin (saati KUKKO®).

                          Vieläkin muuten jaksaa ihmetyttää tuo tyhjennyspropun puute. Toisaalta jos tasauspyörästö vaatii irroituksen ja pesun 350tkm välein, niin ei kai se niin justiinsa olekaan.

                          Comment


                          • #14
                            Niin, joskin kun siinä olisi proppu ja niitä öljyjä vaihdeltaisiin niin sun ei ois tarvinnu tota laatikkoa ikinä irrottaa ja purkaa :D. Kovin yleistä tuntuu olevan että nuo perät noista hajoaa. Tai sitten niissä ei joku kaunis päivä toimi pakki.

                            Omaan manuaaliaskiin kaveri ihan suosiolla kyllä otti prässillä sen poskilaakerin irti ja laitto uuden. Ulkokooli kylläkin lähti ihan taltalla ja vasaralla ja stefojen vaihtoon ei tarvinnu ihmeellisiä työkaluja. Ja laatikko sitten pestiin ultraäänipesurilla niin tuli puhdas ulkoa ja sisältä.

                            Comment


                            • #15
                              Proppua ajattelin sen takia, kun omasta mielestäni vaikka olisi kuinka suljettu järjestelmä tahansa, lika tai vesi pääsee jostain sisälle ajan saatossa. Siitä syystä olisi fiksumpaa olla proppu josta voisi edes ajoittain saada sotkut ulos, ennen kuin käy niin kuin tässä tapauksessa on käynyt. Toki tässä suurin syy on öljyn riittämättömyys, mutta mistä nyt näistä koskaan tietää varmuudella. Voi se olla kuun asennostakin johtuva vika :D
                              Viimeksi muokannut gt_man; 2.1.2014, 21:11. Perustelu: edes jotenkin yritetty parantaa kieliasua

                              Comment


                              • #16
                                Mikä lie aivopieru ettei siel oo öljyproppua ku on öljynvaihtoväliki annettu. Ja kuun asento vaikuttaa erityisen paljon typ 44 koppasten vikoihin :D

                                Comment


                                  #17
                                  Eikait tuohon älytön homma ole hitsata propuille paikkaa? Ellei sitten ole magnesiumia?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nopea pyrähdys talleilla taas riehumassa. Tuo pinjonin shimmailu taitaa olla aika toivoton tapaus pelkillä hierojan työkaluilla? Pienemmän laakerin shimmin saisi helposti ihan heittokellolla, mutta rattaan vieressä olevaan laakeriin tarvittaisiin ohjekirjan mukaan vw 385 erikoistyökalu, jota ei ihan äkkiseltään ainakaan itse väsää jostain metalliosista. Vielä kun tuo prässikin uupuu, niin homma menee turhan vaikeaksi. Härski jos olisi, niin laittaisi vaan samankokoiset shimmit mitkä siellä nytkin ovat olleet, mutta kestävyys/ääni varmaankin taas niin ja näin?

                                    Ajattelin seuraavaksi jos saisin palikat vietyä johonkin asiantuntevaan pajaan laitettavaksi, mutta olisikos lohjan seudulla jotain sellaista, marmorikauppaa lukuunottamatta? Lohjan koneistamolle ajattelin soitella ensi viikolla ja kysellä heidän mielenkiintoa asiaan, mutta jos joku tietää muitakin pajoja niin kertokaa toki.

                                    Tänään tuli käytyä motonetistä kyselemässä alumiinistä hitsattavaa proppua, mutta yllätyksekseni ei ollut kuin rosterisia. Jotain erikoiskamaa piti sitten niidenkin olla. Hitsaamiseen löytyi motonetistä mielestäni kokeilun arvoista tavaraa. Onko kenelläkään kokemuksia?

                                    Comment


                                      #19
                                      Poskettoman vaikea juottaa tuolla. Koko kappale pitää saada lähelle juotoslämpötilaa ensin, että ei jäähdy liian nopeasti. Ja juotoslämpötilasta ainakin tuntuu olevan pirun lyhyt matka monen alumiiniseoksen sulamiseen, joten tarkkana saa olla ettei sulata koko kappaletta läpi.

                                      Tai ainakaan minä en ole vielä onnistunut moisella oikein mitään juottamaan. Voipi tosin olla, että on ollut väärät laitteet (liian järeät liekit).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Käytetyn perän kasaaminen on aina enempi vähempi fiilispeliä, eikä ohjeitten mukaan menemistä. Varsinkin kun nyt on kyseessä vielä pahasti laakerivammaisena pyörinyt perä. Se tarttis heitää kasaan about tehdas spekseillä, ja sitten ruveta hieromaan hammaskosketusta suurinpiirtein siihen mitä on näyttänyt olevan ennen remonttia. Välykset ja muut voi unohtaa, jos se vetää suoraan ohjeitten mukaan, huutaa se ihan varmasti. Yleinen sääntö on että rattaat uusitaan aina, vaikka olisi kuinka vähän ajettu.

                                        Laita se kasaan samoilla shimmeillä kuin siellä olikin, sitten vaan merkkivärillä (tms improvisoidulla aineella) rupeet kattoon että mihin hampaat toisiaan koskettaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itel poskilaakerii vaihtaessa tein työkalujen puutteessa niin, että mittasin vanhan laakerin ja shimmin yhteismitan. Sen jälkeen mittasin uuden laakerin ja laitoin sopivan shimmin niin, että mitat täsmäsivät. Tuuripeliä, mutta ei huuda perä ainakaan.

                                          Toki asiassa autto se, että toista poskilaakeria ei vaihdettu ja tuossa ei ollut vielä pahaa laakerivauriota ehtinyt syntymään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Loistavaa, sittenhän vielä on toivoa että kaikki opintolainat ei mene auton alle :) Ensi viikolla laakerit ja stefat tilaukseen, mutta kokoaminen voi kestää vähän kauemmin kun nuo koulut taas alkaa vaikeuttamaan vapaa-ajan viettoa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jos varalaatiiko kiinnnostaa, niin minulla olis tuossa pihalla 200 turbo automaatti vuosimallia -84. hommasin tekniikan takia mutta laatikko joutaa eteenpäin. Erittäin hienosti vaihtoi ja muutenkin toimi mukisematta. ajettu 307tkm, mutta öljynvaihdoista/lisäyksistä ei ole mitään hajua. 200:ssa saattaa olla tosin ehkä vähän harvempi välitys??.. löytyy myöskin facelift 100:sen laatikko, mutta sen käypäsyydestä ei ole minulla tietoa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse asiassa oli tänään aamulla käyttäjä bigrock tarjonnut varalaatikkoa yv:llä, josta tuli sovittua kaupat jo. Kiitoksia kuitenkin tarjouksesta. Hienoa että tällä foorumilla on oikeasti paljon apua tarjolla :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisiko jollain jotain linkkiä tasauspyörästöstä, jossa olisi räjäytyskuva alkuperäisillä tuotenumeroilla? Tarkoitus olisi tilata osat tuolta speed autoteilestä, mutta siellä ei ollut kuvaa tuosta tp:stä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Katso vaikkapa tästä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuon linkin löysinkin jo autoteilen sivuilta, mutta tuosta puuttuu tasauspyörästön osat kokonaan missä näkisi mm. poskilaakerit ja pinjonin laakerit, tai sitten en vaan tunnista kuvasta

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tasauspyörästö on volkkarin varaosalogiikassa erikseen, ei vaihteiston kuvissa. En tiedä onko tämä, mutta front axle, steering osiosta löytyy.
                                                        http://www.partsbase.org/audi/audi-5...matic-gearbox/

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Bingo!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olipahan pitkä tauko, ennen kuin pääsi taas jatkamaan.

                                                            Tosiaan laakerit, stefat ja o-renkaat löytyi etsinnän jälkeen rapakon takaa. Niitä sitten piti odotella kuukausi, kunnes osat saapui tulliin ja sieltä sitten minulle. Laakerit vaihdatin lohjan koneistamossa ja stefat tuli itse hakattua paikoilleen. Murphyn lakiin kuuluen viimeiset asennusta vailla olleet stefat olivat sitten väärän kokoisia. Sopivat löytyi onneksi mätänetistä kuplavolkkarin ohjausakselin tiiviste -nimellä, jotta sai nekin sitten vaihdettua.

                                                            Itse automaattilootaan ei tullut muuta tehtyä kuin öljysihdin puhdistus, väliin uusi paperitiiviste ja lopuksi öljypohjan tiivisteen vaihto. Öljyt oli muuten ihan kirkkaat eikä sihdissäkään ollut mitään törkyä, joten siitä on ainakin ilmeisesti pidetty hyvin huolta.

                                                            Perä tuli niputettua laserin kanssa, yritin merkkiväriäkin käyttää, mutta hallissa ei ollut muuta kuin veneen alumiinisuojamaalia, joka kuivuu suht nopeasti, joten sen käytöstä ei tullut oikein mitään. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, sittenhän tuon näkee kun saa laatikon paikoilleen.

                                                            Tuosta hammastangon takaisinasennuksesta sen verran, että onko tuohon rattiakselin/hammastangon liitokseen jotain kikkaa olemassa, millä tuon saisi menemään paikoilleen? Sen huomasin, että se menee paikoilleen ainoastaan yhdessä asennossa, mutta eihän tuolla saa mitään voimaa mistään suunnasta prkl. Ruuvarilla yritin kiilata sitä liitosputken uraa suuremmaksi, jolloin halkaisija kasvaisi edes vähän, mutta ei saatu toivottua tulosta vaikka kuin ähisi ja puhisi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X