Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ80 raato -73

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ80 raato -73

    Tuli tuossa keskiviikkona haettua kaverin isältä tälläinen vuoden -73 Audi 80S projektiksi.

    Varustelultaan tuo on karu, mutta on se kyllä niin nätti, että pakko sen on koittaa pelastaa jotenkin. Ruostetta löytyy siis ympäri autoa, sillä auto on leimattu viimeksi vuonna -02 jonka jälkeen se on jäänyt latoon seisomaan, josta se on siirretty vuonna -05 pellon laidalle seisomaan ja josta sen sitten keskiviikkona hain talteen.

    Edellinen omistaja on jossain vaiheessa vaihdattanut kaverin isällä autoon 1.5L diesel koneen passatista, mutta onneksi alkuperäinen 1.5L kone on jäänyt talliin säilöön ja sen sai auton mukaan, vain tuo diesel kone pitää palauttaa. Autoon lopullisesti tuleva moottori on vielä vähän auki, mutta mielessä on pyörinyt että laittaisi tuo 80q:sta jääneen 1.8 JN moottorin tähän, mutta vaihtaisi ruiskin kaasuttimiin.

    Vuonna -05 tuohon on vaihdettu lokasuojat molemmin puolin eteen, mutta kunnostus jäänyt sitten siihen.

    Tulossa olisi ainakin seuraavaa, kun tuossa tuota auton kuntoa olen nyt tutkinut, eli: Jako muuttuu 4x100 -> 4x108 ja koitetaan siirtää tuosta typ89 coupesta tähän kaikki jarrujen hilppeet, sillä nuo autossa kiinni olevat on kaikki pilalla. Taka-akselin kunto on vielä toistaiseksi tuntematon, mutta edessä apurunko on kuin uusi, kiitos tuon öljyä tiputtavan diesel koneen. Taakse en enää löytänyt pyöränkaarien korjauspalaa, joten taidanpa leipoa ympäri auton MKI golffin kaaret.
    Jos joku tietää mistä noita takakaaria saa kohtuu hintaan, saa kaupata. Myös lattian peltiosat tulee todennäköisesti tarpeeseen. Tätä autoa ei korjata museorekisteriä varten!

    Lähtökohtana on siis tälläinen "vähän" ruosteinen Audi 80S
    Click image for larger version

Name:	20130509_202957[2].jpg
Views:	2
Size:	240,5 Kt
ID:	1650006
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mehtala; 11.5.2013, 21:17.

  • #2
    Tänään tuli sitten aloiteltua tuota urakkaa, eli moottorin irrotus ensiksi.
    Mutta hommahan tyssäsi melkein heti alkuun, sillä sain purettua kaikki ylimääräiset johdotukset pois konehuoneesta ja sain koneen irti laatikosta, pakoputkesta ja apurungosta. Konetta en kuitenkaan saanut nostettua pois, sillä ketjutalja on kadonnut jonnekkin mystisesti.
    Joten tähän tilanteeseen jäi koneen nosto.
    Click image for larger version

Name:	20130510_214436[1].jpg
Views:	1
Size:	254,9 Kt
ID:	1612401

    Kun kerran oli aloitettu, eikä sitä ketjutaljaa löytynyt etsinnöistä huolimatta, niin aloitin tuon sisustan purkamisen. Etupenkit ei suostunu liikkumaan millään kiskoilla, mutta hetken kun niitä hakkasi, niin sai nekin irti. Samalla tuli huomattua, että nuo halkeilleet punaiset penkit, ei ollutkaan sitä miltä ne näytti, vaan ne oli penkinpäälliset. Punaisten hilujen alta paljastuikin sitten alkuperäiset penkit joissa oli melko ehjät kankaat, paitsi kuskin penkin verhoilu josta löytyi muutama reikä.

    Tämän jälkeen lattiamatot ulos autosta, ja lattian kimppuun. Äänieristelevyt oli melko helppo irroitella kuten seuraavista kuvista saattaa arvatakkin.
    Click image for larger version

Name:	20130510_214454[1].jpg
Views:	1
Size:	246,7 Kt
ID:	1612402Click image for larger version

Name:	20130510_214501[1].jpg
Views:	1
Size:	225,3 Kt
ID:	1612403

    Myös peräluukussa tuli lattiaa koputeltua vasaralla, mutta siellä ainut paikka mistä vasara meni läpi, oli polttoainetankki.

    Myös tuo purussa oleva -98 passat tuli käännettyä kyljelleen ja tutkailtua minkälaisia korjaus paloja sieltä saa tähän autoon.

    Huomenna jatkuu tutkiminen :D

    Comment


    • #3
      Hieno vehe. Komee rs maski ja kaikki. Tuosta tulee hieno kun tekee vähän orkkis tyylisen kunnostuksen. Ehkä pientä madallusta ja vannetta alle niin kelpaa kruisata.

      Comment


      • #4
        Jos nyt ensin saisi tuon alustan korjattua, niin aletaan katselemaan niitä vanteita ja madallusta sen jälkeen sitten.

        Pyritään pysymään osien kanssa konsernin sisällä, eikä ulkokuoreen tulekkaan muita muutoksia kuin nuo kaaret.

        Comment


        • #5
          Tämän päivän tehtävälistalla oli nostaa tuo kone pois, mutta hommahan tyssäsi heti alkuun, kun sain todeta ettei kone mahdu tulemaan pois ilman laatikon irroitusta. Masennus isku heti, kun näin kuinka öljyinen vaihdelaatikko on. Taidanpa odottaa huomiseen, että saan apumiehen tuohon hommaan ettei tarvitse halailla tuota laatikkoa ja sotkea itseä.

          Comment


            #6
            Laske moottorivaihteisto tolppineen ja vetareineen lattialle levyn päälle, nosta keula ylös ja vedä paketti pois alta.

            Comment


              #7
              Hyvä hyvä, lisää tällaisia :) Ompahan sama vuosimalli ja väri kuin omassakin, näyttää vain sulla vähän enemmän ruoste tehneen tuhoja. Etulokasuojan aluset, etulokasuojat, helmat, kaaret ja taka-akselin kiinnitys sieltä löytyi omasta pahimmat kohdat. Takapenkin alta näkee jo aika hyvin onko kuplinut taka-akselin kiinnitys. Mulla oli myös peräkontissa aika paljon paikattavaa. Huutonetissä on ollut lokasuojia myynnissä viimeaikoina. Samalla myyjällä oli myös jotain korjauspeltejä, mutta en niistä osanumeroista pääsyt selville mistä ovat.

              Comment


              • #8
                Eipä tuossa olisi laatikon irroituksessa tarve ottaa kuin vetarit irti laatikosta, vaihdekepin vivusto ja takakiinnike irti. Moottorin ja laatikon väliset pultit on jo poistettu.

                Edessä lokasuojissa ei ole mitään pahempaa, mutta takakaaret on pilalla, joten sellaiset hakusessa. Jos ei kaaria löydy ennenkuin olen saanut tuon lattian korjattua, laitetaan ne MKI golffin kaaret tähän.

                Comment


                  #9
                  Tilaukseen meni tämä thredi, tästä tulee jotain hienoa. Iso peukku :)

                  Comment


                  • #10
                    Tekemistä riittää...

                    Kone nousi tänään pois konehuoneesta. Laatikon takapään kun irroitti korista, ja vaihdevivustot laatikosta, sai laatikkoa kallistettua sen verran, että kone pääsi nousemaan pienellä väkivallalla pois. Kone oli siis 1.5L diesel joka tottelee tyyppimerkintää KC, tykkipeli 49hp/58Nm.
                    Click image for larger version

Name:	SAM_0355.jpg
Views:	1
Size:	240,8 Kt
ID:	1612445

                    Konehuone vaikuttaa melkoisen hyvältä, eikä siellä tarvitse peltitöitä tehdä kuin parissa paikassa.
                    Click image for larger version

Name:	SAM_0356.jpg
Views:	1
Size:	209,3 Kt
ID:	1612446Click image for larger version

Name:	SAM_0357.jpg
Views:	1
Size:	195,7 Kt
ID:	1612447Click image for larger version

Name:	SAM_0358.jpg
Views:	1
Size:	215,6 Kt
ID:	1612448Click image for larger version

Name:	SAM_0359.jpg
Views:	1
Size:	213,8 Kt
ID:	1612449

                    Ja nekin löytyy tuolta ajovalojen vierestä, jonne joku on jo hitsaillut rumasti ratsupaikat.
                    Click image for larger version

Name:	SAM_0360.jpg
Views:	1
Size:	193,6 Kt
ID:	1612450Click image for larger version

Name:	SAM_0361.jpg
Views:	1
Size:	144,6 Kt
ID:	1612451

                    Tässä muutama reikä tuolta lattiasta auton sisältä
                    Click image for larger version

Name:	SAM_0362.jpg
Views:	1
Size:	214,2 Kt
ID:	1612452Click image for larger version

Name:	SAM_0363.jpg
Views:	1
Size:	189,6 Kt
ID:	1612453

                    Kojelauta on räjähtänyt käsiin auringossa, ja sille pitäisikin jotain keksiä.
                    Click image for larger version

Name:	SAM_0365.jpg
Views:	1
Size:	192,4 Kt
ID:	1612454

                    Comment


                    • #11
                      Tässä vielä muutama kuva tuolta peräluukun lattiasta.
                      Click image for larger version

Name:	SAM_0366.jpg
Views:	1
Size:	185,0 Kt
ID:	1612455Click image for larger version

Name:	SAM_0367.jpg
Views:	1
Size:	237,7 Kt
ID:	1612456Click image for larger version

Name:	SAM_0368.jpg
Views:	1
Size:	242,7 Kt
ID:	1612457Click image for larger version

Name:	SAM_0369.jpg
Views:	1
Size:	240,5 Kt
ID:	1612458

                      Comment


                      • #12
                        Kovasti paljon onnea ja sisua myös tähän projektiin. Lämmittää mieltä erityisesti, että tähän lähes meiltä kadonneeseen malliin on kiinnostusta. Mitä useampi pelastuu, sen hienompi juttu!!
                        Laitetaan Audi 80 B1 kokoontumisajot pystyyn kun Kartten ja Mehtalan autot valmistuvat:)

                        Comment


                        • #13
                          Juu kyllä se on hianoo, että joku tai jotkut jaksaa ;) Lahden Classic Motorshowssa tuli käytyä ja hurjat 1 kpl tuli nähtyä 70 luvun Audeja...

                          Comment


                          • #14
                            Tuohan olis aika helppo kojelauta verhoilla ite nahalla päälle. Kontaktiliimaa ja venytystä niin tulee hieno. Tai vinyyliä.

                            Comment


                              #15
                              Ehjä kojelauta on varmaan vaikeampia löytää niin tuo uudelleen verhoilu on potentiaalinen vaihtoehto. Itse satuin tuurilla saamaan lähes ehjän, tupakan jälki tuhkakupin luona ja toisessa päässä pienen pieni halkeama. Eli jos jollakin on ehjä kojelauta niin käärikää pumpuliin se, ostajia on :)

                              Comment


                              • #16
                                Tässä nyt tulee vain näitä kuvia, kun tunnetusti yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, jne.

                                Luulin ostaneeni sellaisen auton, jota kukaan ei vielä ole hitsannut, mutta toiveeksi jäi. Irroitin kuskin puolen etulokasuojan, ja täläistä löytyi. "Kolmiotuki" oli siis jo viety valmiiksi.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Onks tää nyt sitten UrRapee? ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Aivan hiljattain oli ebay.de:ssä tarjolla ehjä hienokuntoinen kojelauta. Sieltä näyttää löytyvän muutakin kivaa tähän malliin huomattavasti paremmin kuin kotomaasta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Miten olis koko koppa tyhjäksi ja (sooda- tms) puhallukseen?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sitä tässä on vähän valmisteltukkin viimeaikoina, eli koppaa on tyhjennetty ja helmat leikattu auki.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olis mökin katoksessa Audi 80 1.3 2door sedan vm.1974 tarpeettomana. Viimeksi katsastettu muutama vuos sitten kun vielä oli ajossa. Nyt toinen takaripustus ainakin pettänyt eli ruostehommia tiedossa. Tietoja saa kun kysyy: hannu.kemppinen@kotiportti.fi

                                          Comment

                                          Working...
                                          X