Aloittelin jakohihnan vaihtoa tuohon vanhukseen. Muuten alkaa olla purettu mutta tuo hihnapyörä on vielä kampiakselilla kiinni. Siinähän on keskellä se iso pultti ja kuusiokolot ympärillä. Riittääkö kun ottaa nuo kuusiokolot pois niin pystyykö hihnan vaihtamaan jo sitten? Lähteekö tuo hihnapyörähässäkkä sitten edestä pois? Vai onko helpointa avata tuo keskipultti ja edetä siten?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
WC koneeseen jakohihnan vaihto.
Collapse
X
-
Pitää avata ns. kuningas pultti ja se on yli 400Nm kiinni. Tarvitset hyvän lukitustyökalun ja toistametriä pitkän vääntövarren.
-
Olen kyllä muistaakseni saanu (silloin kun olin vielä nuori) , niin niin tuon hihnan vaihdettua ilman alapyörän irrotusta, jostain helkutin välistä se piti oliskohan ollut etukannake tms joka piti irrottaa, että sai kuin saikin jostain rakosesta sen hihnan tungettua. Tosin ei se sen helpompaa ollut.
Comment
-
Joo, otin eka nuo kuusiot pois ja sen jälkeen piti ottaa se keskipultti. Piti vaan väkästää lukitus millä tuo hihnapyörän pysyy paikallaan että pultin saa auki. Väänsin 8mm kierretangosta U-pannan hihnapyörän ympärille ja kiristin "mekano"kiskoon joka nojasi ilmastointikompuraan. 3/4 vääntiö ei tuonne sopinut niin epäilin et lähteekö 1/2:lla. Sopivalla jatkovarrella niin aukesihan tuo. Oletteko vaihtaneet uuteen tuon pultin vai käyttäneet vanhaa?
Comment
-
Vähän aiheesta, vanhoissa alkusarjan WC-koneissa öljypumpun rungossa ei ole sitä kaulusta joka kiertää jakohihnan, vaan siinä on peltinen suojus. Jakohihnan saa irti ilman dampperin irroitusta. Harvinaisia, mutta ainakin WB ja WC koneissa tälläistä tullut joskus vastaan, tosin luulen että kaikkinen näiden koneiden puoliintumisaika on mennyt parikin kertaa.
Comment
Comment