Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

WC koneeseen jakohihnan vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    WC koneeseen jakohihnan vaihto.

    Aloittelin jakohihnan vaihtoa tuohon vanhukseen. Muuten alkaa olla purettu mutta tuo hihnapyörä on vielä kampiakselilla kiinni. Siinähän on keskellä se iso pultti ja kuusiokolot ympärillä. Riittääkö kun ottaa nuo kuusiokolot pois niin pystyykö hihnan vaihtamaan jo sitten? Lähteekö tuo hihnapyörähässäkkä sitten edestä pois? Vai onko helpointa avata tuo keskipultti ja edetä siten?

    #2
    Pitää avata ns. kuningas pultti ja se on yli 400Nm kiinni. Tarvitset hyvän lukitustyökalun ja toistametriä pitkän vääntövarren.

    Comment


      #3
      Taitanee tuossakin moottorissa olla (apulaite)hihnapyörä noilla kuusiokolopulteilla kiinni hammashinhan hihnapyörässä?

      Comment


        #4
        Olen kyllä muistaakseni saanu (silloin kun olin vielä nuori) , niin niin tuon hihnan vaihdettua ilman alapyörän irrotusta, jostain helkutin välistä se piti oliskohan ollut etukannake tms joka piti irrottaa, että sai kuin saikin jostain rakosesta sen hihnan tungettua. Tosin ei se sen helpompaa ollut.

        Comment


        • #5
          No se on kyllä varma ettei se sieltä välistä tule. Jos on iso pulttipyssy ja kunnon paineet niin lähtee se kuningaspultti siitä ilman lukituksia. Joudut myös avaamaan ne kuusiokolot ettei tuu hammashihnapyörä sen dampperi pyörän mukana.

          Comment


          • #6
            Lukitset ihnapyörän ja käännät pultin auki pitkällä varrella

            Kyllä kyllä. Ruuvipyssy ehkä huono jos keula ei ole edestä pois/muu tilan ahtaus

            Comment


            • #7
              Niin juu pyssyllä ei välttämättä mahdukaan tuommoseen. Startillahan tuota voi kans yrittää jos ei muuten saa auki.

              Comment


                #8
                Tilaa ei tosiaan ole tuossa paljoa. Palkki on etupuolella edessä. Tuossa kun on vielä tuo hihnapyörä kolmella hihnalla.

                Comment


                • #9
                  Vastaus tuohon ekaan kysymykseen: Keskipultti on pakko avata koska dampperi on kampiakselissa kiinni ja hammashihnapyörä kuusiokoloilla dampperissa. Pelkästään kuusiokolot avaamalla et saa hihnaa vaihdettua.

                  Comment


                    #10
                    Joo, otin eka nuo kuusiot pois ja sen jälkeen piti ottaa se keskipultti. Piti vaan väkästää lukitus millä tuo hihnapyörän pysyy paikallaan että pultin saa auki. Väänsin 8mm kierretangosta U-pannan hihnapyörän ympärille ja kiristin "mekano"kiskoon joka nojasi ilmastointikompuraan. 3/4 vääntiö ei tuonne sopinut niin epäilin et lähteekö 1/2:lla. Sopivalla jatkovarrella niin aukesihan tuo. Oletteko vaihtaneet uuteen tuon pultin vai käyttäneet vanhaa?

                    Comment


                    • #11
                      Suositus olis vaihtaa uus pultti, mutta menee se vanhallakin. Lukitteen kanssa laittasin.

                      Comment


                        #12
                        Vähän aiheesta, vanhoissa alkusarjan WC-koneissa öljypumpun rungossa ei ole sitä kaulusta joka kiertää jakohihnan, vaan siinä on peltinen suojus. Jakohihnan saa irti ilman dampperin irroitusta. Harvinaisia, mutta ainakin WB ja WC koneissa tälläistä tullut joskus vastaan, tosin luulen että kaikkinen näiden koneiden puoliintumisaika on mennyt parikin kertaa.

                        Comment


                          #13
                          No yksi yksilö on potemassa puoliintumisaikaansa tallissa... Saas nähä milloin esiintyy aktiivisuutta myös näissä Saksan Säteilijöissä.

                          Comment

                          Working...
                          X