Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ81 1,8 venttiilit+sähköt purkaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • typ81 1,8 venttiilit+sähköt purkaa

    Typ81 -85 venttiilikoneisto, hydraulinen vai säädettävä, jos säädettävä, mitkä välykset ?

    Viikonloppuna pitäisi vaihtaa kopan tiiviste,kun vuotaa mukavasti pakosarjan päälle. Aikoja sitten sain kerhon jäseneltä Golfin koneesta tietoa, mutta en oikein saanut tolkkua venttiilien osalta.

    Sitten kiusallinen sähkövika. Kovilla pakkasilla akku simahti 1-2 kk sitten, oletettiin ilman muuta akun olevan tiensä päässä, minkä akkuliikkeen testerikin näytti, testattin myös ettei maavuotoa. Ostettiin uusi akku, kesti pari-kolme päivää, kunnes tyhjeni. Tilalle uusi akku- tyhjeni, tilalle vara-akku jonka kenkä irrotettiin, kun ei ajettu, kesti niin kauan kun intoa riitti kaapelikengän kanssa. Sitten taas toinen akku tilalle. ( perälosterin valo ei jää päälle). Tässä välissä vaihdettu uusi startti, joten ei senkään kautta vuotoa, myös uusi hiilipaketti vaihdettu. "Kotimittarilla" todettu latausjännitteen olevan yli 14 V kaikki vähäiset sähkölaitteet päällä. "Vie se sähkärille" on varmaan se paras neuvo, mutta onko tullut vastaan eksoottisia sähkövikoja kantissa.
    Viimeksi muokannut matrikkel; 18.3.2011, 05:47.

    #2
    öljykorkki auki, jos ei ole loiskelevyä tiellä, eron näkee venttiili"nostimen" päästä, tai sitten venttiilikoppa auki ja siitä näkee. Noissa vuosimalleissa kopassa ollu yleensä punainen tarra jossa ollut maininta hydraulisesti säätyvistä nostimista.

    --

    Laita "kotimittari" Ampeerimittaustilaan ja mittari hauenleuoilla akun (+) navan ja kaapelin väliin. Jos näyttää virransiirtymistä, niin sitten rupeat reletaululta johtosarja vuorollaan irroittamaan kaapelinippuja ja vertaat milloin vuoto loppuu. Ongelmana tässä sitten jälkiviritykset jotka pitää hahmottaa erikseen. Kun vuotovirta häviää, keskität tarmon ko. johtosarjan mittaamiseen (tässä kytkentäkaaviosta apua), eli käyt sieltä Ohmimittarilla maata vasten joka piuhan läpi. Voi vuotaa esim. jonkin hapettuneen liitoksen kautta pois, vastus kuitenkin niin iso ettei läpimenevä virta polta liitosta. Perinteisesti noi vuotovirrat on löytyneet takapäästä tai sitten edellisten omistajien virityksistä. Tässä idea karkeasti - kanttikopassa nyt kaapelia ole kuin vähän kuplavolkkaria enempi, joten se on aika helppo kohde.

    Comment


    • #3
      hydrauli nostimet tuommosessa pitäs mun mielestä olla.

      Comment


        #4
        Sulakkeiden irroittaminen on hitusen kätevämpää kuin johtosarjaosien :)

        Comment


          #5
          Hmm... joo, en muistanutkaan että siellä ne sulakkeet on. Hehe, mutta sama periaate. =D

          Comment


            #6
            Taitaa Ramilla olla vähä DIY-johtosarjat rapeissa, vähä sovellettu, että ei vain missää nimessä tuu enää sulakerikkoja ;)

            Comment


              #7
              Ajattelin enempi sellaisia laitteita joihin kansa purkaa turhautumisensa (dii-duu-dii-duu) ja sen jälkeen tilittävät ahdistuksensa kaupan kassalla.

              Comment


                #8
                Koppa auki ja kattoo onko pukki jokaisen laakerikaulan päällä, hytikka kannessa yksi kaula on ilman pukkia

                Comment


                • #9
                  Löysin muutaman sivun Haynes´in kirjasta ja eihän tuo muusta kerro kuin hydr. nostimista, no, huomenna selviää. Olisikohan pitänyt öljynlaatuun kiinnittää enemmän huomiota?! Hydr. nostimethan asettaa tiettyjä vaatimuksia öljyn suhteen, kai? Käytetty tavanomaista 5W-40 synt. Autolla pitänyt päästä kadun varresta liikkeelle kovillakin pakkasilla. Ohjekirja kertoo 5W-30, 20W-50 ja kaikkee siltä väliltä sieltä -80 luvulta. Löytyykö suositus huomioiden vaihto kerran vuodessa? Sähköpuolta koitetaan noilla "mittari kiinni ja sulake kerrallaan irti" metodilla.

                  Comment


                    #10
                    -85 on tullu hydrauliset, eli voi olla kummat vaan. Mun -85 TD kantissa oli mekaaniset.

                    Comment


                      #11
                      20w-50 on kesällä hyvä mutta menee talvella vaseliiniksi. 5w-40 on ihan hyvää tavaraa, joka tapauksessa varmasti parempaa mitä bulkkitavaraa ollut kasikytluvulla tyrkyllä.

                      Niin hytikkanostimen erottaa koppa auki kaikkein nopeiten siitä on niissä säätölevyt vai ei.

                      Comment


                      • #12
                        Ei-hydr. venttiilien välyksistä ei ole arvoja tullut vastaan, onko sillä puolen ruutua? Viimeksi harjoiteltu säätöä, sillon kun keinuvivut oli poikaa ja periaatteella, kun 1. saksaa, mittaa (säädä) 4. ja päinvastoin. Samallalailla kakkonen ja kolmonen ristiin.

                        Comment


                          #13
                          Se säätö on aika helppoa, mittaat rakotulkilla vain käyntivälyksen nokan selkäpuolelta ja valkkaat sopivan säätölevyn. Ajatuksena saada rako säädettyä toleranssin puoleen väliin, mieluummin liian isolle kuin riski että venttiili kantaa.

                          Käytännössä käyt kaikki nostimet läpi 1:stä 8:siin ja merkkaan arvon ylös. Sitten jos ei ole pullautustyökaluja, niin nokka-akseli irti ja mittaat mikrometrillä paikalla olleen säätölevyn paksuuden, vertaat mitattua arvoa välykseen ja kuutioit siihen 0,05 mm jaolla olevista levyistä sopivimman tilalle. Sitten nokka momenttiin ja tarkistat välykset uudestaan. Voi mennä pari varvia että saat ekalla kertaa kohdalleen.

                          Kylmälle koneelle arvot:
                          Imu 0.15 ... 0.25 mm
                          Pako 0.35 ... 0.45 mm

                          Shimmilevyjen paksuudet 3.00 ... 4.25 mm, 0.05mm välein.

                          Comment


                          • #14
                            Tallilla oltiin, ja kyllä sieltä välyksiä (huoneenlämmössä) löytyi tyyliin 1. 0,10/0,30 2. 0,20/0,25
                            3. 0,15/0,35 4. 0,15/0,35 ensin imu, sitten pako, eikä "tökötetty" tulkilla apinan raivolla. Ykkösen ja kakkosen osalta näyttäisi, että säätää pitäisi. Onko tämä pullautustyökalu Audispeciaalitavaraa, vai onko sitä tarjolla varaosaliikkeista ? Tuo nokka-akselin irrottaminen taitaa olla eri miehen hommia .
                            Ja siiten se sähkövika, mittari näytti todellakin 1,02 Ah vuotoa kunnes nypättiin 4 sulake (15amp) pois,
                            mittari putosi nollille. Tämän "korjauksen" jälkeen pärjätään loistavasti ilman takapaksin valoa, sytkäriä, kelloa jne. Kai se vika tarttis selvittää, mutta kevväämmällä.

                            Comment


                              #15
                              Speciaalityökalu, saa Hazetilta ja/tai muilta työkaluvalmistajilta tai sitten ehkä marmorilta. Suhteettoman kallis. Voi onnistua myös jollain määrittelemättömällä tavalla hallitusti painaa nostinta alaspäin, paineilmalla ja pienellä meisselillä siitä pienestä kolosta kammeta säätölevy pois

                              Ampeeri on iso vuotovirta, purkaa akun aika nopeasti. Takaboksin valon liittimet irit ja sitten mittaus, jos jatkuu niin tupakansytyttimen runko irti ja liitin irti ja mittaus, jne.

                              Comment


                              • #16
                                Piti vielä vaihtaa lämpömittarin anturi, kun viisari vaeltelee miten sattuu, AD:sta hommattiin anturi, joka ei sopinut ventt.kopan vieressä olevan ylävesiputken ylä- eikä alapuolelle. Mihinkähän se anturi tulee, vai saatiinko vääränlainen mötsykkä? Jäähd.nesteen varoitusvalo varoittaa liian kuumasta tai liian vähäisestä nesteestä, oliko näin? Ruotsinkielinen ohjekirja on, ja siitä koitettu arvailla.

                                Comment


                                  #17
                                  Moottori käyntilämpöisenä mittaa vanhan anturin Ohmeja maata vasten ja katso pysyykö suhteellisen vakaana. Jos pysyy, niin katse kohti mittaria, jos vaeltaa, niin sitten anturi vaihtoon.

                                  Jos väärin en muista tuon ikäisessä anturi on vielä M10x1 kierteellä oleva messinkimutikka jonka päässä "pyöreä" T-liitin johon tulee lattahylsy sinikeltaisella piuhalla (vanha muistikuva). Sijainti ylävesiputken alumiinilaipan yläpuolella.

                                  Nesteen tasopinta varoitus on paisuntasäiliössä, joko koho korkissa, tai alapuolelta tuleva kiinteä koho.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X