Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81 quattron dieselöinti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kirjoitellaanpa taas tännekin pitkästä aikaa. Nettiin en ole juuri kerennyt viime aikoina mutta Audiin sain leiman. Kuvia lupaan ottaa kun vain muistan päivänvalon aikaan kaivaa kameran esiin. Kardaanin tukilaakeri oli ehkä isoin yllätys leimalla, laakeri sinänsä oli ehjä mutta kumi laakerin ympärillä ei. Hassua sinänsä ettei oireillut mitenkään. Varaosapuhelu merkkiliikkeeseen toi lisää yllätyksiä kun laakeria ei saanutkaan ostaa erikseen. Noh, sikaflex tarjosi pikaisen ratkaisun uuden vulkanoinnin luomiseen. Täytyy ostaa varalle joku orginellia muistuttava tai muuten helposti sovitettava laakeri jos tuo sattuu poikimaan.

    Öljynpainevalo on toinen vielä jäljellä oleva pikkuvaiva. Tuossa dieselkoneessa on vain yksi anturi, kannen päässä, ja tämä kori taas on sellainen missä on ollut kaksianturinen kone. Valo alkoi toimia kun laitoin suodatinjalan anturille tarkoitetun johdon kannen päässä olevaan anturiin, mutta toiminta meni väärinpäin, valo syttyy kun öljynpaine tulee. Ratkaisuna otin golfin moottorista suodatinjalan anturin mutta se taas sytyttää valon kun moottori on täysin lämmin ja auto tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti suodatinjalan anturi on tarkoitettu toimimaan kovemmilla paineilla kuin kannen päässä oleva anturi tai ainakin käyttämällä kannessa alunperin ollutta anturia valo palaa uskollisesti eikä sammu kuten sen pitäisi menetellä jos paine olisi liian alhainen.

    Muuten moottori tuntuu sopivan tuohon koriin hyvin, välitykset ovat ok talvirajoitusten aikaan, kesällä nuo varmaan tuntuvat lyhyiltä mutta välityksistä huolimatta ihmettelen ettei tehdas koskaan tehnyt tuollaista versiota...(ainakaan minun tietääkseni, siis sopivemmilla välityksillä varustettuna)

    Comment


      #32
      Mikäs Bemarin laakeri se ny olikaan sopiva. Toista kiinnitysreikää tarvi vain viilata pikkasen että sopi pultti kohdalleen. Täältä hakemalla sen löytää vanhoista jutuista.

      Comment


        #33
        Oliskohan ollu BMW 518, joko E34 tai edeltävä mallisarja.

        Comment


        • #34
          Se öljynpainevalon anturihan on ihan ON/OFF anturi missä on tietty paineraja minkä alle se maadottaa. Yleensähän tuo raja on vissiin joku 0,8 bar ja noita antureita saa varmasti vaikka motonetistä.

          Comment


          • #35
            Kiitokset vinkeistä, lueskelin jotain vanhaa tukilaakerijuttua ja jäin käsitykseen että E21 tai juurikin E34 518 tukilaakeri olisi sopiva. Pitää ostaa hyllyyn odottamaan kun tulee ajeltua motonetissa. Anturin suhteen täytyy yrittää löytää vähän pienemmällä paineella toimiva, paikallisen varaosaputkan myyjä ei oikein osannut auttaa, olisi vaan halunnut tietää anturin värin jotta voisi myydä samanlaisen mutta eiköhän tuo selviä kun ehdin vähän perehtyä asiaan.

            Jäähdyttäjä on myös aika rapea, äkkiä vilkaistuna typ 44 dieselin näytti vaihtokelpoiselta ja huomattavasti parempi kuntoiselta. Tarvitsee vain suunnitella kennon kiinnitystä vähän lähemmäs konetta että saa välijäähdyttimen sopimaan keulalle.

            Matkamittari ei kerää lukemia, joten Audi säilyy ikuisesti alle 300 tkm ajettuna, kulutuksen mittaaminen vaan on vähän hankalempaa kun laskeskelee missä kaikkialla on ajellut. Alkuun tuntui että ainetta olisi mennyt reilusti mutta nyt kun olen ajellut viikon päivät, niin kulutus on suunnilleen luokkaa 6,5l / 100 km. Sekin on vähän reilusti, mutta saattaa mennä jo tiheitten välitysten piikkiin...

            Comment


              #36
              Kumminkos päin tässä tapauksessa anturi toimii?

              Kolmoskoppaisessa golffissa jouduin hieman perehtymään sen öljynpaineanturien toimintaan, niin selvittelin seuraavaa:
              Ko. auton 1.8 bensiinikoneessa on siis kaksi mittausaluetta, < n.2000rpm ja > n.2000rpm. Tuossa alemmalla alueella toimii sulkeutuva kytkin ja ylemmällä avautuva.

              Antureita oli tarjolla eri paineille ja niitä merkittiin eri väreillä. Esim harmaa anturi 0.75-1.05bar ja sininen 0.15-0.35bar. Sitä, että olivatko nuo avautuvia vai sulkeutuvia antureita, en muista.

              Comment


              • #37
                Vastailen tähän vaikka on jo hiukan vanha :) kannen päässä on normaali alle puolen barin avautumispaineella oleva kytkin ja se toinen kytkin sulkeutuu noin 1 barin paineella. Jälkimmäisen johdon voi kytkeä pysyvästi maihin ja audista/vwstä tulee normaali yksi anturinen. Tämä siis lähes kaikissa 80-luvun vag:ssa.

                Comment


                  #39
                  Vakiotekniikalla ajossa? Oma on ollu seisonnassa melkeen koko kesän, tarttis taas talveksi ottaa ajoon. Isompaa turboa tekis mieli sovitella :)

                  Comment


                  • #40
                    Ollut kanssa tuo oma koko kesän seisonnassa kun keväällä tuli c4 aelq käyttikseksi ja tämä jäi kokonaan harrastekäyttöön. Nyt otin vähäksi aikaa ajoon ettei vallan jumiudu...vakiotekniikalla on juu. Täytyisi jossain kohtaa löytää vähän aikaa noille pellinreunoille ja piristykselle. Tuntuu tuo vakiokone niin aneemiselta lähes vakion ael:n jälkeenkin.

                    Comment


                    • #41
                      Nyt on vanhus ollut taas ajossa kun tuli myytyä tuo käyttis pois, hauskaa talviajoa ollut viime päivät. Nyt joutuu tekemään pientä moottoripuolen päivitystä olosuhteiden pakosta kun eilen poiki vesipumpun ja kannen välinen vesiletku. Tästäkin tilanteesta pisteet tuolle koneelle, reilu 20 km ilman että sai lisättyä nestettä, eikä leikannut kiinni, ihmettelin, eikä pitäisi olla kovin väljä kun saa pakkasesta käymään. Päivän aikana rakentelin uuden vesiletkun kun audi ei myy tuota enää varaosana, uudet nesteet sisään ja toveri autolla katsastukseen kun en itse päässyt. No, melkein leima (jarruletku) ja sitten koneeseen bar´s jäähdyttimen paikkausmönjää. Pitkän käyttelyn ja nesteiden lisäilyn jälkeen ajoin tuolla vielä eilen 50 km nättiä ajoa ja härveli pukkasi koko matkan lämpöä kabiiniin. Onneksi golffista löytyy vuoden vanha sylinterikansi, tuon avaan heti kun ehdin, niin saa vielä (toivottavasti) tämän talven liukkaille uusilla tehoilla (reilu välkkäri, schwitzer, 12mm pumppu ja joku putkisto)

                      Comment


                      • #42
                        Vaihtelin takajarruletkun vanhukseen ja jarrujen ilmaus meinasi käydä ihan työstä. Vaikutti vähän pääsylinteriongelmilta mutta lopulta jarrut kuitenkin saatiin. Poljin lähti painumaan hitaasti kohti lattiaa vaikka kuinka ilmasi, lopulta annoin valua sylintereistä ihan omalla paineella, poljin jäi ylemmäs kuin perinteisesti ilmaamalla ja lakkasi painumasta. Äkkiä ajatellen tuli mieleen että sylinteri olisi osan matkalta syöpynyt, eivätkä kumit pitäneet kun poljin painui tälle alueelle. Sitten varsinaiseen kysymykseen, motonet tunsi tuon 83 vuotisen quattron, sylinteri olisi maksanut siellä 199e mutta saldo kaikissa liikkeissä nolla. Mistä mallista voisi tuohon soveltaa käytetyn? Tuota sylinterimallia käytetty siis 80q vuosina 83 ja 84.

                        Comment


                          #43
                          Sama sylinteri on vuosimallin 83-89 satasissa. Uudemman kantti-quattron sylinterissa putkien lähdöt on yläviistoon, halkasija on sama. Sopinee paikalleen jarruputkia vääntelemällä.

                          Comment


                          • #44
                            Homma selkeä, kiitokset, tuo oli hyvä tieto että uudemman kantin on muuten vastaava putkilähtöjen suuntaa lukuunottamatta ja hintakin tippuu samalla 140e. Itsellä on tuommoinen loppupään typ44 audi 100 purussa mutta siinä oli jo erilainen...

                            Comment


                              #45
                              Tuohon uudemman kantin pääsylinteriin ei sitten käy vanhan sylinterin jarrunestesäiliö. Tilasin aikoinaan sellaisen kun uudempi maksoi 90 euroa ja vanhempi 317. Säiliöhän ei varmaan tule mukana.
                              Jos sait ilmattua niin en lähtisi vaihtamaan sylinteriä vielä. Minulla oireili samalla tavalla jarruletkun vaihdon yhteydessä aikoinaan. Ostin tuon uuden pääsylinterin ja perinteisellä polkemisilmauksella uudella sylinterillä ihan sama ongelma. Paineilmalla järjestelmä ilmautui. Eli vanha sylinterikin oli varmaan ehjä.

                              Comment


                                #46
                                Etu ja takaiskarit

                                Lainaan sen verran tätä topiccia kysyäkseni, että onko näiden pikkukoristen quattrojen etu ja takaiskarit samanlaiset?
                                Viimeksi muokannut Quattro_4; 5.2.2012, 19:54. Perustelu: selvempää tekstiä.

                                Comment

                                Working...
                                X