Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 85 - Ruoskasta helmeksi kustannukset?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 85 - Ruoskasta helmeksi kustannukset?

    Heräsi tuossa villi ajatus jos tekisi itselleen käyttöautoksi vanhan coupe quattron. Tässä aihio:

    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sh...n&pageNumber=1

    Itsellä ei ole kokemusta autoprojekteista, mutta veljen -61 impalaprojektia sivusta seuranneena, voin todeta siihen uponneen muutaman euron..
    Minkälaisissa hinnoissa liikutaan jos tuollaiseen coupeen teettää täydellisen koneremontin? Alusta ja jarrut uusiksi sekä maali päälle?
    Itse en osaa tehdä mitään noista, eli nekin pitäisi jossain teettää.
    Riittääkö 5k?? Sen verran noista maalaushommista tiedän, että hinta riippuu hyvin paljolti halutusta laadusta/pohjatöistä. Pelkkä ylimaalaus ei paljoa maksa, mutta sitten kun hinkataan pohjat kuntoon ja kolme kerrosta maalia/lakkaa, alkaa hinta nousta useimpiin tuhansiin.

  • #2
    Tuota aihiota katsoessa tulee mieleen että tuohon se 5ke menee varmasti.
    Suosittelen odottamaan hetken ja katselemaan vaihtoehtoja. Hätäileminen ei tässä asiassa kannata.
    Itse harkitsisin koko projektia kehteen kertaan, jos oma työpanos olisi käytännössä nolla.
    Tuollaisen projektin suurin hohto omasta mielestäni olisi kuitenkin se itse tekeminen, kaikessa rauhassa opetellen.
    Siinä oppii samalla myös kaiken korjaamaan, koska sekin päivä tulee joskus vastaan.

    Edit: Äkkiä muistikuvat kertoisi tuon imusarjan olevan typ89 mallista? Mitähän muuta vaihdettu?
    Viimeksi muokannut Vänni; 28.3.2009, 19:10.

    Comment


      #3
      Jos teetättää muilla, eikö se ole sama jos hankkii jo valmiiksi siinä kunnossa olevan, minkä haluaa. Ja itsekin tekemällä kannattaa uhrata mieluummin enemmän rahaa siihen aihioon, ettei tarvitse aivan joka palikkaa vaihtaa.

      Comment


        #4
        Mitäs jos ottaiskin vaikka tämän ja lähtis siitä työstää. Kyllä maksaisin helposti ton reilun tonnin lisää että ei tarvis ihan kaikkea laittaa uusiksi.

        Näyttää lähinnä vitsiltä toi eka ilmo :)

        Kelpais kyllä mullekkin kakkos peliksi tommonen quattro.

        Comment


          #5
          Eka on suorastaan tosiaan vitsi..

          Tuo Samin on aikas hyvän näköinen kuvissa, mutta siinäkin on hyvä muistaa, että ebayn ja mobilen kuvat "voivat" valehdella enemmän kuin tuhat sanaa...

          Noiden kunnossapito ja jokapäivänen käyttö vaatii kyllä asennetta ja kyllä sitä itse tekemistä, tai sitten tosi hyvät kaverit ja asiantuntevat paikat jossa asioita teettää. Osien metsästäminen on myös välillä aikas haastavaa.

          Comment


          • #6
            Katselin itsekin tuota kyseistä peliä, mutta se väri... :)
            Sen pitää olla punainen! Löysin tasan yhden.
            No okei, ehkä voisin itse alkaa kärryä työstämään - ainakin osittain.
            Alustan ja jarrut saisi kenties ilman suurempia avohaavoja tehtyä.
            Moottorin ja apulaitteiden irroitus onnistunee myös, mutta sitten tarvitsee apua.
            Käytännössä voisin laittaa 8k€ huippukuntoiseen coupe quattroon,
            mutta kuten Aki sanoi, se tuntuu paremmalta kun on omat sormet pelissä -
            tai toisen sormet. Onhan se mukavaa seurailla sivusta kun oma kärry valmistuu pikkuhiljaa ja siinä samalla parannella vaikkapa sisustaa ja koria muoviosien ym. osalta.
            Jättäisi ne paskimmat hommat osaavalle ja tekee itse loput.

            Comment


              #7
              Jos siinä on paljon ruostevauriota, niin se pitää maalata. Samallahan sen värinkin vaihtaa punaiseksi?

              Comment


                #8
                Osittain OT koska kyseessä ei ole Audi mutta mulla on tällainen kunnostushomma menossa: Kliks.

                Itse keskityn raa'an työn sijaan enemmän maksamaan laskua sekä hankkimaan osia sillä tuo aihio ei ollut helpoimmasta päästä. Kokemusta kun noin suuresta projektista ei ole niin katsoin parhaaksi ulkoistaa tuon homman. Kokonaiskustannuksena olen henkisesti valmistautunut 10k rahanmenoon, saa nähdä miten hyvin se pitää paikkaansa. Aikaa tuohon projektiin käytetään arvion mukaan hiukan vajaat pari vuotta eli hiki hatussa tuota ei olla tekemässä.

                Comment


                • #9
                  Noita vaihtoehtoja kannattaa todellakin katsella ihan rauhassa. Tonni lisää aihioon voi tuoda pari tonnia säästöä kokonaisuudessa kun tekemistä on vähemmän.
                  Jos budjettia taas on jo valmiiksi tuon verran mietittynä kannattaa katsoa suoraan suhteellisen hyväkuntoista, joita 3-4 tuhannen haarukkaan varmaankin löytyy kun malttaa etsiä.
                  Silloin jää vielä pelimerkkejä varastoon tarvittavaa kunnostusta ja sitä punaiseksi maalausta varten.

                  Projektin kohdalla kannattaa sitten varata ainakin sitä aikaa reilusti eikä hätäillä, silloin saattaa löytää niitä puuttuvia tarpeita edullisestikin.

                  Tuo Teron Amazon ulkoistus projektikin on viisaasti laitettu pitkälle tähtäimelle ja budjettiinkin on näemmä varattu pelimerkkejä sillä silmällä ettei heti tule katto vastaan.

                  Uusia valmiita peltiosia typ85 koriin ei taida löytyä mistään ja purkukappaleista saatavat osat on varsin usein rapeata jostain kohti. Joten kannattaa tutkia mahdollissimman hyvin mikä on rapeuden aste, kun siinä voi todellakin säästää aikaa ja rahaa paljonkin.

                  Tuo oma Quattro projekti sattui olemaan pelleiltään jopa parempi kuin oletin, joten sitä on nyt mukava tehdä kun ei ole juurikaan epämiellyttäviä yllätyksiä. Uusittavaa peltiä sieltä on toistaiseksi löytynyt vain perästä ja sekin oli etukäteen tiedossa.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja urB0992 Näytä viesti
                    Tuo Teron Amazon ulkoistus projektikin on viisaasti laitettu pitkälle tähtäimelle ja budjettiinkin on näemmä varattu pelimerkkejä sillä silmällä ettei heti tule katto vastaan.
                    Toistaiseksi tuo varautuminen tehty enemmän henkisellä tasolla kuin turvaavan talletuksen muodossa mutta onneksi tuo tavoite tosiaan on asetettu pitkällä tähtäimellä.. :D

                    Mutta Aki puhuu kyllä siinä mielessä täyttä asiaa että paremmasta aihiosta on helpompi ja ennenkaikkea halvempi tehdä kunnollinen. Ja kyllä useat Typ85:t alkaa olla sellaisessa vaiheessa että hyvästäkin aihiosta luultavasti ihan riittävän laajan projektin saa aikaan.. ;) Mun aihio on sen verran haastava tapaus että siitä ei välttämättä olisi kannattanut aloittaa tekemistä ollenkaan mutta viehätys tulee siitä että autolla on melkein 40 vuoden sukuhistoria takanaan.

                    Comment


                      #11
                      Veljet antavat kyllä rahanarvoisia vihjeitä. Varsinkin tuo aika-aspekti kannattaa laittaa korvan taa, osien haalimisessa ja projektin työvaiheissa saa mukavasti säästöä kun varaa aikaa suunnitteluun ja tiedon keruuseen.

                      Vaikka projektin kuinka ulkoistaisi, olisi hyvä olla jokin paikka säilytykseen/itse rassaamiseen. Kuitenkin jossain vaiheessa voi tulla jokin takapakki, eikä välttämättä itse aiheutettu. Tai projekti tarvitsee hengähdystauon (=rahat ja/tai motivaatio loppu) jolloin voi taas rauhassa miettiä seuraavaa vaihetta. Turhan paljon näkee tapauksia, joissa peltityöt on tehty viikossa ja projekti odottaa maalausta, joka syystä tai toisesta viivästyy. Ja yks kaks on vierähtänyt vuosi, päästään jälleen peltitöihin.

                      Järjenhän näistä saa unohtaa, koska se on projektin hankkimishetkellä jäänyt jonnekin. Rahaa palaa, teitpä miten tahansa, mutta kun kaikkea ei voi sillä mitata... (jos kurkistaa profiilia, ymmärtänee. Tuostakin uupuu pari kotona "kehuja" keräävää aihiota, ainoa ei-projekti on vaimon auto).
                      Viimeksi muokannut Jari Kanerva; 30.3.2009, 17:29.

                      Comment


                        #12
                        Skoda-Jari puhuu kokemuksen äänellä. Olen samaa mieltä. Ugh.

                        Comment

                        Working...
                        X