Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkentäapua kylmäkäynnistyssuuttimelle!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kytkentäapua kylmäkäynnistyssuuttimelle!

    Miten kytketään kylmäkäynnistyssuutin manuaaliseksi napin alle! Apuva! Pakko kokeilla käynnistysongelmaan!

    Ongelma:
    Lähtee kylmänä helvetin hyvin käymään, vaikka ois viikon seissy. Jos sammuttaa puolilämpimänä, starttauttaa 30 sek. ennenkuin syttyy. Kaasunkäytöllä tms. ei vaikutusta. Jos heti perään koettaa, niin syttyy heti.

    #2
    Teet magneettiventtiilille vain ohjauksen. Suuttimessa on muistaakseni (pähkäiltynä) 12V kela. Toinen nasta (-) toinen nasta (+), ko. kelasta en ole varma onko aukeaminen riippuvainen napaisuudesta. Miinuksen voit maadoittaa koneen runkoon, vedät vain (+) karvan sieltä napilta jonka toiseen kärkeen kytket taas +12V esim. reletaululta. Sinne voisi laittaa sulakkeenkin jos nappiin tulee vika tjms. Sulakekoon mitoittamiseksi pitää sitten mittailla ja päissään muistella Ohmin lakia montako Ampeeria virtaa kelan läpi menee, siitä sitten seuraava sulakekoko ylöspäin.

    Mutta;
    - kokeile laittaa bensapumpun releen tilalle tavallinen rele, vaikuttaako asiaan?
    - virtalukon pohja?
    - Kjetin painevaraaja?
    - startin solenoidin johdotus?

    Comment


      #3
      Kytkentä on paljon Ramin ehdottamaa helpompi, sillä suuttimelle tulee jatkuva plussa virtojen ollessa päällä. Eli asennapa nappi maadoittamaan suutin.

      Satasessani oli aikanaan tehty tuollainen. Käyttö vaatii harjaantumista. Vain pieni napautus ennen starttia, jos painaa hetkenkin liikaa saa sahata lähes loputtomiin. Auton viime hetkillä hävisi suuttimelta jännite ja auto käynnistyi aina surkeasti. Varastin sähkön puolalta ja taas kukkui =)

      Comment


        #4
        Yksinkertainen on kaunista... 8-D

        Comment


        • #5
          No nyt teki näin;

          Sahautti kylmänäkin tovin. Kun lähti käyntiin, kävi ontuen, kaasua piti hiukka pumpata ennenkuin otti kierroksia puhtaasti (ei saanut polttoainetta?).

          Olisikohan se tuo painevaraaja?

          Mistä sen saa (Kouvolan lähellä), paljonko maksaa, minkä näköinen mötikkä ja missä sijaitsee??

          Comment


            #6
            Tai sitten veti ilmaa jostain liikaa. Tuon ikäisissä horo-ongelmia kumiosissa alkaa jo hiljalleen olemaan. :)

            Comment


              #7
              Tuota kylmäkäynnistyssuuttimen manuaalikytkentää kannattaa ainakin kokeilla. On niin helppo juttu tehdä ja sillä on elvytetty monta huonosti käynnistyvää k-jettiläistä.

              Comment


                #8
                Itse painin kohtalaisen tovin samantapaisen ongelman kanssa.

                Vaihdoin pikku hiljaa kaikki bensavehkeet toimivasta sisarautosta aloittaen ilmavuotoisesta ohjauspaineesta päättyen määränjakajaan sekä kaikki kipinälaitteet. Ja ei mitään apua, ei starttaa, nykii, käy laihalla ja tosi laihalla mutta bensaa menee paljon. Sitä pähkäiltiin paljon ja puhelinhäirintääkin käytin.

                Tällä hetkellä laite toimii ja tuntuis kuin olis tullut 20 heppaa lisää vain vaihtamalla uuden bensapumpun entisen nuhapumpun tilalle. Testiajojen jälkeen vaihdoin vielä bensansuodattimen joka ei asiaan vaikuttanut.

                Tämähän ei päde kaikkiin yksilöihin, toisissa pääsee helpommalla tai vieläkin vaikeammin. Nyt elimenluovuttajaan tarttis laittaa samanlaiset tuotteet takaisin. Saas nähdä lähteekö ikinään käymään kunnolla.
                Viimeksi muokannut Reptile; 21.3.2009, 10:04.

                Comment


                  #9
                  -89 on vanha? Minä olen loukkaantunut :)

                  Maadoitusnappi on tosiaan todella helppo tehdä. Olisikohan peräti maadoitettava johto sini-musta? Tosin -89:ssä maadoituksen taitaa hoitaa jo ECU eikä suoraan lämpöaikakytkin.

                  Muuallahan se vika tosin kyllä on, mutta sen löytäminen ei välttämättä ole helpointa.

                  Comment


                  • #10
                    Ilmavuotoja en ole löytänyt, pilottia vähän sinne-tänne, ei vaikuta käyntiin.

                    Mittasin kylmäkäynnistyssuuttimelle tulevan jännitteen starttaustilanteessa, jännitteet tulee muutamaksi sekunniksi.

                    Epäilyttää vähän tuo bensapainejuttu, kun kylmänä taas lähti kuin tyhjää vaan, mutta kun hetken käy niin ei kirveelläkään. Eli miksikäs se lähtee käymään kylmänä jos ei bensapainetta, mutta lämpimänä ei? Rikastaako kk-suutin niin lahjakkaasti, että pysyy ja jää käymään??

                    Mikäs piru tuota riivaa!?

                    KK-suuttimelle tulee sini-valkoinen ja vihreä-valkoinen johto.

                    Voisiko syy olla sittenkin sytkissä? Johdot, tulpat, kansi ja pyörijä vaihdettu joskus vuosi sitten, pa-suodinkaan ei vanha.

                    Comment


                      #11
                      Jos paineet häviävät linjasta ja kone on lämmin, bensa kiehuu suuttimien letkuissa/putkissa jolloin järjestelmässä on ikään kuin ilmaa eikä bensa kulje.

                      Comment


                        #12
                        Kiehumista ei tapahdu niin helposti jos takaiskuventtiili on kunnossa, paine pysyy korkeana, eikä höyrystymistä tapahdu niin helposti.

                        Comment


                        • #13
                          Takaiskuventtiili?

                          Mikä on Varaosan Bosch numero?

                          Lämpimänä lähtee laakista käymään, puolilämpimänä ei kirveelläkään vaikka melkein heti kokeilis.
                          Viimeksi muokannut Kysyjä; 23.3.2009, 21:52. Perustelu: Korjaus

                          Comment


                            #14
                            VagNro: 443906093, boschin numeroa ei ole, mutta boschilta löydät varmasti tuollakin numerolla.

                            Hinta pyörii kantturoissa 39e(marmori), 34e(teppo).

                            Comment


                            • #15
                              Itselläni hiukka saman suuntainen ongelma MC-koneisen kera. sahauttaa itseään melkoisesti (sekä kylmänä, että lämpimänä) ja käynnistyessään käy aluksi "epävarmasti" ikään kuin kaikki sylinterit ei heti lähtis mukaan leikkiin... toisinaan saattaa jopa sammua jos polkasee vähän kaasua. Lämmettyään käy kyllä nätisti, mutta käynnistyminen kuumana tuottaa silti tuskaa.

                              Ajattelin lähteä sytkäpuolta syynäilemään ensin, mutta pitäiskö silti keskittyä bensapuoleen? Luulis, että paineet bensapuolella ainakin säilyy jos yrittää pian sammutuksen jälkeen uudelleen tulille...?

                              Sen verran uus tuttavuus tämä MC-kaveri, ettei ole vielä päässyt jyvälle hetkään kaikista tempuista. =)

                              Comment


                              • #16
                                Missä takaiskuventtiili sijaitsee, eli missäpäin pumppu on? Tankissa?

                                Comment


                                • #17
                                  Ongelma voi olla myös juuttuneessa ohjauspainesäätimessä joka on lohkon kyljessä kiinni. Siihen tulee muistaakseni kaks piuhaa ja pari bensaputkea.
                                  Joskus Saabin K-jetronikissa oli samat oireet ja syy löytyi sieltä.
                                  Sen on tarkoitus toimia niin että koneen ollessa kylmä se päästää säätimen lautasen nousemaan ylemmäs eli seos rikkaalle.
                                  Lämpimänä Saab lähti käytiin vain kaasupoljin pohjassa eli sai liikaa evästä.
                                  Jos irroitat säätimen lohkon kyljestä niin sen pohjasta löytyy ruuvit jotka avaamalla pääset näkeen sen mekanismin. Sinne jotain patentti voidetta niin voi alkaa pelittään.
                                  Niiden sähköpiuhojen tarkoitus on vain lämmittää säädintä kaveriksi moottorin lämmölle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Takaisku vaihdettu, Svengaa kuin hirvi.

                                    Ei ole koskaan käynnistynyt noin helposti!

                                    Comment


                                      #19
                                      Itselleni on myös tuttu ilmiö tuo" kylmästä käyntiin vain kääntämällä avainta ja n,½h seisokin jälkeen sahauttaa. Omissa värkeissä lämpimänä käynnistymistä helpotti kun pyöräytti,n kierroksen ja sen jälkeen uusi yritys ja käyntiin. Sen ohituksen teko on tosi simppeli mutmut entäs toisinpäin Nykyisessä harrasteessa on tuo manunappi, jonka vaihtaisin mielellään takaisin automaatiksi mutta minne ne piuhat on alunperin kytketty?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Meilläkin oli tuossa kotterossa tommonen käynnistymis ongelma (joku saattanut projekti puolelta lukeakkin) eli kylmänä lähti usein todella hyvin pyörimään mutta lämpimänä sahas yleensä ja joskus vaati toisen tai kolmannen yrittämän.

                                        No viimeviikolla teki sitten temput että ei mitenkään käyntiin sahaa sahaa ja no asian selvittelyn jälkeen selvisi että entisen omistajan tekemät sulake patentit = Jostain syystä bensapumpulle otettu virrat olikohan ABS,joku oisko ollut ajotietokone jne sulakkeen rinnalle abiko patenteilla. No patentissa ollut rosvo ei ilmeisesti kestänyt virtoja/liitokset jo liittimistä löystyneet niin rosvo lämpes auton käydessä selvästi ja pätki pumppua johtoja heilutellessa.
                                        Patentit mehtään ja sulakkeet omille paikoilleen niin taas toimii. miksiköhän moinen patentti olisi tehty? Vieläkin sahaa yleensä jos ei anna pientä kevyttä kaasunpolkasua mutta se kai voi johtua siit että nyppäsin lisäilmaluistin piuhat irti kun jumittaa.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X