Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 gls 1.6i-79 typ81

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 gls 1.6i-79 typ81

    Eilen haettiin parin kaverin kanssa kimpassa tuollainen auto pihaan.

    Audikantaan siis palattiin. :)

    Pientä ihmetystä aiheuttaa tuo kone. Konehan on sama kuin mk1 gti golffissa, eli 110hp 1.6l ruisku.
    Onko tuota konetta edes saanut uutena tuohon autoon muuta kuin gte-malliin?
    Lienee kone vaihdetttu jossain vaiheessa....

    Auto on myyty uutena ruotsiin, sieltä tullut suomeen.

    Autossa tuntuu olevan suht mukavia varusteita, ollakseen mallia 79 valmistunut. Ohjaustehostin, kierroslukumittari, ecuum-mittari, iso keskikonsoli, siniset plyyshijakkarat korkeussäädöllä ja penkinlämmittimet (kuljettajan istuin) sekä pronssinväriset värilasit.

    Ikäisekseen auto varsin hienossa kunnossa, eli kaikki toimii, sisusta täysin ehjä, kone käy nätisti ja kulkee yllättävän pirteästi. Mitään öljy tms. vuotoja ei koneessa ole.

    Tarkoituksena on hieman korjailla pieniä puutteita ja ruosteita, tontittaa auto kunnolla sekä istuttaa alle Ats classicit kokoa 7x13, 175/50-13 renkailla.
    Viimeksi muokannut quattro; 10.7.2008, 11:31.

    #2
    kuvia näytille!

    Jos koneen koodi on YZ niin kyllä sitä on tuohon autoon ihan tehtaalta saanut. (110hp)

    Comment


      #3
      Taitaa olla tuo GLS naapurimaan vastine Suomessa myydylle GLE:lle.
      Moottori pitäisi olla muuten sama kuin Golfissa, mutta tehoa jonkun verran vähemmän.
      Golfin ja GLE:n/GTE:n kone on YZ-koodilla ja GLS:n lohko on YK.

      Joskus aikoinaan tuli tutkittua asiaa kun oma -81 CL oli tekniikanvaihto GLE ja siitä poksahti kone. Tilalle hommasin Ruottista juurikin tuollaisen GLS:n tekniikan.

      Comment


      • #4
        Pitääpä tutkia tuota tarkemmin.

        Ihan säädöissään tuo pata ei ole, vaikka nätisti kulkikin. Pitää sitäkin zoomailla kun ehtii.

        Kuvia ei tule, vielä. ;)

        Comment


        • #5
          Lisää reikiä vaan selkään. Retro Audi/vag kuumeeni vain pahenee.

          Onnea projektiin ja mielellään paljon kuvia, sekä tietysti tarinaa! (Lisää löylyä pahaan kuumeeseeni.. :) )

          Comment


          • #6
            Laitetaan nyt yksi kuva mausteeksi tähän ketjuun jos vaikka jollain olisi autosta tai sen historiasta tietoa. Samalla saan kirjoitettua ensimmäisen postaukseni tänne Audifinns-foorumiin.

            Itsehän en ole autoa vielä edes nähnyt muuta kuin kuvissa vaikka kolmanneksen tästä kuulemma omistankin. Kyseessä on ensimmäinen Audini, tai tässä tapauksessa kolmasosa siitä. Ei sovi uuden merkin pariin kovin suurin harppauksin lähteä.

            Ja se ainokainen julkaisukelpoinen kuvatus: http://kande.1g.fi/kuvat/Audi+80/09072008845.jpg/full

            Comment


            • #7
              Juu, siinä on lähtötilanne. Jos tuosta nyt sen alun 20cm otettais korkeudesta pois, vanteisiin vähän lisää leveyttä ja sitä rataa.....

              Comment


                #8
                Uih miten hieno!

                Ja nuo suunnitellut muutokset kuullostaa siltä että auto on palautettavissa takaisin alkuperäiseksi jos joskus kasvaa orggislistamiehen ikään. :)

                Comment


                • #9
                  Saas nähdä saadaanko auto siihen kuosiin, että tulis tällä Kemoralle...... Kiire taitaa tulla.
                  Pääajatus on osallistua BugRuniin -09.....

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä tässä on ajatuksena ollut että tätä autoa ei "pilata" pysyvästi vaan auto on tarvittaessa palautettavissa alkuperäiseen asuun jos joku joskus sille päälle sattuu.

                    Comment


                      #11
                      Mulla on pihalla 90:n isot puskurit ja helmat ylimääräsenä mutta ne ilmeisesti eivät istu aiottuun tyyliin?

                      Comment


                      • #12
                        Millasella satsilla meinaatte tontittaa? Ite en löytäny vastaavaan autoon säädettävää alustaa mistään, eli kiinteeseen oli tyytyminen... Se kiintee minkä ostin, oli 70/50mm (takana sokkasäätö mikä mulla on nyt alimmalla tasolla) ja täytyy rehellisesti sanoa, et kovin korkeeks se jäi... :(

                        Tästä saa hieman käsitystä, sekä tästä. Alla on 7,5x16" vanteet. Niin, ja noissa kuvissa on etujouset laikattu katsastuskelvottomiksi... Piti ottaa vaan hiukan laikalla kieppiä pois, mut tuli otettua sen verran et ku keulan nostaa ylös, ni jouset heiluu miten sattuu. :D No, sattuuhan näitä.

                        Comment


                          #13
                          No voi mahoton, et on hieno toi teidän 80. Mut niin on kyllä toi albanzon typ81:nenkin!.

                          Comment


                            #14
                            Hienoa, että alkaa näitäkin rantautua Suomen teille. Kilpaa morjestella!

                            Comment


                            • #15
                              Aapon pirssi onkin jo tuttu. Sitä on tullut ihasteltua.

                              Ei tuohon tosiaan taida ihan pienellä budjetilla saada korkeussäädettävää alustaa.

                              Millanen se on Aapo tuo sun 70/50 alusta noin muuten ajossa? Siinähän on vissiin siis iskari ja jousipaketti?

                              Jousia ei kyllä ruveta rälläköimään, pitää kuitenkin leimalle aina saada, ilman sen suurempaa jumppaa.

                              Sehän tuossa tietysti on, että kun vanteet jää "vain" 13" kokoon, niin sitä tontitusta pitäisi kyllä saada huomattavasti enemmän kuin se 70mm, että näyttäisi edes matalalta.

                              Nooh, katsotaan mitä tuleman pitää.

                              Teppo, heitähän privana tarjousta puskimista.

                              Comment


                              • #16
                                Ihan kohtuullinen se oli ajaa ennen ku laikkasin jouset, nyt se keulaa pomppii ylös alas ja sopivassa töyssyssä hyppää renkaat välillä irti tiestä... :D Ebaysta katoin jousia noitten laikattujen tilalle, ni tais maksaa jonkun 70?/pari, eli onneks pääsee kohtuullisen adullisesti ton oman kämmin osalta. :)

                                Mut sanotaanko et jos alusta maksaa (nimenomaan jouset+iskarit) alle 200?, ni siihen nähden oikeen kelpo alusta. Vielä ku jaksais puslia yms. vaihdella ni loppuis se holtiton vetely. Se vetely voi kyl johtuu jo noista 195-leveistä renkaista.

                                Ja siin oot ihan oikeessa et jos alle laittaa 13" vanteet, ni jää jokseenkin korkeeks tolla madalluksella, ja senpä takia omassakin on 16" vanteet. Jos tota ois saanu madallettua reilummin, ni oisin laittanu luultavasti leveet 14" kiekot.

                                Comment


                                • #17
                                  Siis kyllähän se sikäli matalaksi menee 13" vanteilla, mutta jää lokarin kaaren ja renkaan väliin suht reilusti ilmaa, eli ei vaikuta matalalta. Ja kun ei 13" oikein hirmu matalanprofiilin kumejakaan saa.....

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ihan kohtuullinen se oli ajaa ennen ku laikkasin jouset
                                    BTDT, volkkarille joskus moisen tempun tein, kun piti halvalla saada auto tontiin. Sen jälkeen tulikin kiire uusien jousien ostoon, kun autosta tuli ihan mahdoton loikkija.

                                    Comment


                                      #19
                                      http://www.audiclub.fi/kalske/rapee3.JPG

                                      Tuossa kuvassa joku jousisarja alla ja 205/40/17 kumet. Etupäässä oli joustovaraa ehkä max 2cm. Loppuunajetuilla orkkisiskareilla melkoisen hirvittävä yhdistelmä. Mutta tällaisissa projekteissahan ulkonäkö on muita ominaisuuksia tärkeämpi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näinhän se Teppo menee. :) Ne on eri autot ne, joilla haetaan ajo-ominaisuuksia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Muistatko Teppo mikä ET luku ja leveys noissa vanteissa oli? Mietin että minkälaista vannetta mahtuisi itselle ,kuitenkaan kaaria raapimatta.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jousista kun ottaa kierroksia pois, niin jousi jäykistyy huomattavasti. Vakiojouselle tarkoitetussa iskarissa ei riitä enää vaimennusteho, joten autosta tulee pomppukeppi. Jämäkämmillä iskareilla tilanne korjaantuu, tai sitten voi ostaa uudet jouset. :)
                                            ET-muutos vaikuttaa noihin vetelyihin aikalailla. Omassa rapeessa oli aikanaan et20 tai 25 ats cupit, näytti kyllä pirun hyvältä mutta talvirenkailla oli parempi ajaa. Renkaina oli 205 leveät. Saattaa olla, että leveäkin rengas menee ihan asiallisesti, kunhan et-vanneleveys-kombinaatio on sellainen, että renkaan keskikohta on suurinpiirtein siinä missä orkkiskumillakin. Puslat pitää olla tietenkin myös kunnossa. Uretaanipusla on todella hyvä sijoitus, ajettavuus paranee ja mukavuus ei kärsi 99% tapauksista ollenkaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              En todellakaan muista yhtään mitään noista vanteista.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itselläkin hankintalistalla nuo uretaanipuslat kun näyttää ettei nuo vakiot kestä kun n.80tkm. Mikä vannekoko ja renkaan profiili oli Terholla noilla ET:llä?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  15x7", 205/50 rengastuksella

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei vissiin vielä raapinu ,ainakaan vakio alustalla? Mutta ei varmaan ollut kaukanakaan :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei ollu vakioalusta, ja takana raapi jos oli täys poka päällä/paljon kamaa kontissa ja töyssyjä. Tasamaalla kulki nätisti. Pikku kaarien ja sisäloksujen modauksella siitä olis päässy, mutta en jaksanu kun pääasiassa ajelen 1-2 hlön kuormalla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eilen haettiin autoon Ats classicit, 7x13 et25 kokoisina. Renkaina 175/50-13. No, eihän ne eteen menneet heittämällä. Vaatii 20mm keskittävät levikepalat.

                                                        Taakse meni nätisti, mutta sinnekin pitänee laittaa 20mm palat väliin. Oli muuten aika härskin näköinen nuilla ko. vanteilla..... tosin alustaahan pitäisi nyt madaltaa sen alun 20cm! ;)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tää oli kyllä hieno. Kevyet oli kyllä ne vanteet.. Onneva rojektille :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mistäs Timppa tietää paljonko ne vanteet painaa?

                                                            Ja selvyyden vuoksi, voidaan mainita suurelle yleisölle, että vanteet kumeineen (175/50-13 uudet) painoi tasan 12kg ilmat sisällä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X