Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rötäystä isommilla ahdoilla (10vt, KG moottori)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rötäystä isommilla ahdoilla (10vt, KG moottori)

    Keväthuoltoa tein autooni ja siinä yhteydessä säädin nokkahihnan oikealle hampaalleen kun oli näemmä hampaan verran myöhäisellä.
    No tästä päästiinkin uusiin ongelmiin, alavääntö parani hiukan (syy miksi tuli ajoitus tarkistettua ja korjattua) mutta nyt moottori ei suostu kunnolla pelaamaan yliahdettuna. Eli 0.5-0.6bar ei ongelmaa mutta aika tarkalleen 0.7bar kohdalla tuntuu kuin jokin pytty jäisi pois pelistä moottorin käyntiäänestä päätellen (ks. video).
    Aiemmin siis toimi ihan ongelmitta jopa 1.2bar saakka, ei rötäillyt eikä mitään.

    Tulpat tarkistettu, ei mitään ihmeellistä. Siistit ja puhtaat (Boschin vastuksettomat 3 kärkiset). Tulpanjohdoista vaihdoin yhden koska oli tulpanhatun vastus kärähtänyt, luulin jotta vika on siinä.
    Tarkistettu ajoitukset kertaalleen jotta vauhtipyörän, nokkapyörän sekä virranjakajan merkit täsmäävät.
    Puolan resistanssitkin spekseissään, pyörijän mittasin myös näytti 0ohm eli ilmeisesti tässä mallissa ei ole vastusta sisällä.
    MAP anturin toiminta tarkistettu myös, jännite nousee tasaisesti -1...+1bar alueella.


    Tossa vielä epämääräinen videopätkä ajosta (tarvii jonkinlaista bassotoistoa jotta moottorin murina kuuluu):
    https://www.youtube.com/watch?v=rBLx2YvpsUg
    (seosmittari ei ole toiminnassa).

    Ei viittis nokkaa takaisin vanhalle säädölle laittaa, koska nyt kummiski vetää mukavammin ja tasaisemmin alakierroksilla :)

  • #2
    Kolmikärkitulpat kuuluu vapariin, eli vaihda aluksi siihen jotkut yksikärkitulpat.

    Jos ongelma ilmeni nokan käännön jälkeen, niin itse kääntäisin takaisin "väärin" ja testaisin.

    Jos edelleen rötää, tuli remontin yhteydessä joku uusi ongelma.

    Olikos KG:ssä jakaja nokka-akselin päässä? Onko ennakot katottu?

    Comment


    • #3
      Jep, jakaja on nokan päässä ja "ennakot" tarkistin siten jotta kaikki ajoitusmerkit täsmää kuten ohjeissa on kerrottu (merkinnät pitää olla kohdakkain virranjakajassa, vauhtipyörässä sekä nokka-akselissa), sen koommin ennakoita ei kait voi tarkistaa edes tavan välineillä koska ei ole ennakkomerkkejä missään enkä edes tiedä paljon perusennakko pitäisi olla koska täysin elektroninen ennakonsäätö :/

      Ongelma kuitenkin korjaantui tänään kun laitoin MAP anturin perään vastuksen + zenerin rajoittamaan ECU:n saamaa infoa imusarjan ylipaineesta 0.7bar kohdalle. Eli jotain jännää siellä ecu:n puolella tapahtuu, joko alkaa katkoa sytkää tai vetää ennakot ihan päin prinkkalaa yli 0.7 kilolla tms.

      Comment


        #4
        Eiköhän se sieltä ahtorajan kiertopatentista kannata lähteä liikenteelle. Uudet kartat, uudet kartat :)

        Comment


          #5
          "Minun kahtena senttinä" tuli vain mieleen täyskaasukytkin ja multivika-anturi. Niillä luulisi olevan tekemistä hukkaportin säädössä, jos semmoisia on tuossa koneessa.

          Comment


            #6
            Paineensäätö itseasiassa ajetaan kartan mukaan vain, kun kaasu on pohjassa. Muuten mennään mekaanisesti. Ohjaus vaikuttaa myös ahtojen heräämiseen eli siis aina kaasu pohjaan, jos haluaa tehoja.

            Ylilämpötieto jättää hukkaportin ohjauksen auki eli ahdot pois. Nakut myöhäistävät ensin sytkää ja sitten muistaakseni myös pudottavat ahdot pois.

            Comment


            • #7
              KG:ssa ei ole aktiivista ahtopaineensäätöä, vaan säätö toimii kokonaan mekaanisesti/pneumaattisesti. ECU ohjaa ainoastaan sytytystä, nakuanturi sentään löytyy.

              Ahtorajan kiertopatentista, tosiaan kokeilin myös syöttää pa pumppua jatkuvalla virralla mutta ei se rötäys siitä ollut kiinni eli jotain muutakin toi ECU tuntuu tekevän mikäli paineet menee 0.7-0.8bar. Vaikea vaan diagnosoida mutta olen kuitenkin lukenut jotta ecu:n pitäisi toimia vaikka yli 1kilollakin ilman tuollaista häröilyä. Eli se perinteinen patentti, jäykempi jousi hukkaporttiin + bensapumpulle jatkuva virransyöttö (ei välttämättä hyvä idea, kolarin sattuessa..)

              Semmoisen kokeen tosiaan tein että pumppasin map anturille painetta polkupyörän pumpulla auton käydessä paikoillaan, kierroksia pidin jossain 3000rpm tms. Niin jossain jopa 0.5bar kohdalla tippuu joku sylinteri pois, tai siltä se kuulostaa. Mitä enemmän pitää kierroksia, sitä ylemmäs siirtyy paineraja missä käynti muuttuu oudoksi. Liekö sytkä menee sitte vaan aivan liian myöhäiselle, mene ja tiedä.
              Pitäisi kait jonkinlaiset ennakkomerkit piirtää vauhipyörään jotta näkisi ajoituslampulla missä ne ennakot huitelee. Tarttis tietää vauhtipyörän kehän halkaisija jotta voisi laskea ykk merkistä suurinpiirtein mihin kohtaan vedetään viivoja esim 5 ast. välein.

              Comment

              Working...
              X