Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 1.8T 150hp kävi juuri lastutettavana. Nyt 1,5 kiloa ahtoja hetkellisesti. Liikaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 1.8T 150hp kävi juuri lastutettavana. Nyt 1,5 kiloa ahtoja hetkellisesti. Liikaa?

    Moro.

    Auto siis 2002 A3 ja ARX moottorilla. 250 tkm ajettu saksantuonti ja pitäisi olla kaikinpuolin vakio. Nyt kun kerrankin turbo-auto alla niin pitihän se lastuttaa ja nuukana bulkkisoftalla ilman penkitystä.

    Virittelin ennen lastutusta bilteman ahtomittarin kabiiniin. Ennen lastutusta ahdot kävi hetkellisesti maksimissaan 0,8 kilossa ja tasottu 0,5 kilon paikkeille täyskaasu kiihdytyksissä. Nyt lastuttamisen jälkeen ahdot käy hetkellisesti sekunnin verran 1,4-1,5 kilon kieppeillä ja tasaantuu 1,2 kiloon. Ensimmäinen kysymys tietysti että kestääkö se tuollaiset ahdot? Joo, riippuu tietty että miten hyvin tehty softa muuten mutta onko tuo ensimmäinen asia josta pitäisi jo hälytyskellojen soida. Ja onko tuollaiset ahdot ylipäätään mahdollista vai näyttääkö toi biltsun mittari vain omiaan? Nyt kun kaivelin nettiä niin tossa ARX-motissa pitäisi olla sama K03s ahdin kuin 180 heppasessa versiossa ja lisäksi isommat ruiskusuuttimet ja muuttuva venttiiliajoitus. Eli ehkä se voi nyt tuon ahtaakin?

    Ja ettei asia olisi niin yksinkertainen niin lastutuksen jälkeen ajelin eka pikkuteitä kaverille kylään ja sieltä parin tunnin jälkeen lähdettyäni oli tarkoitus motarilla tarkkailla ahtopaineita isolla vaihteella vedätettäessä. Vaan nytpä ei enää nostanut ahtoja millään yli 0,4 kilon. Ajelin motarin loppuun ja paikaltaan lähtiessäkään ei nostanut tuon enemmän ahtoja. Sammutin auton minuutiksi. Sen jälkeen ahdot nousi jälleen kilon paremmalle puolen. Mistähän tuollainen hetkellinen ahtojen puute voisi johtua? Vag-comia mulla ei vielä ole että olisin päässyt vikakoodeja lukemaan. Talliin päästyäni tarkastelin silmämääräisesti imuputket ja N75:sen paineletkut ja kaikki näytti hyväkuntoiselta.

    Niin ja vielä sellainen kysymys että onko näitä haldex-nelikkoja turvallista penkittää etuvetoisena ottamalla haldexin sulake tai pistoke irti?
    Viimeksi muokannut raimoraato; 31.1.2016, 21:59.

  • #2
    Yliahtaa ja menee vikatilaan. Virtojen pois käyttö palauttaa normaaliohjelman.
    Yliahdon aiheuttaa sitten huono ohjelma; hukkis, n75 tms rautavika.
    On turvallista penkittää etuvetona.
    Kenen softa?

    Comment


    • #3
      Viezun softa. Vaihtoehtoja ois kolme: 1) antaa tuon softan olla 2) pyytää viezulta miedompi softa tai 3) palauttaa orkkis softa.
      Viimeksi muokannut raimoraato; 31.1.2016, 22:00.

      Comment


      • #4
        Kun kerran piikkasi jo vakiona saman verran niin rautavikahan siellä ilmeisesti on.

        Comment


        • #5
          Suosittelisin noita lukemaan ensi alkuun.
          http://www.audiclub.fi/audifinns/sea...rchid=11948016

          Comment


          • #6
            Ihan ekaks vcds kiinni ja loggaamaan kanavaa 115. Onko ahtopyynti sen piikin ajan myös 2550mbar?

            Jos on, niin tekee minkä softa pyytää.

            Se, että oli vikatilassa, viittaa toki siihen, että on rautavika, ja siksi piikannut yli.

            Tuollasessa K03:ssa keskipaine on alle kilon, ja paras tuotto jossain 1.2bar korvilla. Sillon reilu 10v sitten, kun oli kovaa kisaa siitä, kenellä oli rajuin softa, Revo tarjosi yli 1.6 bar piikkaavaa softaa, jolle softan kaveriksi tuli 4 bar bensanpaineen säädin.

            Sellasella ahdin alkoi vinkumaan muutaman kuukauden ajon jälkeen, kun hennot kompuransiivet käänty pystyyn.

            Pitkä vastaus lyhkäseen kysymykseen, 1.5bar on vakio k03:lle liikaa.

            Ja voi penkittää haldexin sulake irti. Moni ottaa pistokkeen irti sieltä haldexin kyljestä.

            Comment


            • #7
              Kävin hakemassa marmoritiskiltä uuden N75:sen mutta ei ollut vaikutusta. Hukkaportin toiminta testattu paineilmalla ja liikkuu kevyesti eikä takertele. MAFfin putsailin kanssa. Harmi ku ei oo vielä VCDS käytössä. Tässä kun oon lisää testiajoja ajellut niin ahdot humppaa täyskaasukiihdytyksissä edestakaisin 1,2-1,5 kilon välillä n. sekunnin sykleissä.

              Huomenna kokeillaan miedompaa softaa. Vertailuautolla penkitetyt ja säädetyt bulkkisoftat ymmärrän kyllä mutta jokseenkin kyllä epäilyttää jos britti-insinööri on sumujen saarella sellaisen mulle nyt väsännyt pelkästään tietsikkaa näpytellen. Tai voihan se olla että niillä on useempikin softa varuiksi.

              Ei ollut ehkä fiksuin hetki alkaa leikkii "hinnat alkaen" lastutuksen kanssa kun sunnuntaina pitäisi autolla taittaa puoli suomea muuttokuorman kanssa. :-P
              Viimeksi muokannut raimoraato; 31.1.2016, 22:01.

              Comment


              • #8
                Onko kaikki letkut kunnossa hukkiksen ja n-75 ympäristössä? Itselläni hapero letku tuossa välissä juuri aiheutti ongelmaa. Kun n75 laski ohjauspaineen letkuun, toimi hukkis ensin, sen jälkeen letku päästi pullistuessaan paineet pihalle, ahdot piikkasi ja sama uudestaan. Ilmeni juuri moisena "nytkytyksenä" ahtojen nousussa. Letkun kuntoa ei huomannut kuin kompuralla paineistamalla.

                Comment


                • #9
                  N75:lta hukkaportille menevän letkun tarkistin paineilmalla jo aamulla ja nyt tarkistin vielä painepuoleta tulevan letkun eikä pullistumia tms. Samalla huomasin että uusikin N75 päästää hitusen ilmaa ilmupuolelle. Eli kun N75:lle painepuolelta tulevaan letkuun syötti 1,5 kiloa ilmaa niin hukkaportti meni toki pohjaan mutta samalla ilmanputsarista kuului pieni suhina. Tuo ohivuoto kumminkin niin mitätön ettei sitä renkaantäyttöpistoolista sovelletun mittarin viisarista huomannut. Vanha N75 suhisee aivan samalla tavalla. Jossain netin syövereissä luki vaan että tuollaista vuotoa ei saisi olla pätkääkään. Eli liekköhän uusi N75 ollut maanantaikappale...
                  Viimeksi muokannut raimoraato; 31.1.2016, 22:01.

                  Comment


                  • #10
                    Tässä hommassa päästiin maaliin. Ainakin tällä kertaa.

                    Menin takaisin Viezun edustajan (EPD motorsportin) luo. Tai no hän ystävällisesti tuli puoleen väliin vastaan kaverinsa pajalle. Autoon ladattiin pyydetty miedompi softa sisään ja koeajolle. Nyt auto toimi selkeästi tasaisemmin ja ahdot ei humpanneet enää läheskään niin paljon. Ahdot nousi kumminkin edelleen 1,4 kiloon ja kun asiaa kysyttiin puhelimitse softan päivittäneeltä brittinikkarilta, niin sen verran heidän softansa pitikin kuulemma ahtaa. Nyt oli vaan miedonnettu vääntökäyrää ja muutettu N75:sen toimintaa. Hankalana asiakkaana en ollut kuitenkaan tuohon tyytyväinen joten Viezulta pyydettiin vielä uusi versio jossa ahdot on rajoitettu kiloon. Itseasiassa kiloa pyysin jo aiemmin kun ekan kerran pyysin miedompaa versiota. Puolentoista tunnin odottelun jälkeen autossa oli jälleen uusi softa sisällä ja se toimii nyt niin kuin pitääkin. Ahdot nousee näillä keleillä 0,9 kiloon ja nykimistä ja humppailua ei ole ilmennyt.

                    Lopputulokseen olen näin kymmenen kilsan ajojen jälkeen tyytyväinen vaikka homma nyt menikin aika pitkän kaavan kautta. Ja 325€ hinta ei ollut paha. Selkeitä kommunikaatio-ongelmia ainakin allekirjoittaneella oli tämän EDP:n hemmon kanssa joka kovin hankaloitti maaliin pääsyä.
                    Viimeksi muokannut raimoraato; 31.1.2016, 22:02.

                    Comment


                      #11
                      Minkähänlaiset seokset yms. siellä nyt oikeasti on... Ei kuulosta kovin luotettavalta softalta. Näissä asioissa ei kannattaisi säästää.

                      Comment


                        #12
                        Ihan ilman logeja vedetty softaa uusiksi?

                        Comment

                        Working...
                        X