Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5tdi outo ahtopaineen käytös

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5tdi outo ahtopaineen käytös

    Vag-com näyttää paineiden nousevat tasaisesti 2.500 kierrokseen saakka (1.5bar) jonka jälkeen tulee notkahdus 1.2 bar tienoille. Samalla kone herää ja meno maistuu punaiselle saakka. Autoon asennettiin Digituningin lastu, jonka jälkeen tuo "kynnys" tuntuu entistä terävemmin. Ominaisuus/vika on kyllä ollut ennen lastutustakin.

    Mitä kannattaisi epäillä? Vikakoodeja ei testeri näytä.

    #2
    Säätyväsiipisen (VNT) ahtimen turbiinipuolen johdesiivet jumittaa, ja ahtopaineen säätö ei täten toimi oikein

    Comment


      #3
      Omassani oli samantapainen ilmiö jonkun Virittäjä-pellen tekemässä lastutuksessa. Ahtopainekäyrä oli aika omituinen ja auto tietty käyttäytyi sen mukaisesti.
      Lastutus purettiin sitten vaihtamalla (jostain syystä) ohjausboksi uuteen. En ole sen jälkeen käyttänyt uudestaan testissä, mutta tuntuma on, että nyt homma on kunnossa.

      Oma tulkintani on, että ahtopaineen rajoitus yrittää hillitä ahtopaineen nousua, mutta kun soppaa syötetään aina vaan lisää niin säätövara loppuu lopulta ja sitten ahtopaine rupeaa nousemaan uudestaan. Auto on tällöin aika vaikea ajettava kun ei ikinä tiedä pääseekö autolla ohi vai ei.

      Toinen vaihtoehto on tietty aina ilmamäärämittari.

      Comment


        #4
        Ilmamäärämittari on vaihdettu ja vag-comin antamat arvot viittaavat sen toimivan. Vika ei ole niin suuri etteikö autolla voisi ajaa. Nyt vain meno on tuonne 2.500 kierrokseen saakka uneliasta, jonka jälkeen ruutia löytyy niin kuin pitääkin.

        Edit 26.3.: Ahdin kävi huollossa jossa ylimääräinen karsta johdinsiivistä poistettiin ja tasapainotus tarkastettiin, ruosteista kastaa oli runsaasti. Käytös parani huomattavasti. Väkevä vääntö alkaa 1.400 kierroksen paikkeilla ja "voima" 2.500 kohdalla. Josko vielä kokeilisi toisella ahtopaineen säätimellä, olisiko sillä vaikutusta tuohon kynnykseen. Auto on nyt kyllä jo varsin mukava ajaa.

        Comment


          #5
          Nii-inpä. Jotenkin tutun oloistahan tuo on. Tosi on, että terävin ruuti autosta lähti lastutuksen purkamisen mukana, mutta itse ainakin hermostuin siihen, ettei autolla päässyt mihinkään normaalisti (5:lla) ohittaessa. Typerää kepittää tällaista autoa, että pääsisi jotenkin ohi. Lisähuolena oli laatikon kestävyys ylimääräisen väännön takia. Nythän tämä on pysynyt koossa jo 333 000 km originaalilootalla. KOP KOP. ZF kertoo laatikon kestoksi 420 Nm, mikä menee aika helposti lastuilla yli. No ei kai se heti käteen hajoa, mutta nää Tiptronicit voi muuttua myös Ziptroniceiksi väärin käytettäessä.

          Vakiosoftalla tietää tasan minkä verran auto liikkuu milläkin vaihteella ja kierroksilla. Tiptronic ja takapyörät tietty vähän hidastaa liikkumista.

          Comment


            #6
            Case sulkeutui kesäkuussa kun ahtimen VNT-siipiä säätävää tankoa hiplattin. Tangon jatkamisen jälkeen ahdot nousee pyydettyyn 1.3 baariin 1.5 sijaan. Nyt kone käy kuin pitääkin, kiitos SR!

            Comment

            Working...
            X