Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bypassin oikeanlainen toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Bypassin oikeanlainen toiminta

    Sellainen kysymys, että mitenkä/milloinka tuon bypassin kuuluu olla auki/kiinni? Itsellä on tuo OTR Bypass A4 B5 -95 1.8tq autossa kiinni. Tuntuu aika oudolta kun ajaa esim 65km/h pintakaasulla vitosella, niin kuuluu selkeä suhina että bypass on auki. Tällä hetkellä kiinni sininen jousi, mikä pitäisi olla toisiksi vahvin noista neljästä. Sitten kun kaasua polkasee kunnolla niin bypass kyllä pysyy kiinni. Mutta lähinnä kiinnostaa tuo pintakaasulla ajaminen, kuuluuko olla raollaan?

    EDIT. Sen verran vielä siis että kaasu kokonaan pois aukeaa hienosti ja kaasu pohjassa pysyy hienosti kiinni.

    EDIT2. Ei kukaan viitti amatööriä näissä asioissa auttaa? :D Nyt kun laitoin jäykimmän jousen (punainen 2+ bar) niin hävisi miltein kokonaan tuo ongelma,
    mutta aukeaa kumminkin kun kaasun päästää kokonaan irti. Aika hassua
    Viimeksi muokannut 8866; 10.11.2013, 15:37. Perustelu: Ei ole profiilin autoja, muuttuu ajansaatossa kuitenkin.

    #2
    Nyrkkisääntönä bypassin pitää olla auki kun imusarjassa on alipainetta.

    Comment


      #3
      Pässi saa olla auki, koska ei ole yhteydessä ulkoilmaan. Dumpin tapauksessa on sitten erijuttu, koska vetää suodattamatonta ilmaa sisään jos jää alipaineella auki.

      Comment


        #4
        Vai pitäisikö sanoa että dumppi vetää mittaamatonta ilmaa sisään.

        Comment


          #5
          Joo. Niin tekee, jos ilmamääränmittaus käytössä. Dumppiahan ei oo järkevää käyttää, jos ilmamäärää mitataan. Sen takiahan pässi on keksitty, kun mitataan ilmamäärää, että tulee jo mitattu ilma takaisin kiertoon niin pysyy moottorinohjaus kärryllä et missä mennään.

          Comment


          • #6
            Kyllä se on niin perin, että dumpista vuotaa mitattua ilmaa ulos. Ahtoputkistossa on käytännössä aina ylipaine kun moottori käy.

            Comment


            • #7
              Hyvin on pelittänyt nyt tuon jäykimmän jousen kanssa. Mutta eihän ahdin täysillä ole mukana pelissä jos bypass jää auki pintakaasulla ajaessa tai kevyellä kaasulla kiihdyttäessä?

              Comment


              • #8
                Eihän sen ahtimen kai pintakaasulla täysillä tarvia siellä mukana ollakkaan. Onko siulla muuta viriä kun lastu? Kuin se toiminta eroo nyt niitten jousien välillä? Ittellä on toisiks jäykkä jousi 1.2-1.5 bar, eikä ainakaan toistaseks oo sakannu.

                Lähinnä mietin, jos itekin innostus kokeilemaan tuolla jäykimmällä.

                Comment


                • #9
                  Mutta eihän ahdin täysillä ole mukana pelissä jos bypass jää auki pintakaasulla ajaessa tai kevyellä kaasulla kiihdyttäessä?
                  Ahdin pyörii kovempaa jos bypass on pintakaasulla auki, joten nimenomaan se on erittäin hyvä asia. Mikäli pintakaasulla vedetään bypass kiinni, niin ilmavirtausta ruvetaan kuristamaan kun kaasuläpän läpi ei mene samaa ilmamäärää kuin bypass ohituksen läpi. Turbon akselin nopeus hidastuu ja siten myös viive lisääntyy siinä kohtaa kun avataan kaasuläppä kokonaan.

                  Siis mitä jäykempi jousi, sitä huonommin turbo pyörii eri tilanteissa.

                  Comment


                  • #10
                    Sellunpilaaja: ei sakkaa jäykimmällä jousella kun alipaine jaksaa avata sen ilman ongelmia kun kaasu on kokonaan ylhäällä, jopa siis vakioahdoilla. Mutta jos tuo teoria nyt on oikein, niin vaihdan sinne löysimmän jousen. Tuntuu vaan hölmöltä kun kiihdytät pienellä kaasulla vaikka valoista viiteenkymppiin niin pässi suhisee koko ajan (tämän takia siis vaihdoin tuon jäykimmän jousen.)

                    Comment


                      #11
                      Täytyy kysyä että mitä tarkoitat tuolla "jopa siis vakioahdoilla"? Eihän ahdoilla ole mitään tekemistä alipaineen kanssa, oli sitten enemmän tai vähemmän ahtoa.
                      Onko tuosta tuuninki paipässistä jotain hyötyä?

                      Comment


                      • #12
                        Sitä meinasin juurikin että ei sakkaa turbo jäykän jousen takia koska alipaine hoitaa avauksen. Tuo mitä ihmettelit oli vaan semmoinen lisäys asiaan. Tuninki bypassista se hyöty että ei ainakaan vuotele ajan saatossa (luotettavuus, säätömahdollisuudet). Muistaa vaan huoltaa säännöllisesti. Ja tuntuu suhahtavan enemmän tuon kanssa kun vanhan vakion eli villi veikkaus että pitää paineet paremmin tallessa.

                        Comment


                        • #13
                          Ettei olisi alipainelinjassa pientä vuotoa? Bypassissa on sama paine alipainelähdössä kuin turbon ja kaasuläpän välisessä lähdössä. Jos alipaine vuotaa, turbon paine painaa venttiiliä auki. Täyskaasulla taas paine riittää pitämään männän kiinni.

                          Ja noi jouset voi olla myös ihan mitä sattuu

                          Comment


                          • #14
                            Tuuning bypassista ei ole hyötyä 99,9% tapauksista kuin esson baarissa. Ainut missä alkuperäinen joutuu antamaan myöden on ahtopaineen kesto, ja sitäkin se kestää reilusti enemmän kuin lastutetut vakiot antaa ulos.

                            Comment


                              #15
                              Yli 3v ajanut orggis bypassilla. Yli 2bar paineella on ajettu melkoisesti, parhaillaan 2.7bar. Tuntuu toimivan alkuperäinen. Enkä muuten oo huoltanut kertaakaan ja pitää painetta. ;)

                              Comment


                              • #16
                                Mitäpä noilla muuten toiminnan kannalta on eroa jos tuommosen tuninkipässin laittaa väärinpäin siihe? Vai onko mitään? Ittellä ollu molemminperi ja eipä tuossa kai juuri mitään eroa oo :o

                                Comment


                                • #17
                                  Voi vaikuttaa marginaalisesti pässin toimintaan. Ahtopaine tulee joko männän sivuun tai männän alle riippuen asennustavasta. Mikäli paine tulee männän alle, niin se pyrkii avaamaan pässiä herkemmin. Siellä ohjauspuolella pässin yläpäässä joko kalvo tai männän halkaisija on kuitenkin huomattavasti suurempi, jolloin pässi toimii kyllä melkein poikkeuksetta ihan hyvin purkautuu se ahtopaine männän alta tai sivusta. Jos hiuksia halkoo niin teoriassa voi olla parempi jos paine tulee männän alle (avautuu nopeammin). Toisaalta se voi jossain tilanteissa aiheuttaa herkemmin pässin avautumista silloin kun se ei ole toivottavaa.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X