Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a6:sen viriasia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a6:sen viriasia

    Elikkäs, tuli laitettua bi turboon rs6 ahimet + iso cooleri + dp:t ja isommat rosteri pakosarjat ja muuta mukavaa. Pieneksi ongelmaksi tuli turboviive ja ohjelmointi. Mielessä pyöriviä kysymyksiä joihin toivon vastausta:
    -Paljonko muuten mekaanisesti vakio kone kestää tehoa ja vääntöä? (AJK)
    -Paljonko vakio koneesta on mahdollista saada näillä palikoilla ja missä teho alueella tulee ahdistusta esim kannet? (90mm maf+bosch 044 ja suuttimiksi arvelin siemens deka 630. Muitakin suuttimia voi ehdottaa jos tietää paremmiksi.)
    -Ohjelmointi paja jota ajattelin ei kerkeä ainakaan kuukauden sisään tekemään mitään autolle, joten kysellään nyt täältä toimivaa yhdistelmää ja teho asioita.
    Kuulosti muutenkin todella työläältä kyseisten palikoiden ohjelmointi (4 työpäivää) jos löytyy osaava ohjelman tekijä niin yhteyttä saa ottaa.

    Millaisilla tehoilla ja turbo viiveillä muut liikkuu kun on kyseiset turbot ja muut palikat.
    Viimeksi muokannut 8866; 8.8.2012, 21:07. Perustelu: Lauseet alkaa isolla kirjaimella.

    #2
    Kannattaa lukea huolella tuo 2.7 viritysviestiketju läpi.

    Vaikeapa mitään absoluuttista vastausta mekaanisesta kestosta. Yksi "hullu" ajelee ässällä yli 500 hevosen tehoilla vakiomoottorilla. Eli siis vakioveiveillä. Mutta jos säädöt on pielessä, ei se kestä edes neljääsataa jos nakuttaa kaiken rikki.

    Vakiokansilla pääsee kyllä 600 hevosen. Noissa kutosissa on eri nokat kuin ässissä, niissä taitaa tulla pientä ahdistusta. Muutkin osat virtaa aika hyvin sinne asti, paitsi downpipet. Ne on kutosissa kaikista pienimmät näissä biturboissa.

    Viper-tuning englannista tekee kyllä hyvän softan.

    RS6 turboilla en puhuisi mistään turboviiveestä, ne toimii erittäin herkästi. Tietty vähän myöhemmin niillä nousee ahdot tappiinsa, mutta käytännön eroa ei juurikaan ole.

    Mitkä rosteripakosarjat laitoit?

    Comment


    • #3
      Juu. Kun mietin asiaa, et jätänkö projektin tähän ja vien ohjelmointiin ja ajelen jonkin aikaa. Vai aukasenko koneen nyt samalla ja pistän kerralla veivit kuntoon ja kannet ja nokat, et saa sit kaiken mahdollisen irti.
      Tosin riittäs tollanenki 500 mut moottorin mekaaninen kesto huolettaa.
      Downpipet on kyl niin hengittävät et ei ahdista enää täs.
      Saakohan tälläseen mistää hyviä nokkia vai hiotanko vai otanko jostai muusta? Mikä ois paras vaihtoehto..
      Nooh, ne rosteri sarjat on ebay tuote. Kokeilun alla miten toimii ja kestää.
      Kyllä tossa turbo viive on kauhea k03:siin verrattuna, tosin vanhalla ohjelmalla, varmaan vaikuttaa iso välijäähy, pakosarjat ja ei niin alkuperäis ahdin, mut kuitenki viivettä on, herää kunnolla vasta 3500-4000 rpm. Tosin varmaan ohjelmoinnilla saa kuntoon. (ehkä).
      Viimeksi muokannut 8866; 8.8.2012, 21:09. Perustelu: Lauseet alkaa isolla kirjaimella. Tästä eteenpäin ITSE.

      Comment


        #4
        Kyllähän se tärkein asia on se softa millä saat ton paketin toimimaan ja kestämään vakioveiveilläkin. Aukase kone jos lompsa kestää ja mielit (tulevaisuudessa) paljon yli 500 hepan. Samaan konkurssiin kannet hipostellen ja portaten, ja jos kunnolla tekee niin vaatii sit RS4 imusarjan, bensakiskot, kaasuläpän, TBB:n, ahtoputket.. Loputon suo ja rahaa palaa.:)

        Jos pelkkiä nokkia haluaa välttämättä vaihtaa niin RS4 tai rajummat 2.8 30v imunokat ovat jonkinlainen "upgrade", varmaan se RS4 nokat olisi passelein jos jostain löydät. Pakonokat ovat ilmeisesti samat noissa kaikissa 2.7t ja 2.8 30v.

        Nuo ebayn XS-power pakosarjat ei tule kestämään varmaan kovin kauaa, en ole lukenut yksistäkään jotka eivät olisi hajonneet jossain vaiheessa.

        Jos sulla on turboviivettä kamalasti niin varmaan ei kaikki ole ok? Vuotoja tms.

        Ja kaiken a ja o on se softa, älä ny mee pilaamaan hyvää kokoonpanoa jollain nimeltämainitsemattoman Suomi-säätäjän softalla.

        Comment


          #5
          Kyllä ne hilppeet olisi kannattanut laittaa samaan aikaan turbojen kanssa. Tulee turhaa työtä purkaa kone taas pois.

          Comment


          • #6
            Joo tieto se on tämä suo miten siihen menee hintaa, mut onhan tuota jo palanut ja nämä ei enää tässä konkurssissa paljo tee.. Mut kuiteski. Nuo pakosarjat näytti kädes silleen hyvältä et odotan mitä tulevan pitää et kestääkö ne, onneks vanhat on tallessa vielä.

            Ja raja nyt täs hommas on vedetty siihen kansien työstöön, nokkiin ja ehkä imusarjaan tai vanhan paranteluun jos se on mahdollista. Ja tietty veiveihin jos rupeen koneen aukaisuun. (Ja toki männänrenkaat mistä luinkin jo). Vuodot käyn vielä läpi tällä viikolla kun aikaseksi saan, mut kyseinen auto ei täysillä ole toiminut minulla ollessa, kirjoitinkin aikaisemmin aiheen kun rupeaa "rötäämään" täys vedossa välillä. Mut luulen ohjelma viaksi tota vikaa.(osia vaihdettu ja tutkittu PALJON)

            Miten on asia noiden nokkien kanssa, siis imu ja ehkä pako, saako ostettua jtain parempaa sarjaa? Vai otanko jostai 2.8:sta. Vai voiko noita hiotuttaa tarpeellisiksi ilman jousien ja kuppien vaihtoa??

            Ja sellanen ajatuksella itseni kiusaaminen et pääseekö näillä minne asti jos koneen aukasen ja nämä osat ja työt teen mistä just kirjoitin?? eli mihin asti noi rs6 ahtimet riittää.

            Ja hyvähän se talvi aikaan on kone aina pois käyttä niin pääsee kunnolla käsiksi joka paikkaan, tämäkin lähti käsistä kun rupesin vuotoja paikkaamaan ja turboja tarkastamaan :)
            Viimeksi muokannut okkim; 10.9.2012, 09:21. Perustelu: Rivitykset korjattu luettavammaksi

            Comment


              #7
              Käyppäs katsomassa Viper-topicissa yhden toisen Sotkamolaisen RS6-ahtimellisen speksit ja penkkitulokset. Sinne asti ne riittää. Kyydissä olleena voin todeta että kyllä lähtee.

              Comment


                #8
                Noissa kutosissa on eri nokat kuin ässissä, niissä taitaa tulla pientä ahdistusta.
                Vaihdoin AJK koneeseen nokat kun oli kärjissä vähän kulumaa, niin en silmällä ja työntömitalla muistaakseni saanut mitään eroa havaituksi s4 ja a6 nokkien välillä, ei persdynokaan havainnut mitään muutosta.

                herää kunnolla vasta 3500-4000 rpm
                3" dp:t ja varmaan muutoinkin virtaava putkisto auttanee. Itsellä AJK koneessa jostain syystä kaasuläppä aukeaa vasta ylemmillä kierroksilla täysin ja näin ollen vääntöpiikki on vähän ylempänä (samalla toki suojelee kiertokankia). Et jokatapauksessa alle 3500rpm mitään hirvittävää kulkua rs6 turboilla saa.

                Vakiokansilla pääsee kyllä 600 hevosen.
                Eikösse niin ollut että a6/s4 kansilla 540hv on maksimi (MRC kai ainakin näin todennut).

                Comment


                  #9
                  Niinhän ne ovat sanoneet, mutta todellisuus taitaa olla toisin. Tai sitten jarrupenkki valehtelee. Ja tietty ahtopaineetkin vaikuttaa asiaan.

                  ETKAn mukaan nokat on erilaiset, mutta en nyt muista ulkoa että mitkä. Eikä ole tietoa miten ne on erilaiset.

                  Comment


                    #10
                    Imunokat on erilaiset 30V 2.8 ja S4. 2.8 on noin millin enemmän nostoa ja duratiokin on pikkasen pidempi. Mitannut kahdet eri vaparin nokat ja tönärillä ero tulee esille.

                    Comment


                    • #11
                      Saako a6:sen imusarjaa modattua paremmaks onko kukaan tehny tällästä?
                      Ja tämä nokka-akseli asia jäi auki, kannattaako alkuperäisiä hiotuttaa ollenkaan vai suoraan paremmat 2.8:sta? (esim passat 30v) Ja varmaan käy bolt-on tyyliin paikalleen myös.
                      Downpipe taitaa olla2.5" kisakateilla ja cat back joku supersprint muistaakseni.
                      Viimeksi muokannut juhokahkonen; 9.8.2012, 13:52.

                      Comment


                        #12
                        Imusarjalle ei pysty oikein tekemään mitään. Pohjan voi jyrsiä pois ja tehdä plenumista isomman. Tuskin kauheaa merkitystä suorituskyvyn kannalta. 2.8 ja RS4 kansissa on isommat kanavat ja niiden pariksi käy rs4 imusarja, missä siis isommat kanavat ja isompi kaasuläpän aukko. RS4 imusarja vaatii sitten RS4 bensakiskon tai after market kiskon + RS4 kaasuläpän. Sitten taas ei käy imuputket...

                        Nokkia ei ole varmaankaan kovin moni ole hiotuttanut tai edes tutkinut, mitä niille voisi tehdä.
                        2.8 nokat helppo bolt-on modi.

                        Comment


                          #13
                          2001.5 mallisen imusarjan voi laittaa (rs4 tyylinen mutta pienillä kanavilla), ainakin k03 autoissa kait saatu mitattavaa hyötyä.

                          Olen ymmärtänyt, että pienikanavakansilla ei nokkien vaihdosta ole juuri muuta vaikutusta kuin vääntöalueen kapaneminen alapäästä.

                          Comment


                          • #14
                            Jatketaan aihetta hieman lisää.
                            Ajatuksena on vaihtaa kiertokanget kyseiseen autoon. Löytyi pienellä etsinnällä maxspeedingrods kanget, liekkö nämä mistään kotoisin, näyttäs ainakin pultit olevan ARP2000. Lähetysmaa hong kong et tarvinee vissii käyttää koneistajalla tarkistuksessa?

                            Sit kysymys kiertokangen laakereista, onko tarvetta päivittää parempiin vai käyttää orkkis laakereita? (Tulee vissiin näiden kankien mukana myös laakerit)
                            Runkolaakerit kampiakseliin tulee uudet orkkikset ajokilometrien takia, et niitä ei varmaa tarvii lähtee "parantamaan".

                            Männänrengas kysymys. Vakio männät jää palvelemaan, mutta renkaat meinaan uusia, joten onko orkkis renkaat hyvät, vai onko parempaa mitä suositella? Jos mietitään et kyseiset turbot otetaan todella hyötykäyttöön.

                            Kansi asiassa 2 vaihtoehtoa mitkä mietityttää:
                            A:
                            Hankin imunokka-akselit 2.8 koneesta, (AHA tai ATQ) ja vakio kannet työstöön?
                            B:
                            Hommaan kannet nokka-akseleineen 2.8 30V vaggilaisesta?

                            Kumpi kannattavampi/toimivampi vaihtoehto. Imusarjaksi tulee 2001.5 versio jenkkeistä.
                            Sellaiseen törmäsin netissä että, amerikan mallin 2.8 moottoreis olisi paremmat nokka-akselit kun euroopan mallisissa. Joten liekkö niille omat moottoritunnukset. (ATQ/AHA) Pitääkö paikkansa tälläinen?

                            Homma meni nyt siihen et kone aukeaa talvella ja palikoita uusitaan tai parannetaan. Joten hyvät vinkit tervetulleita...

                            Comment


                              #15
                              Itse laitoin omaan koneeseen tuon firman myymät veivit, ei tarvinut koneistaa, mutta mittasin toki. Taitaa olla melkein kaikilla samanlaiset, esim Rostenin veivit on ihan samannäköiset.

                              Orkkislaakerit on hyvät, niitä ei tarvitse "päivittää".

                              Jos kone ei ole hirveästi ajettu, niin veikkaan että vakio männänrenkaat ovat vielä hyvin iskussa. Melkeinpä jättäisin vaihtamatta. En tiedä mikä olisi parempi. Nakutustahan ei mikään mäntä eikä rengas kestä.

                              Kyllä se kannattaa suoraan laittaa nuo 2.8 kannet nokkineen. Imusarja tosin ei sitten sovi ilman adaptereita.

                              Noista jenkkien nokkahöpinöistä ei kannata uskoa kuin puolet. Kannattaa tarkistaa osanumerot että ne nokat oikeasti ovat erilaisia. Ainakin ACK-moottorikoodilla löytyy oikeat nokat.

                              Comment


                              • #16
                                Tutkin eri 2.8 moottoreita, onko nää nyt samoja mekaanisesti ACK ATX ALG ja AHA?
                                Sillä vaan et skaala on isompi hakea PARHAITA mahdollisia osia jo valmiiks.
                                Samat tehot, väännöt, männänhalkaisijat, iskunpituudet ja puristus suhteet näissä moottori koodeissa.
                                Varmaan kannet ja nokat myös?

                                Täytyy silmäillä männänrenkaat ja runkolaakerit kun ne on käsissä, hyvin vähäistä on öljynkulutus kyllä vaik on rullattu melkein 300tkm.

                                Itselläni ei taida oikein olla mahdollisuuksia tarkemmin tutkia osanumeroita joten jos tietoa löytyy niin jakakaa ihmeessä, eipä tarvii jälkeen sit miettiä entä jos...

                                käytätkö mikko veivien mukana tulleita ylä ja ala laakereita?

                                ja millasesta imusarja adapterista on kyse?

                                Comment


                                  #17
                                  Imunokat on ETKAn mukaan samat seuraavissa 2.8 moottoreissa: ACK, ALG, APR, AQD, AGE, ATX, AMX. Pakonokissa variaatioita ei ilmeisesti ole 2.8:n ja 2.7bt:n välillä.

                                  Osanumerot:
                                  Imu, sylinterit 1-3: 078109021
                                  Imu, sylinterit 4-6: 078109021A
                                  Viimeksi muokannut alpi; 10.9.2012, 20:16.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Marko77 Näytä viesti
                                    RS4 imusarja vaatii sitten RS4 bensakiskon tai after market kiskon + RS4 kaasuläpän. Sitten taas ei käy imuputket...
                                    Tarkotit varmaan että "sitten taas ei käy ahtoputket"? Eikös esim 034 myy adapteria jolla saadaan S4/A6 biturbo bi-pipet (joko oem tai aftermarket) sopimaan RS4 kaasuläpän kanssa?

                                    Ja Kähköselle. Ei kai uusien kankien mukana tule alapään laakereita? Mutta tosiaan, laakerit "täytyy" vaihtaa uusiin kun kanget vaihtuu. Männänrenkaat jos vaihdat niin mulla on myydä sulle paketissa olevat OEM-renkaat.:)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nokka-akseli asiasta, käytetäänkö näissä koneissa (ACK, ALG, APR, AQD, AGE, ATX, AMX) samoja kansia?
                                      Jos ei niin millä koodeil on hyvät ja passelit kannet? Ja onko hirvee homma saada käymään paikoilleen ajk moottoriin?
                                      Onko kannentiiviste myös viel orkkis AJK kamaa jos tollaset laittaa?
                                      (kestääkö viel kovatkin tehot orkkis tiiviste ja kannenpultit myöskin)

                                      Tosiaan ne imusarja adapterit kiinnostaa et pitääkö ne käsityönä tehdä vai saako kaupasta?

                                      Ja Luonualle. Pistä tulee vaik priva viestiä renkaiden mahd hintapyynnöstä niin kattelen asiaa.
                                      Niin noista alapään laakereista, tarkoitin siis kiertokangen alasilmän laakereita et tuleeko kankisarjas mukana vai pitääkö marmorilta ostaa. kokemuksia lähinnä kyselen (Ja oman englannin taidon puutteen takia utsin)
                                      Ne runkolaakerit kampiakseliin uusin automaattisesti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kannet sopii kyllä heittämällä paikoilleen. Sitä en osaa sanoa missä on paras, enkä edes tiedä kaikkien eroja. Kannentiivisteet ja pultit kestävät kyllä yli 600 tehot.

                                        Veivien mukana ei tule laakereita.

                                        Etsi "phenolic spacer" nimellä imusarjan laippoja, niitä pitäisi olla myös tuollaiselle yhdistelmälle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kertokaas tyhmälle mikä ero noissa 2.8 ja bi-turbon kansissa on? Kanavien koko? Se mitä olen noita nähnyt noita bi-turbon kansia ja kanavia, niin ne vastaa 1.8t:n pikkukanava kansia. 1.8t:ssä ainakin mennään huonompaan suuntaan jos pienikanava kansi vaihdetaan isokanavaiseen. Litratehoon jos suoraan verrataan niin pitkälle yli 700hv mennään niillä vakiokansilla omien 1.8t kokemusten pohjalta.
                                          Nokka-akseleita en ole en ole bi-turbossa mitannut, mutta jos profiili on yhtä mieto kuin 1.8t:ssä, niin niistä johtuen kone on kyllä tukossa aikasemmin.

                                          Comment


                                            #22
                                            2.7t:stä pikkukanavakansilla tekee luultavasti 1.8t:tä huonomman ei niin jouheva imusarja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jatketaan vähän kansi asiaa.
                                              Elikkä mietin vaihtoehtona tälläista setuppia.
                                              2.4 kannet ja 2.8 imunokka-akselit.
                                              Onko kenelläkään mittoja 2.4 ja 2.8 kanavien erosta, mietin vain että suotta alan hommailla 2.8 kansia kun imusarjakaan ei todennäköisesti ole niin laaja kun 2.8 imureijät.
                                              Ja mikähän kansi vastaa noin suurinpiirtein rs4 kantta.

                                              Todennäköisesti riittää esim 2.4 kannet suhteessa vakiokansiin, jos kerran vakiotkin riittää sinne 550hp asti. (ajatellen vaan kokonaisuutta väännöissä)
                                              Viimeksi muokannut juhokahkonen; 28.3.2014, 20:21. Perustelu: Lisätty asiaa

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt en jaksa kännykällä pidempään kirjoittaa, mutta 2.4 ja 2.8 kannet melkein samanlaiset. Ja kaikki yhtä erilaisia verrattuna RS4 kansiin. Myös 2.4 kansissa on leveät kanavat.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X