Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

bi-turbo?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • bi-turbo?

    olen tässä hetken miettinyt että haluaisin hankkia itselleni turbon konepellin alle mutta koska on v-kone siellä niin pitääkö silloin hankkia tuplat ja mitä sellaisille tulisi hintaa?raakakin arvio käy hinnan suhteen...juntti autojen suhteen kyselee:)

    #2
    Ainut järkevä vaihtoehto tuon ikäluokan autossa on hankkia elimenluovuttajaksi S4 tai RS4, vain sillä keinoin homma on edes suunnilleen bolt on. Jos muutat koneen sisuskalut, moottorinohjauksen, imu- ja pakosarjat sekä asennat pari ahdinta joudut teettämään (ja läpäisemään) päästökokeet VTT:llä.

    Comment


      #3
      Voisi oikeastaan sanoa, että nykyverotuksella ja määräyksillä ne turbot saa pellin alle järkevästi ainoastaan ostamalla S4:n (tai RS4:n, tai A6 2.7T:n). Ehkä marginaalisesti halvemmalla saa auton tehtyä osista, mutta sen arvo myytäessä on aivan eri kuin tehdasrakenteisen laitteen. Eli kokonaisuutena säästö menee miinukselle.

      Eli jos haluaa turbot pellin alle, S4 hankintaan Saksasta -saa uitettua Suomen kilpiin noin 30-35k? hintaan. Jos haluaa harrastaa, niin sitten S4-raato luovuttajaksi kuten Teppo sanoi. Ja joku joukkoliikennelippu taikka käyttöauto, projekti tuskin on viikon taikka 2:n juttu, ja vaatii osaamista.

      Mikäli määräykset sallisivat rakentelun, niin kyllähän V-koneenkin voisi periaatteessa yhdellä ahtimella ahtaa. Systeemistä vaan tulee väkisin epäsymmetrinen, joten tuplaturbo on parempi.

      Comment


        #4
        No joops, eipäs nyt masennella heti. Jos tarkoitus ei ole mitään ubersuperturbotehovehjettä tehdä, vaan tyytyä matalahkoihin ahtopaineisiin, niin ei tuo ihan mahdoton projekti ole. Ja onhan se mahdollista toteuttaa todella epäsymmetrisestikin, eli halutessa vain toiselle puolelle turbo (vrt. saabin 3 litrainen turbo), tosin mielummin molemmista pakosarjoista kaasut turbon kautta.

        Tommonen maltillinen 0.3-0.4 bar ahtopaine lienee mahdollista täysin vakiosisuskaluilla ja sillä voi odottaa ehkä 25-30% lisää tehoa? Kalliiksi taitaa lähinnä tulla ne testit, mutta hei, harrastukset maksavat. Järkeä ei ehkä hommassa ole, mutta missäpä harrastuksessa on. Homma kuitenkin vaatii jonkin verran sitä tietämystä tai sitten teettämistä paikassa missä tietoa on.

        Ja kuten tiedämme, tuo leiman saaminen on siitä kummallinen juttu, että liikenteessä on paljon leimattuja autoja, joita ei mukamas olisi saanut leimattua.

        Comment


          #5
          Tulipa heti mieleen yksi tekninen näkökohta, joka tulee äkkiä vastaan. Vapaahengitteisen sytytyskartta on aivan kuutamolla, kun imusarjan paine siirtyy ylipaineelle. Samoin käynee myös bensakartalle. Toki tuohon voi asentaa jonkin toisen moottorinohjausjärjestelmän =)

          Comment


            #6
            Eikös noihin V-koneisiin ole jotain kaupallisesti valmistettua mekaanista ahtamista sovellettu? Muistelen jopa että sellainen Passat olisi Suomessakin, kilpien välissä!

            Comment

            Working...
            X