Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8tq turbon tarkastus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.8tq turbon tarkastus?

    Paljonko joutuu purkamaan osia edestä että pääsee tarkastamaan onko turbon akselissa väljää?
    Ja onko missään ohjeita siihen? Hakua yritin käyttää, mutta en löytänyt.
    Autona B6 1.8tq

    Kiitos jo etukäteen!

    #2
    MAF:lta turbolle menevä imuputki irti ja turbo on käytännössä käsillä. Jos tuntuu ahtaalta, voi irrotella N75:n ja muita rojuja vielä edestä. Vähän voi vaatia sorminäppäryyttä, mutta tuota kautta pääsee kompuraan käsiksi ja voi ainakin isommat välykset sormin kokeilla.

    Comment


    • #3
      Jos tunnet pituussuuntaista välystä vetämällä/painamalla akselin päästä edestakaisin, niin voit asennoitua siihen, että juna on jo kääntynyt ahtimen kilometrien suhteen.

      Jos välystä löytyy, jäljellä olevia kilometrejä joutuu arpomaan kristallipallosta. Siihen vaikuttaa onko auto vakio, ohjelmoitu, öljyt ja niiden vaihtoväli, ajotapa yms.

      Comment


        #4
        Paikallaan olevasta ahtimesta tuntee yleensä vain poikittaisen välyksen pitkittäisen välyksen sijaan ja ahtimen todellinen kunto jää täydeksi mysteeriksi.

        Comment


        • #5
          Kannattaa ottaa oikea etuvaloumpio irti (helppo homma tämäkin) niin tulee tilaa paljon enempi ja näkeekin paremmin ettei homman jäljiltä jää irti, huomaamatta irtoa, tai repeä sitten mitään letkuja Tuohon koko tarkastus hommaan ei varmaan puolta tuntia enempää mene, kun on jo takaisin kasassakin.
          Tuota hieman ihmettelen että miksei päittäistä välystä tuntisi, tietysti sen tarkemmin voi määritellä kun pääsee toiselta puolen painamaan vastaan, mutta jos sitä vähänkin enemmän on niin kyllä sen tuntee kun vain toisenkin pään sormien väliin saa.

          Comment


            #6
            Niin tarkoitan, että usein lähes pitkittäisvälyksettömänkin ahtimen diagnosoi kuluneeksi, kun sormessa tuntee poikittain liikkuvan välyksen.

            Comment


            • #7
              Joo, tuo tosiaan kannattaa huomioida että ehjässäkin turbossa on tuota poikittaisvälystä joka tuntuu kyllä sormessa... eli pitäisi päästä ottamaan akselin päästä kiinni kahdella sormella niin että pääsee yrittämään liikuttamista akselin suuntaisesti.

              Comment


                #8
                Nyt katsoin turboa, niin siivet olivat ehjät ja kun otin akselin päästä (siipien juuresta) kiinni niin liikkui hieman edestakaisin...
                Onko se nyt hyvä vai paha? :D
                ja ylös/alas liikkui vai hieman....

                Eli miten tuo poikittais/pitkittäis välys katsotaan? En oikein ymmärtänyt :)

                Comment


                • #9
                  Mikä tuossa pitkittäisvälyksessä on sitten liikaa? Omissa k03 ahtimissa kokeilin niin, että sormet akselin molemmissa päissä ja edestakaisin painelemalla liikkuu akseli pituussuunnassa arviolta 1-2mm. Poikittain tuntuu enemmän väljää, mutta siivet ei ota kiinni kuitenkaan mihinkään.

                  Comment


                    #10
                    Kaikki mitä on akselin mukaisesti väljää niin on väljää laakerissa. Öljypaine tasaa sen ylös-alas liikkeen.

                    Comment


                      #11
                      1-2mm pitkittäistä on ihan moro eli remontti/roskiskamaa. Ottaa varmaan fillarit kiinni pesään jo. Onko varma, että noin paljon?

                      Comment


                      • #12
                        Toisessa on enemmän, kuin toisessa. 1mm varmaan lähempänä totuutta tuossa pahemmassa. Täytyy varmaankin käyttää arvioitavana nuo ahtimet, ennenkuin tekee sen kummemmin päätöksiä.

                        Comment

                        Working...
                        X